GVB zucht onder de hitte

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Suus » Vr 09 Jul 2010, 22:41

Het is niet echt een nieuwsbericht, maar er zijn vandaag in Amsterdam bovenleidingsbreuken geweest op het Rembrandtplein, Heemstedestraat, Lelylaan en Insulindeweg. Door de hitte gaat de bovenleiding slap hangen en daardoor trekken de stroomafnemers de bovenleiding kapot.

Lijn 7 reed vanaf Flevopark via de route van lijn 14 naar het Tropencircuit, daar leek de ene tram naar de Lineausstraat te gaan om bij het Oosterpark hun route weer op te pakken, andere trams reden via de Sarphatistraat en het Alexanderplein direct naar het tropencircuit. Deze breuk was rond 13:30 opgelost zag ik.

Lijn 9 en 14 reden vanaf de Plantage Kerklaan via de Roetersstraat, Sarphatistraat, Weteringschans en Vijzelgracht. De politie had het Rembrandtplein gedeeltelijk afgezet omdat de kabel nog onder stroom stond.
Rame à l'approche

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor M57 » Za 10 Jul 2010, 00:12

Bee schreef:Tropencircuit
Toepasselijk!

Oud forumgebruiker

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 10 Jul 2010, 04:04

Dat op de Insulindeweg was geen draadbreuk, maar een geklapte pantograaf, net als op de Louwesweg :wink:. Dat eerste was pas rond 16.00 opgelost. Verder heeft gisteren ook de brug naast de Hogesluis eruit gelegen, zijn er twee aanrijdingen geweest en was er gedurende de hele middag een draadbreuk voorbij het Surinameplein waardoor 1/17 CS - Surinameplein v.v. deden en De Aker - Dijkgraafplein v.v. :shock:

Lijn 3 reed ook via de Borneostraat tot aan het Tropencircuit -> Linnaeusstraat -> eigen route.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Suus » Za 10 Jul 2010, 10:37

Ik zag ook dat het wegdek van de Hortusbrug wit is geverfd, waarschijnlijk om de aanhoudende problemen die ontstaan bij het sluiten van de brug te verminderen?
Rame à l'approche

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor willy84 » Za 10 Jul 2010, 13:06

Dat laatste viel mij ook al op.
De hitte in de metro is imiddels ook ondragelijk geworden alhoewel het erg per stel verschilt. Gevalletje verwarming dan maar uitzetten ofzo? :mrgreen:

Zat vorige week vrijdag in een Connexxion bus om de 101. De airco was stuk en de tempreatuur was op een gegeven moment 37 graden. En mijn thermometer gaat maar tot 30 :lol:

Hoelaat was dat trouwens op het Rembrandtplein? Was er s'middags even maar heb toen niks bijzonders gezien. Wel was het ontzettend druk om 12.00 in de winkels. Rijen vrouwen in de H en M voor de pashokjes :X

Zal mij benieuwen hoe het komende dinsdag gaat. Moet gewoon werken maar ga wel even paar uurtjes kijken. Werk toch om de hoek *O*
immer kwaliteits posts

GERJAAAAN
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2009, 16:42

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor GERJAAAAN » Zo 11 Jul 2010, 18:15

en over de hele dag scheden trams ermee uit,
veel blokkendozen(wat er nog reed) waren naar de remise gebracht door de hitte (was op eengegeven moment 38 graden binnen) waardoor er veel uitviel;)
een echte bende was et

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor iljitsch » Zo 11 Jul 2010, 19:28

Hoe zit het met de andere tramsteden in NL?

Er hangen toch hier en daar gewichten die de bovenleiding strak houden?

Hier in Madrid rijden ook trams, hier wordt het wel over de 35 graden in juli en augustus, soms elke dag weken achter elkaar. (Donderdag weer iets koeler met maximaal 33 graden, hiep hiep hoera.)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Daniel » Zo 11 Jul 2010, 20:07

Tja, hier in Nederland is 't uitzonderlijk als het warmer dan 30 graden wordt en in Madrid waarschijnlijk wat minder uitzonderlijk. Dus is 't aannemelijk dat ze in Madrid wat meer gewichten gebruiken om de draden strak te houden :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Karl » Ma 12 Jul 2010, 15:04

Kan mij niet voorstellen dat het (alleen) daar aan ligt, volgens mij is kosten-baten-verhouding van een gewichtje vrij goed. Kost niet, levert die ene week per jaar veel op.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor iljitsch » Ma 12 Jul 2010, 15:57

Als ik wikipedia mag geloven worden alleen in Den Haag in de binnenstad de bovenleidingen met katrollen en gewichten in bedwang gehouden. Wat nu precies de reden is waarom dit niet zoals bij de trein standaard overal gedaan wordt is niet duidelijk.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Suus » Ma 12 Jul 2010, 16:33

Zullen we die even midden op de trambaan op het Rokin neerzetten? Of in het midden van de Leidsestraat, Utrechtsestraat of de Reguliersbreestraat? In Amsterdam worden trambanen ook als busbanen gebruikt, het is dan niet praktisch om de bovenleidingsmasten in het midden van deze baan te zetten.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Daniel » Ma 12 Jul 2010, 17:08

Ehm, Den Haag kent ook trambanen die als busbaan dienen als ik me niet vergis...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Oud forumgebruiker

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 12 Jul 2010, 17:27

Alleen is het daar dan waarschijnlijk effe niet zo krap als sommige straten in Amsterdam. In de meeste straten wordt de bovenleiding nl. bevestigt aan de huizen langs de straat omdat masten in de weg staan.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor iljitsch » Ma 12 Jul 2010, 18:07

In Den Haag zijn de straten breed genoeg voor dubbel spoor, ja.

Maar dat wil niet zeggen dat er overal bovenleidingpalen op de straat staan. Er zijn zat plaatsen waar de tram gewoon over straat rijdt (lijn 12 vanaf de Loosduinseweg richting strand bijvoorbeeld) of op een trambaan die niet van het overige verkeer gescheiden is, zoals een stuk lijn 6 of lijn 17 op de Vondelstraat.

Ook heb je grote kruisingen waar de bovenleiding ettelijke tientallen meters moet overbruggen zonder palen.

Ik heb wat in m'n oude foto's zitten zoeken maar ik kon geen voorbeeld vinden van een paal naast de straat met een katrol en gewichten eraan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Dexter » Ma 12 Jul 2010, 19:07

Toch schijnt het dat trambedrijven zoveel mogelijk afwillen van muurrozetten die aan gevels van woningen bevestigd zijn. Ik heb me laten vertellen dat huiseigenaren die niet erg blij zijn met een bovenleidingconstructie die bevestigd is aan hun huis, daar tegenwoordig in sommige gevallen met succes actie tegen ondernemen.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor Suus » Ma 12 Jul 2010, 19:14

En ja hoor, een nieuwe breuk. Dit keer in de Amstelstraat voor lijn 9 en 14.
Rame à l'approche

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor robert55 » Ma 12 Jul 2010, 19:39

De Zoutmanstraat in Den Haag is niet substantieel breder dan de Leidsestraat in Amsterdam. Er staan masten, maar als ik het goed heb gewone [alleen een rijdraad, zeg maar waslijn]. Of er afgespannen wordt weet ik niet.

Wat betreft de muurrozetten: die had je vroeger in Den Haag ook, zowel voor bovenleiding als voor straatverlichting, maar die zijn vrijwel of helemaal verdwenen. De Zoutmanstraat was de laatste plek die ik kon bedenken en daar staan dus palen. Misschien nog bij die straatjes bij de Beeklaan waar lijn 12 doorheen slingert.

Eigenaren van gebouwen zitten idd niet op die rozetten te wachten: geboor in je nuur en er hangt gewicht aan.
Dat je het in amsterdam nog wel veel ziet is misschien te verklaren uit het feit dat de meeste gebouwen daar op grond staan die door de gemeente in erfpacht is uitgegeven. In ieder geval bij een pand wat ik ken staat er in de eigendomsakte voor de opstal [het gebouw dus] dat muurrozetten moeten worden gedoogd.
Ik geloof dat Den Haag het vroeger baseerde op een bepaling in de APV en dat die bij de rechter geen stand hield.

dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: Ma 05 Jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor dAb » Ma 12 Jul 2010, 20:33

robert55 schreef:De Zoutmanstraat in Den Haag is niet substantieel breder dan de Leidsestraat in Amsterdam. Er staan masten, maar als ik het goed heb gewone [alleen een rijdraad, zeg maar waslijn]. Of er afgespannen wordt weet ik niet.

Wat betreft de muurrozetten: die had je vroeger in Den Haag ook, zowel voor bovenleiding als voor straatverlichting, maar die zijn vrijwel of helemaal verdwenen. De Zoutmanstraat was de laatste plek die ik kon bedenken en daar staan dus palen. Misschien nog bij die straatjes bij de Beeklaan waar lijn 12 doorheen slingert.

De redactie van dat wikipedia-lemma (over Den Haag) is van mijn hand. Al sinds een halve eeuw worden er in onze Hofstad de bovenleidingen met draagkabel op kettinglijn afgespannen via gewichten, die ca. 10 kN trekkracht op de rijdraden van 100 mm² uitoefenen.! Zonder kettingophanging wordt -- waar mogelijk = overal -- een quasi-elastische afspanning nagestreefd, desnoods rechtstreeks aan de masten, die veelal op het trottoir geplaatst zijn. Muurrozetten zijn reeds sinds lang in Den Haag verboden, :N en men treft (dus) slechts zelden *reminiscenties* aan deze vervlogen onderdelen op de Haagsche gebouwen aan ... soms in de Zuiderparklaan of Schalkburger/Kempstraat in Transvaalwijk en (idd) langs de Beeklaan/Weimarstraat richting Edisonstraat waar Lijn 12 doorheen toeft (A) D.A. Borgdorff 8-)

fred
Berichten: 20
Lid geworden op: Wo 14 Jul 2010, 09:35

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor fred » Wo 14 Jul 2010, 09:43

Ook in Rotterdam wordt de bovenleiding afgespannen door gewichten. Dit gebeurt op verschillende manieren: door een gasveer, door gewichten in een kooi aan een bovenleidingmast en sinds enige jaren ook door een veerafspanner in een bovenleidingmast (Tensorex).

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor willy84 » Wo 14 Jul 2010, 19:05

Las vandaag dat de werkzaamheden in de tunnel niet doorgaan vanwege ruzie met de aannemer :roll:
immer kwaliteits posts

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor webguy » Wo 14 Jul 2010, 19:06

Die was niet oranjegezind? ;)
Reisinformatie/nerd

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: GVB zucht onder de hitte

Berichtdoor willy84 » Do 15 Jul 2010, 23:59

Het zijn prutsers. Zie ander topic. Hoe kan het toch ook. :neg:
immer kwaliteits posts


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast