Officiële opening van Haagse tram 19

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Is het niet gewoon de vakantiedienstregeling?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat de eerste serie trams vervangen gaat worden is goed nieuws. Een hele discussie à la 4 pagina's dus voor niks :lol:. Afijn, er is nog niks besteld... dus het kan nog wel heel wat jaren duren voor het vervangen is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

ziggy schreef:Dat de eerste serie trams vervangen gaat worden is goed nieuws. Een hele discussie à la 4 pagina's dus voor niks :lol:.
Ja, want als er GEEN nieuwe trams gekomen waren was deze discussie zoveel nuttiger geweest! *O*
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Tram strandt op eerste dag

Leidschenveen - Al direct op de eerste dag dat tramlijn 19 officieel in gebruik was (donderdag 1 juli), strandde een tram bij de halte Klaverveld met een vaste as.

Technisch personeel van de HTM moest eraan te pas komen om de tram weer door te kunnen laten rijden. Daar was men geruime tijd mee bezig. Passagiers werden dus maar weer in de bus gezet om verder te worden vervoerd.

Het traject van Tramlijn 19 loopt van MCH Antoniushove in Leidschendam, via ondermeer Leidsenhage, Leidschenveen en Ypenburgh naar Delft.

www.hetkrantje-online.nl
Vallend blad maakt rails glad.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

mb90 schreef:Zelfs in de spitsuren wordt met deze lage frequentie gereden. Men verwacht zeker nog niet al te veel reizigers, maar of deze frequentie ervoor zorgt dat er meer komen betwijfel ik.
Zonde, want infrastructureel ziet het er mooi (en waarschijnlijk was het ook duur) uit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Vinny »

ziggy schreef:Dat de eerste serie trams vervangen gaat worden is goed nieuws. Een hele discussie à la 4 pagina's dus voor niks :lol:. Afijn, er is nog niks besteld... dus het kan nog wel heel wat jaren duren voor het vervangen is.
Het is maar wat je goed nieuws vindt. Ik vind het moderne lagevloersmaterieel maar niets. Oncomfortabel en meestal langzamer dan het houde materieel. De Haagse trams liggen als een blok op de rails. Heerlijk om mee te reizen, in tegenstelling tot de combino-rammelbakken, waar je gewoon misselijk van wordt als je achterin zit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

De RegioCitadis zijn 70%-lagevloertrams, die liggen ook als een blok op de rails. Lagevloerstrams met vaste assen hebben tenslotte dezelfde problemen als de oude tweeassers van vroeger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Meltrain »

ik vind de GTL's op zich prima trams: rijden goed, (meestal) comfortabele stoelen en erg grappige deuren (de laagste 3000's in elk geval).
ik vind ze echter één groot nadeel hebben: de beenruimte is (behalve bij de enkele stoelen tussen de eerste en tweede deur) echt enorm klein. Zelfs in een ZGT_met_Citadis-stoelen van de RET heb ik nog meer beenruimte. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door robert55 »

Wel eens in een combino proberen te zitten :mrgreen: ? De enige bruikbare plekken daarin zij de achterbank en het naar achteren kijkend bankje daar tegenover
Geheimtip: de invaliden plaatsen rechts voorin de GTL hebben meer beenruimte en een grotere zithoogte.
Alle deuren zijn intussen vervangen
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Het lijkt net alsof er niet veel aan de GTL's is gedaan, omdat ze (tenminste de GTL-I-serie 3001-3100) geen ander kleurtje hebben gekregen en banken die veel lijken op het oude model, maar ondertussen zijn ze best wel met hun tijd meegegaan: Nieuwe deuren, LED-displays, Info-schermen en halte-afroep, een sta-balkon, een separatie-deur in de achterste bak. Zijn er (naast de XX-sneltrams) trams in Nederland waar nog meer aan verbeterd is?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Meltrain »

robert55 schreef: Geheimtip: de invaliden plaatsen rechts voorin de GTL hebben meer beenruimte en een grotere zithoogte.
Die stoelen bedoelde ik ook.
En volgens mij hebben alleen de 3001-3050(?) van die 'touch-screen' deuren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Wat ik wel altijd het nadeel gevonden heb van die nieuwe deuren is dat de knoppen een kilometer naast de deuropening zitten, dwz de knop is nog bedienbaar als de deuren helemaal naar buiten geklapt zijn. (Op dat moment op de knop duwen is wat overbodig.) Als je recht voor een dichte deur staat kan je dus (bijna) niet bij die knop. Wat dat betreft zijn de knoppen van het RR-materieel veel slimmer: op de keur zelf en van binnenuit kan je op de knop duwen en dan gaat de deur direct na het ontgrendelen open, ik snap niet waarom die truuk niet overal ingebouwd is. Alleen bij de RR-trams zit alles weer op lilliputter-hoogte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Dat trucje bij de Randstadrail-trams zit ook in de Combino en zat ook in de A32-tram. Bij die laatste ging ook een ping door de tram, en paste de led-displays binnen in het voertuig ook de mededelingen af :P

Gouda gecentreerd werd Gouda gecentreerd en stop rechts
en het tonen van het volgende station werd dan Volgende station: Waddinxveen, stopt. En als dat niet paste ging het display scrollen :D

De hoogte van de knoppen is aangepast op mensen met een lichamelijke beperking en dus in een rolstoel zitten. Laat een reiziger in een rolstoel maar eens in de Rotterdamse metro een deur openen van een type T, zal niet lukken behalve bij een deur die speciaal is voorzien van een rolstoelknop in het gangpad...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:En volgens mij hebben alleen de 3001-3050(?) van die 'touch-screen' deuren.
De ARI-trams die door de tramtunnel mogen dus, tenminste, als ik me niet vergis waren dat de lage 3000'en.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Bee schreef:Gouda gecentreerd werd Gouda gecentreerd en stop rechts
en het tonen van het volgende station werd dan Volgende station: Waddinxveen, stopt. En als dat niet paste ging het display scrollen :D
Was dat niet gewoon een stoptrein die zoiezo stopte op ieder tussenstation, of was dat tijdens het A32-tijdperk alleen op verzoek d.m.v. stopknop?
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Nee, stopte gewoon op elk station :lol: De stop kon wel maar 10 seconden duren (zondagavond in Waddinxveen Noord :lol: ) maar stoppen deed hij :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Dexter »

Och, dat probleem hadden we op Sprinters met eenmansbediening op de Zoetermeer Stadslijn ook op rustige tijden: 21, 22... Geen deur open? Priiii! Dan gaan we maar verder! :mrgreen:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door iljitsch »

Je kan wel zien dat ik veel te lang uit Den Haag weg ben, de knop zit nu op de deur.

Zonde toch om deze beauty aan de oud-ijzerhandelaar over te doen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Je bent gewoon stiekem verliefd op die dingen :P Er zal er altijd wel eentje overblijven voor in het museum, net zoals er ook nog vele PCC's voortbestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Het lijkt net alsof er niet veel aan de GTL's is gedaan, omdat ze (tenminste de GTL-I-serie 3001-3100) geen ander kleurtje hebben gekregen en banken die veel lijken op het oude model, maar ondertussen zijn ze best wel met hun tijd meegegaan: Nieuwe deuren, LED-displays, Info-schermen en halte-afroep, een sta-balkon, een separatie-deur in de achterste bak. Zijn er (naast de XX-sneltrams) trams in Nederland waar nog meer aan verbeterd is?
Al deze dingen, behalve de separatiedeur, zijn ook verbeterd aan de trapkarren in Amsterdam die uit ongeveer hetzelfde bouwjaar komen. De deuren worden, ik geloof, dit jaar ook vervangen. Deze wagens hebben overigens ook een modernere outfit gekregen.

Afbeelding

@sentimentele gezeur GTL's: Alles was vroeger beter. Voor de gewone reiziger en de toekomstige reizigers is het echter gewoon oude vieze troep. Dus wat mij betreft: laat die nieuwe wagens maar komen.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door dAb »

ziggy schreef:
iljitsch schreef:Konden die regeneratief remmen?
Geen idee. Boeit het?
reisthijs schreef:Je kan echt niet verwachten dat er nog geld te verdienen valt met de verkoop van bijna 30 jaar oude trams. Zulke trams verhuizen voor niets of heel weinig naar Oost-Europa omdat daar gewoon (te) weinig geld is om trams te kopen.
Oh, zijn ze al al bijna 30 jaar. Die Blokkendozen die naar Sarajevo zijn gegaan komen uit '79, dus het wordt wel eens tijd om die dingen te verkassen naar het Oostblok en in Den Haag hedendaags materieel aan te schaffen.
reisthijs schreef:Een bus kan makkelijk 12 tot 15 jaar mee, maar je ziet vaak dat bussen nu na minder dan 10 jaar al vervangen worden... dat is gewoon kapitaalvernietiging.
Toen de bussen met de eerste aanbestedingen gefaseerd werden vervangen door lagvloersexemplaren vind ik terecht. Dat er nu Ambassadors met bouwjaar 2004 opgelegd staan vind ik onbegrijpelijk.
Bee schreef:Minder-validen ook goed. Probeer maar eens een bejaard persoon met rollator die trapjes op te frunniken. Die hebben al moeite als het gat tussen de deur en de bushalte tien centimeter is.
De GTL kan dan wel regeneratief remmen, maar er zit wel een verouderde motortechniek in die waarschijnlijk meer stroom verbruikt dan die van moderne trams. Nu is het wel zo dat nieuwere trams langer zijn, daardoor ook zwaarder en dus in verhouding meer of krachtigere motoren nodig hebben om vooruit te komen.
ziggy schreef:
Dexter schreef:Maar Den Haag lag op andere gebieden wel ruim voor op andere steden. Zo was het aandeel vrije trambanen al veel eerder veel groter dan in andere steden en waren ze een van de eerste tramnetten met een Vetag/Vecom-systeem voor verkeerslichtprioriteit en wisselbediening. Dat laatste gebeurde in Rotterdam nog niet zo lang geleden zelfs nog met bovenleidingcontacten, een antiek systeem. En in Den Haag hebben de meeste haltes al decennia lang echte perrons.
Lag, dus het wordt tijd dat ze in Den Haag weer gaan innoveren :). Bejaarden van trams (inclusief bijbehorende ontbrekingen, dat is waar het om gaat) en nog niet eens ook maar plannen om een deel van die dingen te vervangen :neg:.
Bee schreef:
Dexter schreef:Ze kunnen dan wel bejaard zijn, maar ze zijn nog lang niet op. Oud betekent niet automatisch ook versleten. :wink: De GTL's zijn erg degelijke trams, die zie ik wel 40 jaar worden. Maar in het kader van modern OV hopelijk niet bij HTM.
Bij de HTM helaas wel. Ze zijn technisch nog jaren bruikbaar als ze maar nieuwe draaistellen krijgen. Maar die worden niet meer geleverd maar provisorisch in stand gehouden. De HTM heeft de volledige vloot PCC's van Marseille een paar jaar geleden opgekocht. Waarom? Omdat de 3066-3099 anders niet meer konden rijden :X
...pff, wat is dit voor een "knap staaltje" ondeskundig -- zoniet *onbenullig* -- commentaar van HH "Ziggy & Bee" over het oerdegelijke Haagse GTL8-materieel, met vrijwel het laagste Life-Cycle-Cost-record ter wereld ?? - Elders, op het HaagsOVforum gaf ik reeds aan als Re op *HTM schaft 2 Brussels PCC's aan?* ... dat:
dAb schreef:
wattman schreef:Ik vrees dat dit tijdschrift twee zaken door elkaar heeft gehaald en samen heeft gevoegd:
a) Het verhaal over de komst van de twee 7700'en naar Den Haag (en waar vervolgens over een oorverdovende stilte is ingetreden).
b) Het verhaal dat Den Haag draaistellen wil overnemen die afkomstig zijn van de 7000'en die dit jaar bd zjn gegaan. Hierbij is (volgens het tijdschrift Tram 2000) er sprake van dat de draaistellen van de bij ongevallen beschadigde 7164 en 7165 aan de HTM zijn toegezegd.
De beide vermoedens zouden kunnen sporen, daar de (6 à 8 assige) gelede trams over BN-draaistellen beschikken, die voorlopers van de jongste primair + secundair geveerde GTL8-draaistellen zijn, ook al omdat men (m.i. ten onrechte) meent dat de PCC-B3-draaistellen nu afgedaan zouden hebben, (bijv.) wegens scheefloop en scheluwte door de lichtgewicht torsieslappe constructie, die wij echter -- d.w.z.: dr.ir. Harry Hondius, ir. J.K. Diekhuis, ir. Leo Haring en ik -- voldoende bedrijfszeker vinden als tenminste het regelmatig onderhoud niet verwaarloosd wordt. :!: ... De eventuele ruitvormige dropjesstructuur kan met weinig inspanning vermeden worden, maar is mogelijk voor de aanschaf van nieuw materieel van stal gehaald. :neg:
Enfin: 8-) D.A. Borgdorff :shock:
... waarbij ik nog met de eerstgenoemde dr. Hondius van gedachten wisselde over m'n post op het HTMfoto.net-forum:

:wink: "De scheluwte problemen waren al in 1972 geconstateerd en binnen een jaar verholpen; het betrof passingen van de rubberaskappen voor tegengaan van de naar een ruitvorm wijkende speling bij de 1300 . Alle draaistellen hebben op roterende, rubber- / wiegverende en wringende delen onderhoud nodig.
De genoemde torsieverbuiging trad weer recent op, maar was te voorzien vanaf eerdergenoemde ervaringsdatum. De correcte profielgedraaide wielen en wielbanden kunnen na een variatie van oplossingen, geen blijvend probleem leveren: regelmatig zijn nieuwe wielen aangeschaft.
De tractiemotoren ook niet, dan resteren hoogstens de assamenstellingen.
Asbreuken zijn v.i.w. (mij) niet bekend, cardanassen zouden ook weinig zorgen hoeven geven, behoudens kruiskoppelingen. De trommelremmen dan ...??
Alleen de hypoïdtandwielen 43/6 in de cardankast, met smering en slijtage kan nog resteren. Die vertanding echter, was (vanaf de serie 1000 in 1949 e.v.) hetzelfde en stond in mijn periode met name ook bekend om haar uitstekende = dus geringe slijtage, met nauwelijks vervormde tandprofielen, i.t.t. haakse kasten bij andere bedrijven, en zeker de rechte tandwieloverbrenging in de tramophanging van het oudere handgeschakelde materieel, bijv. 800-en. En deze gingen al 35-40 jaar mee.!!!
Ook de ashuizen met hun rol- en koplegers zou een bepaalde "rol" kunnen hebben, maar dat is veel meer op de B2/BN- (met extra primaire vering) dan B3-trucks van toepassing." :mrgreen:

Zie overigens *daar* verder voor nog meer informatie over hier gesignaleerde lacunes, bijv.: de ''2 panto's '' Tram.
Niettemin :shock: D.A. Borgdorff - e.i. 8-)
Oud forumgebruiker

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het zal allemaal wel dat die dingen technisch nog jaren meekunnen. Maar zoals ik al eerder aangaf moet je je afvragen of je nog (extra) reizigers de tram in krijgt met dat gedateerde materieel en hoe klantvriendelijk het is rolstoelen, rollators, kinderwagens etc. te moeten weigeren. Of nog iets anders: wat als een tram uitvalt? De volgende GTL-tram zal minder capaciteit bieden dan een moderne tram met veel meer capaciteit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door Suus »

Eh, ik mis geloof ik mijn technisch woordenboek bij die post, maar ik lees niets over de elders ook regelmatig gebezigde argumenten dat er een ander soort rails wordt gebruikt en dat een deel van de sporen een andere vorm van slijtage tonen dan eerder gebruikelijk was door de RegioCitadis.

Is het bovendien niet opmerkelijk dat de HTM PCC's blijft kopen voor onderdelen? Als de tram zulke lage kosten van onderhoud heeft, lijkt mij dit toch een behoorlijke uitgave elke keer :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Officiële opening van Haagse tram 19

Bericht door dAb »

ziggy schreef:Het zal allemaal wel dat die dingen technisch nog jaren meekunnen. Maar zoals ik al eerder aangaf moet je je afvragen of je nog (extra) reizigers de tram in krijgt met dat gedateerde materieel en hoe klantvriendelijk het is rolstoelen, rollators, kinderwagens etc. te moeten weigeren. Of nog iets anders: wat als een tram uitvalt? De volgende GTL-tram zal minder capaciteit bieden dan een moderne tram met veel meer capaciteit.
Okay Ziggy, en sorry voor mijn wat forse uitspraken, maar die *rolstoelverhalen* zijn wat modieus getint om met name het lage-vloer-materieel -- met haar toch wel inherent veel slechtere loopeigenschappen -- *niettemin* aan de man te brengen. De toch recente debacles met bijv. de Combino's in Amsterdam en voorts Citadissen, die nogal *lawaaierig*, *schokkerig* of soms zelfs traag schuddend hun rondes in Amsterdam en Rotterdam maken, zijn U toch ook wel bekend ??
In 1988 werden mijn collega en ik al voor een demonstratie van een proefopstelling van een Amsterdamse *hangbuikwagen* uitgenodigd, maar overtuigend was het niet. :? ... Als rolstoel- en rollator-gebruiker ondervind men bijv. zelfs in het (70%) RR-materieel te weinig manoeuvreerruimte, nog afgezien van *valpartijen* bij fors optrekken en noodremmen, waar men in de GTL8-rijtuigen veel meer houvast heeft, zonder een *lus* behoeven te zoeken. Zo kan ik nog wel even doorgaan over die subjectieve zgn. meer politiek bedoelde statements over deze zgn. *lagevloervoordelen*, die alras als nadelen uitpakten. :( Daarom leek me enige nuancering wel op z'n *plaats*, want aan te lange staruimte op staanplaatsen over grotere afstanden heeft toch niemand veel behoefte :?:
Evenwel graag nog in dank voor Uw reactie 8-) D.A. Borgdorff :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten