Pagina 1 van 1

NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 22:53
door Wubbo
NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn
Geplaatst op: woensdag 9 juni 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: woensdag 9 juni 2010 22:53


De Nederlandse Spoorwegen gaan bekijken hoe druk het in de treinen op de Flevolijn is in de spits. Dit is besloten na een gesprek met ChristenUnie Statenlid Kees Tadema, die als reiziger een actie startte voor meer én langere treinen. Over vier weken gaan de twee partijen weer om tafel om de uitkomsten van het onderzoek te bekijken.
Lees verder

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 22:57
door Vinny
Sjonge jonge zeg. Drukte op de Flevolijn is al jaren bekend. Vandaar dat er x miljard euro gestoken wordt in het SAAL project. Wellicht is het zinvol om de mensen een paar relevante PDF-jes te sturen in plaats van weer eens een onzinnig nutteloos onderzoek te doen... :twisted:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 23:01
door Wubbo
Alsof SAAL dat oplost. Als je dan alsnog met te korte treinen rijdt lost dat niks op. Meer materieel inzetten kan in een flink aantal gevallen nu ook al, dan hoef je niet op SAAL te wachten.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 23:06
door Vinny
Ze breiden natuurlijk de infrastructuur uit, om meer treinen op het baanvak te laten rijden. Anders hoef je die hele operatie natuurlijk niet uit te voeren. :idea:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 23:10
door Wubbo
Ja, dus? SAAL is ergens in 2020 af, dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, hard lalala kunt gaan roepen en wachten tot het eindelijk af is. Dan heb je die extra infra vanzelf niet meer nodig.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 23:28
door Suus
Je zou kunnen kijken of het materieel wel juist wordt ingezet. Er is flink gesnoeid in de inzet van SGM. In de s4600 (vorig jaar nog s4700) reed er in 2009 in de spitsen regelmatig negen bakken. Nu heb ik dat al in geen maanden meer gezien. De s4300 is ook met SGM gaan rijden. Hoewel het vaak past, zullen reizigers het gevoel hebben dat het drukker is geworden omdat het aantal zitplaatsen daardoor flink is gedaald. Ook het terugtrekken van de s4900 tot Almere Centrum kan van invloed zijn, een aanzienlijk percentage van de reizigers in Almere komt toch van de drie stations daarna.

SAAL is ambitieus, voor een project waar in 2007 nog niemand van gehoord had is het knap dat ze nu in de bezwaarprocedure voor de bouwvergunning zitten, maar bij het spoor hoeft niet alleen in beton gedacht te worden.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: wo 09 jun 2010, 23:46
door M57
Iets minder SGMm op de oude vertrouwde treinseries wordt gecompenseerd door de nieuwe treinserie s3700 die nu de hele dag door rijdt.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: do 10 jun 2010, 21:14
door Vinny
Wubbo schreef:Ja, dus? SAAL is ergens in 2020 af, dat betekent niet dat je nu achterover kunt gaan leunen, hard lalala kunt gaan roepen en wachten tot het eindelijk af is. Dan heb je die extra infra vanzelf niet meer nodig.
Dat beweer ik ook nergens. Wel dat de onderzoeken gewoon al lang bekend zijn, zodat vrijwel op de komma nauwkeurig bekend is wat het reizigersaanbod per uur is, en wat het reizigerspotentieel is... :wink:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: do 10 jun 2010, 21:26
door Wubbo
... en toch gebeurt er niks en komen er klachten. Dan kloppen of je cijfers niet of je klachten niet, en gezien de verhalen en de materieelsamenstelling nu ten opzichte van twee jaar geleden denk ik dat de materieelsamenstelling nu niet is afgestemd op het aantal reizigers. NS is daar kennelijk zelf nog niet achter (anders hadden ze de treinen wel versterkt of nu al aangegeven dat ze de treinen niet kunnen versterken), dus moeten ze onderzoek doen.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: do 10 jun 2010, 21:28
door Geert
Wubbo schreef:NS is daar kennelijk zelf nog niet achter (anders hadden ze de treinen wel versterkt of nu al aangegeven dat ze de treinen niet kunnen versterken), dus moeten ze onderzoek doen.
Of NS wil de treinen niet versterken en paait het Statenlid nu door een onderzoek te beloven. Wie weet...

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: do 10 jun 2010, 21:30
door Vinny
Ik denk dan weer dat reizigers gewoon een beetje verwend zijn geraakt. Al is de echte uitbreiding natuurlijk vooral in de daluren gekomen met de nieuwe IC Schiphol-Almere. Dat is wel een beetje suf ja. Toch heb ik niet het idee dat er nou heel veel is veranderd sinds ik mijn Tellen-In-De-Trein periode meerdere malen voor de NS een slagje Oostvaarders heb gedaan om te tellen hoeveel reizigers er nou daadwerkelijk in Almere in- en uitstappen... :idea:

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: do 10 jun 2010, 21:33
door Daniel
Aan die IC naar Schiphol hebben reizigers die niet naar Schiphol willen natuurlijk niks. De verbinding naar Amsterdam Centraal is in frequentie gelijk gebleven maar 't materieel is wel gewijzigd. Kan daarmee ook een stukje gevoel zijn wat meespeeld aangezien SGMm meer staanplaatsen kent en de NS op de volnorm plant.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 02:16
door Dexter
Er is meer materieel nodig. Nu moet er vaak gekozen worden tussen meer treinen of langere treinen.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 11:54
door Jurjen
Ik heb overigens nooit ergens last van, maar ik reis dan ook alleen na 9 uur 's ochtends, of in de IC's van 8.03 of 8.33 van Alm naar Asd. Drukker kunnen de s4900 zijn, zeker tussen Hvs en Ut.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 13:31
door reisthijs
Tja, je noemt nu allemaal voorbeelden van de treinen waar het hier juist niet over gaat.
Daniel schreef: Kan daarmee ook een stukje gevoel zijn wat meespeeld aangezien SGMm meer staanplaatsen kent en de NS op de volnorm plant.
Dat betekent dus dat we de komende jaren uit het hele land precies dezelfde klachten kunnen gaan horen, want met de SLT zal dat 'gevoel' van een volle trein nog veel sterker zijn.

Het blijft ook wel raar dat NS voor sommige andere stoptreinen wél met extra lange samenstellingen rijdt in de spits maar hier weer niet terwijl het toch duidelijk nodig lijkt te zijn.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 15:48
door Dexter
Ik zie ook heel vaak dat de voorste (of achterste bakken) van een trein helemaal volgepakt staan en dat er in andere bakken vaak nog zitplaatsen over zijn. Wat dat betreft denk ik dat je in SLT's een betere spreiding over de hele trein gaat krijgen, omdat mensen dan kunnen zien dat er verderop in de trein nog plaats is en zich beter gaan verspreiden.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 15:54
door iljitsch
Ik zie juist regelmatig het omgekeerde: volle trein, en mensen blijven maar komen op zoek naar een zitplaats. Erg irritant als je op het balkon zit en steeds die ^#&@ deur weer open gaat en je een half minuut in de pestherrie van het spoor en in de stank die om onverklaarbare reden tussen twee treinstellen hangt moet zitten.

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 16:31
door reisthijs
Ik zie juist regelmatig het omgekeerde: dat je op een vol balkon moet blijven staan omdat mensen weigeren door te lopen naar daar waar wat meer plaats is... Er zijn juist veel te weinig mensen die de moeite nemen door de trein te lopen!

Re: NS onderzoekt drukte treinen Flevolijn

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 22:05
door Daniel
Ze zijn er allebei, tenminste, heb ze beiden weleens meegemaakt. Reizigers lijken overigens ook allergisch voor in het gangpad staan. Zelf sta ik daar nog liever als op 't balkon aangezien je er wat meer gelegenheden hebt om je vast te houden aan de banken bijvoorbeeld.

NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan

Geplaatst: do 08 jul 2010, 22:26
door Wubbo
NS pakt drukte in treinen in spits Almere aan
Geplaatst op: donderdag 8 juli 2010 22:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 juli 2010 22:26


ChristenUnie Statenlid Kees Tadema heeft gisteren om tafel gezeten met de Nederlandse Spoorwegen om de situatie op het spoor te bespreken. Volgens Tadema is de eerste stap in de goede richting gezet. ,,We zijn nu in ieder geval 'on speaking terms'. Ik ben blij dat de NS in ieder geval haar best gaat doen om de situatie te verbeteren. Ook vind ik het positief dat de NS en regionale overheden beter gaan samenwerken.''
Lees verder