Pagina 3 van 6

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 21 sep 2010, 13:38
door 030utrechtt
Kritiek op aanbestedingsbeleid BRU [UPDATE]
Door Jos van Sambeek op zo, 19/09/2010 - 23:49

Het Wijk C Komitee heeft bij de ministers van Verkeer en VROM aan de bel getrokken over de wijze waarop het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de concessies voor het openbaar vervoer in de regio aan het aanbesteden is. Volgens het Komitee garanderen de normen die het BRU stelt allerminst dat er schonere bussen gaan rijden....
http://dnu.nu/artikel/3067-kritiek-op-a ... bru-update

Wat is nou het probleem? er komen toch ruim 200 hybride bussen.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 00:56
door willy84
Dat bestek vind ik gewoonweg bizar. Ik lees het volgende:
De concessiehouder dient binnen de organisatie een kilometermanagement in te stellen
dat garandeert dat alle bussen per jaar de 70.000 kilometer per bus niet overschrijden.
Jaarlijks dient de concessiehouder hierover verantwoording af te leggen aan de concessieverlener.
Overschrijdingen van het kilometrage van 70.000 per bus per jaar zijn
voor rekening van de concessiehouder.
Waar hebben we het over? Als jij nog wat bussen uit Groningen hebt die je in 2 jaar wilt afraggen door ze 24/7 te laten rijden is het toch prima! Waar bemoeit die BRU zich in vredesnaam mee? Hoeveel ze de bussen laten rijden moet XX/Qbuzz lekker zelf uitzoeken. Over regeldruk gesproken. Wie gaat dat allemaal controleren?

Er moet ook een oud leasecontract worden overgenomen van 142 bussen. Ik neem aan dat dat die gele bussen zijn?

Daarnaast moeten er ca 200 nieuwe bussen worden geleast! What te hell, als XX te wil kopen, wie is BRU om dat in te vullen. Deze aanbesteding regelt echt alles tot op de komma. Er is geen ondernemen meer aan op deze manier. Het lijkt me beter als BRU zijn eigen vervoersbedrijf begint. Dan kan op de lijn van de provincie ambtenaren extra luxe materieel worden ingezet. Met ultra "duurzame" (hype woord) bussen.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 01:05
door willy84
Als alle bussen bij ingang van de concessieperiode aanwezig zijn en goed functioneren is er een bonus van 1 miljoen euro. Kijk dat is een goede worst. Zo worden overgangsproblemen voorkomen.

Verder lees ik dat de foutcodes uit de bussen aan de concessieverlener moeten worden doorgegven. Er moeten praktijktesten worden gehouden en de brandstof en kilometerregistratie van alle bussen moeten maandelijks worden overgelegd. Wat is dit voor groenlinks extremist die dit bedacht heeft. Gaat er dan een ambtenaar alle standen in exell proppen ofzo? En wat heeft ie er dan in godsnaam aan? Kom op heej. Straks moeten de bandenspanningen ook worden doorgegeven aan BRU omdat dat het brandstofgebruik beinvloed. Zijn die gasten gek geworden ofzo!

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 01:26
door Oud forumgebruiker
Dit is inderdaad heel bizar.... Maar deze kant gaat het dus op he. Vreselijk gewoon.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 01:29
door Suus
Andere concessiehouders vragen ook om een flink aantal statistieken regelmatig over te dragen. Zo moet Connexxion in Zuid-Holland het volgende aanleveren: Haltelocaties, Routes met rijtijden per halte, dienstregeling van alle haltes, organisatiestructuur, materieel, personeel, reizigers (aantallen), reizigerskilometers, rituitval, klachten, punctualiteit, bezettingsgraad, incidenten, gereden vraagafhankelijke ritten, reizigersopbrengst, verkochte vervoersbewijzen, geoormerkte gelden, SOV-kaart inkomsten, bedrijfsbalans, verlies en winstrekening van de vervoerder.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 10:07
door Klaasje
Dat laatste is anders nogal normaal. Misschien zou je één of twee punten kunnen schrappen maar dan heb je ook wel de gemiddelde informatievoorziening aan de concessieverlener te pakken.

70.000 km vindt ik wel erg weinig.. Volgens mij zitten de 57xx volvo's in Almere daar na 9 maanden al meer dan dik overheen.. :X

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 12:52
door Geert
willy84 schreef:Dat bestek vind ik gewoonweg bizar. Ik lees het volgende:
De concessiehouder dient binnen de organisatie een kilometermanagement in te stellen
dat garandeert dat alle bussen per jaar de 70.000 kilometer per bus niet overschrijden.
Jaarlijks dient de concessiehouder hierover verantwoording af te leggen aan de concessieverlener.
Overschrijdingen van het kilometrage van 70.000 per bus per jaar zijn
voor rekening van de concessiehouder.
Waar hebben we het over? Als jij nog wat bussen uit Groningen hebt die je in 2 jaar wilt afraggen door ze 24/7 te laten rijden is het toch prima! Waar bemoeit die BRU zich in vredesnaam mee? Hoeveel ze de bussen laten rijden moet XX/Qbuzz lekker zelf uitzoeken. Over regeldruk gesproken. Wie gaat dat allemaal controleren?
BRU zal wel geschrokken zijn hoe GVU (= Connexxion) tegenwoordig zijn materieel onderhoudt in Utrecht, dat zijn dus inderdaad afgeragde bussen die slecht worden onderhouden, waarvan het display en de ov-chipkaartapparatuur niet werken, enzovoort. Dat zal men nu wel proberen te voorkomen. Of dit de beste manier is betwijfel ik, het is inderdaad wel erg betuttelend zo...

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 25 sep 2010, 18:33
door Eric
De voorwaarden die de Bru stelt zijn idd te zot voor woorden bestuurders mogen geen oortje/radio meer in en dat soort bizare dingen. Maar de bende die we van cxx hebben gekregen de zuidtangents zijn oude afgeragde bussen heb denk ik maar paar keer gehad dat ik een bus meehad die storingsvrij was. Maar nog ruim jaar met die oude meuk rijden :D

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 07:45
door Stuiterbal
Nee, die andere van Hool's zijn lekkere dingen? Om heel eerlijk te zijn merk ik het verschil niet zo tussen de Zuidtangent van Hool's en de van Hool's die er al reden? Ze zijn beiden even graf als je het mij vraagt -_-"

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 11:22
door willy84
Eric schreef:De voorwaarden die de Bru stelt zijn idd te zot voor woorden bestuurders mogen geen oortje/radio meer in en dat soort bizare dingen. Maar de bende die we van cxx hebben gekregen de zuidtangents zijn oude afgeragde bussen heb denk ik maar paar keer gehad dat ik een bus meehad die storingsvrij was. Maar nog ruim jaar met die oude meuk rijden :D
Die eis vind ik opzich wel weer meevallen. Chauffeurs moeten niet worden afgeleid en concentreren op het verkeer. Dat zou echter betekenen dat geen enkele autombolist met radio aan mag rijden. Wel erg bizar en betuttelend!

Aan dit bestek zie je wel dat iedere aanbestedende overheid zijn rol op een andere manier invult. Wat verder niet moet worden vergeten is dat bij PvE's (die je narmaal leest) vaak nog vele bijlages zitten waarin allerlei eisen nader worden ingevuld.

Ik heb hier even geen overzichtcijfertjes maar ik gok dat Utrecht bepaalt geen kleine concessie is. Eerder een van de grootste. Dan is het aantal inschrijvers van welgeteld twee zéér teleurstellend. Van deze concessie zou je verwachten dat iedere vervoerder die wil hebben. Het Gooi, Almere stad en streek hadden slechts één inschrijver (XX) en er zullen vast meer gebieden zijn. Ik signaleer een negatieve trend.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 11:28
door willy84
ziggy schreef:Dit is inderdaad heel bizar.... Maar deze kant gaat het dus op he. Vreselijk gewoon.
Dat leasecontract voor die 142 bussen dat verplicht moet worden overgenomen is voor iedere bieder gelijk. Dat betekent dat Connexxion, die grote kortingen kunnen krijgen door orders te bundelen, hier geen korting op kan bedingen wat normaal wel lukt. Weg voordeel. Las ook iets dat die leasebussen alleen door een derde parij mogen worden onderhouden. Dus niet door TSN (of hoe dat nu weer heet). Lekker dan. Je bepaalt toch zelf waar je je wagens laat onderhouden. Kom op hey.

Ik mag hope dat BRU een flinke strop lijdt en miljoenen extra paar jaar kwijt is. Aanbesteden lijkt op deze manier niet meer op ondernemen maar op risico's van de overheid overnemen. Zo is het toch nooit bedoeld.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 13:06
door Daniel
willy84 schreef:Dat leasecontract voor die 142 bussen dat verplicht moet worden overgenomen is voor iedere bieder gelijk. Dat betekent dat Connexxion, die grote kortingen kunnen krijgen door orders te bundelen, hier geen korting op kan bedingen wat normaal wel lukt. Weg voordeel.
Wat had je dan gewild? Dat de drie jaar oude bussen van de huidige BRU-streekconcessie volgend jaar weer afgevoerd/verkocht zouden moeten worden? Connexxion heeft z'n voordeel bij ingang van de huidige concessie al gehad en waarschijnlijk had er nu nog gewoon oude troep gereden daar als er bij ingang van de huidige concessie niet gegarandeerd was dat het materieel overgenomen werd na deze drie jarige concessie.
Las ook iets dat die leasebussen alleen door een derde parij mogen worden onderhouden. Dus niet door TSN (of hoe dat nu weer heet).
TSN is tegenwoordig weer gewoon de TD van Connexxion zelf en onderhoudt nu trouwens die BRU-bussen gewoon...

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 21:09
door Oud forumgebruiker
Daniel schreef:Connexxion heeft z'n voordeel bij ingang van de huidige concessie al gehad en waarschijnlijk had er nu nog gewoon oude troep gereden daar
Bedoel je met oude troep lagevloersbussen van 8 jaar oud? Volgens mij had BRU namelijk wel afgekund met de overtolle lage Ambassadors en eventueel de 2800-Alliances (lagevloers) en 2800-Mercedessen.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 26 sep 2010, 21:16
door Daniel
Volgens mij waren die oudste Amba's nog niet beschikbaar toen de huidige BRU-concessie gegund werd (en als ze het wel waren vallen die onder de definitie troep :P )
De 2800-serie Citaro's hadden er inderdaad wel goed bruikbaar geweest, sterker nog, die reden er nog in 2008. En als ik me niet vergis waren die ook allemaal Euro-3 wat met een roetfiltertje op Euro-4 te krijgen is (is bv. in de DAV-concessie ook gebeurd). Lagevloeralliances is wat dat betreft lastiger omdat die Euro-2 zijn en dat vereist een wat grotere aanpassing.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:49
door willy84
Oke, even speculeren. Wie wordt het? Connexxion of Qbuzz..

Ik gok toch weer Connexxion. Zitten al lang in het gebied en hebben als zittende vervoerder de ervaring en hoeven geen kosten te maken voor overgangsperikelen. Feitelijk alleen nieuwe bussen leasen.

Of wordt het toch Qbuzz die als nieuwkomer na bewust een aantal concessies te laten lopen scherp inschrijft? Wie durft er wat over te zeggen. Ik zet mijn geld op Connexxion.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 22:01
door Daniel
Ervaring lijkt absoluut geen rol te spelen bij gunningen anders... ik ga voor Qbuzz, die zijn immers best sterk in concessies waar een hoop is voorgeschreven.
Daarnaast zal het BRU gezien de voorschriften over het onderhoud enzo waarschijnlijk niet bepaald tevreden zijn over Connexxion.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 17:15
door Meltrain
Over precies een week weten we het? :)
Hoe zit he eigenlijk met de kleurstelling? Blijft die geel of komt er een andere 'regionale' uitstraling?

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 17:46
door Karl
Het lijkt mij dat BRU-streek geel blijft, maar wellicht dat de tram/HOV/GVU-lijnen een ander kleurtje krijgen?

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 19:48
door Daniel
't wordt allemaal geel maar wel ietsjes anders als op de huidige streekwagens las ik ergens...

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:18
door willy84
Dat laatste zal dan zeker in het kader van de bezuinigingen zijn. De huidige 140 wagens moeten dan immers worden overgeschilderd.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:23
door Daniel
Tenzij het verschil in de gestickerde delen zit :wink:

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:24
door willy84
Stickeren, schilderen afijn er wordt weer geld door onze vrienden van pvda/ groenlinks verspilt

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:48
door Daniel
'tis altijd nog goedkoper als allemaal nieuwe bussen kopen.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:32
door Wubbo
Ja leuk. Een hele koe is ook duurder dan een pakje ham uit de supermarkt. Maar dat betekent niet dat ik maar een pakje ham moet kopen (terwijl ik geen vlees eet) omdat ik zoveel geld niet uitgegeven heb door geen koe te kopen. Die nieuwe BRU-huisstijl is nog maar een paar jaar geleden geintroduceerd, toen was al bekend dat het materieel overgenomen ging worden, dan ga je nu toch niet eisen dat er geld verspild wordt om bussen om te stickeren/schilderen/vingerverven/spuiten/weet-ik-veel? Als belastingbetaler geef ik liever geld uit aan het rijden van een extra busrit, ook al zal ik die nooit gebruiken, dan aan een nieuwe sticker op een bus terwijl de oude nog goed is.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: di 28 sep 2010, 22:38
door 030utrechtt
zover ik weet gaan alle bussen gewoon onder de huidige gele kleurstelling rijden.
volgens mij word alleen het logo aangepast
inplaats van voor u word het nu U OV