Pagina 3 van 6

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: do 01 jul 2010, 21:42
door Dexter
iljitsch schreef:Overigens: vreemd dat-ie helemaal doorrijdt naar het eindpunt van lijn 1. Ik had eigenlijk gedacht dat-ie bij station Delft zou keren. Maar misschien dat dat niet lukt bij gebrek aan een keerlus...
Wat dacht je van gebrek aan ruimte voor een keerlus? :idea: De komende jaren is het stationsgebied in Delft een grote bouwput en voorlopig is het oorspronkelijk voor lijn 19 bedoelde traject naar de TU-wijk nog niet af omdat er nog een krakkemikkige brug in de weg ligt. Ik denk dat ze daarom maar besloten hebben om lijn 19 ook door te laten rijden naar Tanthof, want om die nu door twee vanaf Delft-Centrum parallel lopende tramlijnen te bedienen is wel erg overdreven.

Overigens lag er ook vroeger (voor de verlenging naar Tanthof) geen volwaardige keerlus, maar alleen een provisorische keerdriehoek voor het station van Delft. De trams van lijn 1 moesten daar in de normale dienst jarenlang driehoeken.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: do 01 jul 2010, 22:39
door iljitsch
ziggy schreef:
iljitsch schreef:Kom nou, zeg. Goede trams weggooien alleen voor die drie mensen die slecht ter been zijn?
Heb je enig idee hoeveel bussen er jaarlijks afgeschreven worden alleen omdat de milieustandaard één graadje beter zou moeten?! Er staan momenteel heel wat bussen type Berkhof Ambassador (Connexxion) en Mercedes Citaro (Arriva) werkloos. Dus het wordt al voor minder gedaan, op grote schaal. En ik heb het dan nog maar over een deel van het trampark.
Voordeel van de tram is dat de uitstoot van schadelijke stoffen elders gebeurt. :-)

Bussen hebben een zeer veel kortere afschrijftermijn dan trams. Ik schat ook in dat ze aanzienlijk goedkoper zijn.

Afgezien van de vloerhoogte en onderstellen zijn het echt prima trams, zonde om weg te doen.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: do 01 jul 2010, 22:57
door Oud forumgebruiker
Dat waren de Blokkendozen in Amsterdam dus ook, maar soms moet je gewoon zoiets doen ten behoeve dan te vooruitgang of het maatschappelijk belang. Helemaal als een derde partij (in het oostblok?) er nog een leuk sommetje voor over heeft.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: do 01 jul 2010, 23:47
door iljitsch
Konden die regeneratief remmen?

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 00:02
door reisthijs
ziggy schreef:Helemaal als een derde partij (in het oostblok?) er nog een leuk sommetje voor over heeft.
Je kan echt niet verwachten dat er nog geld te verdienen valt met de verkoop van bijna 30 jaar oude trams. Zulke trams verhuizen voor niets of heel weinig naar Oost-Europa omdat daar gewoon (te) weinig geld is om trams te kopen.
iljitsch schreef:Bussen hebben een zeer veel kortere afschrijftermijn dan trams. Ik schat ook in dat ze aanzienlijk goedkoper zijn.
Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 07:13
door robert55
Bee schreef:Er zijn zat steden in Oost-Europa of Turkije die maar al te graag goed onderhouden trams kopen. Euvel van de HTM-trams is dat ze onderstellen van 50~60 jaar oud hebben. En die zijn nu beland in een fase dat ze het spoor krom trekken :|
De oudste draaistellen die gebruikt worden, zijn dacht ik van 1971. Er zijn motoren in gebruik uit 1952 en misschien nog ouder, maar dat is zeker geen probleem.

Of er potentiele kopers zijn moet nog maar blijken. Met duitse trams lukt dat vrij goed, maar de meeste NL trams die zijn verhuisd zijn als een soort ontwikkelingshulp gegaan. Poznan heeft twee keer in Amsterdam gekocht, maar Sarajewo heeft ze gewoon gekregen

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 08:07
door Daniel
reisthijs schreef:Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.
Nu worden bussen tegenwoordig wel op 'n kortere levensduur gebouwd, maar met de exemplaren van net voor het aanbestedingscircus was dat natuurlijk nog niet 't geval. Je kan dat bv. mooi zien met de eerste Ambassadors uit 2002 die nu ondertussen van ellende uit elkaar vallen, terwijl ik enkele jaren geleden nog weleens in een 18 jaar oude O405 gezeten heb die echt niet rammelde hoor...

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 12:20
door Oud forumgebruiker
iljitsch schreef:Konden die regeneratief remmen?
Geen idee. Boeit het?
reisthijs schreef:Je kan echt niet verwachten dat er nog geld te verdienen valt met de verkoop van bijna 30 jaar oude trams. Zulke trams verhuizen voor niets of heel weinig naar Oost-Europa omdat daar gewoon (te) weinig geld is om trams te kopen.
Oh, zijn ze al al bijna 30 jaar. Die Blokkendozen die naar Sarajevo zijn gegaan komen uit '79, dus het wordt wel eens tijd om die dingen te verkassen naar het Oostblok en in Den Haag hedendaags materieel aan te schaffen.
reisthijs schreef:Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.
Toen de bussen met de eerste aanbestedingen gefaseerd werden vervangen door lagvloersexemplaren vind ik terecht. Dat er nu Ambassadors met bouwjaar 2004 opgelegd staan vind ik onbegrijpelijk.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 12:30
door tsov
Doe niet zo mal, er rijden nog zat Blokkendozen rond in Amsterdam, die dus ook tussen de 29 en 31 jaar oud zijn. De GTL's van Den Haag zijn gebouwd tussen '81 en '84 (3000'en) en tussen '92 en '94 (3100'en). Ze zijn dus een stuk jonger dan de Blokkendozen en bovendien een stuk moderner. :idea:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 12:34
door Oud forumgebruiker
Ik denk dat 5, hooguit 10 procent van het wagenpark in Amsterdam bestaat uit Blokkendoos. Dat is even wat anders dan iets van 80% in Den Haag van zulk soort spul.

Ik ben voor vervanging van de oudste serie, zodat een aanzienlijk deel rolstoeltoegankelijk wordt. Zodat mensen met een beperking altijd kans hebben op een toegankelijke tram, zoals het zou moeten vandaag de dag, naar mijn mening. Overal kan het, behalve in Den Haag :neg:.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 12:44
door Geert
In de praktijk zie ik anders bijna nooit rolstoelen in een lagevloerbus. Een hoop poeha en een hoop geld voor maar zeer weinig baten?

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 12:46
door Oud forumgebruiker
Bussen heb ik geen idee van. In de tram worden die plekken bij elke rit volop benut. Is er geen rolstoel dan zijn er wel kinderwagens, mensen met een rollator of mensen met andere grote spullen die zij mee willen nemen. Ik vind het ideaal.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 13:07
door iljitsch
ziggy schreef:
iljitsch schreef:Konden die regeneratief remmen?
Geen idee. Boeit het?
Natuurlijk! Dat is precies de reden waarom veel van die bussen vervangen werden: minder uitstoot. Door bij het remmen stroom op te wekken en terug te sturen in de bovenleiding bespaart zo'n tram iets van 30% aan energie.

Over rolstoelers in de tram: volgens mij ben je aanzienlijk goedkoper uit door voor mensen in een rolstoel privévervoer te vergoeden dan enorme aantallen trams vervroegd af te schrijven. Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit een rolstoel in een lagevloertram/bus gezien heb. Kinderwagens en grote spullen zijn ook wel die twee traptreetjes op te tillen.

