Concessie regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Okt 2010, 23:17

Heb elders inderdaad gelezen dat lijn 28 dubbelgeleed moest gaan rijden... in 2008 :mrgreen: Ben benieuwder wat voor DGB's het gaan worden want zoveel opties heb je niet voor hybride-dubbelgeledes.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Gekko123 » Ma 04 Okt 2010, 23:18

Onder andere de gemeente Wijk bij Duurstede zat in eerste instantie wel in BRU, maar is eruit gestapt, omdat ze het niet eens waren op bepaalde fronten van de beleidsvoering (weet niet meer precies welke, maar deze info heb ik ooit gehoord op school ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen).
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Okt 2010, 23:21

Opvallend dan dat juist de lijnen van Utrecht naar Wijk bij Duurstede wel onder de BRU-concessie vallen... dat waren voordat de huidige concessie inging namelijk nog Provincie-lijnen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Gekko123 » Ma 04 Okt 2010, 23:24

Die buslijnen Utrecht - Wijk bij Duurstede vielen anders altijd al onder het BRU, te zien aan de kleur van de bussen (geel ipv groen). Alleen buslijn 56 in de gemeente Wijk bij Duurstede valt onder verantwoordelijkheid van de provincie.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Okt 2010, 23:35

Ja dat zeg ik, sinds de huidige concessie inging. Daarvoor waren het echt Provincie Utrecht-lijnen :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
030utrechtt
Berichten: 95
Lid geworden op: Di 02 Mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor 030utrechtt » Ma 04 Okt 2010, 23:55

Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
tijd terug ree er een hybride DBG op proef, maar hoop niet dat die het worden want die maakte echt verschrikkelijk veel lawaai.

Hoop dat de hybride bussen allemaal van mercedes benz zijn of solaris.
van hool heeft nu ook steeds meer bussen in hybride uitvoering.

lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor lamar » Di 05 Okt 2010, 08:44

Qbuzz wint concessie Regio Utrecht
Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft vandaag bekend gemaakt dat de concessie voor het openbaar vervoer van de Regio Utrecht is gegund aan Qbuzz. Vanaf 11 december 2011 gaat Qbuzz voor een periode van acht jaar al het openbaar vervoer per bus en tram in de Regio Utrecht verzorgen. Het concessiegebied omvat de negen samenwerkende gemeenten die in BRU vertegenwoordigd zijn, te weten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Maarssen, Nieuwegein, Utrecht, Vianen en Zeist.

Het bijzondere aan deze concessie is dat de volledige stadsdienst bestaat uit uitsluitend hybride voertuigen. Deze nieuwe bussen maken aanzienlijk minder geluid en zijn voorzien van de laatste technieken om onze klanten goed geïnformeerd en comfortabel naar hun bestemming te brengen.

Nieuw is ook de invoering van een regionaal abonnement waarbij de klanten zonder drempels gebruik kunnen maken van een mix van auto, fiets en het openbaar vervoer. Hiermee biedt Utrecht haar klanten een volwaardig alternatief voor de auto.

Samen met alle chauffeurs gaat Qbuzz zich inzetten om de kwaliteit van het openbaar vervoer voor (potentiële) klanten te verbeteren. In 2009 was Qbuzz met deze aanpak reeds de beste busvervoerder in de ogen van de klant (Qbuzz scoorde een 7,5 op de Klantenbarometer). Qbuzz is enorm trots dat zij met deze nieuwe opdracht het vertrouwen heeft gekregen van het BRU. Hiermee wordt de Qbuzzwerkwijze ook in Utrecht voortgezet.

Met het winnen van deze concessie, met een omzet van circa Euro 1 miljard over de looptijd, groeit Qbuzz naar een marktaandeel van bijna 20% van het aanbestede busvervoer in Nederland. Inclusief de Regio Utrecht vervoert Qbuzz dagelijks ruim 200.000 klanten naar hun bestemming.

Gefeliciteerd Qbuzz *O*
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Di 05 Okt 2010, 08:54

030utrechtt schreef:Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28

Mwoh, zolang je zorgt dat er een 28 aankomt die als 11 verder kan op het moment dat er een 11 als 28 verder rijdt hoeven verschillende frequenties geen probleem te zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Chauf21 » Di 05 Okt 2010, 09:30

Karl schreef:Is er ergens een overzicht van welke aanbiedingen vervoerders de komende tijd (is die pauze dan tot midden 2011 ofzo?) kunnen doen?

Op de site van het KPVV en op onze Wikipedia wordt gelinkt naar een kaart met daarop de startdata van de concessies in Nederland.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Di 05 Okt 2010, 09:59

030utrechtt schreef:Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
Zo veel vaker rijdt die anders ook weer niet, lijn 11 om de 5 minuten en lijn 28 om de 7,5 minuut. Dus als 28 nog iets vaker zou gaan rijden is dat goed aan elkaar te koppelen.

Ik vraag me wel af of er genoeg DBG-bussen zullen zijn om 11, 12 én 28 mee te rijden, misschien dat ze pas richting Leidsche Rijn gaan wanneer lijn 12 is vervangen door de tram.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
030utrechtt
Berichten: 95
Lid geworden op: Di 02 Mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor 030utrechtt » Di 05 Okt 2010, 10:51

reisthijs schreef:
030utrechtt schreef:Lijn 28 kan DBG bussen goed gebruiken, zou mooi zijn als lijn 11 en 28 gekoppeld worden. alhoewel lijn 11 wel veel vaker rijdt dan lijn 28
Zo veel vaker rijdt die anders ook weer niet, lijn 11 om de 5 minuten en lijn 28 om de 7,5 minuut. Dus als 28 nog iets vaker zou gaan rijden is dat goed aan elkaar te koppelen.

Ik vraag me wel af of er genoeg DBG-bussen zullen zijn om 11, 12 én 28 mee te rijden, misschien dat ze pas richting Leidsche Rijn gaan wanneer lijn 12 is vervangen door de tram.



elke 5 minuten een DBG is nu best wel overdreven op lijn 28, alhoewel het wel meer reizigers zou trekken.


Lijn 28 de uithof-vleuten elke 7,5 minuten met dubbelgelede bussen en lijn 11 met dbg of enkelgeleed ook elke 7.5 minuten heb je elke 3/4 minuten een bus tussen de uithof en centrum.
er komen ongeveer 7 extra dubbel gelede bussen dus dat moet geen probleem zijn om lijn 28 volledig met dbg te rijden

erik1981
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009, 12:11

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor erik1981 » Di 05 Okt 2010, 12:43

Ik zit iedere dag in lijn 28 naar De Meern en terug maar om nu te zeggen dat er 25 meter voor nodig is.... Nee! Zoals het nu gaat, dus iedere 7,5 minuut met geleed materieel, gaat het prima. De bussen zitten goed gevuld en die enkeling die moet staan, stapt toch pas op de Vleutenseweg in. Dus die staat niet langer dan een paar minuten.

Gebruikersavatar
030utrechtt
Berichten: 95
Lid geworden op: Di 02 Mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor 030utrechtt » Di 05 Okt 2010, 14:58

ja als je in de ochtend naar de meern gaat is het niet erg druk nee.. ik zie vaak zat dat de bus overvol zit, vooral tussen parkwijk en centraal station. buiten de spits om is de bus ook goed bezet, vooral door scholieren.
vrijwel zeker dat die dubbelgelede bussen op lijn 28 gaan rijden, lijn 12 passen geen bussen meer bij en lijn 11 zie ik nou ook niet elke 2 minuten rijden, rijden al veels te veel bussen door de binnenstad

erik1981
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma 01 Jun 2009, 12:11

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor erik1981 » Di 05 Okt 2010, 18:53

030utrechtt schreef:ja als je in de ochtend naar de meern gaat is het niet erg druk nee.. ik zie vaak zat dat de bus overvol zit, vooral tussen parkwijk en centraal station. buiten de spits om is de bus ook goed bezet, vooral door scholieren.
vrijwel zeker dat die dubbelgelede bussen op lijn 28 gaan rijden, lijn 12 passen geen bussen meer bij en lijn 11 zie ik nou ook niet elke 2 minuten rijden, rijden al veels te veel bussen door de binnenstad


Mijn ogen behoren niet tot de beste van het land, maar ik mijn zicht bedriegt me toch echt niet. De bussen op lijn 28 die ik tegenkom (dus richting Utrecht Centraal rijden) zijn zeker goed vol; maar niet dermate vol dat deze dubbelgeleed rechtvaardigen. Daarbij rijdt de bus vanaf de Vleutenseweg over dezelfde route als vele andere lijnen. De mensen die daar instappen kunnen die paar minuten ook wel staan.

Overigens is het op de terugweg net zo; als ik dus naar Utrecht ga. De bussen op lijn 28 naar De Meern en Vleuten zijn dan weer allen goed vol; maar niet dat dubbelgeleed nodig is. En ik zie het schouwspel toch regelmatig aan op Utrecht Centraal als ik daar twintig minuten moet wachten....

Gebruikersavatar
030utrechtt
Berichten: 95
Lid geworden op: Di 02 Mar 2010, 21:53

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor 030utrechtt » Di 05 Okt 2010, 19:33

ik zie toch vaak zat lijn 28 van station vertrekken terwijl er een stuk of 50 man staat, maargoed die dubbel gelede bussen zullen vast en zeker voor lijn 28 zijn, alhoewel het mooi zou zijn als die op lijn 3 naar zuilen gingen rijden, die bus zie ik echt zo vaak gewoon helemaal vol. een paar jaar terug reden de lijnen 3 en 7 nog elke 7 minuten tijdens de spits, begrijp niet waarom dat toen is terug gedraaid.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor willy84 » Di 05 Okt 2010, 21:46

Qbuzz gefeliciteerd! *bus* Had het niet echt verwacht. Ben ook benieuwd wat ze anders gaan doen? Is er al iets meer duidelijk over de plannen? Hoeveel goedkoper zijn ze nou dan Connexxion. Denk dat er wel wat zure gezichten op het XX headquarter zijn.

Welke concessies staan er komende tijd op het lijstje van te vergunnen gebieden?

Wel opmerklijk dat Qbuzz op zo'n grote concessie inschrijft. Hebben wel lef. Eerst bij Rotterdam een kleiner gebied. Toen gelijk het grootste gebied qua aantal bussen (en miss ook wel oppervlakte) met Groningen/Drenthe en nu dus Utrecht en omgeving. Hulde.

Werkt JeePee trouwens bij Qbuzz ofzo? *O*
immer kwaliteits posts

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Karl » Di 05 Okt 2010, 22:25

Ik vind het typisch dat BRU de mogelijkheid om over te stappen met één kaartje/tarief (?) zo onderschrijft, dat kon/kan (strippenkaart is nog geldig?) tot voorheen met de strippenkaart in de stadsregio's altijd. :N

En ja, er zijn mensen die die mogelijkheid missen, dus nu of langer reizen of meer geld kwijt zijn (of nu vaker de fiets/auto nemen).
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Bart » Di 05 Okt 2010, 22:34

willy84 schreef:Denk dat er wel wat zure gezichten op het XX headquarter zijn.
Denk dat dat al heel lang zo is. Een paar jaar terug reed Connexxion nog in alle gebieden van Lauwersoog tot Gent. Ze zijn heel veel kwijtgeraakt.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Karl » Di 05 Okt 2010, 22:36

Als CXX headquarters meeleest: dat scheelt straks weer afstoten als Veolia en CXX één bedrijf worden. :idea:
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Freek » Di 05 Okt 2010, 22:37

Is er een voorbeeld te bedenken waar CXX heeft gewonnen waarbij zij niet de enige inschrijver waren? Recent volgens mij al helemaal niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31494
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Suus » Di 05 Okt 2010, 22:38

Het enige wat ik mij kan bedenken is Provincie Utrecht, daar zullen toch wel meerdere bieders geweest moeten zijn?
Rame à l'approche

lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor lamar » Di 05 Okt 2010, 22:43

Freek schreef:Is er een voorbeeld te bedenken waar CXX heeft gewonnen waarbij zij niet de enige inschrijver waren?


Voorne-Putten? :roll:
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Freek » Di 05 Okt 2010, 23:00

Kan me niet herinneren dat er voor Voorne-Putten een andere inschrijver was. Utrecht lijkt me wel, maar welke inschrijver dan, heeft Veolia meegedaan?

lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2009, 22:15

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor lamar » Di 05 Okt 2010, 23:02

Qbuzz had ingeschreven en volgensmij arriva ook maar die weet ik niet zeker
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''

Gebruikersavatar
les7
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 28 Jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor les7 » Di 05 Okt 2010, 23:04

Bij voorne putten heeft Arriva ook meegedaan. Cxx heeft bij deze concessie veel meer punten gesprokkeld dan Arriva.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast