Snelheidsverhoging op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor lint41 » Di 02 Nov 2010, 10:32

Zou dat niet passen tussen Muiderpoort en Amstel? Tot de uitgang van de metrotunnel lijkt daar aardig wat ruimte tussen de sporen te zijn, dus met wat schuifwerk moet dat m.i. lukken.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 02 Nov 2010, 11:47

Eh, dat zal niet passen, en dat is wel de meest onhandige locatie voor een opstelterrein dat bereikbaar zou moeten zijn vanaf Amsterdam Zuid. De Watergraafsmeer heeft als voordeel dat het vanaf beide stations (ook Centraal) bereikbaar is, maar dat de aansluiting voor veel kruisende bewegingen zorgt (en de achteringang is enkelsporig). Er zijn wel voorbereidingen voor dubbelspoor aanwezig, maar de kruisende bewegingen houd je dan ook.

Overigens vraag ik mij ook af waar in Duivendrecht je even een opstelterreintje kan aanleggen, want ook daar is nergens plek voor.
Rame à l'approche

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor lint41 » Di 02 Nov 2010, 12:28

Ow wacht, ze komen vanaf Zuid dan, niet vanaf Centraal. Dan ligt een terrein bij Asdm inderdaad nogal verkeerd.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Nov 2010, 14:55

Bee schreef:Overigens vraag ik mij ook af waar in Duivendrecht je even een opstelterreintje kan aanleggen, want ook daar is nergens plek voor.
Volgens de plannen voor de uitbreiding van de zuidtak zou dat ergens tussen de Utrechtboog en station Duivendrecht in komen. Daar komen dan een paar kopspoortjes waar de Fyra's dan gaan keren, en via een nieuwe fly-over terugrijden naar Zuid.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor find_your_spot » Di 02 Nov 2010, 17:35

Volgens mij is er tussen Zuid en RAI ruimte zat voor 2 extra sporen om eventueel 2 keersporen aan te leggen...

Waarom moet dat helemaal bij Duivendrecht?
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 02 Nov 2010, 17:42

Omdat er straks tussen de Utrechtboog en het Zuidstation vier doorgaande sporen moeten liggen.

In de zuidwesthoek van station Duivendrecht ligt een golfbaan in de weg.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Vinny » Di 02 Nov 2010, 19:27

Bee schreef:Eh, dat zal niet passen, en dat is wel de meest onhandige locatie voor een opstelterrein dat bereikbaar zou moeten zijn vanaf Amsterdam Zuid. De Watergraafsmeer heeft als voordeel dat het vanaf beide stations (ook Centraal) bereikbaar is, maar dat de aansluiting voor veel kruisende bewegingen zorgt (en de achteringang is enkelsporig). Er zijn wel voorbereidingen voor dubbelspoor aanwezig, maar de kruisende bewegingen houd je dan ook.

Overigens vraag ik mij ook af waar in Duivendrecht je even een opstelterreintje kan aanleggen, want ook daar is nergens plek voor.

Maar je kunt volgens mij de "achteringang" van Watergraafsmeer best opplussen en bijvoorbeeld ook een ongelijkvloerse kruising bij station Diemen bouwen. Dat is allemaal geen rocket-science en zou gewoon moeten kunnen lukken...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Wubbo » Di 02 Nov 2010, 19:30

Volgens mij moet je helemaal geen kilometers af willen leggen met die Fyra-treinen. Je wil ze zo dicht mogelijk bij Amsterdam Zuid keren. Waarom ga je dan helemaal naar de Watergraafsmeer rijden? Bouw dan maar een keerspoor in de buurt van Amsterdam Zuid.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 02 Nov 2010, 19:31

Ja, hoi. Ik wil niet vervelend zijn, maar eh, een flyover (diveunder gaat niet) over een verhoogde spoorbaan heen midden in een woonwijk. Je moet wel realistisch blijven :roll:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Caspar » Di 02 Nov 2010, 19:43

Iemand die het een beetje zou kunnen visualiseren (op een kaart) hoe dat er dan uit zou moeten zien?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Dexter » Di 02 Nov 2010, 20:16

Bee schreef:Ja, hoi. Ik wil niet vervelend zijn, maar eh, een flyover (diveunder gaat niet) over een verhoogde spoorbaan heen midden in een woonwijk. Je moet wel realistisch blijven :roll:

Vooral niet middenin jouw woonwijk he? :lol:

Het wordt tijd voor draconische maatregelen: Een rechtstreekse tunnel met snelsporen tussen Riekerpolder Aansluiting en Asd en als we dan toch aan het graven zijn, bouw dan meteen maar een ondergrondse HSL-terminal onder Asd.
Vallend blad maakt rails glad.

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor find_your_spot » Di 02 Nov 2010, 20:27

Edit Chauf21: Vragen over ingrepen mogen per PB.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Di 02 Nov 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vragen over moderatoringrepen mogen per PB
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 02 Nov 2010, 20:34

Dexter schreef:
Bee schreef:Ja, hoi. Ik wil niet vervelend zijn, maar eh, een flyover (diveunder gaat niet) over een verhoogde spoorbaan heen midden in een woonwijk. Je moet wel realistisch blijven :roll:

Vooral niet middenin jouw woonwijk he? :lol:

Ik woon niet in Diemen Zuid gelukkig, dat komt er bij Vinny nog veel erger vanaf. Direct naar Diemen Zuid moet je dan een flyover bouwen om goed terecht te kunnen komen op de Watergraafsmeer vanaf Duivendrecht.

Een tunnel bij station Diemen staat al sinds ik hier woon op het verlanglijstje, dan kan ik tenminste nog de trein halen als de spoorbomen al gesloten zijn :)

Edit: Heb wel een leuk meisje uit Diemen Zuid ontmoet, maar ja, het is wel Diemen Zuid he :X
Laatst gewijzigd door Suus op Di 02 Nov 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Caspar » Di 02 Nov 2010, 20:35

Een rechtstreekse tunnel met snelsporen tussen Riekerpolder Aansluiting en Asd en als we dan toch aan het graven zijn, bouw dan meteen maar een ondergrondse HSL-terminal onder Asd.

Machinisten zijn het first come first serve principe daar echt beu zeker :wink: :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Vinny » Di 02 Nov 2010, 20:57

Ik begrijp even niet waarom je hier geen spoorvork (dive under of flyover) kan aanleggen?
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.33 ... 5&t=h&z=16

Ok er moeten wat volkstuintjes weg en een tenniscomplex, en wellicht moet een of twee huizen van de Prins Bernhardlaan wijken, maar goed dat lijkt me allemaal best wel overkomelijk...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 02 Nov 2010, 21:29

Naast die tennisbanen staan twee sporthallen (Sporthal Diemen en Sporthal Voordewind), een sportschool en een school. De helft daarvan staat niet op de kaart.

Op de zandvlakte achter de keerlus van de tram is een skibaan voorzien.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor iljitsch » Di 02 Nov 2010, 21:34

En hoeveel tijdwinst levert dat dan op?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Suus » Di 02 Nov 2010, 21:36

Die skibaan? Hangt er vanaf hoe ervaren je bent (A)

Een vrije aansluiting Zuidtak - Watergraafsmeer is vooral handig om kruisende bewegingen te voorkomen van werktreinen en in- en uitrukkende treinen. Treinen op het hoofdspoor mogen daar niet harder dan 80 door de scherpe boog naar de Gaasperdammerweg Aansluiting, je zal er weinig mee winnen, hooguit de capaciteit vergroten.
Rame à l'approche

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Dexter » Di 02 Nov 2010, 22:58

Caspar schreef:
Een rechtstreekse tunnel met snelsporen tussen Riekerpolder Aansluiting en Asd en als we dan toch aan het graven zijn, bouw dan meteen maar een ondergrondse HSL-terminal onder Asd.

Machinisten zijn het first come first serve principe daar echt beu zeker :wink: :lol:

Ja, want op de een of andere manier ben ik daar altijd first, maar ik word nooit als eerste geserved. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Snelheidsverhoging op het spoor

Berichtdoor Klaasje » Do 04 Nov 2010, 22:04

Dexter schreef:
Bee schreef:Ja, hoi. Ik wil niet vervelend zijn, maar eh, een flyover (diveunder gaat niet) over een verhoogde spoorbaan heen midden in een woonwijk. Je moet wel realistisch blijven :roll:

Vooral niet middenin jouw woonwijk he? :lol:

Het wordt tijd voor draconische maatregelen: Een rechtstreekse tunnel met snelsporen tussen Riekerpolder Aansluiting en Asd en als we dan toch aan het graven zijn, bouw dan meteen maar een ondergrondse HSL-terminal onder Asd.

Door de tunnel van de NZ-lijn dan maar...? :mrgreen:


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast