Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Daniel » Do 16 Sep 2010, 20:53

Lansingerland klaagt over openbaar vervoer
Geplaatst op: donderdag 16 september 2010 20:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 september 2010 20:53


Sinds de dienstregeling van bus en Randstadrail in Lansingerland vorige maand veranderd zijn, regent het klachten. De PvdA in Lansingerland gaat de klachten inventariseren.
Voor forensen uit Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk die van en naar Rotterdam reizen, wordt het openbaar vervoer duurder door de overstap en het kost ze extra reistijd.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Daantje » Do 16 Sep 2010, 21:12

Voor mensen die alleen maar met de Randstadrail reizen is er nu wel het voordeel dat de Randstadrail op zondag nu ook elk kwartier rijdt in plaats van elk half uur :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Caspar » Do 16 Sep 2010, 21:19

Ik vind ieder kwartier door de weeks eigenlijk best laag voor een metro achtige lijn. Waarom niet 8x per uur een trein? Dan zou er eventueel ook wat meer ruimte kunnen ontstaan op het spoor via Delft, als de intensiteit daar afneemt qua reizigers.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Daniel » Do 16 Sep 2010, 21:22

Er kan nu nog niet vaker gereden worden omdat tussen station Melanchtonweg en het centraal station over één spoor gereden wordt. Dat past maar net met een kwartiersdienst.
Als het metrostation Rotterdam Centraal helemaal klaar is gaat men wel vaker rijden op lijn E die dan doorrijdt naar Slinge.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Bart » Do 16 Sep 2010, 21:40

Daniel schreef:Als het metrostation Rotterdam Centraal helemaal klaar is gaat men wel vaker rijden op lijn E die dan doorrijdt naar Slinge.
Maar met welke frequentie gaan ze dan gaan rijden? Een kwartiersdienst met twee metrostellen biedt doordeweeks een vrij goede capaciteit buiten de spits. Ik neem aan dat een verhoging van de frequentie dan ook leidt tot rijden met losse metrostellen.

Ze zouden ook de extra treinen kunnen laten keren op de eerste keermogelijkheid (Pijnacker Zuid), aangezien veel mensen bij Berkel Westpolder overstappen.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Chauf21 » Do 16 Sep 2010, 21:44

De frequentie wordt dan verhoogd naar 6x/uur (elke tien minuten). Tegen die tijd zouden er ook meer voertuigen moeten zijn geleverd, dus of er met losse stellen gereden moet worden zal afhangen van de daadwerkelijke vervoervraag en -mogelijkheden.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Bart » Do 16 Sep 2010, 21:51

En wat gaat Qbuzz doen met de aansluitende lijnen in Westpolder die nu 4x per uur rijden in de spits? Wordt dat 6x per uur of een 20/10-dienst?

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Chauf21 » Do 16 Sep 2010, 22:07

Wellicht dat de huidige bezetting daar al een indicatie voor kan gaan geven ;)
M.a.w., ik weet niet wat de plannen zijn, maar vraag en aanbod zullen ongetwijfeld op elkaar afgestemd worden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Vinny » Do 16 Sep 2010, 22:22

Hmmm, ik kan een "I told you so"-gevoel niet onderdrukken. Dat heb je met politici die light rail heel erg mooi, hip en geil vinden en zich pas bij opening van de lijn realiseren wat voor consequenties daar eigenlijk aan vast zitten...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
les7
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 28 Jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor les7 » Do 16 Sep 2010, 22:23

Bart schreef:
Daniel schreef:Als het metrostation Rotterdam Centraal helemaal klaar is gaat men wel vaker rijden op lijn E die dan doorrijdt naar Slinge.
Maar met welke frequentie gaan ze dan gaan rijden? Een kwartiersdienst met twee metrostellen biedt doordeweeks een vrij goede capaciteit buiten de spits. Ik neem aan dat een verhoging van de frequentie dan ook leidt tot rijden met losse metrostellen.

Ze zouden ook de extra treinen kunnen laten keren op de eerste keermogelijkheid (Pijnacker Zuid), aangezien veel mensen bij Berkel Westpolder overstappen.

De frequentie wordt om de tien minuten. Ook vervallen veel (niet alle) Rotterdam Centraal - Slinge diensten tegen die tijd, aangezien metrolijn E deze overneemt.

Met enkele stellen rijden door het centrum van Rotterdam is geen goed idee, de CS-Slg diensten rijden immers ook met 6 bakken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Suus » Do 16 Sep 2010, 22:26

Natuurlijk gaan de mensen in Lansingerland klagen, ze hebben de afgelopen jaren tot nu toe nog nooit wat anders gedaan.

Even serieus, ik snap ze wel, ze zien hun directe verbindingen verdwijnen. Dat is gedaan op het moment dat de nieuwe tunnel in gebruik genomen is, om zo snel mogelijk hoge vervoerscijfers te halen om het nut ervan aan te tonen. Maar die tunnel kan voorlopig niet volledig benut worden, waardoor de huidige situatie dus slechter is dan dan het voorheen was. Men krijgt daardoor het gevoel dat het voorbarig is.

Overigens is het visgraatmodel in het buitenland succesvol toegepast op stedelijke tram- en metronetwerken, dus het zou ook in Lansingerland moeten werken. Het is niet bepaald een nieuw concept, het vereist alleen gewenning.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Chauf21 » Do 16 Sep 2010, 22:43

Bee schreef:Overigens is het visgraatmodel in het buitenland succesvol toegepast op stedelijke tram- en metronetwerken, dus het zou ook in Lansingerland moeten werken. Het is niet bepaald een nieuw concept, het vereist alleen gewenning.

Mensen zien hun directe verbinding verdwijnen, maar krijgen er snellere en frequentere verbinding voor terug. De gedachte is dat iedereen (of in ieder geval, de meeste mensen) dat ook wenselijk vinden. Je kan je afvragen of dat altijd, overal en voor iedereen geldt :) En uiteraard geldt ook hier dat de klagers zich bovengemiddeld vaker laten horen dan de mensen die deze verandering wel wenselijk vinden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Geert » Do 16 Sep 2010, 23:20

Vinny schreef:Hmmm, ik kan een "I told you so"-gevoel niet onderdrukken. Dat heb je met politici die light rail heel erg mooi, hip en geil vinden en zich pas bij opening van de lijn realiseren wat voor consequenties daar eigenlijk aan vast zitten...

Maar de bestuurders die voor RandstadRail gekozen hebben zijn natuurlijk niet dezelfde die nu klagen over de opgeheven lijnen...

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9066
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Michael » Vr 17 Sep 2010, 10:05

Chauf21 schreef:De frequentie wordt dan verhoogd naar 6x/uur (elke tien minuten). Tegen die tijd zouden er ook meer voertuigen moeten zijn geleverd, dus of er met losse stellen gereden moet worden zal afhangen van de daadwerkelijke vervoervraag en -mogelijkheden.


Voor de Randstadrail komen er geen voertuigen meer bij alle stellen zijn al geleverd(5501-5522) wel zijn ze nog bezig met het leveren van de Metro's voor de ABC-lijn (5601-5642) maar dat ligt op dit moment stil vanwege een overstroming in het duitse Bautzen vorige maand waardoor er nu geen metro's geleverd kunnen worden. De 5600 serie kan wel ingezet worden op Randstadrail omdat deze identiek zijn aan de 5500 serie ze hebben alleen een ander kleurtje
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor iljitsch » Vr 17 Sep 2010, 10:54

Met hoeveel bakken gaat er dan straks naar Slinge gereden worden? Het stuk in het midden van Rotterdam zal toch wel flink meer reizigers trekken dan het niemandsland tussen Den Haag en Rotterdam in. Maar wellicht dat de hogere frequentie in de binnenstad van Rotterdam door de combinatie met lijn D ervoor zorgt dat de metro's niet overdreven lang hoeven te worden.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9066
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Michael » Vr 17 Sep 2010, 11:01

iljitsch schreef:Met hoeveel bakken gaat er dan straks naar Slinge gereden worden? Het stuk in het midden van Rotterdam zal toch wel flink meer reizigers trekken dan het niemandsland tussen Den Haag en Rotterdam in. Maar wellicht dat de hogere frequentie in de binnenstad van Rotterdam door de combinatie met lijn D ervoor zorgt dat de metro's niet overdreven lang hoeven te worden.


voor zover ik weet gaan ze met 2 RR-stellen(6 bakken) gekoppeld gereden worden. langer kan ook niet aangezien de perrons daar niet lang genoeg voor zijn. tevens is er dan ook weer mogelijkheid om de D-lijn met 4tjes te laten rijden(8 bakken)
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Karl » Vr 17 Sep 2010, 19:14

Ten zuiden en ten oosten van Rotterdam zag je het invoeren van het visgraatmodel eerder gebeuren en ook daar was gezeur. Mijn probleem is eigenlijk vooral dat het èn duurder wordt (lijnvoering OV-chipkaart, km-tarief?) èn met een overstap. Zelf heb ik ook te maken gehad met het schrappen van 'mijn' bus naar Centraal en daar waren veel mensen ook niet blij mee. Vooral als je moet overstappen op een of andere voorstadshalte, waar het aan elke beschutting en sociale veiligheid ontbreekt en er ook nog (in dit geval) twee overstappen bij krijgt om op een fatsoenlijk treinstation te komen.
De gemiddelde snelheid van de reis (van A naar B) is enorm afgenomen, vooral door de overstaps, dus mij zijn ze als reiziger nu kwijt.

Wat ik eigelijk niet begrijp is dat Rotterdam Centraal nog steeds het eindpunt is voor lijn D (Spijkenisse-Slinge-Rotterdam C.), maar dat het eindpunt niet is verlegd naar een noordelijker station (buiten de tunnel). Blijdorp/Noord is toch evengoed stad, net zoals Slinge, Zuidplein en dergelijke. Dan zou je een lijn Wilgenplas - Spijkenisse en Den Haag C. - Slinge hebben, 'voelt' voor mij een stuk logischer als je kijkt naar de grens van het stedelijk gebied.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Chauf21 » Vr 17 Sep 2010, 19:18

Karl schreef:Wat ik eigelijk niet begrijp is dat Rotterdam Centraal nog steeds het eindpunt is voor lijn D (Spijkenisse-Slinge-Rotterdam C.), maar dat het eindpunt niet is verlegd naar een noordelijker station (buiten de tunnel). Blijdorp/Noord is toch evengoed stad, net zoals Slinge, Zuidplein en dergelijke. Dan zou je een lijn Wilgenplas - Spijkenisse en Den Haag C. - Slinge hebben, 'voelt' voor mij een stuk logischer als je kijkt naar de grens van het stedelijk gebied.

Bedoel je de huidige situatie of de toekomstige situatie?
Op dit moment kan er nog niet worden doorgereden omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is tussen het centraal station en de noordelijker gelegen metrostations. Er is slechts een enkel spoor in gebruik en zelfs het onderhouden van de kwartiersdienst op Lijn E blijkt daarmee lastig :)

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9066
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Michael » Vr 17 Sep 2010, 19:49

Chauf21 schreef:
Karl schreef:Wat ik eigelijk niet begrijp is dat Rotterdam Centraal nog steeds het eindpunt is voor lijn D (Spijkenisse-Slinge-Rotterdam C.), maar dat het eindpunt niet is verlegd naar een noordelijker station (buiten de tunnel). Blijdorp/Noord is toch evengoed stad, net zoals Slinge, Zuidplein en dergelijke. Dan zou je een lijn Wilgenplas - Spijkenisse en Den Haag C. - Slinge hebben, 'voelt' voor mij een stuk logischer als je kijkt naar de grens van het stedelijk gebied.

Bedoel je de huidige situatie of de toekomstige situatie?
Op dit moment kan er nog niet worden doorgereden omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is tussen het centraal station en de noordelijker gelegen metrostations. Er is slechts een enkel spoor in gebruik en zelfs het onderhouden van de kwartiersdienst op Lijn E blijkt daarmee lastig :)


en buiten dat de 5300 serie metro's hebben geen Pantograaf en ook geen ZUB dus naar Wilgeplas rijden is niet mogelijk
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Karl
Berichten: 3635
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Karl » Vr 17 Sep 2010, 19:55

Ik doelde op de eindsituatie. Dat het niet mogelijk is, is mij bekend, maar aangezien die infrastructuur net is aangelegd had men er wellicht aan gedacht...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Etienne » Zo 19 Sep 2010, 09:05

Chauf21 schreef:Bedoel je de huidige situatie of de toekomstige situatie?
Op dit moment kan er nog niet worden doorgereden omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is tussen het centraal station en de noordelijker gelegen metrostations. Er is slechts een enkel spoor in gebruik en zelfs het onderhouden van de kwartiersdienst op Lijn E blijkt daarmee lastig :)

Dat klopt, er is ongeveer maar 3 minuten keertijd op Rtd. Maar er zijn machinisten die nog vrolijk een bakkie koffie gaan drinken en zo met vertraging vertrekken. Zo staat vaak al het kruisende stel te wachten bij Melanchtonweg. :|
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor jesse-cruzu » Zo 19 Sep 2010, 13:23

De bewoners van Lansingerland kunnen misschien veel klagen, maar over dit onderwerp geef ik ze volkomen gelijk.
Zoeizo worden alle streeklijnen verbannen uit Rotterdam Centraal wat eigenlijk een OV-knoopunt moet worden. Als het zo door gaat hou je alleen de trein, tram en metro over...

Ik snap eigenlijk niet waarom alles per metro moet tegenwoordig. In de toekomst krijgt de het te kampen met overbelasting! :neg:

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Stefan » Zo 19 Sep 2010, 15:42

Waarom alles per metro moet tegenwoordig? Omdat er steeds meer verkeer op de wegen komt? Een metro heeft geen last van file's...

Op andere plekken in Rotterdam werkt het toch ook? Kijk maar naar Kralingse Zoom, Capelsebrug, Zuidplein. Of in Den Haag naar busstation Leyenburg. Als al die bussen het centrum in moeten kun je geen fatsoenlijke dienstregeling meer handhaven.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Berichtdoor Vinny » Zo 19 Sep 2010, 19:59

Ik heb daar een algemene reactie op die wellicht in een apart topic thuishoort, maar die luidt: zullen we voortaan dit soort overstappunten vooral bij IC stations situeren? Ik wordt er persoonlijk niet zo vrolijk van om als ik naar Naaldwijk moet vanuit Amsterdam eerst nog eens ergens een tram te moeten pakken naar een non-place voordat ik eindelijk in de bus naar Naaldwijk kan gaan plaatsnemen. Dan ga ik wel met de auto.

Er zijn volgens mij echt wel kansen om in de regio Den Haag-Rotterdam de busstations voor het streekvervoer op Kapelse brug te bouwen, maar gewoon op Rotterdam Alexander om maar eens een voorbeeld te noemen. :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast