Ik heb het gekeken en ze willen twee dingen: geld terug en excuses van de conducteur. Ik vind dat 'geld terug' sowieso onterecht zou zijn: ze hadden bij controle geen vervoerbewijs. Ik heb verder niets gezegd over de excuses of over hoe de conducteur heeft gehandeld, dus ik geef geen andere wending aan het verhaal.find_your_spot schreef:Volgens mij heb je de video niet gekeken.....Bart schreef:De boete lijkt me wel terecht. Ze verwachten wel dat ze bij controle een kaartje kunnen kopen, maar ze verwachten dan weer niet dat het kaartje meer dan €35 per persoon kost. Dat is scheef.
Ga die eerst is bekijken voordat je een wending aan het verhaal geeft die volgens de dames niet zo gegaan is.
RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Ik ken het systeem met de lopende conducteur niet zo goed, maar zoals ik het begrijp is een conducteur bij RET er zowel voor controle als voor kaartverkoop. Die paar keer dat ik daar in de tram heb gezeten [maar dat was voor de OVC), heb ik gezien dat ze er -in een niet al te volle tram- als de kippen bij zijn om nieuwe instappers te controleren.
De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?
de 2e is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?
de 3e: klopt het verhaal dat er cash is geëist?
Overigens: zolang RET niet publiek reageert, staat het verhaal van de dames
De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?
de 2e is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?
de 3e: klopt het verhaal dat er cash is geëist?
Overigens: zolang RET niet publiek reageert, staat het verhaal van de dames
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Vergelijkbare stickers zitten ook op de Rotterdamse tramvoertuigen geplakt (naast de deuren).Vinny schreef:In Zurich staat in de S bahn dat je gewoon 80 frank toeslag moet betalen als je voor instap nog geen geldig vervoers bewijs hebt. Wellicht tijd om wat van die stickers in Rotterdam op te gaan plakken...
In principe moet je direct naar de conducteur gaan om een vervoerbewijs te kopen.robert55 schreef:De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?
Ja, in de praktijk verschilt de werkwijze, maar dat doet in principe niks af aan het feit dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben dan wel direct naar de conducteur moet gaan om een kaartje te kopen.De is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Als het verhaal waar is dat de conductrice de dames heeft gedwongen naar een geldautomaat van de rabobank te gaan om daar twee boetes te pinnen en dat hun portomonee is aangeraakt vind ik dat schokkend!
For Your Railroad Adventures
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Ja. Ik ook. Maar het hele topic rammelt een beetje van de "Als het verhaal waar is, dat"-speculaasjes.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Niet dat ik het voor de RET wil opnemen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een Amerikaanse toerist in woede ontsteekt over de hier in hun ogen 'ondermaatse' dienstverlening. Zo zie ik regelmatig dat ze in treinen en op stations soms helemaal flippen omdat ze bv. niet met hun creditcard kunnen betalen. Dat dat voor hen nou vanzelfsprekend is, wil niet zeggen dat dat gelijk overal zo is. En die 2 dames komen op mij wel een beetje over als drama queens.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Misschien wat minder amerikaanse tv kijken. Die dames komen bij mij namelijk normaal over.Dexter schreef:En die 2 dames komen op mij wel een beetje over als drama queens.
Probeer sowieso te vermijden dat je mensen in hokjes plaatst of hele doelgroepen generaliseert.
For Your Railroad Adventures
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Ik ben het wel met Dexter eens, dat er in ieder geval een hoop Amerikanen zijn die klagen over de klantvriendelijkheid van de Nederlanders. Nou is die in Amsterdam (Rotterdam weet ik niet, kom ik niet zo heel vaak) in ieder geval ook wat botter dan in de provincie (mijn dagelijkse ervaring) maar Amerikanen kunnen ook wel aanstellerig overkomen. Bijvoorbeeld meteen: I want to talk to your supervisor, als ze ook maar ergens niet helemaal 100% mee tevreden zijn. (meerdere keren meegemaakt op het ene dagje dat ik in Schiphol achter het loket zat) Nederlanders zijn doorgaans meer compromis gericht dan Amerikanen.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Dat laatste is zeker waar Caspar. Amerikanen zijn wat dat betreft Anglo-Sasken (hierarchie, geen gram toegeven, 'gonna sue you') in het kwadraat, terwijl 'wij' Rijnlanders meer gericht zijn op een uitkomst waar beide partijen mee kunnen leven. Dat zie je niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook in 'de gewone man' op straat.
Het is een spectrum.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
.Chauf21 schreef:Vergelijkbare stickers zitten ook op de Rotterdamse tramvoertuigen geplakt (naast de deuren).Vinny schreef:In Zurich staat in de S bahn dat je gewoon 80 frank toeslag moet betalen als je voor instap nog geen geldig vervoers bewijs hebt. Wellicht tijd om wat van die stickers in Rotterdam op te gaan plakken...
De situatie is niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam mag je in de tram instappen zonder kaartje, als je er dan maar een gaat kopen. De vraag is dan hoe snel / actief je daar achteraan moet gaan.
In het principe niet nee. Maar in dit praktijkgeval is een overduidelijk incidentele reiziger dus op het verkeerde been gezet door die eerste conducteur.In principe moet je direct naar de conducteur gaan om een vervoerbewijs te kopen.robert55 schreef:De 1e vraag is nu voor mij: in welke mate moet een passagier actief de conducteur gaan opzoeken om een kaartje te kopen?
Ja, in de praktijk verschilt de werkwijze, maar dat doet in principe niks af aan het feit dat je een geldig vervoerbewijs moet hebben dan wel direct naar de conducteur moet gaan om een kaartje te kopen.De is: op de heenrit troffen ze een conducteur die kennelijk wel bereid was naar de klant toe te gaan. Er zit dus variatie in de werkwijze? Zat die eerste conducteur fout?
Maakt dat uit: ja. In Amsterdam zijn ooit mensen vrijgesproken van zwartrijden omdat het gvb niet in staat was kaartverkoop op de metrostations te bieden [maar wel controleploegen kon inzetten].
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
In de provincie komen er gemiddeld ook iets minder incidenten voor (bedreiging, beroving etc.) dan in Amsterdam . Ietwat off-topic maar een collega van me was laatst naar het verre Brabant geweest en kwam vol met verhalen terug. Het gaat daar allemaal op het dooie akkertje, de passagiers zeggen gewoon gedag, geen hinderlijk gedrag van passagiers. Is natuurlijk ook een momentopname, snap ik ook wel, maar denk dat het er in provinciale gebieden toch wat relaxed-er aan toe gaat ook...Caspar schreef:Nou is die in Amsterdam (Rotterdam weet ik niet, kom ik niet zo heel vaak) in ieder geval ook wat botter dan in de provincie (mijn dagelijkse ervaring)
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Dat weet ik wel zeker. Altijd weer leuk om buiten de Randstad in de bus te zitten, waar iedereen toch wat minder gehaast is.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Klopt. In Hengelo gebeurt echt he-le-maal niets in vergelijking met Amsterdam. Als er een buschauffeur bedreigd of aangevallen wordt komt dat zowat in de krant.ziggy schreef:In de provincie komen er gemiddeld ook iets minder incidenten voor (bedreiging, beroving etc.) dan in Amsterdam . Ietwat off-topic maar een collega van me was laatst naar het verre Brabant geweest en kwam vol met verhalen terug. Het gaat daar allemaal op het dooie akkertje, de passagiers zeggen gewoon gedag, geen hinderlijk gedrag van passagiers. Is natuurlijk ook een momentopname, snap ik ook wel, maar denk dat het er in provinciale gebieden toch wat relaxed-er aan toe gaat ook...Caspar schreef:Nou is die in Amsterdam (Rotterdam weet ik niet, kom ik niet zo heel vaak) in ieder geval ook wat botter dan in de provincie (mijn dagelijkse ervaring)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Doe eens een rondje Westhaven Amsterdam met de bus, dat is ook een heel andere wereld terwijl je slechts een paar kilometer bij hartje Amsterdam vandaan bent...
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Het zijn ook de gewone keurige grachtengordel mensen die asocialer zijn in Amsterdam. Bij de korte Prinsengracht werd de straat opnieuw betegeld, en voor de fietsers gold een omleiding daar. Hoevaak ik daar op de stoep lopende wel niet getringel van fietsbellen hoorde, dat ik aan de kant moest gaan op de stoep voor een fietser. En als je dan niet snel genoeg reageert: Hee eikel/klootzak/sukkel, kan je niet opletten? naar je hoofd krijgt... En dat zijn dan die keurige bakfiets kakvrouwen :neg:
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Dat zijn inderdaad de ergste. Reis eens een keer met lijn 26, een paradijs voor bakfietsmoeders. :(
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Op de stickers staat iets in de trend: "Kaartje kopen? Ga direct naar de conducteur." Dus dit betekent dat je niet klaar kan gaan zitten met je geld. Als je dat doet en er komt onderweg een controleploeg binnen heb je een probleem.robert55 schreef:De situatie is niet helemaal vergelijkbaar. In Rotterdam mag je in de tram instappen zonder kaartje, als je er dan maar een gaat kopen. De vraag is dan hoe snel / actief je daar achteraan moet gaan.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Dergelijke zaken komen wij ook regelmatig tegen, pas op moment dat je bij ze bent zeggen dat ze nog een kaartje moeten kopen (om uiteenlopende redenen). In dat geval is het gewoon "jammer dan". Het is gewoon zo simpel, Je dient in het bezit te zijn van een vervoersbewijs, en blijkt dat onmogelijk dien je onverwijld de conducteur/controleur te waarschuwen.
En excuses dat elders andere voorwaarden gelden vind ik niet van toepassing, zeker in het huidige internet tijdperk is altijd wel ergens te vinden wat de voorwaarden en regels zijn.
Het blijft gewoon ten alle tijden, je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs.
En excuses dat elders andere voorwaarden gelden vind ik niet van toepassing, zeker in het huidige internet tijdperk is altijd wel ergens te vinden wat de voorwaarden en regels zijn.
Het blijft gewoon ten alle tijden, je bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Tuurlijk is het verhaal eenzijdig. Dat komt omdat die zender net als AT5 denkt dat je een item hebt als je een kant van het verhaal hebt. Het college over wederhoor hebben deze leerlingjournalisten gemist. Maar omdat de RET voor zover ik weet stil blijft staat het verhaal
Is mij zonder zielig doen wel eens gelukt in een Italiaanse stad waar je kaartjes vooraf in de kiosk moest kopen. De buschauffeur zag dat we niet stempelden, riep een collega op die met kaartjes instapte en ze ons verkocht voor de geldende prijs van 100 lire. Zo kan je het ook oplossen.Vinny schreef:Het verhaal is natuurlijk extreem eenzijdig..., ik ga niet zitten beweren dat de RET zich van haar beste kant heeft laten zien, maar het komt mij wel een beetje over als: als ik als toerist maar zielig genoeg doe, dan kom ik onder de boete uit...
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
100 lire? Dat is een dubbeltje...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
tis lang geleden, ik denk 30 cent - maar wel weer guldencenten.
de zwartrijboet was geloof ik LIT 10000
de zwartrijboet was geloof ik LIT 10000
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Bij de invoering van de Euro was 1000 lire gelijk aan fl. 1,12
100 lire was destijds dus 11 cent, ofwel €0,05
100 lire was destijds dus 11 cent, ofwel €0,05
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
ik zie dat hier al gebeuren, dan zit iedereen zonder kaartje in de trein of bus, en verwacht dan dat er een alleraardigste collega met kaartjes naar je toe komt, om die tegen normaal tarief aan je te verkopen ( is immers handiger als een chipkaart langs een paal halen, of een kaartje uit de automaat kopen, en dan kunnen we 2 min later van huis.Is mij zonder zielig doen wel eens gelukt in een Italiaanse stad waar je kaartjes vooraf in de kiosk moest kopen. De buschauffeur zag dat we niet stempelden, riep een collega op die met kaartjes instapte en ze ons verkocht voor de geldende prijs van 100 lire. Zo kan je het ook oplossen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
In Oost-Duitsland heb ik dat wel eens zien gebeuren. De conducteur die voor alle reizigers een kaartje uit de automaat haalt (die stond overigens ook in de trein) en vervolgens contant afrekent. Het is echt een volkomen bizar gezicht. Zoän conducteur is dan net liftboy...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 13:48
Re: RET weigert excuses aan Amerikaanse toeristen
Deze boete en uitzetting is volkomen terecht. De haarkleur is blond en dat laten ze nog zien ook.
Een qoute van een conducteur bij NS:
Als je geen geld of tijd hebt (of het gewoon vergeet) een kaartje te kopen wacht dan niet af. Loop naar de conducteur toe en vertel je verhaal, en ook waardoor het komt. Dan krijg je de mogelijkheid hetvolgende station effe een kaartje te kopen zonder een boete.
Dus al hadden die dames geen boete willen hebben hadden ze maar gewoon naar de vrouw van de RET Controle te stappen.
Ik geef de RET groot gelijk dat ze geen excuses geven. In dit geval zou ik zeggen bied zelf maar excuses aan voor de overlast.
Een qoute van een conducteur bij NS:
Als je geen geld of tijd hebt (of het gewoon vergeet) een kaartje te kopen wacht dan niet af. Loop naar de conducteur toe en vertel je verhaal, en ook waardoor het komt. Dan krijg je de mogelijkheid hetvolgende station effe een kaartje te kopen zonder een boete.
Dus al hadden die dames geen boete willen hebben hadden ze maar gewoon naar de vrouw van de RET Controle te stappen.
Ik geef de RET groot gelijk dat ze geen excuses geven. In dit geval zou ik zeggen bied zelf maar excuses aan voor de overlast.
218 always turns up..
Gr. Alliance2181
Gr. Alliance2181
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 204 gasten