Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
paulus
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 00:58

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door paulus »

Lijn 31 rijdt ook dubbelgeleed direkt van en naar station Lunetten, die lijn bestaat al jaren, maar regelmatig zitten er maar 3 passagiers in. Conclusie lijkt mij dus dat mensen het niet willen of niet weten. Komend vanaf de Uithof kan ik het me dat nog voorstellen, aangezien mensen die naar Houten/ Culemborg etc. doorreizen vanaf Lunetten dan weer geen plek in de trein hebben; Die zit op het Centraal Station dan al tjokvol.

Lijn 10/30 is in de spits al stukken drukker van en naar station Overvecht, maar hier rijdt nog een standaardbus op. Ik neem aan vanwege de lastige draai van de Wittevrouwenbrug naar de Biltstraat, en het begin van de Biltstraat. (Waar het nog geen HOV-baan is.)
Maar dit kun je makkelijk veranderen door niet via Wittevrouwen maar via het Eykmanplein en de Waterlinieweg te rijden.

Verder zou ik zeggen, schaf lijn 211 en 212 in de huidige vorm af en vervang deze door een lijn (mogen ze zelf een nummer voor kiezen :P ) die ook begint in de Sorbonnelaan en vervolgens de Waterlinieweg op, afslag stadion er weer af en vervolgens de route van lijn 13 naar het station. Zo kun je 3 lijnen vervangen door 1, en houdt je alvast wat (gelede) bussen- capaciteit over die extra ingezet kan worden naar de Uithof.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Wubbo »

Lijn 10/30 heeft deze route ook wel eens geleed gereden, dat was in de tijd dat de bewoners van Maarssen klaagden over te veel bussen in hun straat. Lijn 36 was toen flink uitgebreid (elke 10 min) en reed geleed. Daar kwamen zoveel klachten van dat als eerste oplossing de bussen van lijn 36 geruild zijn met die van lijn 10/30 (volgens mij reed toen alleen de 30, maar net zo vaak als de huidige combi 10/30). Die lijn is dus wel geleed te rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Daniel »

Zelfs afgelopen zomerdienstregeling heeft lijn 10 nog geleed gereden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door lint41 »

paulus schreef:Lijn 31 rijdt ook dubbelgeleed direkt van en naar station Lunetten, die lijn bestaat al jaren, maar regelmatig zitten er maar 3 passagiers in. Conclusie lijkt mij dus dat mensen het niet willen of niet weten. Komend vanaf de Uithof kan ik het me dat nog voorstellen, aangezien mensen die naar Houten/ Culemborg etc. doorreizen vanaf Lunetten dan weer geen plek in de trein hebben; Die zit op het Centraal Station dan al tjokvol.
Er is een verschil tussen zitvol en tjokvol, en als regelmatig gebruiker van deze route (je kunt gewoon 10 minuten later weg vanaf de Uithof) heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik niet meer mee kon in Lunetten. Bovendien, wil je een zitplaats op Centraal zul je al om xx:15/xx:30 op het perron moeten zijn, dus dan is het onderhand 20 minuten eerder weg vanaf de Uithof. Volgens mij valt hier dus met beter adverteren (ik zeg posters in lijn 11/12) nog flink winst te behalen.
paulus schreef:Verder zou ik zeggen, schaf lijn 211 en 212 in de huidige vorm af en vervang deze door een lijn (mogen ze zelf een nummer voor kiezen :P ) die ook begint in de Sorbonnelaan en vervolgens de Waterlinieweg op, afslag stadion er weer af en vervolgens de route van lijn 13 naar het station. Zo kun je 3 lijnen vervangen door 1, en houdt je alvast wat (gelede) bussen- capaciteit over die extra ingezet kan worden naar de Uithof.
Ik zou dan eerder Rijsweerd-Sorbonnelaan-Kromme Rijn-Stadion-Station rijden, aangezien je dan a) wel bij de halte Stadion komt, b) de compleet verstopte afslag op de Waterlinieweg kwijt bent (heb er ooit eens met de 242 25 minuten staan wachten, dus pak die lijn ook nooit meer) en c) je ook de haltes Wim Sonneveldlaan en De Kromme Rijn kunt weglaten bij lijn 12s.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Geert »

Lijn 31 rijdt al jaren dubbelgeleed met maar weinig reizigers, terwijl ondertussen de reizigers in lijn 11/12 niet meer in de bus passen en ook andere lijnen (10, 30) tjokvol aan komen zetten. Dan gaat er volgens mij toch iets niet helemaal goed in de materieelverdeling bij GVU. Of lijn 31 moet beter gepromoot worden (wat ook leidt tot minder drukte in 11/12), of die dubbelgeledes moeten gewoon ingezet worden op lijn 11. Een hogere frequentie op die lijn moet wel lukken, zeker als de 211/212 dan opgeheven wordt. Op bijna het hele traject verdubbelt die immers de frequentie van lijn 11, maar de bulk richting de Uithof heeft er erg weinig aan.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door lint41 »

Inderdaad zou een ruil tussen de 31 en 211/212 op zijn plaats zijn, waarbij de laatsten worden geintegreerd in de 11. Het enige probleem waar je dan mee zit is dat 's ochtends tegenwoordig twee 12m-LPG'ers op de 31 rijden samen met een DBG'er, en 's middags 2 DBG'ers en 1 18m wagen (volgens plan dan, te zien aan de omloopnummers).

Nu ik toch bezig ben, meteen maar het hele omloopnummerverhaal (bron: busfotogroep):
1xx = van Hool midi, (4451-4454) (newA308)
2xx = Amba's (8125, 8130, 1819-1823, 1826, 1841-1842)
3xx = Van Hool 12 meter diesel (4107-4123) (newA330)
4xx = Van Hool 12 meter LPG (4061-4106) (A330)
5xx = Van Hool 18 meter LPG (4576-4590) (AG300)
6xx = Van Hool 18 meter diesel (4601-4646) (newAG300)
7xx = Mercedes Citaro geleed (9148-9150, 9152)
8xx = Van Hool 18 meter diesel (7841-7873) (newAG300, ex-Zuidtangent)
9xx = Van Hool 25 meter (4901-4927) (newAGG300)
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Stephan »

Ik zie hier al berichten langs komen over inzet van geledes op de 10/30, maar waar moeten die vandaan komen dan? Er zijn al meerdere lijnen in Utrecht die deze wagens hard nodig hebben. De 4 en 26 (deels) rijden ook met standaard bussen, terwijl die ook uitpuilen. Gelukkig komt Qbuzz wel met meer (dubbel) gelede wagens voor het stadsvervoer.

Op korte termijn zou ik gewoon flink wat werkloze Amba's naar Utrecht halen. Nog genoeg inzet mogelijk. Nu rijdt de 24/125/126/127 met veel Amba's. Ik zou ze allemaal met die wagens gaan rijden. Verder kunnen de 31(echt zo weinig reizigers?), 32 en 39 ook wel Amba's hebben. De bussen die daar weer vrijkomen kunnen worden ingezet voor extra ritten op het Uithofvervoer.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door find_your_spot »

midnet schreef:Als je wat metro/bus in steden als Tokyo/HongKOng etc hebt meegemaakt (of jakarta), dan heb je wel geleerd om in te schikken en''er kan er altijd 1tje bij''.

Wat riep u daar? Tokyo Tokyo? Ah u haalt Tokyo erbij!

Wat een goed plan!

Hallo studenten hier spreekt het BRU of u allemaal even kunt inschikken!

Ene gekkie midnet vindt dat het zo ook prima kan!

Kijkt u even mee?

Werkt echt vet goed daar in Tokyo! Invoeren dus!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=33qxTMA9XTA[/youtube]


Nog steeds gillend voorstander van beter inschikken.

Kijk gerust verder!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7KE3DU42wcI[/youtube]


*volgende halte* Tokyo Uithof. Even schikken alstublieft.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=b0A9-oUoMug[/youtube]
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

Met de onderste is niets mis hoor. Beetje inschikken, beetje aanduwen, schuifdeuren in plaats van zwaai-zwenk deuren en goed spreiden en er kunnen zo 50% meer mensen de bus in. Als je ook nog even wat stoelen eruit haalt gaat het nog beter natuurlijk :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door lint41 »

Stephan schreef:Op korte termijn zou ik gewoon flink wat werkloze Amba's naar Utrecht halen. Nog genoeg inzet mogelijk. Nu rijdt de 24/125/126/127 met veel Amba's. Ik zou ze allemaal met die wagens gaan rijden. Verder kunnen de 31(echt zo weinig reizigers?), 32 en 39 ook wel Amba's hebben. De bussen die daar weer vrijkomen kunnen worden ingezet voor extra ritten op het Uithofvervoer.
De 31 is in mijn ervaring 's ochtends best druk (vooral op de rit van 8:34 vanaf Lunetten, inderdaad 1 van de ritten die níet dubbelgeleed is), en 's middags inderdaad erg rustig (wanneer dus juist de lange wagens rijden). Maar een Amba moet in principe gewoon genoeg zijn. Een andere optie is natuurlijk ontheffing vragen voor de studentenspitslijnen en Duvedecs inzetten (studenten zijn over het algemeen goed ter been, en dus zou naar mijn idee best een hogevloerswagen op de 30/31/32 kunnen)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Met de onderste is niets mis hoor. Beetje inschikken, beetje aanduwen, schuifdeuren in plaats van zwaai-zwenk deuren en goed spreiden en er kunnen zo 50% meer mensen de bus in. Als je ook nog even wat stoelen eruit haalt gaat het nog beter natuurlijk :)
Nou als we naar Japanse toestanden in de metro moeten: dan niet! Al is het railproduct 99% betrouwbaar en punctueel, dit wil ik mezelf niet iedere keer weer aandoen, dan maar met de auto naar mijn werk :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: dit wil ik mezelf niet iedere keer weer aandoen, dan maar met de auto naar mijn werk :wink:
Pfffff... Waarom denk je dat die mensen in Japan met de metro gaan?

Omdat de overheid hun regels heeft opgelegd dat ze hun auto maar op maandag, woensdag, vrijdag mogen gebruiken als hun kenteken tussen de 1 en 5 ligt.

Mensen met de kentekens 6 t/m 0 mogen alleen op dinsdag, donderdag en zaterdag rijden...
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

Wel fijn dat er zo gehapt wordt, dan weten we nu in ieder geval zeker dat er nog wel wat te inschikken valt in Nederland 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Dexter »

My god, die reizigers in die filmpjes doen allemaal net alsof het de laatste metro van de dag is. :shock: Waarom nemen ze niet gewoon de volgende? Ik zou niet eens een poging durven wagen om aan boord van zo'n veewagen te komen.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Fles »

Dexter schreef:My god, die reizigers in die filmpjes doen allemaal net alsof het de laatste metro van de dag is. :shock: Waarom nemen ze niet gewoon de volgende? Ik zou niet eens een poging durven wagen om aan boord van zo'n veewagen te komen.
Dat betekent dan wel dat je de eerstvolgende 200 metro;s ook laat gaan, en zo kom je dus nergens ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Suus »

De treinen die je in filmpjes uit Tokyo volgepropt ziet worden, zijn vaak expressdiensten die een flink aantal stations overslaan, voordat ze verder gaan als stoptrein in de buitenste buitensteden en verder.

Zie ook deze kaart waar je in een oogopslag de treindiensten in Tokyo kan zien: http://www.flickr.com/photos/kzaral/3373021846/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:Wat riep u daar? Tokyo Tokyo? Ah u haalt Tokyo erbij!

Wat een goed plan!

Hallo studenten hier spreekt het BRU of u allemaal even kunt inschikken!

Ene gekkie midnet vindt dat het zo ook prima kan!

Kijkt u even mee?

Werkt echt vet goed daar in Tokyo! Invoeren dus!

Nog steeds gillend voorstander van beter inschikken.

Kijk gerust verder!

(filmpjes)

*volgende halte* Tokyo Uithof. Even schikken alstublieft.
Nou, eerlijk gezegd scheelt het niet eens zoveel met een drukke dubbelgelede bus hoor :twisted:
paulus
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 00:58

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door paulus »

Ik zou dan eerder Rijsweerd-Sorbonnelaan-Kromme Rijn-Stadion-Station rijden, aangezien je dan a) wel bij de halte Stadion komt, b) de compleet verstopte afslag op de Waterlinieweg kwijt bent (heb er ooit eens met de 242 25 minuten staan wachten, dus pak die lijn ook nooit meer) en c) je ook de haltes Wim Sonneveldlaan en De Kromme Rijn kunt weglaten bij lijn 12s.
Inderdaad, klinkt nog beter ja! :pos: In ieder geval een lijn die ervoor zorgt dat het kantoorpersoneel nog fatsoenlijk van en naar Rijnsweerd vervoerd wordt. Zonder dat de bus daar al tot de nok gevuld met studenten aankomt.

En wellicht kan deze lijn, samen met de 30, geleed gaan rijden. Moet toch wel te realiseren zijn door wat gelede bussen van minder drukke lijnen te halen. (26,29,39,en de vervallen 13).

Overigens, beetje off topic maar hier al eerder genoemd...onbegrijpelijk dat lijn 4 niet ook geleed rijdt.

Eigenlijk moet GVU/ Connexxion for the time being wat geleed materieel ergens vandaan halen. Lijkt me haast onvermijdelijk, aangezien sommige bussen in dermate slechte staat verkeren (lees: slecht zijn onderhouden) dat deze het echt niet nog een jaar vol gaan houden.
Laatst gewijzigd door paulus op zo 14 nov 2010, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door find_your_spot »

Geert schreef: Nou, eerlijk gezegd scheelt het niet eens zoveel met een drukke dubbelgelede bus hoor :twisted:
Breek me de bek niet open... Ik reis elke dag het traject Zuid - Isolatorweg vaak in een enkele CAF..... *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door reisthijs »

paulus schreef:Overigens, beetje off topic maar hier al eerder genoemd...onbegrijpelijk dat lijn 4 niet ook geleed rijdt.
Dat is zeker wel begrijpelijk zolang lijn 4 door de smalle en chaotische Kanaalstraat rijdt. Dat is gewoon niet te doen met een gelede bus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

lijn 26 moet juist geleed rijden! de frequentie van deze lijn is een aantal jaar geleden ook nog eens verlaagd.
op de site van rocov utrecht las ik trouwens iets over dat gvu van plan was/is om de frequentie op lijn 4 en 5 te verlagen naar een kwartierdienst :shock: zeker voor lijn 4 is dit gewoon schandalig, als je ziet hoe vol de bussen regelmatig zitten zou ik juist pleitten voor een verhoging van de frequentie of de inzet van geleed materieel.

De lijnen 1 en 29 kunnen makkelijk met standaard bussen gereden worden.
Lijn 1 richting lunetten zit in de spits haast nooit vol, hooguit 10 mensen, maar op andere tijdstippen kan lijn 1 weer goed vol zitten.

ik denk dat we het tot de komst van Qbuzz gewoon moeten doen met de huidige bussen, denk niet dat ze dienstregeling nu flink gaan uitbreiden.
en tegen die tijd dat Qbuzz rijdt zullen we het zien met wat voor tijdelijke oplossingen ze gaan komen.
waar ik wel benieuwd naar ben is wat er met al die nieuwe dubbelgelede bussen gaat gebeuren als de hov om de zuid gereed komt als tram.
dan heb je 37 DBG's voor lijn 11 en waarschijnlijk dan ook op lijn 28 en de zuidradiaal (24/29 het was ooit de bedoeling om op lijn 29 met dubbelgelede bussen te gaan rijden)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Wubbo »

Lijn 1 heeft een tijdje met standaardbussen gereden. Ik kan je melden dat dat geen succes was, met name op het stuk tussen station Centraal en station Overvecht, zo pak 'em beet tot het winkelcentrum Overvecht.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Stephan »

030utrechtt schreef:lijn 26 moet juist geleed rijden! de frequentie van deze lijn is een aantal jaar geleden ook nog eens verlaagd.
op de site van rocov utrecht las ik trouwens iets over dat gvu van plan was/is om de frequentie op lijn 4 en 5 te verlagen naar een kwartierdienst :shock: zeker voor lijn 4 is dit gewoon schandalig, als je ziet hoe vol de bussen regelmatig zitten zou ik juist pleitten voor een verhoging van de frequentie of de inzet van geleed materieel.
Ik heb dat verslag op de site van Rocov ook gelezen en deze vergeleken met de nieuwe dienstregeling (staat al op de site van connexxion nl.) De lijnen 4 en 5 blijven gewoon in een 10- minutendienst rijden. Gelukkig.
Wel wordt lijn 5 ingekort tot in Oog in Al door werkzaamheden aan het 24- Oktoberplein. Ook lijn 10 rijdt niet meer tussen Oog in Al en Lunetten. Tussen Kanaleneiland Centrum en Lunetten komt een nieuwe lijn 20.

In dat zelfde verslag lees ik over inzet van gelede wagens op lijn 26, nu gebeurt dat nog deels. GVU lijkt alle ritten geleed te willen rijden.. Verder wordt er ook een frequentieverhoging op lijn 13 genoemd, maar die zie ik niet terug in de dienstregeling. En tot slot wordt een nieuwe lijn 79 genoemd, maar die zie ik ook niet terug.

Stephan
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door 030utrechtt »

dus er bestaat dan geen rechtstreekse verbinding meer tussen kanaleneiland en oog in al.
ik dacht juist dat de nieuwe lijn 20 samen met lijn 10 een kwartierdienst zou rijden tussen lunetten en kanaleneiland.
eens per half uur een bus is niet bepaald aantrekkelijk. kan je beter via station reizen
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Ook BRU vindt spitsbussen naar De Uithof te vol

Bericht door Stephan »

Opzich verandert er op dat stuk niks. Nu rijdt de 10 daar een halfuurdienst. Het is wel jammer dat er geen oplossing voor Vleutenseweg/Oog in Al - Kanaleneiland is gevonden. Je moet nu om via CS of met ander vervoer. De oude ringlijn is nu trouwens ook echt helemaal verknipt.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten