Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daniel » Za 19 Apr 2008, 21:34

Roll-out of the first electric articulated power unit for Arriva

Afbeelding

Arriva plc and Stadler Rail AG are jointly celebrating the roll-out of the first electric articulated power unit (EMU-GTW) in Bussnang today. Arriva plc ordered seven EMU-GTWs at a cost of around EURO 30 million from Stadler at the end of November 2006. The railcars will be used on the Dordrecht - Geldermalsen track in the province of Zuid-Holland.

Additional EMU-GTWs for Arriva: The Arriva group is one of the leading private quoted providers of regional rail and bus services in Europe and has its headquarters in London. Arriva Netherlands ordered one two-part GTW 2/6 and six three-part GTW 2/8s a good year ago, after having ordered a total of 43 diesel-electric GTWs for the Groningen-Friesland region in 2005. Today, less than one and a half years later, the two companies can celebrate the roll-out of the first EMU GTW together. In the meantime the fleet of Diesel GTW's of Arriva has also been increased by another 3+5 trains. Christian König, Sales Director Switzerland & Netherlands Stadler Rail Group, is delighted with the success of the undertaking: "We are proud that this order has allowed us to expand the GTW family of railcars with this version for 1500 V DC and that modern low floor trains are now in operation in yet another province of the Netherlands. Stadler has also completed this order in a very short time. This was only possible thanks to the great effort and commitment of all those involved. I am very grateful to all of them." Anne Hettinga, Director Arriva Netherlands: "The Merwede-Lingelijn is a very important track for Arriva and many inhabitants use the train every day. Our ambitions are high: we aim for more than 50% grows of passengers. But the local government also has high ambitions and in the next few years the track will be upgraded and they will build five new stations. Therefore - given our experience with the GTW in the north of Holland - this is a perfect train to service the Merwede-Lingelijn." The railcars: The EMU-GTWs were manufactured in a version for 1500 V DC. They were adapted from the basic version of the diesel-electric GTWs for Groningen-Friesland for the new area of operation. They are part of the fourth generation of GTWs, meet the new Dutch requirements for collision safety and share the modern Arriva design look. Stadler Rail Group, the system provider for customer-specific solutions in rail vehicle construction, has facilities in Switzerland at Altenrhein, Bussnang and Winterthur, in Germany at Berlin-Pankow and Velten, in Poland at Siedlce, in Hungary at Budapest, Pusztascabolcz and Szolnok and in Algeria at Algiers. The Group employs a workforce of approximately 2,200 around the world. The best known vehicle series of Stadler Rail Group are the globally successful GTW articulated railcar with 437 trains sold, the Regio Shuttle RS1 with 364 trains sold and the and the Fast Light Innovative Regional Turbo-train FLIRT, of which 404 have been sold in the railway segment and the Variobahn, with sales of 235 vehicles and the newly developed Tango, with 90 vehicles sold in the tramway segment. Stadler also produces carriages and diesel-electric locomotives and is the world's leading producer of rack rail vehicles.

Bron: Stadler Rail AG

Vertaling:
Arriva plc en Stadler Rail AG vieren gezamelijk de roll-out van de eerste elektrische GTW in Bussnang vandaag. Arriva plc bestelde eind november 2006 voor 30 miljoen euro zeven EMU-GTWs bij Stadler. De treinstellen zullen gebruikt worde op het traject Dordrecht - Geldermalsen in de provincie Zuid-Holland.

Vandaag, minder dan anderhalf jaar later, kunnen de twee bedrijven de rollout van de eerste EMU GTW samen vieren. In de tussentijd is de vloot diesel-GTW's van Arriva ook al uitgebreid met 3+5 treinen. Cristian König, Sales Director van Stadler, is blij met het succes: "We zijn trots dat deze order ons in staat gesteld heeft de GTW-familie uit te breiden met deze versie voor 1500 V DC en dat moderne lagevloertreinen nu ook in weer een andere Nederlandse provincie gaan rijden.
Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland: "De Merwede-Lingelijn is een erg belangrijk traject voor Arriva en veel inwoners gebruiken de trein dagelijks. Onze ambities zijn hoog: we streven naar meer dan 50% reizigersgroei. Maar ook de lokale overheid heeft hoge ambities en zal in de komende jaren het spoor opwaarderen en vijf nieuwe stations bouwen. Daarom, gezien onze ervaring met de GTW in het noorden van Nederland, is dit de perfecte trein voor de Merwede-Lingelijn.

De EMU-GTWs werden gebouwd in een uitvoering voor 1500 V DC en zijn aangepast vanuit de diesel-elektrische GTW voor Groningen-Friesland. Ze maken deel uit van de vierde generatie GTWs die voldoen aan de nieuwste Nederlandse richtlijnen voor botsveiligheid en hebben tevens het moderne Arriva design.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Cookie » Za 19 Apr 2008, 22:22

En een Nederlands bericht:

Arriva lanceert nieuwe trein op lijn Dordrecht-Geldermalsen - Reiziger op Merwede- Lingelijn in de watten

BUSSNANG/DORDRECHT - Treinreizigers op de Merwede- Lingelijn gaan er dit najaar dik op vooruit. Met de zeven nieuwe rood-wit gespoten treinen die Arriva in Zwitserland laat bouwen zal er weinig heimwee naar NS-geel overblijven.

Arriva-topman Anne Hettinga deed er bij de presentatie van de eerste trein nog een schepje bovenop: ,,Iedereen op dit traject gaat straks eerste klas reizen voor de prijs van een normaal kaartje.'' De Arriva Spurt - zoals de trein heet - ziet er met zijn schuin aflopende voorruit van de cabine strak uit. Het interieur met luxe blauwe gestoffeerde stoelen (en airco) maakt indruk. De lage instap, veel glas en veel ruimte voor fietsen of bagage moeten van de trein een modern ververvoermiddel maken. Arriva greep de 'roll-out' van het eerste treinstel aan om vertegenwoordigers van de provincie, de betrokken gemeenten en railbeheerder Prorail te laten kennismaken met de Spurt.
De nieuwe trein moet op het traject Dordrecht-Geldermalsen straks meer haltes aandoen, maar door sneller optrekken en afremmen gaat de reistijd niet omhoog.
Ferry van de Koelen, die namens de gemeenten langs de lijn belast is met contacten met de provincie en Prorail: ,,Ruim, transparant, voorzien van veel veiligheidsvoorzieningen.''
In sociale veiligheid heeft Arriva druk geïnvesteerd. Dankzij camera's in het plafond van de treinstellen kan de bestuurder zijn passagiers in de gaten houden. Reizigers die onraad vermoeden kunnen de alarmknop indrukken om contact met de bestuurder te krijgen. In dit soort situaties komen beelden en gesprekken op een harde schijf zodat de politie die later kan beoordelen. Van de Koelen is daar blij mee. ,,Hoe meer mensen in het zicht, hoe minder gekke dingen ze doen.'' Coupés zijn er niet, er is een vrij zicht door de hele trein.
Op de stations langs de lijn hangen camera's of worden ze geïnstalleerd. Want niet alleen het materieel, ook de voorzieningen langs het traject krijgen een facelift. Gemeenten en de provincie Zuid-Holland stoppen tot 2010 een dikke 50 miljoen euro in dit traject, dat de NS twee jaar geleden opgaf omdat het onrendabel was.
Ook met het oude materieel (gehuurd van de NS) heeft Arriva al bewezen dat de lijn potentie heeft. ,,Sinds wij bijna anderhalf jaar terug zijn begonnen is het aantal treinreizigers al met acht procent gestegen'', aldus Hettinga.
Gedeputeerde Govert Veldhuijzen (vervoer) ziet de Arrivatreinen ook als een mooi middel in de strijd tegen fileleed. Hij verwacht dat door de aanleg van passeerplaatsen de trein tussen Dordrecht en Gorinchem eind 2010 elk kwartier rijdt. Nu is dat nog twee keer per uur.

Zwitserse makelij - De Spurt biedt dertig procent meer ruimte

Voor de nieuwe trein is Arriva uitgekomen bij de firma Stadler in Bussnang bij Zürich, waar de fabriekshallen evenveel ruimte hebben als de rest van de dorpsbewoners. Stadler is voor Arriva geen onbekende partner want de Zwitsers bouwden ook al hun dieseltreinen die in Noord-Nederland rijden. Voor de Merwede-Lingelijn zijn zeven treinen in aanbouw, een order waarmee 30 miljoen euro is gemoeid. Arriva heeft ook een optie op nog drie Spurt-treinen. Die wil Arriva-directeur Hettinga voor 1 oktober graag bestellen. Daarmee kan de frequentie tussen Dordrecht en Gorinchem in 2010 omhoog van twee naar vier keer per uur. Daarvoor moet Prorail- directeur Pieter Kraaijeveld wel voorzieningen treffen zoals de aanleg van extra passeerstroken. Kraaijeveld beloofde deze week in Zwitserland dat Hettinga binnen vijf maanden de planning van Prorail krijgt. Arriva verwacht veel van het nieuwe materieel. In de nieuwe treinstellen kunnen 170 reizigers zitten, 30 procent meer dan in de bestaande treinen. Die zijn bovendien al 40 jaar oud.
De nieuwe stellen ondergaan de komende maanden nog uitvoerige tests. Eerst worden ze naar Duitsland gesleept voor proefritten op de Siemens-testbaan. Daarna volgen de keuringen in Nederland. In de tweede helft van september gaat de eerste trein rijden en eind van het jaar zijn is de rood-witte Arriva-serie compleet.

Bron (beide berichten): AD/Rivierenland, papieren editie, 19 april 2008

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daniel » Za 19 Apr 2008, 22:48

En na een blik in de krant blijkt het dus al de tweede E-GTW te zijn waarmee nu dit feestje gevierd werd: op de foto bij het artikel is duidelijk het nummer 502 te zien, dus de eerder al in Duitsland gespotte 501 zal waarschijnlijk nu al op de Siemens-testbaan rijden :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Apr 2008, 00:31

Even voor de Zwitserland-nerds: waar is die foto gemaakt? Ik heb het idee dat ik de locatie herken, maar kan er niet op komen waar dat dan is :roll:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daniel » Zo 20 Apr 2008, 12:20

Moet haast wel in de omgeving van Geneve zijn geweest waar het stel getest is, aangezien de stroomafnemer omhoog staat. Dat stond 'ie bij de officiële presentatie niet, aangezien ze dan gelijk de elektronica weer hadden kunnen vervangen :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daantje » Ma 21 Apr 2008, 14:28

Wanneer gaan die dingen rijden op Dordrecht - Geldermalsen? Is voor mij dan de kans om in een GTW te zitten en er niet een pokke-eind voor weg te moeten gaan. :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
IC3
Berichten: 359
Lid geworden op: Vr 21 Mar 2008, 21:44

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor IC3 » Ma 21 Apr 2008, 18:21

^ Alleen zul je dan waarschijnlijk wel de herrie die de dieselmotor produceert, moeten missen! :lol:

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Chauf21 » Ma 21 Apr 2008, 18:32

Wubbo schreef:Even voor de Zwitserland-nerds: waar is die foto gemaakt? Ik heb het idee dat ik de locatie herken, maar kan er niet op komen waar dat dan is :roll:

Ik gok op Winterthur, alhoewel het stel geproduceerd zal zijn in de vestiging Bussnang. Bij Winterthur is er echter een redelijk groot emplacement te vinden en daar staat ook een vestiging van Stadler Rail.
In Gen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Apr 2008, 19:37

Nee, maar die trein is rond Genéve getest omdat daar een spanning op de bovenleiding staat die dit treinstelletje ook lust... anders is 'ie gelijk gefrituurd :P

@Daantje: volgens het forum van Drehscheibe Online (zie hier) is de planning dat begin mei de 501 en 502 voor de toelatingsritten naar Nederland komen en vanaf juni de machinisten opgeleid gaan worden.
Volgens Arriva zouden de eerste stellen in september in reizigersdienst moeten gaan rijden en is eind dit jaar al het materieel nieuw.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Caspar » Ma 21 Apr 2008, 20:24

,,Iedereen op dit traject gaat straks eerste klas reizen voor de prijs van een normaal kaartje.''


Als het inerieur hetzelfde is als in het Noorden, waar ik vanuit ga, vind ik het wel wat overdreven, zu super comfortabel zijn ze ook weer niet. Ik mis bv toch echt iets van een tafeltje of plankje om wat te drinken op te zetten. Koffie is lekker, maar als er toevallig net een controle aankomt, is het wat lastig je kaartje pakken. Heb zelf zo al paar keer het kopje aan de controleur moeten geven om het even vast te houden 8-)

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Cookie » Ma 21 Apr 2008, 20:26

Interieur wijkt een (klein) beetje af, zoals hieronder te zien is. Zo zijn de hoofdsteunen niet van stof, maar van leer. Verder is er dus geen 1e klasse aanwezig.
Afbeelding
Bron

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Apr 2008, 20:34

Er wijkt wel meer af (waarschijnlijk ruimte tussen de zitplaatsen), want het aantal 2e klas zitplaatsen zonder WC in 't stel is exact gelijk aan het aantal 1e+2e klas zitplaatsen met WC in de noordelijke stellen :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor webguy » Ma 21 Apr 2008, 22:13

Mja, vanaf hier kan je niet zien of ze dan op die plekken staruimte hebben gecreeerd :) Dat lijkt me logischer dan dat ze dat overal hebben volgepropt met stoelen / de stoelen ruimer er ingezet...
Reisinformatie/nerd

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Karl » Ma 21 Apr 2008, 22:57

webguy schreef:Mja, vanaf hier kan je niet zien of ze dan op die plekken staruimte hebben gecreeerd :) Dat lijkt me logischer dan dat ze dat overal hebben volgepropt met stoelen / de stoelen ruimer er ingezet...

Inderdaad, er is iig ruimte voor een aantal fietsen. Ik weet niet hoeveel meer/minder/gelijk dan in het noorden, maar dat zou ook nog mee kunnen spelen...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Apr 2008, 23:00

De fietsruimte zit in het noorden aan de overkant van het gangpad t.h.v. de WC, dus die vult het ook niet op...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Caspar » Ma 21 Apr 2008, 23:29

Op de foto van het interieur tel ik 8 bankjes per kant, keurig over 4 ramen verdeeld. Nu lijkt me dat die ramen wel even breed zijn, dus denk ik ieder geval dat het om klapstoelen ofzo zal moeten gaan.

Delfzijl
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 23:59

Re: Roll-out eerste elektrische GTW voor Arriva

Berichtdoor Delfzijl » Di 22 Apr 2008, 15:00

Daantje schreef:Wanneer gaan die dingen rijden op Dordrecht - Geldermalsen? Is voor mij dan de kans om in een GTW te zitten en er niet een pokke-eind voor weg te moeten gaan. :)


Groningen of Friesland is het einde van de wereld niet. :lol:

Zelf ben ik niet helemaal weg van de Spurt, maar natuurlijk is het beter materieel dan een Wadloper of Plan V. Leuk voor de mensen daar. :pos:


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten