Pagina 3 van 3

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: di 16 nov 2010, 23:42
door iljitsch
Volgens die theorie moeten de sneltreinen straks 10 keer stoppen in Amsterdam, alles is daar wel druk genoeg voor de status van sneltreinstation...

Wat ik ook belangrijk vind is snelle verbindingen tussen de grootste stations van de grootste steden. Daar is genoeg reizigersvraag tussen om een paar doorgaande treinen per uur te laten rijden die niet extra stoppen.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 11:03
door reisthijs
Lange_Dre schreef:En als laatste de NS zou de stations in Nederland goed moeten organiseren. zodat grote stations en stations die erg druk zijn een IC station zijn.
De middel grote stations Sneltrein stations zijn en de overige stations zijn dan sprinter stations.
Je kan wel leuk de status van een station aanpassen, maar dan moet je wel zorgen dat er genoeg IC- en sneltreinen rijden. En dat is nu net het probleem: er is geen ruimte om tegelijk een frequente IC-dienst én een frequente sneltreindienst te laten rijden op dezelfde lijn. Het is dus kiezen tussen weinig IC's + weinig sneltreinen, of vaak een trein die er een beetje tussenin zit. NS heeft dus voor het laatste gekozen: een trein die iets langzamer is dan een 'echte' IC maar wel vaker rijdt.
iljitsch schreef:Daar is genoeg reizigersvraag tussen om een paar doorgaande treinen per uur te laten rijden die niet extra stoppen.
Het probleem is dus, dat je genoeg overige treinen moet overhouden, om de tussengelegen stations goed te bedienen. Hoe meer reizigersvraag er is op de tussenstations, hoe minder directe treinen er kunnen rijden.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 11:25
door iljitsch
Elk kwartier een sneltrein/intercity is prima voor een plaats als Delft en zeker voor Schiedam, wat natuurlijk eigenlijk gewoon een buitenwijk van Rotterdam is. (Hoewel mijn zus die op 500 meter van de gemeentegrens woont minder vaak in Rotterdam komt (afgezien van overstappen op het station) dan ik.) Het heette niet voor niks Schiedam/Rotterdam-West. Hier komen de stoptreinen nog bij, en vanaf Delft is het verschil in reistijd tussen de stoptrein naar Den Haag of Rotterdam of een intercity niet enorm.

Wat is overigens het plan qua stoptreinen op dit trajekt? 6 per uur? Lijkt mij nogal overdreven voor alleen Delft-Zuid, Rijswijk en Moerwijk. Zeker als straks met lijn 19 op volle sterkte al die stations ook prima per tram bediend worden. 4 sprinters per uur tussen Den Haag en Rotterdam is meer dan genoeg.

(Nouja, bij Delft-Zuid wordt niet het station zelf door tram 19 bediend maar wel de universiteit waar de overgrote meerderheid van de reizigers vandaan komt.)

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 12:43
door Reiziger Delft
Die Sprinters zitten anders momenteel behoorlijk vol in de spits; maar daar zitten dan natuurlijk ook veel reizigers in naar Delft, omdat de s5100 aansluit op de Noord-Oost in zowel Rotterdam als Den Haag. Als straks de s2100 in Delft gaat stoppen zal deze de overstap in Rotterdam overnemen.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 13:33
door Geert
iljitsch schreef:Elk kwartier een sneltrein/intercity is prima voor een plaats als Delft en zeker voor Schiedam, wat natuurlijk eigenlijk gewoon een buitenwijk van Rotterdam is. (Hoewel mijn zus die op 500 meter van de gemeentegrens woont minder vaak in Rotterdam komt (afgezien van overstappen op het station) dan ik.) Het heette niet voor niks Schiedam/Rotterdam-West.
Vergeet niet dat Schiedam sinds de komst van de metro een redelijk achterland er bij heeft gekregen; reizigers van de Hoekse Lijn + Schiedam zelf + de metro zijn potentiële reizigers van een intercity. De naam van een station zegt niet zoveel, kijk maar naar Ede-Wageningen dat behoorlijk ver van Wageningen ligt.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 13:57
door Vinny
is dat we straks weer een halfbakken oplossing hebben met IC's die niet op alle IC-stations stoppen, stoptreinen die af en toe eens een station overslaan omdat het anders niet past of treinen die heel lang overal stil staan te staan omdat er een of andere prestigetrein voorlangs moet.
Ik ben anders een groot voorstander van het IC-flex model. Tenslotte leg je een treinserie in om zo veel mogelijk mensen zo efficient mogelijk van a naar b te brengen en niet omdat het "zo mooi" in een systeem past...

Overigens past het "oude" IC systeem gewoon niet meer met de hedendaagse reispatronen. