Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal
Geplaatst op: woensdag 29 september 2010 18:21
Laatst bijgewerkt: woensdag 29 september 2010 18:22


UTRECHT - Op het busstation in Utrecht heeft een drieledige stadsbus een voetganger aangereden. Het ongeluk gebeurde bij een zebrapad.

Het slachtoffer, een oudere man, is bij kennis en werd met nek- en schouderklachten naar het ziekenhuis gebracht.

Hoe het ongeluk kon gebeuren wordt onderzocht.
Lees verder
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Fles »

Hoe het ongeluk kon gebeuren wordt onderzocht.
Nou, WAT een raadsel moet dat zijn :X

Dat komt door de wijzigingen van vorige maand, waardoor de 11 en de 12 tegenwoordig beide op zichzelf keren en niet meer op elkaar. Gevolg: ineens moeten ALLE 11en en ALLE 12en die u-turn tussen het stads- en het streekbusstation maken. Bovendien is er over het desbetreffende zebrapad ddaardoor veel meer voetgangersverkeer. Valt me nog mee dat dit zo lang geduurd heeft eigenlijk. Ooit heeft iemand het heel goed gedaan door de 11 en de 12 onderaan de trappen te laten stoppen en op elkaar te laten keren. Alleen die figuur is nu kennelijk uit dienst of overleden, dus niemand weet meer waarom dat zo gedaan was, en dan zie je het voordeel er ook niet van. Dan krijg je dit soort waanzin, en dit soort ongelukken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

11 en 12 keren allang op zichzelf, alleen 's avonds niet. Lijn 11 reed dus altijd al over die zebra heen. Wellicht dat er meer voetgangersverkeer is door het verplaatsen van de 12, maar het was altijd al een gevaarlijke zebra waar al genoeg bijna-ongelukken zijn gebeurd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dat extra voetgangersverkeer zou dan alleen de overstappers vanuit een stadsbus op lijn 12 betreffen, is dat echt zo'n grote reizigersstroom? Persoonlijke ervaring (maar dan vooral met aankomende bussen op 12) is dat het grotendeels allemaal het station in gaat.

Las in de reacties op de RTV Utrecht-site nog het idee er een verkeerslicht neer te zetten... nou, als dat net zo werkt als alle andere verkeerslichten voor voetgangers in Utrecht dan blijft daar waarschijnlijk geen hond voor wachten :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door BR628 »

Omdat het bij de trappen aan de streekbuszijde 's ochtends zo gigantisch druk is loop ik altijd bij de stadsbuszijde naar beneden en loop dan via de voetgangersoversteek naar de halte van lijn 24/29. Denk dat meer mensen zo lopen vanwege die drukte
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Hmm, nooit wat van extreme drukte gemerkt. Maar da's wellicht doordat ik doorgaans de grote studentenstroom wel voor ben (kom er rond 7.30 uur langs). De afgelopen paar dagen zelfs een overstap van -2 minuten van de trein op lijn 66 gehaald (gebruikelijk voor me is een overstap van op papier 1 minuut op 77).
's middags loopt het aan de kant van Busstation Zuid inderdaad wel regelmatig vol als er een 12 aankomt maar die opstopping lost zich doorgaans vrij snel weer op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Chauf21 »

Als je vrijwel dagelijks op slechts twee terugkerende momenten op het station bent, kan je m.i. niet echt een goed beeld krijgen van het probleem.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door BR628 »

Daniel schreef:Hmm, nooit wat van extreme drukte gemerkt. Maar da's wellicht doordat ik doorgaans de grote studentenstroom wel voor ben (kom er rond 7.30 uur langs).
Tja 8:39 aankomst van mijn trein is dan wel midden in de drukte ja :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bus rijdt voetganger aan op Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Mja, merk het zelf ook wel dat er flinke verschillen in zijn als ik 'n keer wat later ben. Maar rond 16.45 uur in de middag valt dan weer duidelijk de conclusie te trekken dat de verbouwing om de capaciteit van Utrecht Centraal te vergroten bepaald geen overbodige luxe is, dan kan je pas echt over de hoofden lopen in de stationshal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten