Aanbesteding Amsterdam GVB/SRA <--> FMN

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor robert55 » Wo 01 Sep 2010, 07:53

De hoofdregel is aanbesteden. Daar werd op een gegeven moment een uitzondering op gemaakt dat een stad het eigen bedrijf mocht opdragen het vervoer te doen. Een van de voorwaarden daarbij was dat zo'n bedrijf niet meer mocht inschrijven op andere aanbestedingen. De logica daarvan is dat zo'n overheidsbedrijf een bieding kan doen waar geen commercieel bedrijf tegen op kan, bijvoorbeeld doordat de eigenaar geen rendementseis stelt of de mogelijkheid goedkoop te lenen voor investeringen [de overheid leent meestal goedkoper dan bedrijven omdat het risico van niet-terugbetalen vrijwel ontbreekt]

Om inbesteden mogelijk te maken was een wetswijziging nodig en die is door de val van het laatste (?) kabinet Balkenende nog steeds niet doorgevoerd. Dat betekent dat in principe de hoofdregel van aanbesteden blijft gelden.
Een aanbesteding kunnen de drie nauwelijks winnen. Niet alleen omdat ze waarschijnlijk onderboden worden, maar ook omdat ze de laatste jaren niet verder zijn ontwikkeld in de richting van marktbedrijven en omdat ze gewoon vergeleken met de concurrenten te klein zijn.

Overigens is het mogelijk dat de opdrachtgever / eigenaar het management van het bedrijf aanbesteedt.


ziggy schreef:Was het niet zo dat GVB, RET en HTM de afgelopen jaren sowieso niet hebben mogen inschrijven op andere gebieden omdat zij een onderhands gegunde concessie hebben? Dat betekent dus automatisch dat deze bedrijven per 2012 een achterstand hebben omdat zij geen andere gebieden hebben kunnen verwerven en dus altijd een "alles of niets"-aanbieding moeten doen. Ik vraag me af of dat wel zo best is voor de kwaliteit. En waarom mochten deze bedrijven dat eigenlijk niet met het vooruitzicht dat per 2012 aanbesteed zou moeten worden? Er hoeft maar een Arriva of Connexxion een lager bod te doen op een concessie en één van deze bedrijven zal direct moeten worden opgedoekt. Dat vind ik ook geen eerlijke concurrentiestrijd eerlijk gezegd...

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Chauf21 » Wo 01 Sep 2010, 11:38

Fles schreef:
Uit alle cijfers blijkt dat wanneer openbaar vervoer wordt aanbesteed, de kwaliteit en daardoor de klanttevredenheid omhoog schiet.

Pardon? Kom maar op dan, met "alle cijfers".

Resultaten zijn onder meer hier te vinden:
OV-klantenbarometer 2009: http://www.kpvv.nl/files_content/kennis ... %20def.pdf

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Vinny » Wo 01 Sep 2010, 23:50

Chauf21 schreef:
Vinny schreef:Kortom, een mooie gelegenheid om dit soort zaken uit de vervoerders tak te halen en dus bij een Verkeersverbond onder te brengen. Over het algemeen zijn het dan dezelfde mensen, dezelfde dossiers en dezelfde kennis. Alleen een ander logo op hun visitekaartje, dus zo bang hoeven die mensen ook niet te zijn ;)

Zijn die mensen dan in dienst van het verbond en gedetacheerd bij het vervoerbedrijf of werken ze volledig vanuit een eigen kantoor en zijn ze afhankelijk van verzoeken die ze bij de vervoerder indienen?
Ik refereer aan een situatie die nog helemaal niet bestaat in Nederland :mrgreen:
Maar het lijkt me dus sterk dat wanneer bepaalde taken van bedrijf x naar overheid a gaan de mensen niet op straat gezet worden, maar gewoon worden overgenomen. En inderdaad, in de hogere lagen is detachering eerder regel dan uitzondering - en dan maakt het al helemaal niet meer uit...

De hele GVB inbesteding wordt volgens mij ook al voor 80% door inhuur gedaan. Detacheerbedrijf z levert mensen aan de stadsregio die de inbesteding uitschrijven en tegelijkertijd mensen aan het GVB die de inbesteding inschrijven.

Dus. Welkom in republiek Amsterdam... *bus*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Geert » Do 02 Sep 2010, 00:30

ziggy schreef:Bedankt voor de heldere uitleg Chauf21, maar zelf ben ik het er nog steeds niet 100% mee eens dat een commercieel bedrijf (want dat zal het toch moeten worden met de komende aanbestedingen) de regie heeft / neemt over een gebied.

Dat is niet het uitgangspunt geweest toen deze constructie werd opgetogen. RET is juridisch eigendom van de Stadsregio Rotterdam, mag niet inschrijven op andere openbare ov-concessies en is dus niet te vergelijken met bedrijven als Arriva, Connexxion enzovoorts. Waarschijnlijk hanteert de SRR (in tegenstelling tot private aandeelhouders) ook geen of lage rendementen en is winst maken dus van ondergeschikt belang. Er is dus zeker een verschil of RET de regiefunctie heeft of dat een bedrijf als Connexxion dat heeft.

Het GVB is de laatste jaren erg verbeterd (ook al zijn veel mensen het daar niet mee eens, ga ik ook niet over in discussie) en ik ben een voorstander van een grote Amsterdam-concessie (inclusief bijvoorbeeld Purmerend, Almere, Zaandam, Amstelveen, Diemen, Duivendrecht) met één vervoerder. In mijn ogen het GVB.

Dat laatste is dus ook wat Rotterdam wil doen. Zowel de agglomeratie Rotterdam (incl. Schiedam, Vlaardingen, Capelle) als de omliggende streeklijnen (Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek, Maassluis, etc.) worden dan door de RET gereden. De Qbuzz-concessie voor SRR-streek zou in 2012 door de RET overgenomen worden, of dit nog doorgaat gezien de onzekere juridische status van de aanbestedingen in grote steden weet ik niet.

Omied
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 02 Sep 2010, 08:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Omied » Do 02 Sep 2010, 12:24

Bee schreef:In dit geval is het misschien wel een voordeel dat deze concessie extreem vroeg is aanbesteed. Je hebt nu nog 15 maanden voor de ingang van de nieuwe concessie, vaak is die periode bij andere concessies al veel korter.

De Stadsregio Amsterdam heeft dat bewust gedaan. Zo zou er, in het geval GVB niet of onvoldoende zou bieden of de inbesteding niet meer zou mogen, alsnog openbaar kunnen worden aanbesteed. Overigens mag GVB dan gewoon meebieden.

ziggy schreef:Dan vraag ik me nog steeds af waarom de RET steeds meer op de plek van de Stadsregio gaat zitten. Dat hoort toch een objectief orgaan te zijn?

RET is een 'inhouse-operator' van de Stadsregio Rotterdam. Dat betekent dus dat de Stadsregio er juridisch zeggenschap over heeft. Volgens Europese regels mag de concessie dan worden 'inbesteed' i.p.v. 'openbaar aanbesteed', mits dat 'marktconform' gebeurt.
In Rotterdam is gekozen voor het 'Rotterdamse model'. Je krijgt dan in feite 3 lagen: de strategische laag, de tactische laag en de uitvoerende laag. De SRR is op strategisch niveau verantwoordelijk voor het openbaar vervoer is het gebied. Dat betekent dus dat het dagelijks bestuur van de SRR, namels de deelnemende gemeenten, politiek verantwoordelijk is. Daaronder valt de RET, die op tactische niveau verantwoordelijk wordt voor het hele OV in de SRR. Dat betekent dat een aantal taken van de SRR of individuele vervoerders naar RET verschuiven. Het gaat dan bijvoorbeeld om een Centrale Verkeersleiding voor het hele gebied, Stadsregiobrede marketing en op termijn bijvoorbeeld ook het centraal ontwerpen van het lijnennet en het beheren van een klantenservice voor het hele gebied. Op uitvoerend niveau blijft RET zelf de metro en tram exploiteren. RET zal ongeveer 20% van al het busvervoer in de SRR blijven exploiteren. De rest zal RET, mede namens de Stadsregio, aanbesteden aan onderaannemers. Je krijgt dan een vergelijkbare situatie als in Vlaanderen, waar De Lijn een deel van het vervoer zelf doet, maar een deel van het vervoer door andere vervoerders worden gedaan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Suus » Do 02 Sep 2010, 12:31

Dat deel dat de RET zelf blijft doen is waarschijnlijk ook alleen het gevolg van de mislukte fusie van het busvervoer tot RandstadBus. :idea:
Rame à l'approche

Omied
Berichten: 7
Lid geworden op: Do 02 Sep 2010, 08:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Omied » Do 02 Sep 2010, 12:37

Bee schreef:Dat deel dat de RET zelf blijft doen is waarschijnlijk ook alleen het gevolg van de mislukte fusie van het busvervoer tot RandstadBus. :idea:

Volgens eigen zeggen is de reden dat RET busvervoer blijft doen vooral om hun werk goed te kunnen blijven doen ('feeling te houden met het vak')

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Suus » Do 02 Sep 2010, 12:49

Tja, eind 2006 waren de plannen nog al het busvervoer in de regio Rotterdam en in Haaglanden Streek van de RET en Connexxion samen te voegen tot RandstadBus. Blijkbaar heeft men hun eigen verleden verdrongen :wink:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor Ruben » Vr 01 Okt 2010, 19:40

Ik lees dat de plannen van de nieuwe regering ook het aanbesteden van het vervoer in de grote steden betekent. Zou er een streep door de beslissing om GVB het OV te gunnen gehaald gaan worden, of speelt dit dan pas na 2017? :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

A'dam: FMN dient bezwaarschrift in tegen gunning aan GVB

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Okt 2010, 19:45

A'dam: FMN dient bezwaarschrift in tegen gunning aan GVB
Geplaatst op: vrijdag 1 oktober 2010 19:43
Laatst bijgewerkt: vrijdag 1 oktober 2010 19:45


Persbericht

Vanmiddag heeft de Federatie Mobiliteitsbedrijven bij het Dagelijks
Bestuur van de Stadsregio Amsterdam (SRA) de officiële stukken
ingediend waarin zij bezwaar maken tegen het besluit van de SRA om de
concessie voor het tram-, metro- en busvervoer in Amsterdam, Diemen
en Duivendrecht onderhands te gunnen aan het GVB.
Parallel aan het indienen van het bezwaarschrift heeft FMN een verzoek tot
voorlopige voorziening aan het College van Beroep voor het bedrijfsleven
ingediend. Het verzoek strekt tot schorsing van het bestreden besluit tot zes
weken na de beslissing op het bezwaar.

Regeerakkoord een steun in de rug
Volgens de FMN-partijen is het besluit van de SRA om onderhands te gunnen in
strijd met de Wet personenvervoer 2000. Deze wet zegt dat vanaf 2012 het
stadsvervoer in de grote steden moet worden aanbesteed. Dat in het
regeerakkoord van het nieuwe kabinet staat dat er een verplichte aanbesteding
komt voor het openbaar vervoer in de drie grootste steden is voor de vervoerders
een steun in de rug. “Voor ons is het buitengewoon stimulerend dat de drie
grootste steden zo snel mogelijk moeten worden aanbesteed volgens het nieuwe
regeerakkoord. De aanbestedingsstukken voor Amsterdam moeten zo snel
mogelijk de deur uit. Ik verwacht dat de SRA hiervoor al de nodige
voorbereidingen heeft getroffen”, aldus de voorzitter van FMN, Anne Hettinga.

Betere aanbieding
De praktijk wijst uit dat een openbare aanbesteding niet alleen structureel
besparingen oplevert maar ook de reiziger ten goede komt. Kwaliteit- en
klanttevredenheidscijfers schieten omhoog, dat blijkt wel uit de recente uitslagen
van de jaarlijkse OV-klantenbarometer. “In alle drie grote steden zijn op het
gebied van kostenbesparingen en verbeteringen van de dienstverlening grote
stappen voorwaarts te maken”, aldus Hettinga. Ook stellen de vervoerders dat er
tot 1 januari 2012 nog voldoende tijd is om een goede aanbieding te doen en te
voldoen aan nieuwe materieeleisen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor tsov » Vr 01 Okt 2010, 23:40

NS-Reiziger schreef:Ik lees dat de plannen van de nieuwe regering ook het aanbesteden van het vervoer in de grote steden betekent. Zou er een streep door de beslissing om GVB het OV te gunnen gehaald gaan worden, of speelt dit dan pas na 2017? :roll:
In principe speelt dit pas na afloop van de nu gegunde concessie, mits de bezwaartermijn geen problemen oplevert (zie bericht Daniel). De gunning kan volgens mij niet meer door het rijk worden teruggedraaid.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Alleenrecht GVB bedreigd

Berichtdoor Ruben » Za 02 Okt 2010, 19:54

Alleenrecht GVB bedreigd
Geplaatst op: zaterdag 2 oktober 2010 19:52
Laatst bijgewerkt: zaterdag 2 oktober 2010 19:54


AMSTERDAM - De concurrenten van het GVB willen dat het openbaar vervoer al vanaf 2012 in commerciële handen kan overgaan. Om het tot 2017 durende contract van het GVB te ontbinden, eisen busmaatschappijen Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion in kort geding dat het Amsterdamse openbaar vervoer wordt aanbesteed.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: GVB houdt openbaar vervoer

Berichtdoor robert55 » Za 02 Okt 2010, 20:15

tsov schreef:
NS-Reiziger schreef:Ik lees dat de plannen van de nieuwe regering ook het aanbesteden van het vervoer in de grote steden betekent. Zou er een streep door de beslissing om GVB het OV te gunnen gehaald gaan worden, of speelt dit dan pas na 2017? :roll:
In principe speelt dit pas na afloop van de nu gegunde concessie, mits de bezwaartermijn geen problemen oplevert (zie bericht Daniel). De gunning kan volgens mij niet meer door het rijk worden teruggedraaid.


Maar wel [als de termijn niet verlopen is] door een rechter. Die zal moeten oordelen op basis van de geldende wet. Die schrijft aanbesteden voor. Rechters houden wel eens rekening met komende wetswijzigingen, maar het is duidelijk dat de komende regering zal vragen het voor inbesteding noodzakelijke voorstel voor wetswijziging niet verder te behandelen.

2012 is natuurlijk wel erg dicht bij.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Vervoersbedrijven naar kortgeding rechter om gunning A'dam

Berichtdoor Ruben » Vr 26 Nov 2010, 18:29

Vervoersbedrijven naar kortgeding rechter om gunning A'dam
Geplaatst op: vrijdag 26 november 2010 18:27
Laatst bijgewerkt: vrijdag 26 november 2010 18:29


FMN stapt naar kort geding rechter na uitspraak bezwarencommissie SRA

Het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam (SRA) heeft op 25 november besloten het bezwaar van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) tegen de onderhandse gunning van het openbaar vervoer in Amsterdam, Diemen en Duivendrecht voor de periode 2012-2017 aan het GVB niet-ontvankelijk te verklaren. SRA meent dat het bezwaar van FMN tegen onderhandse gunning te laat is, omdat SRA reeds in augustus 2009 zou hebben besloten de procedure van onderhandse gunning te volgen. Deze beslissing is niet aangevochten bij de rechter en daarmee volgens SRA definitief geworden.

FMN heeft er tijdens de bezwaarprocedure nadrukkelijk op gewezen dat het standpunt van SRA juridisch onjuist is. De keuze van SRA in 2009 voor toepassing van de procedure van onderhandse gunning is geen besluit dat kan worden aangevochten bij een rechter. Het betrof slechts een keuze voor een bepaalde richting onder de aanname dat de wetgever onderhandse gunning zou gaan toestaan. Het gevolg van die keuze concretiseert zich pas in het kader van de daadwerkelijke concessieverlening aan het GVB. Die concessieverlening levert pas een besluit op waartegen kan worden opgekomen en daartegen heeft FMN op tijd bezwaar gemaakt. FMN is dus niet te laat met haar bezwaar tegen de onderhandse gunning aan het GVB.

FMN gaat in beroep tegen de beslissing op bezwaar en zal tegelijkertijd een voorlopige voorziening vragen bij de kort geding rechter. Zij vindt het bijzonder teleurstellend dat SRA zich in allerlei bochten wringt om de inhoudelijke discussie over de klachten van FMN te ontlopen. Die discussie is overigens ook een lastige voor SRA, aangezien de onderhandse gunning aan het GVB in strijd is met de Wet personenvervoer 2000. SRA is vooruitgelopen op een eventuele wijziging van de Wp2000. Los van het feit dat SRA geen besluit mag nemen dat in strijd is met de geldende wetgeving, is onwaarschijnlijk dat de wet wordt gewijzigd. In het regeerakkoord is namelijk een aanbestedingsplicht opgenomen voor al het stadsvervoer van de drie grote steden.

FMN betreurt de koers die SRA tot nog toe vaart en waarbij de juridische en politieke realiteit steeds wordt ontkend. FMN verwacht grote problemen. Op basis van de geldende wetgeving moet het stadsvervoer in de grote steden per 1 januari 2012 zijn aanbesteed en vervallen concessies die niet openbaar zijn aanbesteed op die datum automatisch. Dat geldt dus ook voor deze onderhandse verleende concessie aan het GVB. SRA neemt dus het risico dat er vanaf 1 januari 2012 geen openbaar stadsvervoer in Amsterdam is.

Evenzeer belangrijk is dat FMN ziet dat SRA belangrijke kansen mist door in te zetten op onderhandse gunning. Door middel van aanbesteding had SRA het stadsvervoer een kwaliteitsimpuls kunnen geven met betere resultaten op klanttevredenheid, terwijl tegelijk kan worden bezuinigd op de kosten.

FMN
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland is een federatie van de private vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia.
FMN Persbericht
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding Amsterdam GVB/SRA <--> FMN

Berichtdoor robert55 » Vr 26 Nov 2010, 20:22

Het Dagelijks Bestuur van de SRA schrijft in de nieuwsbrief dd 25 november pdf

Besluit op bezwaarschrift FMN
De FMN (Federatie van Mobiliteitsbedrijven Nederland) heeft, mede namens haar leden, een
bewaarschrift ingediend tegen het besluit van het DB van 26 augustus 2010 tot het verlenen van
de OV-concessie Amsterdam aan GVB Exploitatie B.V. De behandeling van het bezwaarschrift
heeft op 26 oktober plaatsgevonden in een openbare hoorzitting van de regioraadscommissie voor
de behandeling van bezwaarschriften. Het DB besluit het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren en
het bestreden besluit in stand te houden. Een belangrijke overweging daarbij is dat in mei 2009
een ontwerp-besluit is gepubliceerd waarbij een ieder gelegenheid is geboden een zienswijze naar
voren te brengen. Onder andere Veolia Transport en Connexxion Holding hebben daarop hun
zienswijze schriftelijk naar voren gebracht. Na definitief worden van het besluit tot het voeren van
de procedure van onderhandse gunning is daartegen geen beroep ingesteld.


Maar twee items hoger schrijven ze:
Concessieverlening Amsterdam: werkafspraken interne exploitant
Een van de voorwaarden in de PSO-verordening om de Concessie Amsterdam onderhands aan
GVB te gunnen , is dat GVB als een interne exploitant van de Stadsregio Amsterdam opereert.
Met het besluit om de concessie Amsterdam aan GVB te gunnen is ook de overeenkomst met de
gemeente Amsterdam over de zeggenschap van GVB in werking getreden. De daarin opgenomen
procedures zijn uitgewerkt in werkafspraken. (Overigens bestaat op dit moment nog
onduidelijkheid of het moment van aanbestedingsverplichting wordt aangepast en of, en, zo ja,
hoe lang GVB nog inhouse operator zal zijn.)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast