Station Kethel komt er definitief niet

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Daniel » Di 09 Nov 2010, 21:34

Station Kethel komt er definitief niet
Geplaatst op: dinsdag 9 november 2010 21:33
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 november 2010 21:34


Station Kethel in Schiedam Noord komt er niet. Dat heeft de Tweede Kamer besloten. Minister Schultz van Haegen was al tegen de bouw van het station omdat er dan extra sporen nodig zouden zijn. En dat kost teveel geld, zegt Schultz.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Vinny » Di 09 Nov 2010, 22:50

Definitief bestaat niet in Nederland. Zouden de Tweede Kamerleden eigenlijk weten dat het traject tussen Schiedam en Rotterdam binnenkort viersporig wordt? :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Wubbo » Di 09 Nov 2010, 22:51

Zouden ze ook weten dat je er niks aan hebt omdat het emplacement Rotterdam niet handig is ingericht voor die viersporigheid?

Waarschijnlijk niet, maar je lost er ook eigenlijk niks mee op (maar daar hadden we al een ander topic voor).

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 10 Nov 2010, 00:03

Wubbo schreef:Zouden ze ook weten dat je er niks aan hebt omdat het emplacement Rotterdam niet handig is ingericht voor die viersporigheid?.


Klopt, de emplacement is niet door de 2 zuidelijke sporen (Waar de Sprinters naar HvH rijden) rechtstreeks te bereiken. Maar dat zal toch geen ramp zijn. Beetje rangeren en je komt er. :)

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor iljitsch » Wo 10 Nov 2010, 00:07

Sorry, maar ik volg nu absoluut niet meer waar jullie het over hebben...

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 10 Nov 2010, 00:20

Oops ik was off-topic...

Het blijft jammer dat juist OV-plannen in de ijskast worden gegooid. De meeste projecten hebben bovendien veel voordelen, maar het kost ook wat. Daar moet je overheid wel gelijk in geven. :pos:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Geert » Wo 10 Nov 2010, 00:25

jesse-cruzu schreef:
Wubbo schreef:Zouden ze ook weten dat je er niks aan hebt omdat het emplacement Rotterdam niet handig is ingericht voor die viersporigheid?.


Klopt, de emplacement is niet door de 2 zuidelijke sporen (Waar de Sprinters naar HvH rijden) rechtstreeks te bereiken. Maar dat zal toch geen ramp zijn. Beetje rangeren en je komt er. :)

Nou ja, niet alleen dat, maar je kunt effectief alleen nog maar perronsporen 1 en 3 gebruiken voor treinen uit de richting Delft (als ook het stuk vanaf Schiedam naar Rotterdam viersporig wordt uitgevoerd). Vanaf de sporen AA en BA (de sporen van de Hoekse Lijn) kun je namelijk geen andere perronsporen bereiken. Het zou bijvoorbeeld wel handig zijn om bijvoorbeeld ook spoor 4 te kunnen gebruiken.

Andersom kun je wel vanaf een hoop perronsporen vertrekken richting Schiedam/Delft, alleen al de perronclusters 6/7 en 8/9 kunnen naar CA en DA (de twee noordelijke sporen richting Schiedam).

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Fles » Wo 10 Nov 2010, 20:10

Kethel? Dat is toch dat landelijke gebiedje waar de reigers de kikkers uit de sloot prikken? Waarom zou daar een station moeten komen??

Of gaan ze alles tussen Schiedam en Delft dichtbouwen?

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor jesse-cruzu » Wo 10 Nov 2010, 20:18

Fles schreef:Kethel? Dat is toch dat landelijke gebiedje waar de reigers de kikkers uit de sloot prikken? Waarom zou daar een station moeten komen??

Of gaan ze alles tussen Schiedam en Delft dichtbouwen?


Het station zou op de kruising van de oudelijn en de s'Gravenlandseweg komen (700 meter oostelijk van het huidige eindpunt van tramlijn 21 en buslijnen 51 en 53 in de wijk Woudhoek.)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Geert » Wo 10 Nov 2010, 22:13

Klopt, daar is de afgelopen 10 jaar een hele woonwijk uit de grond gestampt. Hier zeg maar.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Wo 10 Nov 2010, 22:27

Kun je de sporen niet op een andere manier gaan gebruiken? Nu is de indeling vaak langzaam-snel-langzaam-snel, of langzaam-snel-snel-langzaam. Als je het indeelt als langzaam-langzaam-snel-snel kun je op Rtd spoor 1 en 3 gebruiken als sporen voor de stoptrein en die andere perrons voor de intercity's.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Daniel » Wo 10 Nov 2010, 22:30

Dan krijg je allerlei overkruisingen die je niet wilt aan de zuidkant van Rotterdam Centraal... plus dat het wel gewenst is dat de cross-platform aansluitingen stoptrein -> IC (ri. Ddr) en IC -> stoptrein (ri. Gv) behouden blijven zolang de frequentie niet hoger wordt als nu.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Fles » Wo 10 Nov 2010, 22:33

Geert schreef:Klopt, daar is de afgelopen 10 jaar een hele woonwijk uit de grond gestampt. Hier zeg maar.


Pffff

Je draait een keer je kont de andere kant op, en.... :shock:

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Vr 12 Nov 2010, 23:21

Daniel schreef:Dan krijg je allerlei overkruisingen die je niet wilt aan de zuidkant van Rotterdam Centraal... plus dat het wel gewenst is dat de cross-platform aansluitingen stoptrein -> IC (ri. Ddr) en IC -> stoptrein (ri. Gv) behouden blijven zolang de frequentie niet hoger wordt als nu.
De cross-platform-overstap kun je dan aanbieden in Sdm. Verder: welke overkruisingen dan? Ik zie dat spoor 1 en 3 aan de zuidkant een klein stukje in hetzelfde spoor overgaan, maar daarna kun je de stoptreinen over HA en JA sturen en de sneltreinen/IC's over KA en LA. De IC's hebben dan geen kruisingen, de stoptreinen wel, maar het gaat om een heel klein stukje met een vrij lage frequentie van de stoptreinen (4x/uur).

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Wubbo » Vr 12 Nov 2010, 23:33

In Schiedam kun je die cross-platformoverstap niet aanbieden tenzij je het hele station verbouwt (het heeft zijperrons). Het probleem is dat je, als je de treinen uit Schiedam richting Dordrecht op 1 en 3 afwerkt, je zowel de treinen van de HSL (die behandel je dan logischerwijs op 4) als de goederentreinen uit de richting Utrecht (standaard via 5) moet kruisen omdat de uitvoegsporen van die treinen aan de zijkant is.
Bovendien is 2 perronsporen kunnen bereiken erg weinig voor de voorgestelde intensieve treindienst (wat was het ook alweer, 14 treinen per uur). Je moet rekenen op per trein minimaal 5 minuten claim aan het perron (1 minuut halteren, 1 minuut vertrekken, 3 minuten voordat de volgende trein aan kan komen door de tijd die je verliest aan rijweginstelling en rijden vanaf het vorige sein). Als een van de twee sporen niet gebruikt kan worden moet je gelijk snijden in de treindienst. Geen geweldige situatie dus.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Vr 12 Nov 2010, 23:44

Wubbo schreef:In Schiedam kun je die cross-platformoverstap niet aanbieden tenzij je het hele station verbouwt (het heeft zijperrons).
OK daar heb je gelijk in.

Maar ik bedoelde niet dat je alles op 1 en 3 afhandelt. Ik bedoelde dat je de stoptreinen Sdm-Rtb op 1 afhandelt, de stoptreinen Rtb-Sdm op 3, de IC's Sdm-Rtb op 6 en 7, de IC's Rtb-Sdm op 8 en 9.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Wubbo » Za 13 Nov 2010, 12:21

Dat kan opzich, maar dan moet je een fly-over bouwen bij Schiedam en bij de Willemsspoortunnel om daar alles weer de goede kant op te krijgen.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Za 13 Nov 2010, 13:24

Hoezo bij de Willemsspoortunnel? Je kunt gewoon alle stoptreinen over de twee westelijke sporen sturen tot Ddr.

En bij Sdm kan het misschien wel gelijkvloers. De stoptreinen kunnen zowel bij Dhsa als ten noorden van Sdm overkruisen. Het moet toch lukken om bij één van de twee conflictvrij over te steken. Desnoods maak je het vertrekperron in Sdm flexibel tussen 2 en 5.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Daniel » Za 13 Nov 2010, 13:55

Bart schreef:Hoezo bij de Willemsspoortunnel? Je kunt gewoon alle stoptreinen over de twee westelijke sporen sturen tot Ddr.

Dat verplaatst het probleem alleen maar naar Ddr. Je krijgt dan conflicten tussen de vertrekkende IC's naar het zuiden en de vanuit 't zuiden binnenkomende stoptreinen. Ook kan je slechts één spoor gebruiken voor stoptreinen naar 't zuiden anders dan conflicteren die met de stoptreinen vanuit 't zuiden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Za 13 Nov 2010, 14:24

Daniel schreef:Dat verplaatst het probleem alleen maar naar Ddr. Je krijgt dan conflicten tussen de vertrekkende IC's naar het zuiden en de vanuit 't zuiden binnenkomende stoptreinen.
Met als verschil dat de frequentie ten zuiden van Ddr een heel stuk lager is. Ik kan met niet voorstellen dat dat een probleem gaat worden.
Daniel schreef:Ook kan je slechts één spoor gebruiken voor stoptreinen naar 't zuiden anders dan conflicteren die met de stoptreinen vanuit 't zuiden.
Waar?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Daniel » Za 13 Nov 2010, 17:31

Bart schreef:
Daniel schreef:Dat verplaatst het probleem alleen maar naar Ddr. Je krijgt dan conflicten tussen de vertrekkende IC's naar het zuiden en de vanuit 't zuiden binnenkomende stoptreinen.
Met als verschil dat de frequentie ten zuiden van Ddr een heel stuk lager is. Ik kan met niet voorstellen dat dat een probleem gaat worden.

Hint: symmetrie :wink: Dat is iets waar je niet zomaar in kunt schuiven zonder aansluitingen in bv. Brabant om zeep te helpen die minder frequent rijden.
Het symmetriepunt op de nu al doorgaande verbindingen ligt ongeveer op station Dordrecht en 't kruist zo lastig als je op dat punt in beide richtingen over hetzelfde spoor moet :idea:

Daniel schreef:Ook kan je slechts één spoor gebruiken voor stoptreinen naar 't zuiden anders dan conflicteren die met de stoptreinen vanuit 't zuiden.
Waar?

In Dordrecht dus ook, en daar zijn zelfs meer conflicten.
Zie daarvoor sporenplan.nl. Als je vanuit Rotterdam gezien de twee linkersporen voor de IC's gaat gebruiken kom je in Ddr uit Rtd op spoor 2 aan. Je kunt dan alleen via spoor 35 spoor PA (het rechterspoor naar Brabant) bereiken.
Stoptreinen uit het zuiden wil je, om langzame wissels te vermijden, op spoor 3 hebben maar om daar te komen moet je ook over spoor 35 heen. Naar 't zuiden kan je dan alleen van 5 nog met je stoptreinen (4 leidt ook naar 35), dan kom je op 36 uit en heb je verder geen conflicten.
Stoptreinen die keren naar 4 sturen gaat dan wel, maar voor kerende IC's zou je dan naar spoor 20 moeten uitwijken. Daar kan je echter maar een beperkt aantal bakken kwijt en je moet 't doorgaande spoor vanuit 't zuiden naar Rotterdam kruisen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Za 13 Nov 2010, 18:15

Daniel schreef:In Dordrecht dus ook, en daar zijn zelfs meer conflicten.
Zie daarvoor sporenplan.nl. Als je vanuit Rotterdam gezien de twee linkersporen voor de IC's gaat gebruiken kom je in Ddr uit Rtd op spoor 2 aan. Je kunt dan alleen via spoor 35 spoor PA (het rechterspoor naar Brabant) bereiken.
Stoptreinen uit het zuiden wil je, om langzame wissels te vermijden, op spoor 3 hebben maar om daar te komen moet je ook over spoor 35 heen. Naar 't zuiden kan je dan alleen van 5 nog met je stoptreinen (4 leidt ook naar 35), dan kom je op 36 uit en heb je verder geen conflicten.
Kun je niet de stoptreinen uit het zuiden over 34 nemen? Maar nog even: waar gaat het nu over? De enige conflicterende serie is de s5100 en alleen maar in één richting. Die rijdt normaal 1x/uur, in de spits 2x/uur. Dus waar hebben we het over? De rest van de series kunnen gewoon van 34 naar 1 of van 2/3 naar 35. Ik zie op het eerste gezicht geen treinen die conflicteren met de aankomst van de s5100 uit Rsd.
Daniel schreef:Stoptreinen die keren naar 4 sturen gaat dan wel, maar voor kerende IC's zou je dan naar spoor 20 moeten uitwijken. Daar kan je echter maar een beperkt aantal bakken kwijt en je moet 't doorgaande spoor vanuit 't zuiden naar Rotterdam kruisen.
Nu komt het toch ook voor dat de IC helemaal vanuit 5 naar LU moet? Maar goed, ik snap dat het zo conflictvrij mogelijk moet. Zou deze opstelling kunnen werken?

Spoor 1: doorgaande IC Zlw-Rtd
Spoor 2: kerende IC uit Rtd
Spoor 3: doorgaande IC Rtd-Zlw
Spoor 4a: kerende stoptrein uit Rtd
Spoor 4b: doorgaande stoptrein Zlw-Rtd
Spoor 5: doorgaande stoptrein Rtd-Zlw

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Daniel » Za 13 Nov 2010, 18:36

Het kan allemaal, maar wel met langere rijtijden doordat je allemaal 40 km/u wissels moet nemen. De ene trein per uur van 5 naar LU heeft ook al een minuut extra rijtijd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Bart » Za 13 Nov 2010, 20:33

Dat moeten we dan maar compenseren door wat minder intercitystops op het traject.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Berichtdoor Wubbo » Za 13 Nov 2010, 23:23

Dit is zo een vrij theoretische discussie aan het worden. Hoe het symmetriepunt nu ligt zegt niks over hoe een symmetriepunt in een volgende dienstregeling ligt, dus dat argument gaat niet op. Wat wel speelt is dat je de stroom HSL Noord -> HSL Zuid en de goederentreinen Utrecht -> Kijfhoek ergens moeten kruisen met de stoptreinstroom Dordrecht -> Rotterdam. Ervan uitgaande dat ETMET is ingevoerd en dat je een strikte scheiding hebt tussen stoptreinen en IC's betekent dat dat je 6x per uur Dordrecht -> Rotterdam moet kruisen met 4x/uur HSL Noord -> HSL Zuid en 2x/uur die goederentrein. Dat betekent heel wat voor je dienstregeling. Ook moet je over 1 spoor (namelijk in dit geval HA) 12 treinen per uur afwerken (6 stoptrein + 4 HSL + 2 goederentreinen), waarbij die goederentreinen ook nog eens met goederenregime (vrij vertaald: geen andere trein op dat spoor in de tunnel als er een goederentrein rijdt) moet rijden. Dat beperkt je verschrikkelijk in je dienstregeling.
De andere kant op speelt iets soortgelijks, maar dan met 12 treinen per uur op spoor LA, het voorgestelde IC-spoor Dordrecht -> Rotterdam. Bij het huidige spoorgebruik kun je wat makkelijker wisselen tussen de tunnelbuizen, dat scheelt een hoop capaciteit.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten