HTM gaat reiziger vermaken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Nov 2010, 20:26

HTM gaat reiziger vermaken
Geplaatst op: maandag 1 november 2010 20:25
Laatst bijgewerkt: maandag 1 november 2010 20:26


De HTM start als eerste openbaar vervoer bedrijf in Nederland met een garantiecampagne voor haar reizigers. Zo garandeert HTM dat ze niet te vroeg vertrekken bij de halte en dat ruim 95% van de bussen en trams rijdt volgens dienstregeling.
Verder gaat HTM het ov-reizen in november ‘leuker maken’.
Lees verder

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31519
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Suus » Ma 01 Nov 2010, 20:41

Leuker maken deed de NS ook al toen de A32's nog reden tussen Gouda en Alphen. Een aantal mensen vonden het kneuterig, maar de jaarlijkse chocolademunten op 5 december en de oranjesleutelhanger bij het WK in 2006 waren toch wel leuk :P

En reactie binnen 3 weken van de klantenservice vind ik nog erg lang eerlijk gezegd :?
Rame à l'approche

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 01 Nov 2010, 20:42

Moet HTM eerst even aan sommige bestuurders uitleggen dat als op de boordcomputer van de tram een negatief getal staat, dat dus betekent dat de tram te vroeg rijdt. :P

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3247
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Ronald » Ma 01 Nov 2010, 20:58

Tsja, wat zegt het inderdaad, in de Provincie Utrecht staat ook bij de halte dat de bus nooit te vroeg vertrekt. Bij mijn halte vertrekt hij echter bijna altijd te vroeg, soms zelfs vijf minuten...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Nov 2010, 22:44

HTM gaat reiziger vermaken
Laat me raden: de regio Haaglanden besteed binnenkort het openbaar vervoer aan? :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Geert » Ma 01 Nov 2010, 23:08

Ronald schreef:Tsja, wat zegt het inderdaad, in de Provincie Utrecht staat ook bij de halte dat de bus nooit te vroeg vertrekt. Bij mijn halte vertrekt hij echter bijna altijd te vroeg, soms zelfs vijf minuten...

Idem hier (Zeist). Heb een tijd lang geprobeerd een bepaalde bus in de ochtendspits te nemen omdat die een goede aansluiting gaf op het station op een andere bus, maar haalde die bus vrijwel nooit, zelfs als ik vier minuten te vroeg bij de halte stond. Ding reed bijna standaard met -5...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25118
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Nov 2010, 23:22

Lijnafhankelijk kennelijk... als ik denk eens lijn 9 of 12 naar huis te nemen hier in Amersfoort omdat 'ie toch zo komt komt die bus consequent als allerlaatste (dus juist vertraagd) aangereden :P
De 296 kom ik overigens ook zo'n beetje elke ochtend vertraagd tegen...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Ronaldussen » Di 02 Nov 2010, 17:57

Nou, ik weet wel waarmee er bezuinigd kan worden in de grote steden in het OV.

Door te stoppen met dit soort onzinnige acties te bedenken en uit te voeren.
Een mimespeler, een zwarte piet en dit, een dat. Donder op. Ga gewoon op tijd rijden met fatsoenlijk, schoon en genoeg materieel en informeer de reizigers over de reistijden etc. Dat is wat ik als klant wil. En al die andere onzinzooi kan me werkelijk waar gestolen worden.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Ennes » Di 02 Nov 2010, 18:08

Ronaldussen schreef:Nou, ik weet wel waarmee er bezuinigd kan worden in de grote steden in het OV.

Door te stoppen met dit soort onzinnige acties te bedenken en uit te voeren.
Een mimespeler, een zwarte piet en dit, een dat. Donder op. Ga gewoon op tijd rijden met fatsoenlijk, schoon en genoeg materieel en informeer de reizigers over de reistijden etc. Dat is wat ik als klant wil. En al die andere onzinzooi kan me werkelijk waar gestolen worden.


Om niet te vergeten het schrappen van allerlei haalbaarheids- en klanttevredenheids onderzoeken en dergelijke, de kosten die ze daarvoor aan allerhande dure externe onderzoeksbureaus betalen, kunnen ze zo weer een lijn kostendekkend laten rijden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Ennes » Di 02 Nov 2010, 18:09

Ronald schreef:Tsja, wat zegt het inderdaad, in de Provincie Utrecht staat ook bij de halte dat de bus nooit te vroeg vertrekt. Bij mijn halte vertrekt hij echter bijna altijd te vroeg, soms zelfs vijf minuten...


Is het niet de vorige bus die gewoon te laat is ;)

:lol: :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Reiziger Delft » Di 02 Nov 2010, 18:15

Vandaag zag ik op de halte ''Centrum'' nieuwe lijnennetkaarten en vertrekstaten hangen. Ik kon niet heel lang kijken, omdat m'n tram er aan kwam; de vertrekstaten zijn wat strakker geworden en daardoor duidelijker; de lijnennetkaart vond ik helaas minder duidelijk overkomen. De lijnen zijn in bogen over de kaart getrokken en volgen dus niet meer het stratenpatroon. Ik moet hem echter nog een keer beter bekijken om een definitief oordeel te geven. :)

Wat me trouwens vaak opvalt bij HTM (vooral in de spits) is deze situatie: een bepaalde tramrit is te laat en neemt daardoor al mensen mee die eigenlijk de volgende tram zouden nemen. Daardoor wordt deze eerste tram steeds drukker en neemt de vertraging toe vanwege de lange duur van het in- en uitstappen. Als je dan uitstapt komt meteen erna de volgende tram al aangereden, die natuurlijk helemaal leeg is.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor iljitsch » Di 02 Nov 2010, 18:24

Dit is bij alle vormen van te druk OV een bekend verschijnsel. Nadeel van trams is dat ze elkaar niet in kunnen halen...

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Reiziger Delft » Di 02 Nov 2010, 18:25

Klopt; daarom lijkt het me een moeilijke taak om de punctualiteit op 95 % te krijgen zoals HTM wil. :wink:

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor iljitsch » Di 02 Nov 2010, 18:34

Als je 18 uur per dag rijdt kan je dus 54 minuten per dag te laat zijn... met op tijd rijden op zondag kan je dus makkelijk een uur per werkdag te laat rijden en toch die 95% halen.

Overigens heb ik het idee dat de HTM het helemaal niet slecht doet in dit opzicht, ook bij andere stad/streekvervoerders heb ik niet of nauwelijks klachten gehad recentelijk.

(Behalve bij Connexxion waarbij bij Velzen-Zuid de draagvleugelboot afmeerde, uit liet stappen en toen maar even 10 minuten pauze aan de overkant van het kanaal ging houden en dus zo'n 10 minuten te laat richting Amsterdam vertrok.)

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor htm_tram » Di 02 Nov 2010, 22:30

Ik heb niet alle cijfers van de HTM maar ik kan zeggen dat de vertrek punctualiteit van alle tramlijnen vanaf de beginpunt heel goed is. De laagste was dacht ik 93%, de hoogste 98 of 99 % dacht ik. Verder ziet dit er goed uit van de HTM. Kunnen sommige andere stadsvervoerders nog wat van leren. GVB bijvoorbeeld. Als HTM zo door gaat komt het helemaal goed, ik heb er iedegeval vertrouwen in.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Raymond
Berichten: 1058
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Raymond » Di 02 Nov 2010, 22:47

Beginhaltepunctualiteit is niet zo interessant, de punctualiteit op het drukste gedeelte (halverwege) des te meer (aangezien daar de meeste aansluitingen zitten en daar de meeste reizigers). Als reiziger heb ik er niks aan als ik op het beginpunt in een vervoermiddel stap dat op tijd is, maar tegen de tijd dat je er uit moet 10 minuten vertraagd is (in sommige concessies niet vreemd).

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor htm_tram » Di 02 Nov 2010, 22:56

Ik kan je alleen deze cijfers geven. Vanuit me eigen privé ervaring en vanuit me vrijwiliggers werk bij het trammuseum kan ik niet zeggen dat er veel te laat rijd. Er zitten wat ritjes in die niet lekker lopen maar dat hou je altijd ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Vinny » Wo 03 Nov 2010, 17:44

Raymond schreef:Beginhaltepunctualiteit is niet zo interessant, de punctualiteit op het drukste gedeelte (halverwege) des te meer (aangezien daar de meeste aansluitingen zitten en daar de meeste reizigers). Als reiziger heb ik er niks aan als ik op het beginpunt in een vervoermiddel stap dat op tijd is, maar tegen de tijd dat je er uit moet 10 minuten vertraagd is (in sommige concessies niet vreemd).

Beginpunctualiteit zegt iets over de motivatie en het gedrag van het personeel. Daar kan de vervoerder direct op afgerekend worden. Vertragingen opgelopen gedurende de rest van de route minder, dat is bijvoorbeeld afhankelijk van de verkeersdrukte.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor find_your_spot » Do 04 Nov 2010, 13:48

htm_tram schreef:Verder ziet dit er goed uit van de HTM. Kunnen sommige andere stadsvervoerders nog wat van leren. GVB bijvoorbeeld. Als HTM zo door gaat komt het helemaal goed, ik heb er iedegeval vertrouwen in.

Er is geen enkel ov bedrijf wat zo streng wordt afgestraft op begin punctualiteit als GVB!

Dit betekent vroeger dan 10 sec vertrekken of 2 minuten te laat vertrekken is een onbetaalde en levert 200 euro boete op.

Daar in tegen op tijd vertrekken is een betaalde rit en levert 300 euro op!

Voor zover ik weet is er geen enkel ander bedrijf dat met EBS 2.0 op de seconde op tijd dient te vertrekken.
Om over de onnauwkeurigheid van Infoxx maar te zwijgen...


Verder begrijp ik niet waarom HTM de reiziger wilt gaan vermaken met meer punctualiteit... Die hele zin van het persbericht is misleidend.

Onder vermaken versta ik een goede warme tram, lekkere stoeltjes, drankje naar keuze, sfeerverlichting, gezellig publiek.
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Geert » Do 04 Nov 2010, 17:04

find_your_spot schreef:Voor zover ik weet is er geen enkel ander bedrijf dat met EBS 2.0 op de seconde op tijd dient te vertrekken.

Werken RET en HTM niet ook met het EBS systeem?

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor find_your_spot » Do 04 Nov 2010, 17:10

Geert schreef:Werken RET en HTM niet ook met het EBS systeem?


Ja, RET en HTM werken ook met het ebs systeem. Maar zover ik weet hebben deze geen punctualiteit software geïnstalleerd die op de seconde aan geeft wanneer je MOET vertrekken.
For Your Railroad Adventures

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Reiziger Delft » Do 04 Nov 2010, 18:40

HTM werkt met kwart-minuten.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor mb90 » Do 04 Nov 2010, 20:36

De RET werkt ook met kwart-minuten tijdens de rit. Bij de haltes wordt er onder de minuut wel afgeteld van 60 naar 0 seconden.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor Geert » Vr 05 Nov 2010, 00:34

Kortom, vergelijkbaar dus met het systeem van Amsterdam.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: HTM gaat reiziger vermaken

Berichtdoor STF » Vr 05 Nov 2010, 01:42

Soms kan dat mooie systeem van GVB er overigens juist voor zorgen dat de bus te laat vertrekt; find_your_spot en ik stonden laatst op een eindhalte te wachten op de eerste nachtbus van die lijn, deze kwam al ruim bijtijds aan vanaf de garage. De chauffeur stapte daarom uit en maakt een praatje met ons, legde aan ons uit dat hij deze lijn nog nooit gereden had en vroeg aan ons hoe laat hij moest vertrekken. Dus wij noemden de juiste tijd (0.59 uur), met de toevoeging erachteraan; ach hij piept zowiezo vanzelf wel, 30 seconden voor vertrek. Op een gegeven moment wierp ik een blik op me horloge; joh het is al bijna 1.03 uur, we hadden al weg moeten zijn. Niks geen pieptoon geweest kort voor vertrek, geen pieptoon geweest tijdens vertrektijd, geen pieptoon geweest na vertrektijd...


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten