Pagina 1 van 3

Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: di 09 nov 2010, 21:34
door Daniel
Station Kethel komt er definitief niet
Geplaatst op: dinsdag 9 november 2010 21:33
Laatst bijgewerkt: dinsdag 9 november 2010 21:34


Station Kethel in Schiedam Noord komt er niet. Dat heeft de Tweede Kamer besloten. Minister Schultz van Haegen was al tegen de bouw van het station omdat er dan extra sporen nodig zouden zijn. En dat kost teveel geld, zegt Schultz.
Lees verder

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:50
door Vinny
Definitief bestaat niet in Nederland. Zouden de Tweede Kamerleden eigenlijk weten dat het traject tussen Schiedam en Rotterdam binnenkort viersporig wordt? :lol:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: di 09 nov 2010, 22:51
door Wubbo
Zouden ze ook weten dat je er niks aan hebt omdat het emplacement Rotterdam niet handig is ingericht voor die viersporigheid?

Waarschijnlijk niet, maar je lost er ook eigenlijk niks mee op (maar daar hadden we al een ander topic voor).

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 00:03
door jesse-cruzu
Wubbo schreef:Zouden ze ook weten dat je er niks aan hebt omdat het emplacement Rotterdam niet handig is ingericht voor die viersporigheid?.
Klopt, de emplacement is niet door de 2 zuidelijke sporen (Waar de Sprinters naar HvH rijden) rechtstreeks te bereiken. Maar dat zal toch geen ramp zijn. Beetje rangeren en je komt er. :)

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 00:07
door iljitsch
Sorry, maar ik volg nu absoluut niet meer waar jullie het over hebben...

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 00:20
door jesse-cruzu
Oops ik was off-topic...

Het blijft jammer dat juist OV-plannen in de ijskast worden gegooid. De meeste projecten hebben bovendien veel voordelen, maar het kost ook wat. Daar moet je overheid wel gelijk in geven. :pos:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 00:25
door Geert
jesse-cruzu schreef:
Wubbo schreef:Zouden ze ook weten dat je er niks aan hebt omdat het emplacement Rotterdam niet handig is ingericht voor die viersporigheid?.
Klopt, de emplacement is niet door de 2 zuidelijke sporen (Waar de Sprinters naar HvH rijden) rechtstreeks te bereiken. Maar dat zal toch geen ramp zijn. Beetje rangeren en je komt er. :)
Nou ja, niet alleen dat, maar je kunt effectief alleen nog maar perronsporen 1 en 3 gebruiken voor treinen uit de richting Delft (als ook het stuk vanaf Schiedam naar Rotterdam viersporig wordt uitgevoerd). Vanaf de sporen AA en BA (de sporen van de Hoekse Lijn) kun je namelijk geen andere perronsporen bereiken. Het zou bijvoorbeeld wel handig zijn om bijvoorbeeld ook spoor 4 te kunnen gebruiken.

Andersom kun je wel vanaf een hoop perronsporen vertrekken richting Schiedam/Delft, alleen al de perronclusters 6/7 en 8/9 kunnen naar CA en DA (de twee noordelijke sporen richting Schiedam).

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 20:10
door Fles
Kethel? Dat is toch dat landelijke gebiedje waar de reigers de kikkers uit de sloot prikken? Waarom zou daar een station moeten komen??

Of gaan ze alles tussen Schiedam en Delft dichtbouwen?

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 20:18
door jesse-cruzu
Fles schreef:Kethel? Dat is toch dat landelijke gebiedje waar de reigers de kikkers uit de sloot prikken? Waarom zou daar een station moeten komen??

Of gaan ze alles tussen Schiedam en Delft dichtbouwen?
Het station zou op de kruising van de oudelijn en de s'Gravenlandseweg komen (700 meter oostelijk van het huidige eindpunt van tramlijn 21 en buslijnen 51 en 53 in de wijk Woudhoek.)

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 22:13
door Geert
Klopt, daar is de afgelopen 10 jaar een hele woonwijk uit de grond gestampt. Hier zeg maar.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 22:27
door Bart
Kun je de sporen niet op een andere manier gaan gebruiken? Nu is de indeling vaak langzaam-snel-langzaam-snel, of langzaam-snel-snel-langzaam. Als je het indeelt als langzaam-langzaam-snel-snel kun je op Rtd spoor 1 en 3 gebruiken als sporen voor de stoptrein en die andere perrons voor de intercity's.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 22:30
door Daniel
Dan krijg je allerlei overkruisingen die je niet wilt aan de zuidkant van Rotterdam Centraal... plus dat het wel gewenst is dat de cross-platform aansluitingen stoptrein -> IC (ri. Ddr) en IC -> stoptrein (ri. Gv) behouden blijven zolang de frequentie niet hoger wordt als nu.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 10 nov 2010, 22:33
door Fles
Geert schreef:Klopt, daar is de afgelopen 10 jaar een hele woonwijk uit de grond gestampt. Hier zeg maar.
Pffff

Je draait een keer je kont de andere kant op, en.... :shock:

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 23:21
door Bart
Daniel schreef:Dan krijg je allerlei overkruisingen die je niet wilt aan de zuidkant van Rotterdam Centraal... plus dat het wel gewenst is dat de cross-platform aansluitingen stoptrein -> IC (ri. Ddr) en IC -> stoptrein (ri. Gv) behouden blijven zolang de frequentie niet hoger wordt als nu.
De cross-platform-overstap kun je dan aanbieden in Sdm. Verder: welke overkruisingen dan? Ik zie dat spoor 1 en 3 aan de zuidkant een klein stukje in hetzelfde spoor overgaan, maar daarna kun je de stoptreinen over HA en JA sturen en de sneltreinen/IC's over KA en LA. De IC's hebben dan geen kruisingen, de stoptreinen wel, maar het gaat om een heel klein stukje met een vrij lage frequentie van de stoptreinen (4x/uur).

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 23:33
door Wubbo
In Schiedam kun je die cross-platformoverstap niet aanbieden tenzij je het hele station verbouwt (het heeft zijperrons). Het probleem is dat je, als je de treinen uit Schiedam richting Dordrecht op 1 en 3 afwerkt, je zowel de treinen van de HSL (die behandel je dan logischerwijs op 4) als de goederentreinen uit de richting Utrecht (standaard via 5) moet kruisen omdat de uitvoegsporen van die treinen aan de zijkant is.
Bovendien is 2 perronsporen kunnen bereiken erg weinig voor de voorgestelde intensieve treindienst (wat was het ook alweer, 14 treinen per uur). Je moet rekenen op per trein minimaal 5 minuten claim aan het perron (1 minuut halteren, 1 minuut vertrekken, 3 minuten voordat de volgende trein aan kan komen door de tijd die je verliest aan rijweginstelling en rijden vanaf het vorige sein). Als een van de twee sporen niet gebruikt kan worden moet je gelijk snijden in de treindienst. Geen geweldige situatie dus.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 23:44
door Bart
Wubbo schreef:In Schiedam kun je die cross-platformoverstap niet aanbieden tenzij je het hele station verbouwt (het heeft zijperrons).
OK daar heb je gelijk in.

Maar ik bedoelde niet dat je alles op 1 en 3 afhandelt. Ik bedoelde dat je de stoptreinen Sdm-Rtb op 1 afhandelt, de stoptreinen Rtb-Sdm op 3, de IC's Sdm-Rtb op 6 en 7, de IC's Rtb-Sdm op 8 en 9.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 12:21
door Wubbo
Dat kan opzich, maar dan moet je een fly-over bouwen bij Schiedam en bij de Willemsspoortunnel om daar alles weer de goede kant op te krijgen.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 13:24
door Bart
Hoezo bij de Willemsspoortunnel? Je kunt gewoon alle stoptreinen over de twee westelijke sporen sturen tot Ddr.

En bij Sdm kan het misschien wel gelijkvloers. De stoptreinen kunnen zowel bij Dhsa als ten noorden van Sdm overkruisen. Het moet toch lukken om bij één van de twee conflictvrij over te steken. Desnoods maak je het vertrekperron in Sdm flexibel tussen 2 en 5.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 13:55
door Daniel
Bart schreef:Hoezo bij de Willemsspoortunnel? Je kunt gewoon alle stoptreinen over de twee westelijke sporen sturen tot Ddr.
Dat verplaatst het probleem alleen maar naar Ddr. Je krijgt dan conflicten tussen de vertrekkende IC's naar het zuiden en de vanuit 't zuiden binnenkomende stoptreinen. Ook kan je slechts één spoor gebruiken voor stoptreinen naar 't zuiden anders dan conflicteren die met de stoptreinen vanuit 't zuiden.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 14:24
door Bart
Daniel schreef:Dat verplaatst het probleem alleen maar naar Ddr. Je krijgt dan conflicten tussen de vertrekkende IC's naar het zuiden en de vanuit 't zuiden binnenkomende stoptreinen.
Met als verschil dat de frequentie ten zuiden van Ddr een heel stuk lager is. Ik kan met niet voorstellen dat dat een probleem gaat worden.
Daniel schreef:Ook kan je slechts één spoor gebruiken voor stoptreinen naar 't zuiden anders dan conflicteren die met de stoptreinen vanuit 't zuiden.
Waar?

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 17:31
door Daniel
Bart schreef:
Daniel schreef:Dat verplaatst het probleem alleen maar naar Ddr. Je krijgt dan conflicten tussen de vertrekkende IC's naar het zuiden en de vanuit 't zuiden binnenkomende stoptreinen.
Met als verschil dat de frequentie ten zuiden van Ddr een heel stuk lager is. Ik kan met niet voorstellen dat dat een probleem gaat worden.
Hint: symmetrie :wink: Dat is iets waar je niet zomaar in kunt schuiven zonder aansluitingen in bv. Brabant om zeep te helpen die minder frequent rijden.
Het symmetriepunt op de nu al doorgaande verbindingen ligt ongeveer op station Dordrecht en 't kruist zo lastig als je op dat punt in beide richtingen over hetzelfde spoor moet :idea:
Daniel schreef:Ook kan je slechts één spoor gebruiken voor stoptreinen naar 't zuiden anders dan conflicteren die met de stoptreinen vanuit 't zuiden.
Waar?
In Dordrecht dus ook, en daar zijn zelfs meer conflicten.
Zie daarvoor sporenplan.nl. Als je vanuit Rotterdam gezien de twee linkersporen voor de IC's gaat gebruiken kom je in Ddr uit Rtd op spoor 2 aan. Je kunt dan alleen via spoor 35 spoor PA (het rechterspoor naar Brabant) bereiken.
Stoptreinen uit het zuiden wil je, om langzame wissels te vermijden, op spoor 3 hebben maar om daar te komen moet je ook over spoor 35 heen. Naar 't zuiden kan je dan alleen van 5 nog met je stoptreinen (4 leidt ook naar 35), dan kom je op 36 uit en heb je verder geen conflicten.
Stoptreinen die keren naar 4 sturen gaat dan wel, maar voor kerende IC's zou je dan naar spoor 20 moeten uitwijken. Daar kan je echter maar een beperkt aantal bakken kwijt en je moet 't doorgaande spoor vanuit 't zuiden naar Rotterdam kruisen.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 18:15
door Bart
Daniel schreef:In Dordrecht dus ook, en daar zijn zelfs meer conflicten.
Zie daarvoor sporenplan.nl. Als je vanuit Rotterdam gezien de twee linkersporen voor de IC's gaat gebruiken kom je in Ddr uit Rtd op spoor 2 aan. Je kunt dan alleen via spoor 35 spoor PA (het rechterspoor naar Brabant) bereiken.
Stoptreinen uit het zuiden wil je, om langzame wissels te vermijden, op spoor 3 hebben maar om daar te komen moet je ook over spoor 35 heen. Naar 't zuiden kan je dan alleen van 5 nog met je stoptreinen (4 leidt ook naar 35), dan kom je op 36 uit en heb je verder geen conflicten.
Kun je niet de stoptreinen uit het zuiden over 34 nemen? Maar nog even: waar gaat het nu over? De enige conflicterende serie is de s5100 en alleen maar in één richting. Die rijdt normaal 1x/uur, in de spits 2x/uur. Dus waar hebben we het over? De rest van de series kunnen gewoon van 34 naar 1 of van 2/3 naar 35. Ik zie op het eerste gezicht geen treinen die conflicteren met de aankomst van de s5100 uit Rsd.
Daniel schreef:Stoptreinen die keren naar 4 sturen gaat dan wel, maar voor kerende IC's zou je dan naar spoor 20 moeten uitwijken. Daar kan je echter maar een beperkt aantal bakken kwijt en je moet 't doorgaande spoor vanuit 't zuiden naar Rotterdam kruisen.
Nu komt het toch ook voor dat de IC helemaal vanuit 5 naar LU moet? Maar goed, ik snap dat het zo conflictvrij mogelijk moet. Zou deze opstelling kunnen werken?

Spoor 1: doorgaande IC Zlw-Rtd
Spoor 2: kerende IC uit Rtd
Spoor 3: doorgaande IC Rtd-Zlw
Spoor 4a: kerende stoptrein uit Rtd
Spoor 4b: doorgaande stoptrein Zlw-Rtd
Spoor 5: doorgaande stoptrein Rtd-Zlw

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 18:36
door Daniel
Het kan allemaal, maar wel met langere rijtijden doordat je allemaal 40 km/u wissels moet nemen. De ene trein per uur van 5 naar LU heeft ook al een minuut extra rijtijd.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 20:33
door Bart
Dat moeten we dan maar compenseren door wat minder intercitystops op het traject.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: za 13 nov 2010, 23:23
door Wubbo
Dit is zo een vrij theoretische discussie aan het worden. Hoe het symmetriepunt nu ligt zegt niks over hoe een symmetriepunt in een volgende dienstregeling ligt, dus dat argument gaat niet op. Wat wel speelt is dat je de stroom HSL Noord -> HSL Zuid en de goederentreinen Utrecht -> Kijfhoek ergens moeten kruisen met de stoptreinstroom Dordrecht -> Rotterdam. Ervan uitgaande dat ETMET is ingevoerd en dat je een strikte scheiding hebt tussen stoptreinen en IC's betekent dat dat je 6x per uur Dordrecht -> Rotterdam moet kruisen met 4x/uur HSL Noord -> HSL Zuid en 2x/uur die goederentrein. Dat betekent heel wat voor je dienstregeling. Ook moet je over 1 spoor (namelijk in dit geval HA) 12 treinen per uur afwerken (6 stoptrein + 4 HSL + 2 goederentreinen), waarbij die goederentreinen ook nog eens met goederenregime (vrij vertaald: geen andere trein op dat spoor in de tunnel als er een goederentrein rijdt) moet rijden. Dat beperkt je verschrikkelijk in je dienstregeling.
De andere kant op speelt iets soortgelijks, maar dan met 12 treinen per uur op spoor LA, het voorgestelde IC-spoor Dordrecht -> Rotterdam. Bij het huidige spoorgebruik kun je wat makkelijker wisselen tussen de tunnelbuizen, dat scheelt een hoop capaciteit.