GVB zucht onder de hitte
GVB zucht onder de hitte
Het is niet echt een nieuwsbericht, maar er zijn vandaag in Amsterdam bovenleidingsbreuken geweest op het Rembrandtplein, Heemstedestraat, Lelylaan en Insulindeweg. Door de hitte gaat de bovenleiding slap hangen en daardoor trekken de stroomafnemers de bovenleiding kapot.
Lijn 7 reed vanaf Flevopark via de route van lijn 14 naar het Tropencircuit, daar leek de ene tram naar de Lineausstraat te gaan om bij het Oosterpark hun route weer op te pakken, andere trams reden via de Sarphatistraat en het Alexanderplein direct naar het tropencircuit. Deze breuk was rond 13:30 opgelost zag ik.
Lijn 9 en 14 reden vanaf de Plantage Kerklaan via de Roetersstraat, Sarphatistraat, Weteringschans en Vijzelgracht. De politie had het Rembrandtplein gedeeltelijk afgezet omdat de kabel nog onder stroom stond.
Lijn 7 reed vanaf Flevopark via de route van lijn 14 naar het Tropencircuit, daar leek de ene tram naar de Lineausstraat te gaan om bij het Oosterpark hun route weer op te pakken, andere trams reden via de Sarphatistraat en het Alexanderplein direct naar het tropencircuit. Deze breuk was rond 13:30 opgelost zag ik.
Lijn 9 en 14 reden vanaf de Plantage Kerklaan via de Roetersstraat, Sarphatistraat, Weteringschans en Vijzelgracht. De politie had het Rembrandtplein gedeeltelijk afgezet omdat de kabel nog onder stroom stond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB zucht onder de hitte
Toepasselijk!Bee schreef:Tropencircuit
Re: GVB zucht onder de hitte
Dat op de Insulindeweg was geen draadbreuk, maar een geklapte pantograaf, net als op de Louwesweg . Dat eerste was pas rond 16.00 opgelost. Verder heeft gisteren ook de brug naast de Hogesluis eruit gelegen, zijn er twee aanrijdingen geweest en was er gedurende de hele middag een draadbreuk voorbij het Surinameplein waardoor 1/17 CS - Surinameplein v.v. deden en De Aker - Dijkgraafplein v.v.
Lijn 3 reed ook via de Borneostraat tot aan het Tropencircuit -> Linnaeusstraat -> eigen route.
Lijn 3 reed ook via de Borneostraat tot aan het Tropencircuit -> Linnaeusstraat -> eigen route.
Re: GVB zucht onder de hitte
Ik zag ook dat het wegdek van de Hortusbrug wit is geverfd, waarschijnlijk om de aanhoudende problemen die ontstaan bij het sluiten van de brug te verminderen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB zucht onder de hitte
Dat laatste viel mij ook al op.
De hitte in de metro is imiddels ook ondragelijk geworden alhoewel het erg per stel verschilt. Gevalletje verwarming dan maar uitzetten ofzo?
Zat vorige week vrijdag in een Connexxion bus om de 101. De airco was stuk en de tempreatuur was op een gegeven moment 37 graden. En mijn thermometer gaat maar tot 30
Hoelaat was dat trouwens op het Rembrandtplein? Was er s'middags even maar heb toen niks bijzonders gezien. Wel was het ontzettend druk om 12.00 in de winkels. Rijen vrouwen in de H en M voor de pashokjes :X
Zal mij benieuwen hoe het komende dinsdag gaat. Moet gewoon werken maar ga wel even paar uurtjes kijken. Werk toch om de hoek *O*
De hitte in de metro is imiddels ook ondragelijk geworden alhoewel het erg per stel verschilt. Gevalletje verwarming dan maar uitzetten ofzo?
Zat vorige week vrijdag in een Connexxion bus om de 101. De airco was stuk en de tempreatuur was op een gegeven moment 37 graden. En mijn thermometer gaat maar tot 30
Hoelaat was dat trouwens op het Rembrandtplein? Was er s'middags even maar heb toen niks bijzonders gezien. Wel was het ontzettend druk om 12.00 in de winkels. Rijen vrouwen in de H en M voor de pashokjes :X
Zal mij benieuwen hoe het komende dinsdag gaat. Moet gewoon werken maar ga wel even paar uurtjes kijken. Werk toch om de hoek *O*
immer kwaliteits posts
Re: GVB zucht onder de hitte
en over de hele dag scheden trams ermee uit,
veel blokkendozen(wat er nog reed) waren naar de remise gebracht door de hitte (was op eengegeven moment 38 graden binnen) waardoor er veel uitviel;)
een echte bende was et
veel blokkendozen(wat er nog reed) waren naar de remise gebracht door de hitte (was op eengegeven moment 38 graden binnen) waardoor er veel uitviel;)
een echte bende was et
Re: GVB zucht onder de hitte
Hoe zit het met de andere tramsteden in NL?
Er hangen toch hier en daar gewichten die de bovenleiding strak houden?
Hier in Madrid rijden ook trams, hier wordt het wel over de 35 graden in juli en augustus, soms elke dag weken achter elkaar. (Donderdag weer iets koeler met maximaal 33 graden, hiep hiep hoera.)
Er hangen toch hier en daar gewichten die de bovenleiding strak houden?
Hier in Madrid rijden ook trams, hier wordt het wel over de 35 graden in juli en augustus, soms elke dag weken achter elkaar. (Donderdag weer iets koeler met maximaal 33 graden, hiep hiep hoera.)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GVB zucht onder de hitte
Tja, hier in Nederland is 't uitzonderlijk als het warmer dan 30 graden wordt en in Madrid waarschijnlijk wat minder uitzonderlijk. Dus is 't aannemelijk dat ze in Madrid wat meer gewichten gebruiken om de draden strak te houden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: GVB zucht onder de hitte
Kan mij niet voorstellen dat het (alleen) daar aan ligt, volgens mij is kosten-baten-verhouding van een gewichtje vrij goed. Kost niet, levert die ene week per jaar veel op.
Het is een spectrum.
Re: GVB zucht onder de hitte
Als ik wikipedia mag geloven worden alleen in Den Haag in de binnenstad de bovenleidingen met katrollen en gewichten in bedwang gehouden. Wat nu precies de reden is waarom dit niet zoals bij de trein standaard overal gedaan wordt is niet duidelijk.
Re: GVB zucht onder de hitte
Zullen we die even midden op de trambaan op het Rokin neerzetten? Of in het midden van de Leidsestraat, Utrechtsestraat of de Reguliersbreestraat? In Amsterdam worden trambanen ook als busbanen gebruikt, het is dan niet praktisch om de bovenleidingsmasten in het midden van deze baan te zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: GVB zucht onder de hitte
Ehm, Den Haag kent ook trambanen die als busbaan dienen als ik me niet vergis...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: GVB zucht onder de hitte
Alleen is het daar dan waarschijnlijk effe niet zo krap als sommige straten in Amsterdam. In de meeste straten wordt de bovenleiding nl. bevestigt aan de huizen langs de straat omdat masten in de weg staan.
Re: GVB zucht onder de hitte
In Den Haag zijn de straten breed genoeg voor dubbel spoor, ja.
Maar dat wil niet zeggen dat er overal bovenleidingpalen op de straat staan. Er zijn zat plaatsen waar de tram gewoon over straat rijdt (lijn 12 vanaf de Loosduinseweg richting strand bijvoorbeeld) of op een trambaan die niet van het overige verkeer gescheiden is, zoals een stuk lijn 6 of lijn 17 op de Vondelstraat.
Ook heb je grote kruisingen waar de bovenleiding ettelijke tientallen meters moet overbruggen zonder palen.
Ik heb wat in m'n oude foto's zitten zoeken maar ik kon geen voorbeeld vinden van een paal naast de straat met een katrol en gewichten eraan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat er overal bovenleidingpalen op de straat staan. Er zijn zat plaatsen waar de tram gewoon over straat rijdt (lijn 12 vanaf de Loosduinseweg richting strand bijvoorbeeld) of op een trambaan die niet van het overige verkeer gescheiden is, zoals een stuk lijn 6 of lijn 17 op de Vondelstraat.
Ook heb je grote kruisingen waar de bovenleiding ettelijke tientallen meters moet overbruggen zonder palen.
Ik heb wat in m'n oude foto's zitten zoeken maar ik kon geen voorbeeld vinden van een paal naast de straat met een katrol en gewichten eraan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn.
Re: GVB zucht onder de hitte
Toch schijnt het dat trambedrijven zoveel mogelijk afwillen van muurrozetten die aan gevels van woningen bevestigd zijn. Ik heb me laten vertellen dat huiseigenaren die niet erg blij zijn met een bovenleidingconstructie die bevestigd is aan hun huis, daar tegenwoordig in sommige gevallen met succes actie tegen ondernemen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: GVB zucht onder de hitte
En ja hoor, een nieuwe breuk. Dit keer in de Amstelstraat voor lijn 9 en 14.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: GVB zucht onder de hitte
De Zoutmanstraat in Den Haag is niet substantieel breder dan de Leidsestraat in Amsterdam. Er staan masten, maar als ik het goed heb gewone [alleen een rijdraad, zeg maar waslijn]. Of er afgespannen wordt weet ik niet.
Wat betreft de muurrozetten: die had je vroeger in Den Haag ook, zowel voor bovenleiding als voor straatverlichting, maar die zijn vrijwel of helemaal verdwenen. De Zoutmanstraat was de laatste plek die ik kon bedenken en daar staan dus palen. Misschien nog bij die straatjes bij de Beeklaan waar lijn 12 doorheen slingert.
Eigenaren van gebouwen zitten idd niet op die rozetten te wachten: geboor in je nuur en er hangt gewicht aan.
Dat je het in amsterdam nog wel veel ziet is misschien te verklaren uit het feit dat de meeste gebouwen daar op grond staan die door de gemeente in erfpacht is uitgegeven. In ieder geval bij een pand wat ik ken staat er in de eigendomsakte voor de opstal [het gebouw dus] dat muurrozetten moeten worden gedoogd.
Ik geloof dat Den Haag het vroeger baseerde op een bepaling in de APV en dat die bij de rechter geen stand hield.
Wat betreft de muurrozetten: die had je vroeger in Den Haag ook, zowel voor bovenleiding als voor straatverlichting, maar die zijn vrijwel of helemaal verdwenen. De Zoutmanstraat was de laatste plek die ik kon bedenken en daar staan dus palen. Misschien nog bij die straatjes bij de Beeklaan waar lijn 12 doorheen slingert.
Eigenaren van gebouwen zitten idd niet op die rozetten te wachten: geboor in je nuur en er hangt gewicht aan.
Dat je het in amsterdam nog wel veel ziet is misschien te verklaren uit het feit dat de meeste gebouwen daar op grond staan die door de gemeente in erfpacht is uitgegeven. In ieder geval bij een pand wat ik ken staat er in de eigendomsakte voor de opstal [het gebouw dus] dat muurrozetten moeten worden gedoogd.
Ik geloof dat Den Haag het vroeger baseerde op een bepaling in de APV en dat die bij de rechter geen stand hield.
Re: GVB zucht onder de hitte
De redactie van dat wikipedia-lemma (over Den Haag) is van mijn hand. Al sinds een halve eeuw worden er in onze Hofstad de bovenleidingen met draagkabel op kettinglijn afgespannen via gewichten, die ca. 10 kN trekkracht op de rijdraden van 100 mm² uitoefenen.! Zonder kettingophanging wordt -- waar mogelijk = overal -- een quasi-elastische afspanning nagestreefd, desnoods rechtstreeks aan de masten, die veelal op het trottoir geplaatst zijn. Muurrozetten zijn reeds sinds lang in Den Haag verboden, :N en men treft (dus) slechts zelden *reminiscenties* aan deze vervlogen onderdelen op de Haagsche gebouwen aan ... soms in de Zuiderparklaan of Schalkburger/Kempstraat in Transvaalwijk en (idd) langs de Beeklaan/Weimarstraat richting Edisonstraat waar Lijn 12 doorheen toeft (A) D.A. Borgdorffrobert55 schreef:De Zoutmanstraat in Den Haag is niet substantieel breder dan de Leidsestraat in Amsterdam. Er staan masten, maar als ik het goed heb gewone [alleen een rijdraad, zeg maar waslijn]. Of er afgespannen wordt weet ik niet.
Wat betreft de muurrozetten: die had je vroeger in Den Haag ook, zowel voor bovenleiding als voor straatverlichting, maar die zijn vrijwel of helemaal verdwenen. De Zoutmanstraat was de laatste plek die ik kon bedenken en daar staan dus palen. Misschien nog bij die straatjes bij de Beeklaan waar lijn 12 doorheen slingert.
Re: GVB zucht onder de hitte
Ook in Rotterdam wordt de bovenleiding afgespannen door gewichten. Dit gebeurt op verschillende manieren: door een gasveer, door gewichten in een kooi aan een bovenleidingmast en sinds enige jaren ook door een veerafspanner in een bovenleidingmast (Tensorex).
Re: GVB zucht onder de hitte
Las vandaag dat de werkzaamheden in de tunnel niet doorgaan vanwege ruzie met de aannemer
immer kwaliteits posts
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: GVB zucht onder de hitte
Die was niet oranjegezind? ;)
Re: GVB zucht onder de hitte
Het zijn prutsers. Zie ander topic. Hoe kan het toch ook. :neg:
immer kwaliteits posts
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten