Concessie regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Oke, interessant document. :)

Alleen welk persoon heeft dit nu weer bedacht? :shock: :
[*]Op de lijn door het Museumkwartier te Utrecht (huidige lijn 2) worden gelede bussen ingezet.
Ben zeer benieuwd hoe ze dat willen realiseren. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door matje82 »

grappig, die zin viel me ook meteen op. Neem aan dat ze net het tegenovergestelde bedoelen ;)

wel interessant die aantallen, 10 dubbelgelede bussen meer en weinig standaard bussen. dat laatste lijkt me alleen maar goed.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Krijg bij dit PvE trouwens wel zeer sterk het idee dat het nogal richting Connexxion opgesteld is. De eisen aan de reisinformatie in de bus bijvoorbeeld die compleet overeenkomen met wat nu aangeboden wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Krijg bij dit PvE trouwens wel zeer sterk het idee dat het nogal richting Connexxion opgesteld is. De eisen aan de reisinformatie in de bus bijvoorbeeld die compleet overeenkomen met wat nu aangeboden wordt.
Vraag is wat je er nog anders aan zou willen hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Bart »

Daniel schreef:Krijg bij dit PvE trouwens wel zeer sterk het idee dat het nogal richting Connexxion opgesteld is. De eisen aan de reisinformatie in de bus bijvoorbeeld die compleet overeenkomen met wat nu aangeboden wordt.
Wat Qbuzz op de schermen zet verschilt toch niet zo veel van wat Connexxion erop zet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Qbuzz heeft inderdaad ook camerabeelden en volgende haltes, maar geen aankomst eindbestemming en aansluitende bussen/treinen. Dat laatste heeft Connexxion in 't BRU overigens ook nog niet, voor de rest hebben ze alles wat een eis is al.
Dan kwam ik ook nog iets over VIC'ers tegen, da's notabene de functiebenaming van Connexxion.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door webguy »

Zou het niet meer zijn "Wat een boer niet kent vreet hij niet", in die zin dat de BRU lui de laatste jaren alleen maar de Connexxion manier zien en horen, en weinig verder weten over algemenere benamingen... Ze kennen Connexxion, en willen het op die manier doen. Dat hoeft niet perse te betekenen dat ze Connexxion willen...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Klaasje »

Hint.. Qbuzz gebruikt dezelfde systemen als CXX. Alleen hebben ze daar een losse aansturing van de lijn/bestemmingsdisplay's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nee toch, da's bij Qbuzz toch ook gekoppeld? Maar inderdaad, de combinatie van beide inschrijvers valt wat dat betreft ook wel op. (De BRU-bussen hebben overigens ook gewoon een mogelijkheid bij noodgevallen handmatig de film te bedienen)

Het gebruik van dezelfde systemen is wel een praktisch iets aangezien de streekbussen mee over gaan naar de nieuwe vervoerder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Bart »

Daniel schreef:Dan kwam ik ook nog iets over VIC'ers tegen, da's notabene de functiebenaming van Connexxion.
In dat geval zal de Qbuzz-directie er zeker geen moeite mee hebben. Verklaart ook waarom zij de enige inschrijver zijn naast Connexxion. :P
Daniel schreef:Het gebruik van dezelfde systemen is wel een praktisch iets aangezien de streekbussen mee over gaan naar de nieuwe vervoerder.
Dat is natuurlijk ook waar. Dus het is niet richting Connexxion gericht, maar richting de bussen. Logisch.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

lijn 2 met gelede bussen *bus*

ook zo iets raars dat de sneltram op zaterdagen de gehele dag met gekoppelde stellen moet rijden, volgens mij is dit juist doordeweeks nodig.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Nee toch, da's bij Qbuzz toch ook gekoppeld? Maar inderdaad, de combinatie van beide inschrijvers valt wat dat betreft ook wel op. (De BRU-bussen hebben overigens ook gewoon een mogelijkheid bij noodgevallen handmatig de film te bedienen)

Het gebruik van dezelfde systemen is wel een praktisch iets aangezien de streekbussen mee over gaan naar de nieuwe vervoerder.
Volgens mij niet... Iets met storingsgevoeligheid. In Groningen sowieso niet omdat het Infoxx/Qbis systeem niet kan omgaan met gekleurde displays.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

heb het PvE even doorgenomen maar er staat nergens iets over de wijzigingen die er gaan moeten plaats vinden
bijvoorbeeld dat lijn 5 via de graad van roggenweg gaat rijden. of staat dit in een apart document?
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Daniel schreef:Qbuzz heeft inderdaad ook camerabeelden en volgende haltes, maar geen aankomst eindbestemming en aansluitende bussen/treinen. Dat laatste heeft Connexxion in 't BRU overigens ook nog niet, voor de rest hebben ze alles wat een eis is al.
Dan kwam ik ook nog iets over VIC'ers tegen, da's notabene de functiebenaming van Connexxion.
De aansluitende bussen worden wel aangegeven in de bru bussen
op belangrijke halte's zoals utrecht centraal en nieuwegein stadscentrum. ook reclame in info over omleidingen worden weergeven
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ja klopt, bedoelde ook te zeggen dat alleen de aansluitende treinen niet worden weergegeven :wink: Bussen inderdaad wel, maar aansluitende trams ook weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Geert »

Waren dat zaken die ook niet al waren geëist in de vorige concessie van een paar jaar terug? Kan me in ieder geval nog wel herinneren dat de overstapinformatie getoond moest worden. Overigens iets dat meestal niet werkt, ik zie zelden de busaansluitingen en nog minder vaak de treinaansluitingen...

In dat geval is het in ieder geval niet richting CXX geschreven maar meer een soort logisch vervolg op de eisen van een paar jaar terug. Overigens heeft BRU wel redelijk hoge eisen, ben benieuwd wat er uit komt :)
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Daniel schreef:Ja klopt, bedoelde ook te zeggen dat alleen de aansluitende treinen niet worden weergegeven :wink: Bussen inderdaad wel, maar aansluitende trams ook weer niet.
Aansluitende trams worden ook weergeven
heb dit tot nu toe alleen maar gezien bij de halte nieuwegein stadscentrum
eerst werd het aangegeven als lijnnummer, dus 60, 61 en 260, nu staat er TRAM.

in al die keren dat ik met de bus ben geweest zie ik altijd op de belangrijke halte's aansluitende bussen of trams staan.

ook een interessant stukje over de tram is dat in 2012 en 2013 het materieel grondig wordt verbouwd, de huidige trams blijven dus veel langer rijden dan gepland of bedoelen ze de aanschaf van nieuwe trams?
ook valt te lezen dat er groot onderhoud word gepleegd aan rails e.d., is dit dan niet weggegooid geld, omdat alles uiteindelijk alsnog aangepast moet worden voor lagevloertrams.
dan kunnen ze beter minimale onderhoud plegen tot die tijd dat er nieuwe trams e.d. komen
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Geert »

030utrechtt schreef:ook een interessant stukje over de tram is dat in 2012 en 2013 het materieel grondig wordt verbouwd, de huidige trams blijven dus veel langer rijden dan gepland of bedoelen ze de aanschaf van nieuwe trams?
ook valt te lezen dat er groot onderhoud word gepleegd aan rails e.d., is dit dan niet weggegooid geld, omdat alles uiteindelijk alsnog aangepast moet worden voor lagevloertrams.
dan kunnen ze beter minimale onderhoud plegen tot die tijd dat er nieuwe trams e.d. komen
De rails blijven gewoon liggen, voor lagevloertrams hoeft in principe alleen het perron verlaagd te worden. Kan natuurlijk zijn dat er wat andere dingen aangepast moeten worden voor de nieuwe trams (bijvoorbeeld door een andere ligging), maar het gewone onderhoud moet ook gewoon doorgaan. Vergeet ook niet dat de lijn de afgelopen jaren behoorlijk verwaarloosd is qua railonderhoud.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door 030utrechtt »

Geert schreef:
030utrechtt schreef:ook een interessant stukje over de tram is dat in 2012 en 2013 het materieel grondig wordt verbouwd, de huidige trams blijven dus veel langer rijden dan gepland of bedoelen ze de aanschaf van nieuwe trams?
ook valt te lezen dat er groot onderhoud word gepleegd aan rails e.d., is dit dan niet weggegooid geld, omdat alles uiteindelijk alsnog aangepast moet worden voor lagevloertrams.
dan kunnen ze beter minimale onderhoud plegen tot die tijd dat er nieuwe trams e.d. komen
De rails blijven gewoon liggen, voor lagevloertrams hoeft in principe alleen het perron verlaagd te worden. Kan natuurlijk zijn dat er wat andere dingen aangepast moeten worden voor de nieuwe trams (bijvoorbeeld door een andere ligging), maar het gewone onderhoud moet ook gewoon doorgaan. Vergeet ook niet dat de lijn de afgelopen jaren behoorlijk verwaarloosd is qua railonderhoud.
lagevloertrams gaan het echt niet redden op het spoor wat er nu ligt.
die tram uit mulhouse ging met hooguit 10 km per uur de bochten door en die wissels die er nu liggen zijn al helemaal niet geschikt voor dat soort trams, dat rails wat er nu ligt is meer voor treinen.

kan me niet voorstellen dat een citadis met 70 km per uur de wissels berijden die er nu liggen t.h.v. de remise in nieuwegein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Moet makkelijk kunnen, alleen denk ik dat de Citadis een ander wielprofiel had dan de sneltrams die er nu rijden en men problemen wilden voorkomen.

De onderhoudstoestand van de baan is wel erg slecht. Het stuk Westplein - Centraal Station is al eens bijna stilgelegd door het IVW, kan mij niet voorstellen dat andere delen van de baan er veel beter aan toe zijn. Wanneer de infrastructuur per 1 januari in eigendom overgaat naar de BRU start er ook een groot saneerproject waarvoor de aanbesteding reeds loopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Overigens iets dat meestal niet werkt, ik zie zelden de busaansluitingen en nog minder vaak de treinaansluitingen...
Treinaansluitingen komen dus ook niet voor in 't BRU, wel in de Provinciebussen :wink: Busaansluitingen zie ik zo ongeveer dagelijks bij aankomst op Utrecht Centraal alleen kan je doorgaans nog wel een bus eerder halen aangezien de aankomsttijd inclusief rijtijdmarge wordt gebruikt voor de selectie van wat er aansluit (en tja, de eerste bus die 9 minuten over Bleekstraat - CS doet moet ik nog tegenkomen :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik heb er wel eens eentje gehad hoor :X Een bus van het GVU die een motorstoring had en niet vooruit te branden was. Was al een wonder dat hij alsnog weg kwam, hij was even daarvoor op een kruising nog stilgevallen en dreigde weggesleept te worden (de sleepwagen was al uitgereden :mrgreen: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door JeePee »

Klaasje schreef:Volgens mij niet... Iets met storingsgevoeligheid. In Groningen sowieso niet omdat het Infoxx/Qbis systeem niet kan omgaan met gekleurde displays.
Is wel degelijk gekoppeld. Alle overgangen van de bestemmingdisplays gaan ook gewoon automatisch. Er zit echter ook een mogelijkheid op het handmatig te doen bij eventuele uitval van het systeem. Dit om te voorkomen dat er bussen met een zwart display rondrijden. De gekleurde displays zijn gewoon bij een aantal bussen zo ingesteld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Geert »

Daniel schreef:
Geert schreef:Overigens iets dat meestal niet werkt, ik zie zelden de busaansluitingen en nog minder vaak de treinaansluitingen...
Treinaansluitingen komen dus ook niet voor in 't BRU, wel in de Provinciebussen :wink:
No offence, maar ik heb ook weleens treinaansluitingen gezien in de BRU-bussen. Zo zwart-wit als jij het stelt is het dus niet. (En omgekeerd zie ik ook regelmatig geen treinaansluitingen in de PU-bussen.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Nu ik terugdenk aan 't bestek... treinaansluitingen waren overal een eis behalve op Utrecht Centraal, dat zal 't wel zijn. Op zich opmerkelijk want juist daar heb je nogal wat overstappers richting trein.
Op de kleinere knooppuntstations moeten ze juist weer wel getoond worden.

Provincie Utrecht-bussen heb ik nog nergens geen treinaansluitingen zien geven, waar 't wel aan ontbreekt zijn zinvolle aansluitingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten