Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Daniel » Di 05 Okt 2010, 20:29

Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten
Geplaatst op: dinsdag 5 oktober 2010 20:27
Laatst bijgewerkt: dinsdag 5 oktober 2010 20:29


Stadsregio Rotterdam neemt een aantal verkeersprojecten op de schop. De aanleg van twee TramPlus-lijnen komt op de reservelijst te staan.
De TramPlus-lijnen naar Ridderkerk en naar Kethel bij Schiedam worden voorlopig nog niet aangelegd. De stadsregio Rotterdam, bestaande uit zestien gemeenten, heeft ook geld beschikbaar gesteld voor het ombouwen van de spoorlijn naar Hoek van Holland. Op deze verbinding moet een metro komen te rijden.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor iljitsch » Di 05 Okt 2010, 20:48

Ja, nu de aannemers allemaal niks te doen hebben alles schrappen en dan zometeen als de economie weer aantrekt allemaal tegelijk alle plannen weer uit de ijskast zodat de markt oververhit raakt en de prijzen stijgen. Slim bekeken!

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Dexter » Di 05 Okt 2010, 21:55

Hebben die anti-tram-zielepieten in Ridderkerk indirect toch hun zin gekregen... :N

En begrijp ik nu goed dat de verbouwing van de Hoekse Lijn / verlenging van lijn A/B naar Vlaardingen/Hoek van Holland wel doorgaat? :Y
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Suus » Di 05 Okt 2010, 22:00

Die verlengde tram in Kethel had ook absoluut geen haast, dat kan altijd nog als de spoortunnel in Delft voltooid is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor mb90 » Di 05 Okt 2010, 22:26

Dexter schreef:Hebben die anti-tram-zielepieten in Ridderkerk indirect toch hun zin gekregen... :N

Die lijn was ook in mijn ogen meer een prestigeproject van de toenmalige gemeenteraad van Ridderkerk. De toegevoegde waarde van die lijn is bijna 0 en dat zag een flink deel van de Ridderkerkers ook in. Alleen voor het centrum van Ridderkerk is er misschien een vooruitgang door een overstapvrije verbinding naar het centrum van Rotterdam. Qua reistijd is het echter met een goed overstap op het Zuidplein nu net zo snel of soms zelfs sneller via Qbuzz-lijn 146.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Ronaldussen » Di 05 Okt 2010, 22:29

iljitsch schreef:Ja, nu de aannemers allemaal niks te doen hebben alles schrappen en dan zometeen als de economie weer aantrekt allemaal tegelijk alle plannen weer uit de ijskast zodat de markt oververhit raakt en de prijzen stijgen. Slim bekeken!


Je vergeet dat gemeentes de komende tijd met enorme bezuinigingen te maken gaan krijgen.
Dan kun je als gemeente wel aannemers gaan "helpen", maar het geld moet toch ergens vandaan komen.
Niet bezuinigen op verkeers/bouwprojecten, betekent bezuinigen op andere terreinen.
En dan heb ik toch liever dat ze wat bouwprojecten uitstellen, (die 9 van de 10 keer veel meer kosten dan begroot) dan dat er bezuinigd wordt op sociaal beleid (WMO, Thuiszorg etc.)
*Doorfietsen maar*

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Karl » Di 05 Okt 2010, 22:34

Vraag tien economen en je krijgt elf meningen.

Je kan namelijk ook stellen dat overheden geld moeten spenderen, want geld moet rollen. Er is weinig vraag naar geld, dus de rente staat laag. Nu goedkoop lenen, voor een habbekrats je klus laten doen en straks als het beter gaat van je nieuwe geweldige infrastructuur gebruik maken. In de VS worden niet voor niets miljarden in HSL's en lightrailprojecten gestoken.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Geert » Di 05 Okt 2010, 22:36

De VS heeft dan ook een torenhoge staatsschuld. :N

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Ronaldussen » Di 05 Okt 2010, 22:51

Karl schreef:Vraag tien economen en je krijgt elf meningen.

Je kan namelijk ook stellen dat overheden geld moeten spenderen, want geld moet rollen. Er is weinig vraag naar geld, dus de rente staat laag. Nu goedkoop lenen, voor een habbekrats je klus laten doen en straks als het beter gaat van je nieuwe geweldige infrastructuur gebruik maken. In de VS worden niet voor niets miljarden in HSL's en lightrailprojecten gestoken.


Geleend geld moet ooit terug betaald worden, met rente.
En rentes blijven niet vaststaan :wink:
En zoals Geert al terecht opmerkte, de VS kampt met een record aan staatsschulden, moeten wij dat ook willen?
Ik niet iniedergeval!
*Doorfietsen maar*

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Karl » Di 05 Okt 2010, 22:54

Ik zeg ook niet dat ik dat graag heb, maar het is ook een theorie.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Vinny » Di 05 Okt 2010, 22:59

Er zijn wel twee essentiele verschillen met de VS. Allereerst controleert de regering de eigen munteenheid. In Nederland ben je gebonden aan de Euro en je kunt in Griekenland gaan navragen wat er gebeurt als je (torenhoge) schulden maakt zonder dat je je munt kunt devalueren. Een ander essentieel verschil is (wat softer): er is meer vertrouwen van de markt in de economie van de VS dan van de EU. Dat houdt in dat het voor Amerikanen veel makkelijker is om schulden te maken en te financieren, waar je in Europa snel(ler) wordt bestraft met hogere rentepercentages.

Goed, dit is wel erg off topic allemaal...

In ieder geval is dit een mooie gelegenheid om eens wat zuiniger om te gaan met belastinggeld verkwistende maatregelen. Zo n ombouw van de Hoekse lijn tot metro lijkt me nou typisch zo n soort project dat wel geld kost en geen vervoerskundige meerwaarde oplevert en dus gewoon geschrapt kan worden!
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Suus » Di 05 Okt 2010, 23:01

De huidige economische crisis heeft aangetoond dat afscheid nemen van de modellen van John Keynes toch verkeerd bleek. Ik hoop dat in dit geval overheden zich wel volledig aan de regels houden van die modellen en gaan bezuinigen als het economisch goed gaat.

Dus niet zoals de VVD als een malle gaan bezuinigen als het slecht gaat, maar dan juist als een PvdA investeren. En dan in economisch hoogtij als een VVD beheerst bezuinigen en niet als een PvdA als een gek gaan uitgeven. Zie hier waarom Paars moet terugkeren :wink:
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Karl » Di 05 Okt 2010, 23:16

Vinny schreef:(...) Zo n ombouw van de Hoekse lijn tot metro lijkt me nou typisch zo n soort project dat wel geld kost en geen vervoerskundige meerwaarde oplevert en dus gewoon geschrapt kan worden!

Dat zijn er velen met je eens, maar deze gaat juist wel door, terwijl het verbeteren van station Zuidplein niet doorgaat... Ik vraag mij af hoe de keuzes zijn gemaakt om bepaalde projecten wel/niet te schrappen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor iljitsch » Di 05 Okt 2010, 23:24

Het is een erg slecht idee om investeringen die toch gedaan moeten worden uit te stellen vanwege een beetje economische tegenwind. Natuurlijk, er moet bezuinigd worden maar infrastructuur is een investering die je over een lange periode afbetaalt. Je kan nu scherp inkopen omdat de bouwmarkt op z'n gat ligt. Als je een paar jaar wacht tot alles weer goed loopt kost het veel meer en duurt het veel langer. Juist overheden moeten anticyclisch opereren. En juist infrastructuur is iets waarmee dat goed kan.

Ik weet nog dat ik ging verhuizen in 2000 toen de economie als een gek liep. Bij de meubelzaken kon je meer dan een maand op de levering van je aankoop wachten. Mooi zes weken op de vloer geslapen omdat ik m'n oude bed weggedaan had bij de verhuizing... Waarschijnlijk kan je nu voor de helft van het geld met een bankstel onder je arm de winkel uitlopen. Maar mensen zijn net schapen en houden allemaal tegelijk de hand op de knip om zometeen weer allemaal tegelijk hun geld te willen uitgeven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Suus » Di 05 Okt 2010, 23:36

iljitsch schreef:Het is een erg slecht idee om investeringen die toch gedaan moeten worden uit te stellen vanwege een beetje economische tegenwind. Natuurlijk, er moet bezuinigd worden maar infrastructuur is een investering die je over een lange periode afbetaalt. Je kan nu scherp inkopen omdat de bouwmarkt op z'n gat ligt. Als je een paar jaar wacht tot alles weer goed loopt kost het veel meer en duurt het veel langer. Juist overheden moeten anticyclisch opereren. En juist infrastructuur is iets waarmee dat goed kan.

Kijk, nog iemand die het met mij eens is dat afscheid nemen met de ideeën van Keynes een slechte beslissing was :)
Rame à l'approche

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor find_your_spot » Wo 06 Okt 2010, 00:28

Wat de VS zo verschillend maakt van NL wat betreft geld zaken.

In NL bestaat de creditcard niet. In NL moet je bij iedere bank elke maand je schuld terug betalen + rente. Meeste NL'ers hebben maar 1 creditcard bij hun eigen bank.

In de VS heb je een creditcard van de Wallmart, JcPenny, Pacsun, Macy's, Costco, Super Target. Ergste is nog, deze creditcards krijg je naar je eigen huis kant-en-klaar toegestuurd met je naam er al op voorzien.

Verder mag je de schuld van je creditcard in de VS jaaaaren vooruit schuiven... Tot op die ene dag de dag aanbreekt dat je het geld had moeten terug betalen.

Er zijn immers niet voor niets 15 miljoen amerikanen hun huis kwijt geraakt.

Als je het geld niet hebt, kun je het niet kopen.

Ga je toch iets kopen op lening, zorg dan altijd voor hele goede afspraken omtrent het mis mocht gaan.
For Your Railroad Adventures

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 06 Okt 2010, 12:01

@Iljitsch: Als je het geld niet hebt, kun je het ook niet uitgeven.
Hoe scherp je ook zaken kunt inkopen...

Nu als een gek gaan bezuinigen (zoals de VVD wil) is geen goed idee.
Nu als een gek geld gaan uitgeven (om de economie op gang te helpen) is ook geen goed idee.
Je zult keuzes moeten maken. Hier wat bezuinigen, daar investeren.
Dit is nu gewoon even niet de tijd van en-en, maar de tijd van of-of.

En zoals je leest, schrapt men niet alle bouwprojecten, maar maakt de gemeente keuzes. Dit bouwproject doen we nu, die ander doen we later als het geld er voor is.
*Doorfietsen maar*

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Dexter » Wo 06 Okt 2010, 17:37

mb90 schreef:
Dexter schreef:Hebben die anti-tram-zielepieten in Ridderkerk indirect toch hun zin gekregen... :N

Die lijn was ook in mijn ogen meer een prestigeproject van de toenmalige gemeenteraad van Ridderkerk. De toegevoegde waarde van die lijn is bijna 0 en dat zag een flink deel van de Ridderkerkers ook in.

Het aller-allerbeste was natuurlijk een metrolijn geweest, een aftakking vanaf Zuidplein via Lombardijen en IJsselmonde en dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar ze wilden in Ridderkerk alleen een 100% ondergrondse metro en namen geen genoegen met een deels (?) bovengrondse lijn. Nu moeten ze genoegen nemen met moeilijker (?) inpasbare tram, die er ook nog eens veel langer over doet. Maar zelfs dan nog liever een tram dan een bus, zou ik persoonlijk zeggen.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Suus » Wo 06 Okt 2010, 19:31

Als de Ridderkerklijn echt wordt geschrapt, mag er wel eens wat gedaan worden aan de armoedige boel rond het eindpunt Groene Tuin van lijn 2. Het zou tijdelijk zijn totdat lijn 2 weer naar de Beverwaard zou gaan rijden in plaats van lijn 23.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 06 Okt 2010, 21:25

Wordt de geplande metrolijn Zuidplein - Stadionpark - Kralingse Zoom ook in de ijskast gegooid of gaat die nog wel door? :|

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Daantje » Wo 06 Okt 2010, 21:27

Dacht dat dat meer een idee was dan echt een concreet plan?
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Karl » Wo 06 Okt 2010, 21:36

Bee schreef:Als de Ridderkerklijn echt wordt geschrapt, mag er wel eens wat gedaan worden aan de armoedige boel rond het eindpunt Groene Tuin van lijn 2. Het zou tijdelijk zijn totdat lijn 2 weer naar de Beverwaard zou gaan rijden in plaats van lijn 23.

En 23 naar Groene Tuin, of zou die ook doorrijden?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Suus » Wo 06 Okt 2010, 21:41

Als de Ridderkerklijn er zou komen zou lijn 2 net zoals vroeger weer gaan rijden naar Beverwaard, en lijn 23 zou dan naar Ridderkerk gaan :)

Je hebt dan geen nieuwe lijnen nodig voor de nieuwe infrastructuur :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 06 Okt 2010, 21:47

Het was eerst de bedoeling de eindpunt van lijn 2 naar het keizerswaard verplaatsen waar nu de bussen halteren bij het winkelcentrum. Maar daar is ook nergens wat van gekomen... Konden ze net zo goed het voormalige keerlus bij het Prinsenplein laten liggen.

Ook zou er een tramlijn over de Willemsbrug aangelegd worden en vervolgens over de Rosestraat verder rijden naar de Kuip, om de Erasmusbrug te ontlasten.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam bezuinigt op verkeersprojecten

Berichtdoor Karl » Wo 06 Okt 2010, 21:50

Ging dat niet vooral om de ontlasting van het Wilhelminaplein en de kruising bij het Vasteland? Opzich klinkt een tramverbinding zuid - Wilemsbrug - Blaak en dan richting EUR wel interessant. Waarbij ik met 'zuid' niet Lombardijen en omgeving bedoel, aangezien die relatie dan beter met de trein gedaan kan worden.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten