Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur werkstr

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur werkstr

Berichtdoor Daniel » Do 30 Sep 2010, 20:46

Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur werkstr
Geplaatst op: donderdag 30 september 2010 20:45
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 september 2010 20:46


Tegen een 50-jarige Rotterdamse machinist is een werkstraf van 180 uur geëist omdat zij twee keer door een rood sein gereden was. Dat gebeurde op de stations van Dordrecht en Leerdam. De vrouw zelf ontkent, zij zegt zeker te weten dat de seinen op groen stonden.

Het ernstigste incident deed zich voor bij het station van Leerdam, dat er geen ongelukken zijn gebeurd is met recht een wonder. De trein reed over 1 van de drukste wegen van de stad terwijl de spoorbomen open stonden.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Caspar » Do 30 Sep 2010, 20:54

Dat incident bij Leerdam is zeker al een aantal jaren geleden, omdat er nog een HC de vertrekprocedure begeleidde?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Daniel » Do 30 Sep 2010, 21:01

In de tijd dat Arriva er nog met Plan V's reed werd de vertrekprocedure ook nog door de steward uitgevoerd, daar de V'tjes niet geschikt waren voor eenmansbediening.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Dexter » Do 30 Sep 2010, 23:38

Er is destijds speciaal voor de MLL wel een serie Vtjes (901-911) met sleutelkastjes uit ICK in de cabines uitgerust.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Daniel » Vr 01 Okt 2010, 08:24

Ja maar dat was nog in de NS-tijd he. En de eenmansbediening is toen nooit doorgevoerd, waarna Arriva vervolgens andere V'tjes kreeg.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Fles » Ma 04 Okt 2010, 13:37

De trein reed over 1 van de drukste wegen van de stad terwijl de spoorbomen open stonden.


Net alsof dat sowieso kan :N

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Caspar » Ma 04 Okt 2010, 17:48

Waarom niet? Ik zag laatst ook een trein rijden terwijl de overwegbomen nog gewoon geopend waren. Oke, die ik zag ging eerst stil staan voor de overweg, en na herhaald fluitsein te geven passeerde hij hem stapvoets, maar een overweg kan gewoon geopend gepasseerd worden. Zeker vlak na een station met een stop/door schakeling is dat niet ondenkbaar.
Als de trein dus bij een stop/door overweg staat, en hij staat in de procesleiding met een stop, dan zal er eerst moeten worden gesleuteld aan de overweg, of het tijdrelais worden afgewacht, daarna komt het sein uit de stand stop. De aankondiging is dan niet actief van de overweg, zolang de trein dus met een 'stop' in het systeem staat. (immers, anders zou de overweg de hele tijd gesloten blijven als een trein een langer stationnement heeft) De overweg heeft wel een middensectie daar denk ik, dus de bomen gaan wel dicht als de trein over de overweg gaat, maar dat zal dan pas gebeuren op het moment dat de trein al over de overweg rijdt.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Dexter » Ma 04 Okt 2010, 21:07

Caspar schreef:De overweg heeft wel een middensectie daar denk ik, dus de bomen gaan wel dicht als de trein over de overweg gaat, maar dat zal dan pas gebeuren op het moment dat de trein al over de overweg rijdt.

Als een overweg niet werkt en je moet hem 'aanrijden', oftewel de middensectie bezetten zoals Caspar zo keurig netjes schrijft (Goh, jij zit wel goed in je vaktermen hé :mrgreen: :pos:) dan sta je al met de neus van je trein bovenop de overweg, omdat de las die de overweg in werking stelt vlakbij het wegdek ligt en de eerste as van een trein meestal een paar meter van het front verwijderd zit. Voor iemand die dat vanaf de weg ziet, is het als het ware alsof de trein al op de overweg staat. Daarnaast duurt het even voordat de bellen en lampen in werking zijn en de bomen zijn gedaald en dat zal de dame in kwestie vast niet hebben afgewacht.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Caspar » Ma 04 Okt 2010, 22:09

Maar volgens mij hebben niet alle overwegen een middensectie, in Amsterdam en omgeving zijn maar 3 overwegen, waarvan er 2 sowieso een middensectie hebben. Maar ik zag dat de overweg op station Hoorn (post Alkmaar) volgens mij geen middensectie heeft. Die blijft gewoon open als er een trein overheen rijdt.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Machinist twee keer door rood, justitie eist 180 uur wer

Berichtdoor Wubbo » Ma 04 Okt 2010, 22:40

Of een overweg al dan niet een middensectie heeft is inderdaad afhankelijk van het type overweg (beter: van de beveiliging op het baanvak).


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten