Pagina 1 van 1

Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: za 24 jul 2010, 23:28
door Ruben
Niet uitchecken levert GVB veel geld op
Geplaatst op: zaterdag 24 juli 2010 17:40
Laatst bijgewerkt: zaterdag 24 juli 2010 23:28


Het GVB verdient maandelijks 150.000 euro aan mensen die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart. Iedere keer als een reiziger vergeet uit te checken, wordt het maximale bedrag van vier euro afgeschreven. De mogelijkheid bestaat dan om het geld terug te vragen bij het GVB, maar voor velen kost dat te veel moeite.
Lees verder

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 12:33
door iljitsch
Ach dat maakt het verlies op de mensen die "vergeten in te checken" weer wat goed, toch...

Ik snap niet waarom Rover er niet om vraagt om die 4 euro instaptarief te verlagen naar het tarief om naar het eindpunt van de bus of de tram in kwestie te rijden.

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 14:08
door midnet
Het zou aardig zijn om eens je te verplaatsen in de visie van anderen en niet meteen op Rover etc te hakken. Misschien moet je wat opgroeien om consumenten-belangen-behartiging op prijs te stellen.
Een veel groter praktisch problem hier in deze stad ligt in de grote aantallen toeristen, die geen benul hebben van hoe het hier nou weer werkt. Dus een kaartje van 2.60, of zelfs zo;n veel gepropageerd 24/48/72-uur ticket kopen-en dan toch het niet verder kunnen gebruiken, omdat 1x vergeten is uit te sjekken. Ja-ook die dagkaarten blokkeren dan verder. En dan kan je dus opnieuw betalen. In de bussen hangen (meest) inmiddels claimformuilieren-maar dat kan dus enkel voor een persoonl. sjipkaart. Misschien heeft die toerist net gister wel de ARRIVA dagkaart benut a 7,50 om zo';n toeristen-uitje naar Volendam/Edam te maken-daar heb je dat gedoe niet mee. Wie is hier nou weer bezig klanten aan een verdere verwarring te helpen?

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 15:07
door iljitsch
midnet schreef:Het zou aardig zijn om eens je te verplaatsen in de visie van anderen en niet meteen op Rover etc te hakken. Misschien moet je wat opgroeien om consumenten-belangen-behartiging op prijs te stellen.
Ik hakte niet op ze in, ik begrijp alleen niet waarom ze niet vragen om iets wat reizigers geld kan schelen zonder echte nadelen voor de overheid of vervoerder.

Maar Rover doet voldoende rare dingen om hakken te verdienen, daar niet van.
midnet schreef:Een veel groter praktisch problem hier in deze stad ligt in de grote aantallen toeristen, die geen benul hebben van hoe het hier nou weer werkt.
Ach ja. Dat is overal zo met het openbaar vervoer. Er is bijna altijd wel iets wat totaal onduidelijk is voor buitenstaanders.
midnet schreef:Dus een kaartje van 2.60, of zelfs zo;n veel gepropageerd 24/48/72-uur ticket kopen-en dan toch het niet verder kunnen gebruiken, omdat 1x vergeten is uit te sjekken. Ja-ook die dagkaarten blokkeren dan verder.
Waarom?? Da's toch vragen om kwaaie klanten? En het is niet alsof het wat uitmaakt voor wat je betaalt...

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 19:09
door robert55
iljitsch schreef:
midnet schreef:Het zou aardig zijn om eens je te verplaatsen in de visie van anderen en niet meteen op Rover etc te hakken. Misschien moet je wat opgroeien om consumenten-belangen-behartiging op prijs te stellen.
Ik hakte niet op ze in, ik begrijp alleen niet waarom ze niet vragen om iets wat reizigers geld kan schelen zonder echte nadelen voor de overheid of vervoerder.
Dat zou het probleem groter maken voor reizigers die een rit maken met een lijn met een lengte van een kilometer of 30 of meer vanaf het punt waar ze hadden ingecheckt. Die heb je bij het gvb niet, maar je zal bij jouw regel maar op Den Haag Centraal in bus 90 stappen en in Wassenaar er weer uit. Dat ding gaat dan nog door naar Haarlem. Dat lijkt me erg moeilijk uit te leggen.

Overigens: het bericht waar op gereageerd wordt was een persbericht van de SP in Amsterdam. Dat is toch net een iets andere club dan Rover

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 09:10
door iljitsch
Je kan het maximum natuurlijk op de huidige 4 euro houden. Binnen de stad is de langste rit over het algemeen minder (iets in de buurt van de 2,50 ofzo) en al helemaal als je halverwege instapt.

De reden dat ik over Rover begon is dat ik ze dit idee gestuurd heb maar geen reactie.

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: di 27 jul 2010, 12:54
door M57
midnet schreef:omdat 1x vergeten is uit te sjekken. Ja-ook die dagkaarten blokkeren dan verder.
Weet je dat zeker? Ik heb namelijk wel eens anders ervaren.

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: di 27 jul 2010, 13:04
door tsov
Die dagkaarten blokkeren zeker niet na 1x vergeten uit te checken, dat kan ik uit ervaring vertellen.

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: di 27 jul 2010, 13:40
door JWM
Klopt, al was dat eerder wel het geval. Het uurkaartje doet het niet meer na 1x niet uitchecken. Daarnaast mag er maximaal 35 minuten zitten tussen uitcheck in voertuig A en incheck in voertuig B, anders doet het uurkaartje het ook niet meer.

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: di 27 jul 2010, 13:56
door Jurjen
Dat zou wel slecht zijn, want dan is een uurkaartje geen uurkaartje. Je checkt immers op CS in, op de Dam weer uit om even bij Magna Plaza inkopen te doen, wil vervolgens na 40 minuten weer verder reizen (er zijn immers nog 15 minuten over van het uur) en dan kan je opeens niet meer inchecken....

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: di 27 jul 2010, 14:12
door Ruben
Mijns inziens is een uurkaartje bedoeld voor het maken van 1 reis. Een overstap van 35 minuten binnen Amsterdam lijkt me daar voldoende voor. En als je dan zo nodig een winkelronde door Magna Plaza moet houden dan voldoe je maar aan die regel, die ruim genoeg is voor een aaneengesloten reis van een uur door Amsterdam.

Re: Niet uitchecken levert GVB veel geld op

Geplaatst: do 02 sep 2010, 11:14
door Omied
iljitsch schreef:Ik snap niet waarom Rover er niet om vraagt om die 4 euro instaptarief te verlagen naar het tarief om naar het eindpunt van de bus of de tram in kwestie te rijden.
Dat heeft ROVER al meerdere malen gedaan, maar dat blijft men weigeren. Wel heeft zo'n verzoek in de Stadsregio Amsterdam geleid tot de belofte dat in ieder geval de mensen die recht hebben op reductie ook reductie krijgen op de 'boete' (€ 2,67 dus i.p.v. € 4,-), maar naar mijn weten is die belofte nog niet nagekomen (en anders is dat alleen bij GVB).