Ik heb niks tegen een lage vloer als eea toch vervangen moet worden, maar om nu na 100 jaar hogevloertrams ineens hier ettelijke miljoenen in te pompen in plaats van van de gewone vervangingscyclus gebruik te maken is echt niet zinnig.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 14:48
door Suus
Minder-validen ook goed. Probeer maar eens een bejaard persoon met rollator die trapjes op te frunniken. Die hebben al moeite als het gat tussen de deur en de bushalte tien centimeter is.

De GTL kan dan wel regeneratief remmen, maar er zit wel een verouderde motortechniek in die waarschijnlijk meer stroom verbruikt dan die van moderne trams. Nu is het wel zo dat nieuwere trams langer zijn, daardoor ook zwaarder en dus in verhouding meer of krachtigere motoren nodig hebben om vooruit te komen.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 15:27
door Daantje
Ik ga maandag tram 19 proberen, ga straks toch maar met de randstadrail naar leidschendam. Iets te warm om met een omweg te reizen in een tram/trein zonder airco.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 17:18
door Dexter
ziggy schreef:Overal kan het, behalve in Den Haag :neg:.
Maar Den Haag lag op andere gebieden wel ruim voor op andere steden. Zo was het aandeel vrije trambanen al veel eerder veel groter dan in andere steden en waren ze een van de eerste tramnetten met een Vetag/Vecom-systeem voor verkeerslichtprioriteit en wisselbediening. Dat laatste gebeurde in Rotterdam nog niet zo lang geleden zelfs nog met bovenleidingcontacten, een antiek systeem. En in Den Haag hebben de meeste haltes al decennia lang echte perrons.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 19:40
door Oud forumgebruiker
Bee schreef:Nu is het wel zo dat nieuwere trams langer zijn, daardoor ook zwaarder en dus in verhouding meer of krachtigere motoren nodig hebben om vooruit te komen.
Dat kan ook besparen. Meer capaciteit dus in principe kan op bepaalde tijdstippen de frequentie omlaag, zo nodig. Ik snap niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt, '81 bijna 30 jaar dus, dat is toch een mooie leeftijd om de boel te vervangen? Er wordt hier net gedaan of hagelnieuwe trams de prullenbak ingegooid worden. De laatste serie kan je gewoon laten rijden...

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 19:43
door Oud forumgebruiker
Dexter schreef:Maar Den Haag lag op andere gebieden wel ruim voor op andere steden. Zo was het aandeel vrije trambanen al veel eerder veel groter dan in andere steden en waren ze een van de eerste tramnetten met een Vetag/Vecom-systeem voor verkeerslichtprioriteit en wisselbediening. Dat laatste gebeurde in Rotterdam nog niet zo lang geleden zelfs nog met bovenleidingcontacten, een antiek systeem. En in Den Haag hebben de meeste haltes al decennia lang echte perrons.
Lag, dus het wordt tijd dat ze in Den Haag weer gaan innoveren :). Bejaarden van trams (inclusief bijbehorende ontbrekingen, dat is waar het om gaat) en nog niet eens ook maar plannen om een deel van die dingen te vervangen :neg:.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 21:35
door Dexter
Ze kunnen dan wel bejaard zijn, maar ze zijn nog lang niet op. Oud betekent niet automatisch ook versleten. :wink: De GTL's zijn erg degelijke trams, die zie ik wel 40 jaar worden. Maar in het kader van modern OV hopelijk niet bij HTM.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 21:55
door Oud forumgebruiker
Ik zeg ook nergens dat zij versleten zijn. Dat ze technisch in orde zijn wil niet altijd betekenen dat ze aan de eisen van deze tijd voldoen :wink:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 22:23
door Suus
Dexter schreef:Ze kunnen dan wel bejaard zijn, maar ze zijn nog lang niet op. Oud betekent niet automatisch ook versleten. :wink: De GTL's zijn erg degelijke trams, die zie ik wel 40 jaar worden. Maar in het kader van modern OV hopelijk niet bij HTM.
Bij de HTM helaas wel. Ze zijn technisch nog jaren bruikbaar als ze maar nieuwe draaistellen krijgen. Maar die worden niet meer geleverd maar provisorisch in stand gehouden. De HTM heeft de volledige vloot PCC's van Marseille een paar jaar geleden opgekocht. Waarom? Omdat de 3066-3099 anders niet meer konden rijden :X

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 22:47
door mb90
Hier zijn nog de gisteren beloofde foto's van de rest van lijn 19.

Bij Leidschenhage hangen speciale lijn 19-vlaggen:
Afbeelding

Maar ik begon de rit in Delft. Daar kwam de 3068 bij het station, waar de omgeving in rap tempo verandert, aan:
Afbeelding

Om het overzichtelijk te houden ga ik nu op topografische volgorde verder. De route ging in werkelijkheid van hot naar her, dus dat wordt wat verwarrend voor de foto's hier. :P
Als eerste komt dus Ypenburg. Bij de halte Centrum, net na de aftakking van lijn 15, komt opnieuw de 3068 naar Tanthof aan:
Afbeelding

Na de al getoonde foto uit Leidschenveen ging het naar de enige ondergrondse halte van de lijn en de 3e in de regio Den Haag. De halte Oosteinde:
Afbeelding

Een mooie halte waar ook nog wat daglicht naar binnenkomt. HTM heette mij hier welkom, net als op de rest van de lijn overigens:
Afbeelding

Uiteraard moest er ook een tram bij deze halte op de foto:
Afbeelding

Dan gaat het naar winkelcentrum Leidschenhage. Daar heb ik tijdens de vorige zomer onder mijn stage bij BAM Rail nog een bovenleidingsmast geplaatst. Toen lag het nog vol met zand, maar nu is alles netjes aangekleed en heeft de mast rood-witte strepen en een wat donkere kleur:
Afbeelding

Niet veel later kwam er ook nog een tram langs. Deze 3069 met totaalreclame voor Leeuwarden opweg naar Tanthof:
Afbeelding

Een klein stukje verderop wordt er weer aangetakt op het bestaande tramnet en wel bij lijn 2 en 6. Dit gebeurt hier met de 3131 opweg naar Tanthof:
Afbeelding

Tot slot de eindhalte bij de Sint Antoniushove met opnieuw de 3131, maar ook links de Veolia 4611:
Afbeelding

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 22:50
door Oud forumgebruiker
Hoezo rijdt deze lijn eigenlijk met een vrij lage frequentie rond het middaguur?

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 22:53
door mb90
Zelfs in de spitsuren wordt met deze lage frequentie gereden. Men verwacht zeker nog niet al te veel reizigers, maar of deze frequentie ervoor zorgt dat er meer komen betwijfel ik.

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Geplaatst: vr 02 jul 2010, 23:30
door iljitsch
Qua frequentie: je moet wel bedenken dat Ypenburg tussen een heel zwik water, snelwegen en spoorwegen van de stad afgescheiden ligt, dus met eigen vervoer zijn veel van de ritten die je met 19 kan maken waarschijnlijk veel langzamer, ook al omdat lijn 19 relatief snel is. Ook heeft-ie een mooie overstap op treinstation Ypenburg en RR-station Leidschenveen. Dus ik denk dat 19 wel wat populariteit op zal bouwen de komende tijd. Genoeg om veel vaker te gaan rijden? Da's een ander verhaal...

Wat betreft de GTLs: zoals al eerder vermeld hier, die uit de jaren '80 gaan dus vervangen worden door nieuwe trams die de komende jaren besteld worden, met de "nieuwe" onderstellen van die trams onder die die in de jaren '90 (met oude onderstellen) geleverd zijn kunnen die laatsten dus zonder problemen tot 2020 mee. Tweederde van de GTLs wordt dus vervangen. Trams van minder dan 20 jaar al weg doen lijkt me toch wat veel gevraagd. Allemaal op htm.net na te lezen.