Pagina 2 van 4

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: za 28 aug 2010, 22:41
door find_your_spot
Moet je KAR niet in combinatie hebben met zo'n buggie systeem als Infoxx bij Connexxion want dan sta je bij elk negenoog en voor elke slagboom stil...

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: za 28 aug 2010, 22:58
door Suus
Volgens mij hebben ze KAR in Almere, en dat rijdt aardig door volgens mij :idea:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: za 28 aug 2010, 23:03
door Oud forumgebruiker
Kan KAR eigenlijk ook tramwissels bedienen?

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: za 28 aug 2010, 23:51
door Daniel
Ongetwijfeld... in plaats van een kabeltje vanaf de VETAG-lus moet je dan nu een KAR-antenne op de schakelkast van het wissel hebben. Verder is er eigenlijk weinig anders...

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: zo 29 aug 2010, 13:14
door midnet
JWM schreef:Waarom liggen in Amsterdam eigenlijk de meeste haltes voor de kruising, Erna zou een stuk makkelijker zijn :Y
dat is traditie-en alles wat ook maar 1/2 mm veranderd wordt in deze stad krijgt meteen een actiegroep op z'n dak.
Maar ze hebben het wel geprobeerd-toen de op dat moment heersende voorkeursdenk-richting in planologenland dat aanbevool. Maar dat leverde toen inderdaad erg veel protest op (ik meen het deel in BUitenveldert van de sneltram 51).
Een ander problem voor NA de crossing is, dat dan al die haltes weer moeten worden verlengd als er weer een nieuw type tram, altijd net wat langer als ervoor, komt.

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: zo 29 aug 2010, 14:45
door find_your_spot
Bee schreef:Volgens mij hebben ze KAR in Almere, en dat rijdt aardig door volgens mij :idea:
Op de Zuidtangent lijnen 300, 310 wordt al 8 jaar KAR gebruikt en dat werkt prima. MITS DIE BOORDCOMPUTER INFUXX niet crasht natuurlijk :Y

Want dan sta je bij elk negenoog 2 minuten stil en voor slagbomen kun je het vergeten...

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: zo 29 aug 2010, 21:12
door robert55
midnet schreef:
JWM schreef: Een ander probleem voor NA de crossing is, dat dan al die haltes weer moeten worden verlengd als er weer een nieuw type tram, altijd net wat langer als ervoor, komt.
Dat doet Amsterdam idd niet als de halte voor de kruising ligt. Voorbeeld : Marnixplein, lijn 10. De vluchtheuvel komt niet tot de achterdeur van een Combino. Toegegeven: dat is al weer de volgende kruising [Westerstraat] :D

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: zo 29 aug 2010, 22:01
door Vinny
off topic: Het Marnixplein is nou net een voorbeeld waar de boel op de schop moet omdat er een fietspad moet komen. Ik hoop dat ze zo verstandig zijn om eens te kijken of het niet allemaal een stuk handiger kan worden aangelegd daar. Ik had de brug toen ze die enige jaren geleden helemaal opnieuw hadden opgebouwd verbreed en hier een halte voor alle richtingen neergezet... :wink:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 20:12
door willy84
Dit hele topic is inmiddels off-topic..


Ergo: de Gemeente Amsterdam is veel te duur uit door bij het GVB te blijven. Het scheelt vele miljoenen per jaar. Meen dat het Parool er een aantal artikelen aan heeft gewijdt.

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 20:19
door Suus
De enige die we daar over hoorden was Connexxion. Helemaal neutraal zijn die ook niet in die discussie, die willen natuurlijk ook wel zo'n lucratieve concessie :wink:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 20:23
door Oud forumgebruiker
Was het ook niet zo dat het GVB ónder het bedrag zat waar Connexxion van zei het voor te kunnen doen?

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 20:35
door Suus
Het huidige contract is 145 miljoen per jaar. Connexxion beweerde dat het minstens 5% goedkoper kon.

GVB gaat het nu doen voor 116,6 miljoen per jaar. Het verschil tussen 145 en 116,6 miljoen is groter dan 5%. Twijfelgeval dit.

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 21:26
door Klaasje
Bee schreef:Volgens mij hebben ze KAR in Almere, en dat rijdt aardig door volgens mij :idea:
Voor de meeste kruisingen op vrije baan: 1 detectielus ongeveer 100 meter voor kruising en 1 detectielus ongeveer 7 meter voor kruising. Wanneer de bus over de eerste lus heenrijdt (Dus niet meer dan een meter ernaast) gaan de lichten voor het overige verkeer op de kruising meteen op "geel". Ongeveer 7 sec later staat het licht voor de bus op groen :wink:
Bij kruisingen van busbanen is het iets gecompliceerder. Dat werkt wel met Kar/Vetag (wat het overigens vaak genoeg niet goed doet)
De lussen zijn een soort grote metaaldetectoren in het asfalt. Misschien kan ik later even een plaatje online zetten *O*

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 23:32
door marvinkok
KAR werkt in principe met een antenne, niet met detectielussen in de weg, die zijn voor de VETAG. En die lussen kunnen breken, en dan werkt het niet meer.
Sowieso maak ik vaker VETAG storingen dan KAR storingen mee, al ligt dat meer aan het materiaal dan de infra...
In Hengelo werken niet alleen de verkeerslichten met KAR, maar bijvoorbeeld op de busbaan in Noord ook de waarschuwingslampen en -bellen. Is ook wel mooi te zien in de bus (Amba uiteraard...), want bij VETAG gaat er een gele lamp branden, links bij deurknoppen.

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 23:39
door Vinny
Bee schreef:Het huidige contract is 145 miljoen per jaar. Connexxion beweerde dat het minstens 5% goedkoper kon.

GVB gaat het nu doen voor 116,6 miljoen per jaar. Het verschil tussen 145 en 116,6 miljoen is groter dan 5%. Twijfelgeval dit.
Waarmee Connexxion in principe postuum gelijk heeft gekregen. Ik vrees echter dat een groot deel van de "besparing" bereikt wordt door een behoorlijk deel van de functies van het GVB over te hevelen naar het ambetelijk aparaat. Je weet wel. De enorm goed presterende dienst Infrastructuur, verkeer en vervoer... :wink:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: ma 30 aug 2010, 23:40
door Daniel
KAR-storingen kunnen ook nog aan de wegbeheerder liggen... als je het bijvoorbeeld zoals de gemeente Dordrecht tot twee keer toe presteert de verkeerde coördinaten aan de vervoerder door te geven waardoor de rijbaan naast de busbaan groen krijgt...
En dan moet je ook een zekere vervoerder met een administratief gedrocht in Heerenveen treffen waar het ze twee maanden kost om vervolgens de juiste coördinaten in te voeren in de software van de boordcomputer.

Concurrenten GVB stappen naar rechter

Geplaatst: di 31 aug 2010, 13:09
door Ruben
Concurrenten GVB stappen naar rechter
Geplaatst op: dinsdag 31 augustus 2010 12:48
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 augustus 2010 13:09

Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion gaan juridische stappen ondernemen tegen de Stadsregio Amsterdam. Dat meldt Het Parool. De Stadsregio liet vorige week weten dat het openbaar vervoer in Amsterdam tot 2017 door het GVB verzorgd zal worden. Wel zal het GVB per jaar 28 miljoen euro minder krijgen dan normaal.
Lees verder

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 13:12
door Ruben
De ervaring waaraan gerefereerd wordt is natuurlijk die is opgedaan achter de schermen. De persoonlijke ervaring van zekere bestuurders van de gemeente met de bestuurders van GVB. Wat dat betreft is GVB nog zeer verweven met de stadsregio. :pos:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 13:32
door Oud forumgebruiker
Wat Syntus ook? :lol:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 13:36
door Ruben
ziggy schreef:Wat Syntus ook? :lol:
SYNergie tussen Trein en bUS, waarbij de T straks ook staat voor Tram? De metro staat er dan los van, maar dat is bij GVB ook al zo. :P
Grap van de bovenste plank als de vervoerder uit de achterhoek straks de hoofdstedelijke vervoerder wordt. Mocht het toch aanbesteed worden, dan wint Arriva denk ik.

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 13:41
door Suus
Dat vraag ik mij af. Ik zou Connexxion ook wel hoog inschatten. Maar ik vermoed dat dit of met een sisser of met een onverwachte actie gaat aflopen (GVB wordt verkocht aan een ander bedrijf).

Alhoewel ze bij het GVU met weemoed zullen terugdenken aan de tijd dat ze zelfstandig waren :mrgreen:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 13:50
door marvinkok
NS-Reiziger schreef:
ziggy schreef:Wat Syntus ook? :lol:
SYNergie tussen Trein en bUS, waarbij de T straks ook staat voor Tram? De metro staat er dan los van, maar dat is bij GVB ook al zo. :P
Grap van de bovenste plank als de vervoerder uit de achterhoek straks de hoofdstedelijke vervoerder wordt. Mocht het toch aanbesteed worden, dan wint Arriva denk ik.
Krijgen we SyntusOverijssel, SyntusGelderland en SyntusAmsterdam :lol:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 14:13
door Cookie
Deutsche Bahn - Amsterdam is ook leuk natuurlijk :P .

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 15:47
door Vinny
De smaken zijn: DB-Arriva, Veolia-Transdev, NS (Q buzz, Syntus) of de bestaande stadsvervoerder... :mrgreen:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Geplaatst: di 31 aug 2010, 15:49
door Suus
Syntus is ook van Keolis.