Metro Amsterdam toch niet dicht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Geert schreef:Volgens mij
Wubbo schreef:Dat zal neem ik aan
Dat ge-volgens mij en ge-ik-neem-aan word ik een beetje moe van. Een simpel voorbeeld: nee, de roosters worden voor het hele jaar gemaakt, dus een jaar vantevoren.

Ik ga er verder niet over in discussie. De kennis ontbreekt duidelijk en dan heeft het wat mij betreft geen zin er een inhoudelijke discussie over te voeren. Bovendien wordt gesuggereerd dat ik namens de vervoerder spreek en dat is flauwekul.
Andersom heb ik ook niets anders dan aannames gelezen over vakanties, benodigd personeel en het onderhoud van metrostellen en dergelijke, maar goed, het zal wel. Volgens mij komen we hier toch niet uit.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door robert55 »

Continuing story, vandaag Het Parool:

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITI ... omen.dhtml
"Volgens ingewijden maken de DIVV en de aannemerscombinatie Croon, Spie en Wolter & Dros al maanden ruzie over het project. Daarom zag het er ook al maanden naar uit dat de werkzaamheden niet volgens plan op zaterdag 10 juli zouden beginnen. "
Ik ga niet verder quoten, lees het hele verhaal, het maakt de hier gevoerde discussie namelijk alleen maar ingewikkelder. Want ook GVB wist al langer dat er een grote kans was dat het niet ging lukken en trok niet aan de bel bij de wethouder, of de mensen van infra vertelden niet aan de mensen van exploitatie [of aan de directie?] dat er een serieus probleem was. Zeg maar de klassieke interpretatie van het logo: langs elkaar heen werken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Vinny »

Het lijkt wel een Amsterdamse ziekte. Maar goed als ik naar het werktempo in het algemeen kijk in Amsterdam dan vind ik dat de gemeente ook wel eens op zijn strepen mag gaan staan. En dan heb ik het nog niet over de blunders die bijvoorbeeld gemaakt zijn met de Noord-Zuidlijn en het Bos en Lommerplein. Dat zijn geen schoonheidsfoutjes meer, dit duidt op een stucturele tekortkoming. Het wordt wellicht tijd om wat ingenieurs van den ouden stempel aan te nemen :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door VIRM »

Chauf21 schreef:Je mag van een vervoerder wel enige mate van interesse en enthousiasme in het werk verwachten. Als je blijft zitten op de plek waar je zit en met het vingertje gaat wijzen naar anderen, kom je nergens. Een beetje pit, uitdaging en ondernemingsgeest lijkt mij wel gewenst :)
Goed, kunnen we dan de helft van de vervoerders in Nederland laten fuseren en jou er directeur van laten worden? *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Chauf21 »

Wanneer mag ik op sollicitatiegesprek komen?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door robert55 »

Nog een aanvulling uit het papieren Parool. Daarin een kort interview met de wethouder, die zegt dat er nu onderzocht wordt of de noodzakelijke aanpassingen van de tunnelstations op een andere manier kunnen worden uitgevoerd, geen big bang maar avond en/of weekend sluitingen.

Ik vraag me overigens af hoe lang de brandweer bereid zal zijn de niet meer aan de eisen voldoende situatie te gedogen.
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door webguy »

Sorry, je kan me alles wijsmaken over roosters die een jaar van te voren worden gemaakt en mensen die op vakantie zijn, maar als er een wil is, kan het. Ja het kost dan geld, ja er moeten overuren worden gedraaid, maar kennelijk vindt de GVB het niet interessant...
We weten allemaal dat die vervangende busdienst een slecht alternatief is op de metro is die sneller is en efficienter. Kennelijk heeft de GVB dus geen interesse in iets te organiseren. Het lijkt me dat voor dat mini-stukje metrotunnel een pendeldienst met een of twee stellen en bestuurders kan je best een alternatief aanbieden voor de bus voor die paar weken. En als dat te moeilijk is tja, wat zal ik zeggen. De mentaliteit van de GVB is sowieso niet erg geweldig krijg ik het idee met enorme koffieleuten en een erg matig motiverende bedrijfscultuur...
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door webguy »

Nou, misschien voor jou tijd, maar er heeft iemand hier stage gelopen bij het GVB en die heeft dat bevestigd. Maar jij betn natuurlijk de perfecte werknemer, dus jij ziet dat nooit... Nou kan het natuurlijk dat je bovengemiddeld presteert en dat nooit tegenkomt, maar het is niet de eerste van wie ik dat hoor... Enne, over betweters gesproken, sinds wanneer ben jij persoonlijk in je eentje de GVB? :P
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Vinny »

Mij bevalt de toon in de discussie niet echt. Maar goed, inhoudelijk heb ik al een aantal keer gezegd dat het makkelijk vanaf de zijlijn roepen is, maar eens je daadwerkelijk in het veld staat dan valt het scoren van een doelpunt nog lang niet mee... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Weet je wat, ik vind het best. Ik laat het definitief rusten. Ik hoor het wel als ene webguy, geert of wubbo directeur is geworden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door webguy »

Wat mij niet bevalt is dat ziggy niet toegeeft dat als de GVB directeur inderdaad ziet dat dit een absurde situatie is, dat er inderdaad wat te regelen valt, zodat er in ieder geval iets rijdt. Ja, het valt dan niet binnen de regels, ja, het gaat bakken met geld kosten, maar ja, je komt je klanten wel tegemoet.
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Blijkbaar wil het niet doordringen dat ik niet namens wie of wat dan ook spreek, maar enkel namens mezelf. Grappig. :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Wubbo »

Ik vind het jammer dat Ziggy zijn reacties heeft leeggemaakt. Zo kan ik niet inhoudelijk reageren en blijf ik dus bij mijn standpunt.

@Vinny: roepen van de zijlijn is altijd het makkelijkst ja. Maar dat geldt zowel voor roepen van de zijlijn dat het echt niet kan, als voor roepen van de zijlijn dat het wel kan. Het definitieve antwoord moeten de deskundologen geven, en dat ben ik niet en dat zijn de nee-roepers ook niet. Ik kan er dus ook vrede mee hebben als iemand die echt in die planning zit roept dat het niet kan met een aantal redenen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door JeePee »

Ondanks dat deze discussie al behoorlijk verpest is, toch maar een bijdragen. Personeelsroosters worden geenszins een jaar van tevoren gemaakt. Er is een dienstenpakket wat je idealiter ruim van tevoren klaar hebt met de bijbehorende roulering voor je vrije dagen patroon. Bij NS hebben ze dat, bij het GVB hebben ze dat en bij alle andere vervoerders ook. Het zomerrooster wat dus een aangepaste metrodienst bevat bij het GVB is dus ruim van tevoren klaar, daar wordt de personeelsplanning op aangepast. De standaardroulering voorzien in de meeste gevallen (enkele bijzondere uitzonderingen daargelaten) niet in zomervakanties van het rijdend personeel. Doordat er nu een stuk minder diensten zijn dan normaal op de metro is er een grotere groep dan eigenlijk kan op vakantie gestuurd. Ja die krijg je niet zomaar terug dat klopt.

Wel zou het GVB kunnen kijken hoeveel mensen er nog bij elkaar te sprokkelen zijn om te kunnen rijden, als dit genoeg is om bijvoorbeeld alleen de 54 te verlengen, dan heb je 90% van de problemen al opgelost. Rest is een kwestie van een nooddienstregeling maken (half uurtje werk, waarschijnlijk is zoiets toch al aanwezig ergens in de computer). Nieuw dienstenpakket maken, pakket laden in de systemen, exportje naar de website en rijden maar. Nu zal ik ook wel een sneer krijgen over beste stuurlui aan de wal enzo, maar dat zal dan wel. In Budapest zulke gevallen gehad, TT vervoer wat op het laatste moment allemaal anders moest en nog wel wat voorbeelden. Met een collectieve goede wil kan een hoop. Echter het vergt flexibiliteit en improvisatievermogen. Dat is nu juist iets waar het GVB al meermaals een gebrek aan heeft getoond.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Vinny »

We hebben in de spoorwereld de staande uitdrukking: Het is zo flexibel als een spoorstaaf... :mrgreen:

Er kan natuurlijk van alles, in de praktijk zie je dat het allemaal niet zo werkt. Nederland is een overgeorganiseerd land waarbij alles volgens vast omlijnde protocollen werkt. Mocht er nog een beetje goede wil van een bepaald iemand in het management zitten, dan wordt dat er uitgeramd door de vakbonden, omdat vakantie, koffiepauze en afwisseling voor het personeel belangrijker wordt gevonden dan eventuele behoeften van de klant. Daarnaast is er een veiligheidsjihad in de vorm van het IVW dat zo n beetje alle leuke dingetjes die we vanuit Belgie kennen, zoals enkelsporige buitendienststellingen, in principe als onwenselijk gevaarlijk betiteld. Binnen dit speelveld heb je ook te maken met computers die alleen kunnen vertellen wat ze al weten. Je kunt niet iets invoeren als: Huldiging Amsterdam -* verzin dienstregeling. Dat moet allemaal handmatig gebeuren, met mensen die zowel universitair geschoold wiskundige zijn, verstand van ICT hebben en zich ook nog eens thuis voelen in het spoorwereldje.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Geert »

Het gaat over de metro in Amsterdam, niet het spoor.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Vinny »

LOL daar geldt waarschijnlijk grosso modo hetzelfde voor ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door iljitsch »

Vreemd genoeg hebben ze altijd veel moeite met het laten rijden van meer metro's, minder kan altijd heel makkelijk.

Ofwel: afgezien van gebrek aan personeel en materieel, wat zeker een probleem zal zijn maar in beide gevallen moeilijk te geloven dat dit gebrek 100% is, is het helemaal geen probleem de dienstregeling aan te passen. Doe gewoon net of je een normale rijdt en laat dan driekwart uitvallen.

Wat ik niet snap is dat dit soort dingen niet vantevoren afgeregeld wordt. Zie ook de idioterie bij de verbouwing van station Arnhem, maar zeker in Amsterdam gebeuren dit soort dingen vaker dan gemiddeld.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door robert55 »

De opdracht aan de aannemers is in januari vergeven. Die beginnen daarna met de uitwerking van het bestek en de voorbereidingen: tekeningen maken, bestellingen doen, planningen maken. Dat had in bijna 6 maanden moeten kunnen.
Dat dat niet lukt, is voor mij als [Amsterdamse] belastingbetaler het grootste probleem in deze zooi. Met alle begrip voor de klachten over de inflexibiliteit van het GVB, maar dat is toch bij de DIVV problemen vergeleken minor.
Het grootste probleem waarmee DIVV het OV heeft opgezadeld is de NZ-lijn [want die dienst heeft de foute berekeningen gemaakt waarop het besluit die lijn te bouwen is gebaseerd] en vervolgens de aanbesteding daarvan [waarbij ook geruzie was met aannemers en de gemeente toen de prijs niet beviel over kartelvorming begon te zeuren].

In het huidige geval moet had toch één of twee maanden terug al duidelijk moeten zijn dat de planning niet gehaald ging worden. Op dat moment had men de wethouder moeten informeren en ook moeten overwegen de boel af te blazen. GVB gaat daarin trouwens niet vrijuit, want daar werden tekeningen gecontroleerd en niet goed bevonden. Waarom GVB daar een rol heeft snap ik niet goed, maar dat terzijde.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door robert55 »

Wat betreft de mogelijkheden van het GVB om nu voor 5 weken een nood-exploitatie in welke vorm dan op te tuigen: dat lijkt met niet reëel. Je kan wel met bonussen gaan strooien, maar het is de vraag of dat effectief is. Voor de meeste werkende mensen is de vakantie heilig. Je kan er vanuit gaan dat een relatief groot deel van de medewerkers die nu met vakantie zijn gegaan aan de kindertjesvakantie vastzitten en bovendien die kindertjes samen met een werkende partner hebben met wie die vakantie is afgestemd.
Je kan die verlofuren ook niet afkopen. Iedereen heeft recht op 3 weken aaneengesloten verlof, bij voorkeur in de zomer. Voor een veiligheidskritische functie als metrobestuurder zou je ook niet anders willen dan dat ze hun rust nemen.
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Heeft iemand zich al afgevraagd of je we een nooddienstregeling überhaupt moet willen? Nu rijdt er elke 3 minuten een bus, en dat gaat goed. Moet je dan één keer in het kwartier een metro'tje willen hebben die wellicht mensen achter zal moeten laten (en waarvoor je dus mensen terug van vakantie hebt moeten halen)?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Wubbo »

Dat hangt er van af wat voor nooddienstregeling je maakt, maar elke 3 minuten een geledebus klinkt alsof je het met een 10minutendienst met gekoppelde Zilvermeeuwen wel weg krijgt. Hoef je niet eens met 3 stellen te rijden. En personeel terughalen van vakantie moet je volgens mij niet willen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten