Pagina 1 van 1

Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 20:53
door Daniel
Lansingerland klaagt over openbaar vervoer
Geplaatst op: donderdag 16 september 2010 20:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 16 september 2010 20:53


Sinds de dienstregeling van bus en Randstadrail in Lansingerland vorige maand veranderd zijn, regent het klachten. De PvdA in Lansingerland gaat de klachten inventariseren.
Voor forensen uit Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk die van en naar Rotterdam reizen, wordt het openbaar vervoer duurder door de overstap en het kost ze extra reistijd.
Lees verder

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:12
door Daantje
Voor mensen die alleen maar met de Randstadrail reizen is er nu wel het voordeel dat de Randstadrail op zondag nu ook elk kwartier rijdt in plaats van elk half uur :)

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:19
door Caspar
Ik vind ieder kwartier door de weeks eigenlijk best laag voor een metro achtige lijn. Waarom niet 8x per uur een trein? Dan zou er eventueel ook wat meer ruimte kunnen ontstaan op het spoor via Delft, als de intensiteit daar afneemt qua reizigers.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:22
door Daniel
Er kan nu nog niet vaker gereden worden omdat tussen station Melanchtonweg en het centraal station over één spoor gereden wordt. Dat past maar net met een kwartiersdienst.
Als het metrostation Rotterdam Centraal helemaal klaar is gaat men wel vaker rijden op lijn E die dan doorrijdt naar Slinge.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:40
door Bart
Daniel schreef:Als het metrostation Rotterdam Centraal helemaal klaar is gaat men wel vaker rijden op lijn E die dan doorrijdt naar Slinge.
Maar met welke frequentie gaan ze dan gaan rijden? Een kwartiersdienst met twee metrostellen biedt doordeweeks een vrij goede capaciteit buiten de spits. Ik neem aan dat een verhoging van de frequentie dan ook leidt tot rijden met losse metrostellen.

Ze zouden ook de extra treinen kunnen laten keren op de eerste keermogelijkheid (Pijnacker Zuid), aangezien veel mensen bij Berkel Westpolder overstappen.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:44
door Chauf21
De frequentie wordt dan verhoogd naar 6x/uur (elke tien minuten). Tegen die tijd zouden er ook meer voertuigen moeten zijn geleverd, dus of er met losse stellen gereden moet worden zal afhangen van de daadwerkelijke vervoervraag en -mogelijkheden.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 21:51
door Bart
En wat gaat Qbuzz doen met de aansluitende lijnen in Westpolder die nu 4x per uur rijden in de spits? Wordt dat 6x per uur of een 20/10-dienst?

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 22:07
door Chauf21
Wellicht dat de huidige bezetting daar al een indicatie voor kan gaan geven ;)
M.a.w., ik weet niet wat de plannen zijn, maar vraag en aanbod zullen ongetwijfeld op elkaar afgestemd worden.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 22:22
door Vinny
Hmmm, ik kan een "I told you so"-gevoel niet onderdrukken. Dat heb je met politici die light rail heel erg mooi, hip en geil vinden en zich pas bij opening van de lijn realiseren wat voor consequenties daar eigenlijk aan vast zitten...

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 22:23
door les7
Bart schreef:
Daniel schreef:Als het metrostation Rotterdam Centraal helemaal klaar is gaat men wel vaker rijden op lijn E die dan doorrijdt naar Slinge.
Maar met welke frequentie gaan ze dan gaan rijden? Een kwartiersdienst met twee metrostellen biedt doordeweeks een vrij goede capaciteit buiten de spits. Ik neem aan dat een verhoging van de frequentie dan ook leidt tot rijden met losse metrostellen.

Ze zouden ook de extra treinen kunnen laten keren op de eerste keermogelijkheid (Pijnacker Zuid), aangezien veel mensen bij Berkel Westpolder overstappen.
De frequentie wordt om de tien minuten. Ook vervallen veel (niet alle) Rotterdam Centraal - Slinge diensten tegen die tijd, aangezien metrolijn E deze overneemt.

Met enkele stellen rijden door het centrum van Rotterdam is geen goed idee, de CS-Slg diensten rijden immers ook met 6 bakken.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 22:26
door Suus
Natuurlijk gaan de mensen in Lansingerland klagen, ze hebben de afgelopen jaren tot nu toe nog nooit wat anders gedaan.

Even serieus, ik snap ze wel, ze zien hun directe verbindingen verdwijnen. Dat is gedaan op het moment dat de nieuwe tunnel in gebruik genomen is, om zo snel mogelijk hoge vervoerscijfers te halen om het nut ervan aan te tonen. Maar die tunnel kan voorlopig niet volledig benut worden, waardoor de huidige situatie dus slechter is dan dan het voorheen was. Men krijgt daardoor het gevoel dat het voorbarig is.

Overigens is het visgraatmodel in het buitenland succesvol toegepast op stedelijke tram- en metronetwerken, dus het zou ook in Lansingerland moeten werken. Het is niet bepaald een nieuw concept, het vereist alleen gewenning.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 22:43
door Chauf21
Bee schreef:Overigens is het visgraatmodel in het buitenland succesvol toegepast op stedelijke tram- en metronetwerken, dus het zou ook in Lansingerland moeten werken. Het is niet bepaald een nieuw concept, het vereist alleen gewenning.
Mensen zien hun directe verbinding verdwijnen, maar krijgen er snellere en frequentere verbinding voor terug. De gedachte is dat iedereen (of in ieder geval, de meeste mensen) dat ook wenselijk vinden. Je kan je afvragen of dat altijd, overal en voor iedereen geldt :) En uiteraard geldt ook hier dat de klagers zich bovengemiddeld vaker laten horen dan de mensen die deze verandering wel wenselijk vinden.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: do 16 sep 2010, 23:20
door Geert
Vinny schreef:Hmmm, ik kan een "I told you so"-gevoel niet onderdrukken. Dat heb je met politici die light rail heel erg mooi, hip en geil vinden en zich pas bij opening van de lijn realiseren wat voor consequenties daar eigenlijk aan vast zitten...
Maar de bestuurders die voor RandstadRail gekozen hebben zijn natuurlijk niet dezelfde die nu klagen over de opgeheven lijnen...

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 10:05
door Michael
Chauf21 schreef:De frequentie wordt dan verhoogd naar 6x/uur (elke tien minuten). Tegen die tijd zouden er ook meer voertuigen moeten zijn geleverd, dus of er met losse stellen gereden moet worden zal afhangen van de daadwerkelijke vervoervraag en -mogelijkheden.
Voor de Randstadrail komen er geen voertuigen meer bij alle stellen zijn al geleverd(5501-5522) wel zijn ze nog bezig met het leveren van de Metro's voor de ABC-lijn (5601-5642) maar dat ligt op dit moment stil vanwege een overstroming in het duitse Bautzen vorige maand waardoor er nu geen metro's geleverd kunnen worden. De 5600 serie kan wel ingezet worden op Randstadrail omdat deze identiek zijn aan de 5500 serie ze hebben alleen een ander kleurtje

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 10:54
door iljitsch
Met hoeveel bakken gaat er dan straks naar Slinge gereden worden? Het stuk in het midden van Rotterdam zal toch wel flink meer reizigers trekken dan het niemandsland tussen Den Haag en Rotterdam in. Maar wellicht dat de hogere frequentie in de binnenstad van Rotterdam door de combinatie met lijn D ervoor zorgt dat de metro's niet overdreven lang hoeven te worden.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 11:01
door Michael
iljitsch schreef:Met hoeveel bakken gaat er dan straks naar Slinge gereden worden? Het stuk in het midden van Rotterdam zal toch wel flink meer reizigers trekken dan het niemandsland tussen Den Haag en Rotterdam in. Maar wellicht dat de hogere frequentie in de binnenstad van Rotterdam door de combinatie met lijn D ervoor zorgt dat de metro's niet overdreven lang hoeven te worden.
voor zover ik weet gaan ze met 2 RR-stellen(6 bakken) gekoppeld gereden worden. langer kan ook niet aangezien de perrons daar niet lang genoeg voor zijn. tevens is er dan ook weer mogelijkheid om de D-lijn met 4tjes te laten rijden(8 bakken)

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 19:14
door Karl
Ten zuiden en ten oosten van Rotterdam zag je het invoeren van het visgraatmodel eerder gebeuren en ook daar was gezeur. Mijn probleem is eigenlijk vooral dat het èn duurder wordt (lijnvoering OV-chipkaart, km-tarief?) èn met een overstap. Zelf heb ik ook te maken gehad met het schrappen van 'mijn' bus naar Centraal en daar waren veel mensen ook niet blij mee. Vooral als je moet overstappen op een of andere voorstadshalte, waar het aan elke beschutting en sociale veiligheid ontbreekt en er ook nog (in dit geval) twee overstappen bij krijgt om op een fatsoenlijk treinstation te komen.
De gemiddelde snelheid van de reis (van A naar B) is enorm afgenomen, vooral door de overstaps, dus mij zijn ze als reiziger nu kwijt.

Wat ik eigelijk niet begrijp is dat Rotterdam Centraal nog steeds het eindpunt is voor lijn D (Spijkenisse-Slinge-Rotterdam C.), maar dat het eindpunt niet is verlegd naar een noordelijker station (buiten de tunnel). Blijdorp/Noord is toch evengoed stad, net zoals Slinge, Zuidplein en dergelijke. Dan zou je een lijn Wilgenplas - Spijkenisse en Den Haag C. - Slinge hebben, 'voelt' voor mij een stuk logischer als je kijkt naar de grens van het stedelijk gebied.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 19:18
door Chauf21
Karl schreef:Wat ik eigelijk niet begrijp is dat Rotterdam Centraal nog steeds het eindpunt is voor lijn D (Spijkenisse-Slinge-Rotterdam C.), maar dat het eindpunt niet is verlegd naar een noordelijker station (buiten de tunnel). Blijdorp/Noord is toch evengoed stad, net zoals Slinge, Zuidplein en dergelijke. Dan zou je een lijn Wilgenplas - Spijkenisse en Den Haag C. - Slinge hebben, 'voelt' voor mij een stuk logischer als je kijkt naar de grens van het stedelijk gebied.
Bedoel je de huidige situatie of de toekomstige situatie?
Op dit moment kan er nog niet worden doorgereden omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is tussen het centraal station en de noordelijker gelegen metrostations. Er is slechts een enkel spoor in gebruik en zelfs het onderhouden van de kwartiersdienst op Lijn E blijkt daarmee lastig :)

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 19:49
door Michael
Chauf21 schreef:
Karl schreef:Wat ik eigelijk niet begrijp is dat Rotterdam Centraal nog steeds het eindpunt is voor lijn D (Spijkenisse-Slinge-Rotterdam C.), maar dat het eindpunt niet is verlegd naar een noordelijker station (buiten de tunnel). Blijdorp/Noord is toch evengoed stad, net zoals Slinge, Zuidplein en dergelijke. Dan zou je een lijn Wilgenplas - Spijkenisse en Den Haag C. - Slinge hebben, 'voelt' voor mij een stuk logischer als je kijkt naar de grens van het stedelijk gebied.
Bedoel je de huidige situatie of de toekomstige situatie?
Op dit moment kan er nog niet worden doorgereden omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is tussen het centraal station en de noordelijker gelegen metrostations. Er is slechts een enkel spoor in gebruik en zelfs het onderhouden van de kwartiersdienst op Lijn E blijkt daarmee lastig :)
en buiten dat de 5300 serie metro's hebben geen Pantograaf en ook geen ZUB dus naar Wilgeplas rijden is niet mogelijk

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: vr 17 sep 2010, 19:55
door Karl
Ik doelde op de eindsituatie. Dat het niet mogelijk is, is mij bekend, maar aangezien die infrastructuur net is aangelegd had men er wellicht aan gedacht...

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 09:05
door Etienne
Chauf21 schreef:Bedoel je de huidige situatie of de toekomstige situatie?
Op dit moment kan er nog niet worden doorgereden omdat er onvoldoende spoorcapaciteit is tussen het centraal station en de noordelijker gelegen metrostations. Er is slechts een enkel spoor in gebruik en zelfs het onderhouden van de kwartiersdienst op Lijn E blijkt daarmee lastig :)
Dat klopt, er is ongeveer maar 3 minuten keertijd op Rtd. Maar er zijn machinisten die nog vrolijk een bakkie koffie gaan drinken en zo met vertraging vertrekken. Zo staat vaak al het kruisende stel te wachten bij Melanchtonweg. :|

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 13:23
door jesse-cruzu
De bewoners van Lansingerland kunnen misschien veel klagen, maar over dit onderwerp geef ik ze volkomen gelijk.
Zoeizo worden alle streeklijnen verbannen uit Rotterdam Centraal wat eigenlijk een OV-knoopunt moet worden. Als het zo door gaat hou je alleen de trein, tram en metro over...

Ik snap eigenlijk niet waarom alles per metro moet tegenwoordig. In de toekomst krijgt de het te kampen met overbelasting! :neg:

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 15:42
door Stefan
Waarom alles per metro moet tegenwoordig? Omdat er steeds meer verkeer op de wegen komt? Een metro heeft geen last van file's...

Op andere plekken in Rotterdam werkt het toch ook? Kijk maar naar Kralingse Zoom, Capelsebrug, Zuidplein. Of in Den Haag naar busstation Leyenburg. Als al die bussen het centrum in moeten kun je geen fatsoenlijke dienstregeling meer handhaven.

Re: Lansingerland klaagt over openbaar vervoer

Geplaatst: zo 19 sep 2010, 19:59
door Vinny
Ik heb daar een algemene reactie op die wellicht in een apart topic thuishoort, maar die luidt: zullen we voortaan dit soort overstappunten vooral bij IC stations situeren? Ik wordt er persoonlijk niet zo vrolijk van om als ik naar Naaldwijk moet vanuit Amsterdam eerst nog eens ergens een tram te moeten pakken naar een non-place voordat ik eindelijk in de bus naar Naaldwijk kan gaan plaatsnemen. Dan ga ik wel met de auto.

Er zijn volgens mij echt wel kansen om in de regio Den Haag-Rotterdam de busstations voor het streekvervoer op Kapelse brug te bouwen, maar gewoon op Rotterdam Alexander om maar eens een voorbeeld te noemen. :idea: