NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door VIRM »

Wubbo schreef:...maar ook met betere omroepberichten), is mijn indruk.
Ik heb juist de indruk dat het wat achteruitgaat. Misschien is dat gewoon puur toeval of tref ik net de 'slechte' omroepers. :) Maar dingen als werkzaamheden worden naar mijn mening steeds slechter van tevoren omgeroepen (niet iedereen kijkt iedere dag op de werkzaamhedenpagina van de NS/ProRail of kijkt op het werzaamhedenbord) en de informatievoorziening per omroep tijdens storingen laat vaak te wensen over. Maar dat is slechts mijn persoonlijke ervaring en uiteraard niet representatief. :)
Beul van de blindegeleidelijn
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door robert55 »

Wubbo schreef: Wat je wel merkt is dat NS het niet gewend is om bij te sturen als er opeens grote groepen reizigers zijn. Bij strandweer lukt het nog redelijk, dat is namelijk voor een flink deel al verwerkt in de plannen.
Mijn ervaring tijdens het hittegolfje was dat er 0% werd gereageerd op de grotere toeloop op Amsterdam - Zandvoort.
Overdag rijden er zomer-extra's vanaf Haarlem, maar die rijden ook als het 11 graden is en giet. Na 2000 rijdt dien niet, maar als het >30 graden is, blijven de mensen lang op het strand.
De 'IC' reed de keren dat ik er in zat met het gewone DDAR-etje. Eén keer gezien dat die op Sloterdijk al vol was, maar dat er nog een treinlading bij wou. Dat duurde dus vijf minuten, waarin de conducteur bleef omroepen dat je ook met een andere trein naar Haarlem kan gaan en dan overstappen. Jammer dat de ligging zo is dat die andere trein net 5 minuten eerder rijdt. Dat zou een zinvol gebruik van de stationsomroep zijn geweest, maar helaas
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Dexter »

Het voltallige NS-personeel kreeg vandaag een bedankkaartje door de bus voor de inzet afgelopen dinsdag. Toch leuk! :D
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door webguy »

Toch leuk dat ze per 2 vervoerde reizigers een kaartje sturen :P (ok, ietwat overdreven, maar CAO is 25,000 werknemers, rijdend personeel zal wel veel minder zijn)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Dexter »

He, laat me nou even genieten van m'n kaartje. Ik ben mijn oranje NS-mini-vuvuzela ook al misgelopen dinsdag. :|
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

robert55 schreef:
Wubbo schreef: Wat je wel merkt is dat NS het niet gewend is om bij te sturen als er opeens grote groepen reizigers zijn. Bij strandweer lukt het nog redelijk, dat is namelijk voor een flink deel al verwerkt in de plannen.
Mijn ervaring tijdens het hittegolfje was dat er 0% werd gereageerd op de grotere toeloop op Amsterdam - Zandvoort.
Overdag rijden er zomer-extra's vanaf Haarlem, maar die rijden ook als het 11 graden is en giet. Na 2000 rijdt dien niet, maar als het >30 graden is, blijven de mensen lang op het strand.
De 'IC' reed de keren dat ik er in zat met het gewone DDAR-etje. Eén keer gezien dat die op Sloterdijk al vol was, maar dat er nog een treinlading bij wou. Dat duurde dus vijf minuten, waarin de conducteur bleef omroepen dat je ook met een andere trein naar Haarlem kan gaan en dan overstappen. Jammer dat de ligging zo is dat die andere trein net 5 minuten eerder rijdt. Dat zou een zinvol gebruik van de stationsomroep zijn geweest, maar helaas
Vroeger werden de extra strandtreinen ingezet bij temperaturen van 25 graden en hoger. Tegenwoordig rijden ze in de vakantieperiode, hetgeen wel al een jaar van te voren te voorzien valt. Ik persoonlijk vind het nieuwe beleid helemaal zo gek nog niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vroeger reden er ook nog extra's uit Amsterdan, tegenwoordig slechts vanaf Haarlem.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Dexter »

Toch valt daar wel wat voor te zeggen, want het zijn niet alleen maar mensen uit Amsterdam die naar Zandvoort willen (al deed de CTA-aankondiging voor de voormalige Lovers Rail-treinen anders vermoeden: "Amsterdam Beach"

Er komt ook een hele lading volk uit de richtingen Leiden en Beverwijk en die stappen allemaal over in Haarlem.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door iljitsch »

Radikaal idee: laat de trein uit Amsterdam in Haarlem stoppen!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

ziggy schreef:Vroeger reden er ook nog extra's uit Amsterdan, tegenwoordig slechts vanaf Haarlem.
Er is een tijd geweest dat er helemaal geen reguliere treinen Amsterdam - Zandvoort reden, maar de 'strand-express' is nu gewoon een halfuursdienst geworden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Jawel, in de zomer reed toen de 15400 Asd-Zvt (die nu dus enkel Hlm-Zvt doet).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk geen reguliere verbinding. Dat is een vakantietrein... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Karl »

Dexter schreef:He, laat me nou even genieten van m'n kaartje. Ik ben mijn oranje NS-mini-vuvuzela ook al misgelopen dinsdag. :|
Lees het dan als, je zou per twee vervoerde reizigers altijd een kaartje moeten ontvangen...
Het is een spectrum.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Mark »

ziggy schreef:Jawel, in de zomer reed toen de 15400 Asd-Zvt (die nu dus enkel Hlm-Zvt doet).
Maar toen bestond de huidige s5400 ook niet. Zvt werd toen bediend door de s6300 uit Gvc ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Oud forumgebruiker

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja,daar hebben we het toch ook over: "geen reguliere trein vanuit asd". :P
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Raymond »

Bij megadrukte is er naast de s5400 en s15400 toch nog een speciaal ingelegde treinserie actief naar Zandvoort die wel Zandvoort - Amsterdam Centraal doet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Daniel »

De treinnummerlijst 2010 kent ook nog een serie 14400 voor strandtreinen Haarlem - Zandvoort. Vreemd genoeg staat de 15400 in de treinnummerlijst als Asd - Hlm (+ Zvt) i.p.v. het werkelijke traject Hlm - Zvt. Of is dat treinnummer een van de vele foutjes in 't spoorboekje...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Doc Zenith »

Chauf21 schreef:
Wubbo schreef:Dat dit niet het juiste scenario was ben ik helemaal met je eens. Maar om in een uur of 30 je complete treindienst om te bouwen en dat ook nog te kunnen communiceren naar je reizigers: da's niet te doen (vooral vanwege dat communiceren, een treindienst ombouwen kost gewoon veel werk en dat kun je dus regelen al kost dat veel geld).
In dit geval is de communicatie niet zo lastig: als Nederland het WK wint, wordt er dinsdag een aangepaste dienstregeling gereden. Wint Nederland niet, dan blijft de normale treindienst van kracht. Bedenk dat het land anders had gereageerd als het Nederlandse voetbalteam wél had gewonnen.

Dat snapt iedereen. Natuurlijk kan je op operationeel niveau beslissen bepaalde treinen, ook bij verlies, alsnog korter of langer te maken, maar dát hoef je niet nadrukkelijk vooraf te communiceren.
Het grote probleem van NSR/ProRail is dat het winnen van het WK pas op zondagavond bekend is, en helaas heeft men de plannen van dinsdag dan al geladen in alle systemen. 'Even' het laden uitstellen doet men niet, vandaar dat er, hoe dan ook, een koninginnedienstregeling geladen zou gaan worden voor de dinsdag. Dit probleem zal men pas voor het eerst gaan tekkelen als er een nooddienstregeling geladen gaat worden voor een winterse dag. Dan moet men dus al van tevoren gaan beslissen dat dat plan geladen gat worden (hoezo noodplan), de systemen 'leeg laten lopen' en dan kan een nieuw plan de dag van tevoren nog tussen 18.00 en 22.00 geladen worden (in tig systemen, met cruciale volgorde).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door iljitsch »

Volgens mij kost het honderdduizenden euro's aan stroom en personeel om een dag een verkeerde dienstregeling te laten rijden, nog afgezien van de ellende die dit de reiziger (of toch maar niet-reiziger) oplevert. Dit soort inflexibele systemen moeten bij het grof vuil, en snel. Als dat niet goedschiks kan dan maar door aan te besteden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Wubbo »

Wat is een verkeerde dienstregeling?

Probleem wat je altijd houdt zijn je personeel en je reizigers. Als je op de dag zelf nog beslist dat je een andere dienstregeling gaat rijden (dat is wat jij voorstelt, als ik je goed begrijp) kun je nooit meer fatsoenlijk alle reizigers informeren. In dit specifieke geval had je al vantevoren kunnen gaan informeren, maar hoe vaak gebeurt het nou dat we van een grootschalig evenement niet een paar weken vantevoren weten of het doorgaat? Dat zie je verder alleen met weersinvloeden, maar het inleggen van een paar strandtreinen is van een totaal andere orde dan een gewijzigde dienstregeling van en naar Amsterdam. Inleggen van strandtreinen (en elke willekeurige andere trein) kan tot een minuut vantevoren, dus dat is het probleem niet.
En als je je reizigers al weet te informeren ('let u morgen op, wellicht is de dienstregeling anders dan u gewend bent, blablabla') moet je ook nog je personeel op een fatsoenlijke tijd laten weten hoe laat hun dienst begint. Als je dat een dag vantevoren pas bekend kan maken kun je wel eens tegen personeel aanlopen dat andere afspraken heeft gepland. En dan?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Volgens mij kost het honderdduizenden euro's aan stroom en personeel om een dag een verkeerde dienstregeling te laten rijden, nog afgezien van de ellende die dit de reiziger (of toch maar niet-reiziger) oplevert. Dit soort inflexibele systemen moeten bij het grof vuil, en snel. Als dat niet goedschiks kan dan maar door aan te besteden.
Het probleem van al die systemen is dat het (zwaar) verouderde 'legacy' systemen zijn die ongelofelijk veel afhankelijkheden hebben met andere systemen. Dat vervang je niet zomaar even... Overigens wordt de ontwikkeling van dat soort systemen volgens mij wel Europees aanbesteed, bedrijven als Logica bijvoorbeeld.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door iljitsch »

Ik heb informatica gestudeerd, ik weet hoe irritant oude systemen zijn. Maar dat is geen excuus. Zoals gezegd, één enkele dag een verkeerde dienstregeling rijden kost tonnen aan directe kosten. En de inflexibiliteit van de NS kost ze volksstammen klanten. Mensen die niet dagelijks met de trein reizen onthouden die 80% ritten die goed gaan niet, ze denken dat de 20% slechte dagelijkse kost zijn. Dus heel die oude prut aan de kant, helemaal met een schone lei opnieuw beginnen.

En leuk dat iedereen Amsterdam zo belangrijk vindt, maar het is en blijft een doodnormale provinciestad alleen dan een maatje groter, met een rare spoorring min of meer om de stad heen en veel te veel stations. Heel een land ontregelen alleen omdat minder dan 10% van de dagelijkse reizigers daarheen wil is belachelijk. Natuurlijk ben je beperkt in de hoeveelheid wijzigingen die je kan doen op korte termijn, maar op die huldiging een koninginnedagdienst rijden terwijl het een werkdag was is absoluut onder de maat. Dat kan en moet beter.

Sowieso is het totaal achterhaald dat er vantevoren mensen nadenken over welke rit met welk materieel gereden wordt. Dit moet gewoon standaard iedere dag dynamisch inspelen op de situatie van die dag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Suus »

Vaste inzet van materiaal is juist handig, omdat je dan als bedrijf tenminste een voorspelling kan maken waar welk materiaal zich zou moeten bevinden. Bovendien is een eigenschap van het openbaar vervoer dat de verkeersstromen grotendeels voorspelbaar zijn, onder andere door de verkoop van abonnementen. Zelfs als je elke dag een planning zou maken voor de voertuigen, zou het er op neerkomen dat er ongeveer elke dag in dezelfde trein hetzelfde type materieel rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik heb informatica gestudeerd, ik weet hoe irritant oude systemen zijn. Maar dat is geen excuus. Zoals gezegd, één enkele dag een verkeerde dienstregeling rijden kost tonnen aan directe kosten. En de inflexibiliteit van de NS kost ze volksstammen klanten. Mensen die niet dagelijks met de trein reizen onthouden die 80% ritten die goed gaan niet, ze denken dat de 20% slechte dagelijkse kost zijn. Dus heel die oude prut aan de kant, helemaal met een schone lei opnieuw beginnen.

En leuk dat iedereen Amsterdam zo belangrijk vindt, maar het is en blijft een doodnormale provinciestad alleen dan een maatje groter, met een rare spoorring min of meer om de stad heen en veel te veel stations. Heel een land ontregelen alleen omdat minder dan 10% van de dagelijkse reizigers daarheen wil is belachelijk. Natuurlijk ben je beperkt in de hoeveelheid wijzigingen die je kan doen op korte termijn, maar op die huldiging een koninginnedagdienst rijden terwijl het een werkdag was is absoluut onder de maat. Dat kan en moet beter.

Sowieso is het totaal achterhaald dat er vantevoren mensen nadenken over welke rit met welk materieel gereden wordt. Dit moet gewoon standaard iedere dag dynamisch inspelen op de situatie van die dag.
En hoe wil je daar dan precies op inspelen? Voor die huldiging werden 1.000.000 mensen verwacht in Amsterdam, het werden er een stuk minder (50l000) - maar dat was pas achteraf bekend. Je kunt geen volledige zekerheid hebben over de vervoersstromen op een bepaalde dag, er zijn altijd factoren die je niet mee kunt nemen in zo'n berekening. Los daarvan kun je ook niet personeel pas inschakelen op het moment dat je denkt dat het nodig is, die zullen minstens enkele dagen van tevoren hun rooster willen ontvangen met het oog op andere afspraken.
Dat gezegd hebbende zal het allicht prettig zijn als in ieder geval de plansystemen en VL-systemen wat beter om kunnen gaan met last-minute wijzigingen in de dienstregeling. Voor afgelopen dinsdag had NS misschien wel een soort 'werkdag-plus' dienstregeling moeten hanteren; de normale dienstregeling van een werkdag maar dan met versterkte treinen en extra treinen naar Amsterdam. Zelfs al het wel wat drukker was geworden had daar waarschijnlijk een hoop volk blij mee geweest.

Heel die oude prut in een keer aan de kant schuiven werkt gewoon niet; het dagelijkse werk moet ook gewoon doorgaan en de specificaties/eisen zijn lastig. Kijk maar naar het project 'DONNA', dat het oude VPT-plansysteem moet vervangen: een project met een looptijd >15 jaar en nog steeds werkt NS Logistiek met VPT. Inmiddels wel gelijktijdig met Donna, maar toch...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS heeft 45.000 fans naar Amsterdam vervoerd

Bericht door Vinny »

Het heeft niet te maken met reizigers, huldiging, inspelen op klanten, het heeft alles te maken met SCENARIO. Bij een huldiging worden er veel dronken provincialen uit de kop van Noord-Holland verwacht (deze opmerking is niet bedoeld als belediging, maar als feitelijke weergave van de werkelijkheid), die er om bekend staan om op uiterst gevoelige locaties (zeg: Hemtunnel, Singelgracht) aan de noodrem te trekken. Het doorvoeren van een normale dienstregeling betekent dat je een 2001 situatie zou kunnen krijgen. Een onbeheersbare situatie terwijl het treinverkeer als een plumpudding in elkaar dondert, en er helemaal niets meer rijdt in een groot deel van Nederland, waarbij het personeel en materieel steeds verder raakt opgesloten in een gebied waar het helemaal niet thuishoort.

Daarom is er een koninginnedag oplossing bedacht, waarbij veel meer in vaste corridors wordt gereden, zodat problemen op de ene lijn, niet meer zoveel gevolgen heeft voor de andere lijn. Het probleem van dit scenario is dat de baisisdienstregeling een zaterdagse is, zodat veel vroege treinen uitvallen. Daarnaast is koninginnedag een totaal ander soort dag dan een huldiging. Een voetbalelftal heeft geen invloed op festiviteiten in Eindhoven, terwijl typisch op koninginnedag ook in Eindhoven een feest is.

De oplossing is natuurlijk een scenario te verzinnen voor een huldiging van het Nederlands Elftal. Dat zal komende jaren ook wel gebeuren (mag ik aannemen), maar voor deze dag kwam het simpelweg veel te laat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 53 gasten