'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Chauf21 » Vr 12 Nov 2010, 21:38

Vinny schreef:Ik heb wel eens het idee dat in grote steden men beter het ETMET systeem voor het stads- en streekvervoer kan invoeren, en dus niet meer star op de dienstregeling moet rijden, maar gewoon zo snel mogelijk door het verkeer heen gestuurd moet worden, waarbij beginpunctualiteit wel gewaarborgd moet worden, om zo te verzekeren dat bussen en trams in een regelmatig tijdsinterval rijden.

Intervallen i.p.v. dienstregelingen :pos:
Wat ik hier volgens mij ook nog niet terug heb gezien: als de bus/tram vaker dan, zeg, elke 10 minuten rijdt, gaan mensen niet meer op de vertrektijd letten. Men gaat dan gewoon naar de halte wanneer men klaar is met de andere bezigheden. Je gaat dus op goed geluk naar de halte en het maakt dan (dus) ook geen ene donder meer uit of de bus of tram te vroeg of te laat is :idea:
Vergt wel een iets andere organisatie, maar ik denk dat het sturen op dergelijke intervallen veel effectiever is dan een bonus/malusssysteem op basis van vaste vertrektijden. Zie het voorbeeld van de vertragende NS van iljitsch.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor iljitsch » Vr 12 Nov 2010, 21:58

Helaas is er voor zover ik weet geen enkele lijn in Nederland waar de hele dag elke vijf minuten gereden wordt... Hoewel het met 10 minuten ook nog wel zou kunnen maar bij 4 x per uur wil je toch echt wel weten wanneer die tram/bus/metro komt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Suus » Vr 12 Nov 2010, 22:12

'Mijn' tramlijn 9 rijdt van maandag tot en met zondag 8x per uur. Ik loop gewoon op goed geluk naar de halte als ik hem nodig heb, ik sta er nooit langer dan 7 minuten eigenlijk :wink: Leve TramPlus waar het wel om hoge frequenties gaat *O*

Overigens zijn de meeste tramlijnen in Rotterdam veel te lang, niet bepaald bevorderend voor de punctualiteit.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor iljitsch » Vr 12 Nov 2010, 22:29

In Rotterdam rijden de trams ook meerendeels gewoon tussen ander verkeer, toch?

In Den Haag heeft de HTM het wat dat betreft makkelijker omdat de trams bijna overal een vrije baan hebben en natuurlijk kunnen ze de stoplichten beïnvloeden dus vertraging door druk verkeer blijft beperkt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Vinny » Vr 12 Nov 2010, 22:33

iljitsch schreef:Helaas is er voor zover ik weet geen enkele lijn in Nederland waar de hele dag elke vijf minuten gereden wordt... Hoewel het met 10 minuten ook nog wel zou kunnen maar bij 4 x per uur wil je toch echt wel weten wanneer die tram/bus/metro komt.

Er zijn wel buslijnen die er in de buurt komen. 12 keer per uur is wel veel trouwens, de meeste komen tot max. 10 per uur. Dat is eens per 6 minuten trouwens, dus voor de reiziger is het verschil onmerkbaar klein (gemiddelde wachttijd van 3 minuten in plaats van 2,5 minuut). Als je echter kijkt naar lijnbundels dan zie je op veel OV assen wel degelijk gemiddeld eens per paar minuten een bus. Heb je wel eens geteld hoeveel bussen er per uur door de IJ-tunnel rijden? *bus*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Suus » Vr 12 Nov 2010, 22:35

De niet-tramplus lijnen hebben inderdaad nog aardig wat straattrajecten. Verkeerslichtenbeïnvloeding wordt niet echt op prijs gesteld door de gemeente Rotterdam... Het gaat iets beter tegenwoordig, maar ze hebben het lang kunnen afhouden daar :?
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor iljitsch » Vr 12 Nov 2010, 22:41

Bee schreef:Verkeerslichtenbeïnvloeding wordt niet echt op prijs gesteld door de gemeente Rotterdam... Het gaat iets beter tegenwoordig, maar ze hebben het lang kunnen afhouden daar :?

Waarom dan? Lijkt mij toch ideaal.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Geert » Za 13 Nov 2010, 00:44

ziggy schreef:
Geert schreef:Doordat de klant (overheid) uit meerdere bedrijven kan kiezen kan ze ervoor kiezen om degene te nemen die de beste punten scoort op kwaliteit, of degene die de geëiste kwaliteit kan leveren voor de laagste kosten.
Er is een verschil tussen kunnen leveren en zeggen te kunnen leveren (Connexxion Valleilijn, Veolia Maaslijn, Arriva Waterland, Arriva Dordrecht etc. etc. waar het al allemaal niet mis is gegaan), of weten we dat na al die jaren nog steeds niet?

Natuurlijk, dat is zeker waar. Je weet nooit zeker of het bedrijf zijn beloftes waar kan maken. Daarom schreef ik ook dat een bonus/malussysteem nodig is om de exploitant aan te sturen, dan kun je ze in ieder geval financieel prikkelen.
Overigens zijn er ook genoeg voorbeelden te noemen van aanbestede concessies waar het wel goed gaat. Ik denk dat de omvang van de concessie en de ervaring van de aanbestedende overheden hier erg bij meespelen.
Gewoon inbesteden met een bonus/malussysteem. Van het zittende bedrijf weet je in ieder geval zeker dat het affiniteit en ervaring heeft met het gebied. Goedkoop is niet altijd beter.

Maar wat hierboven door jou gezegd werd geldt denk ik ook voor zittende bedrijven. Neem bijvoorbeeld de RET: ze hebben vast veel affiniteit met het vervoersgebied, maar aan de andere kant zien we dat gangbare punctualiteitsnormen bij lange na niet gehaald worden. Het vervoer in Rotterdam is inbesteed aan de RET en de kwaliteit is ook niet al te best. Is dat dan beter dan wanneer het stadsvervoer was aanbesteed?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Suus » Za 13 Nov 2010, 01:48

iljitsch schreef:
Bee schreef:Verkeerslichtenbeïnvloeding wordt niet echt op prijs gesteld door de gemeente Rotterdam... Het gaat iets beter tegenwoordig, maar ze hebben het lang kunnen afhouden daar :?

Waarom dan? Lijkt mij toch ideaal.

Ze willen graag een goede doorstroming van het autoverkeer. Dat is moeilijk verenigbaar moet absolute prioriteit voor het OV.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor iljitsch » Za 13 Nov 2010, 10:15

Die tram (of bus) moet toch een keer oversteken, en in nagenoeg alle gevallen gaat er ook ander verkeer in dezelfde richting mee als het voor de tram groen (wit) wordt. In het grote geheel der dingen maakt het dus niet uit of de tram wat eerder mag of op auto's moet wachten.

Overigens interessant: wanneer er handmatig verkeer geregeld wordt (nooit dus, in Nederland, maar hier in Spanje zie ik het nog wel af en toe) zie je dat de doorstroming vaak veel lager is dan met een stoplicht. De agent laat mensen veel langer doorrijden dan verstandig is. Die ene auto die net 30 meter verderop aankomt laten doorrijden betekent dat 20 auto's de andere kant op langer moeten wachten.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Vinny » Za 13 Nov 2010, 12:03

Niet nooit hoor. In Amsterdam komt het regelmatig voor dat verkeersregelaars het verkeer regelen. Bijvoorbeeld bij bouwprojecten zoals vorig jaar toen het Stationseiland helemaal op de schop ging.

Verder valt het mij altijd op dat wanneer het verkeer helemaal niet geregeld wordt (na een stroomstoring) het verkeer altijd beter doorstroomt... :twisted:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Wubbo » Za 13 Nov 2010, 12:25

In Zurich (de Zwitserse variant) is een bijzonder complex kruispunt in de buurt van het HB waar ze vroeger stoplichten hadden, maar daardoor stond het verkeer in de spits muurvast. Nu wordt het weer door mensen geregeld en stroomt het weer door. Mensen kunnen dat dus beter dan stoplichten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Daniel » Za 13 Nov 2010, 12:46

Wat dichter bij huis: door 'n collega werd me eens verteld dat er ooit verkeerslichten op het Anne Frankplein in Utrecht gestaan hebben. Die schijnt men echter maar één keer aan gezet te hebben en daarna nooit meer omdat heel Utrecht vervolgens vastliep.
(Waarbij het ook een optie is dat ze in Utrecht geen verkeerslichten kunnen afstellen, de situatie op 't Europaplein levert af en toe ook verbazingwekkende dingen op...)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor iljitsch » Za 13 Nov 2010, 14:03

Vinny schreef:Verder valt het mij altijd op dat wanneer het verkeer helemaal niet geregeld wordt (na een stroomstoring) het verkeer altijd beter doorstroomt... :twisted:

Altijd is wel erg vaak...

Wat je ziet is dat met een stoplicht heb je een zekere maximumcapaciteit maar ook een bepaalde verdeling waardoor niet één richting continu door kan rijden en een andere continu stilstaat. Zonder stoplicht gaat het goed bij weinig verkeer maar zodra de hoeveelheid verkeer toeneemt loopt het onherroepelijk een keer vast.

Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een systeem waarbij het stoplicht uit staat totdat het verkeer vast begint te lopen.

Rotondes zijn ook vaak een goede oplossing voor auto's, maar de fietspaden liggen vaak zo dat je bij weinig verkeer niet lekker door kan fietsen (scherpe bochten) en ik heb ook het idee dat het meer aandacht van de automobilisten vergt waardoor ze minder goed opletten op langzamer verkeer. Ook is een zebrapad waar de auto's de rotonde af komen erg slecht voor de doorstroming waardoor je het voordeel al snel weer kwijt bent.

Hier in Spanje hebben ze ook veel zebrapaden zonder stoplicht, en de Spaanse automobilisten zijn heel precies met het voorrang geven. Soms stoppen ze al als je gewoon langs loopt zonder over te willen steken. In Nederland zie je meer dat de auto's de voetgangers op zich wel voorrang geven maar ook wel kijken of ze nog even door kunnen rijden voor de voetganger er daadwerkelijk is en dergelijke. Wat je in Spanje dus ziet is dat automobilisten als het druk is nogal lang stil kunnen staan voor een zebrapad. Ook niet handig. Maar als voetgangers geen voorrang krijgen en er zijn geen stoplichten dan is het erg lastig en gevaarlijk oversteken als er veel wegverkeer is.

Ofwel: gelijkvloerse kruisingen zijn altijd een probleem. Wat je moet hebben is een noord-zuid/oost-west grid zoals in Amerikaanse steden maar dan waar één van beide richtingen verhoogd of verlaagd aangelegd is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Suus » Za 13 Nov 2010, 19:25

Het is in Amsterdam een hobby van de politie om af en toe eens de verkeerslichten op een kruising uit te zetten. Daarna gaat een roedel politieagenten-in-opleiding om de beurt het verkeer regelen. En ja, soms wordt dat chaos, omdat de politieagent liever geen conflicterende verkeersstromen heeft, terwijl die in Amsterdam eigenlijk standaard zijn bij verkeerslichten voor auto's. Fietsers en voetgangers hebben dat eigenlijk nooit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor tsov » Za 13 Nov 2010, 20:04

Die kruisingen zijn niet toevallig altijd in de buurt van politiebureaus. Drie hotspots: Floraweg/Klaprozenweg/Ridderspoorweg, Nobelweg/Hugo de Vrieslaan/Maxwellstraat en Pieter Calandlaan/Baden Powellweg.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Vinny » Za 13 Nov 2010, 22:11

Bee schreef:Het is in Amsterdam een hobby van de politie om af en toe eens de verkeerslichten op een kruising uit te zetten. Daarna gaat een roedel politieagenten-in-opleiding om de beurt het verkeer regelen. En ja, soms wordt dat chaos, omdat de politieagent liever geen conflicterende verkeersstromen heeft, terwijl die in Amsterdam eigenlijk standaard zijn bij verkeerslichten voor auto's. Fietsers en voetgangers hebben dat eigenlijk nooit.

Je moet het verkeer ook helemaal NIET regelen. Ik denk dat in Amsterdam zeker drie kwart van de verkeerslichten weg kan. Vervolgens leg je een drempel voor de kruising neer, zodat mensen niet met bijvoorbeeld 70 km-h een kruising op kunnen schieten en ik heb het idee dat de doorstroming verbeterd, terwijl de veiligheid niet in het geding komt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Suus » Za 13 Nov 2010, 22:31

Het probleem is denk ik dat bussen en trams dan wellicht te onverwacht de kruising op komen rijden, die hebben nu eigenlijk altijd een conflictvrije passage (herkenbaar aan het feit dat de negenogen niet knipperen).

In Diemen waren de verkeerslichten bij de brug kapot. Het verkeer stroomde beter door, maar er zijn in die maand dat ze kapot waren drie aanrijdingen geweest omdat de tram onverwacht de kruising op kwam denderen :X
Rame à l'approche

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Ronaldussen » Za 13 Nov 2010, 22:48

Dan zorg je er dus voor dat de stoplichten alleen werken als er een tram aankomt.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Suus » Za 13 Nov 2010, 23:10

Dan kan je ze net zo goed altijd aanzetten, er rijden gemiddeld 16 trams per uur over de kruising. 's nachts staan ze wel uit.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor iljitsch » Zo 14 Nov 2010, 01:11

Is dat niet een kwestie van de bestuurders wat bijscholen? Die zijn het natuurlijk niet gewend om drukke kruispunten over te steken zonder stoplichten. Tenzij ik me vergis heeft de tram voorrang dus zolang het andere verkeer 'm ziet zouden er geen al te grote problemen moeten zijn qua doorstroming.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor tsov » Zo 14 Nov 2010, 09:58

Ik denk dat de overige verkeersgebruikers het grootste probleem zijn. Trams hebben afwijkende voorrangsregels die niet iedereen kent, zeker niet als je nooit in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag komt en er dus nooit mee in aanraking komt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Ronaldussen
Berichten: 3118
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Ronaldussen » Zo 14 Nov 2010, 14:58

Iedereen krijgt dezelfdee regels tijdens theorielessen. En daar staan ook de voorrangsregels wat betreft trams in.
In principe zou iedereen met een rijbewijs het moeten weten :wink:
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor STF » Zo 14 Nov 2010, 15:23

Ja het eerste halfjaar, maar dat zakt echt wel snel weg hoor als je er nooit mee te maken hebt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: 'Minder dan helft openbaar vervoer op tijd in Rotterdam'

Berichtdoor Vinny » Zo 14 Nov 2010, 17:15

tsov schreef:Ik denk dat de overige verkeersgebruikers het grootste probleem zijn. Trams hebben afwijkende voorrangsregels die niet iedereen kent, zeker niet als je nooit in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag komt en er dus nooit mee in aanraking komt.

Dan vervang je het driekleurige verkeerslicht door een geel waarschuwingslicht met een geluidssignaal dat afgaat wanneer er een tram aankomt. Een onderbordje met: "tram heeft voorrang".
Deze oplossing kan natuurlijk ook:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 8,,0,12.51
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten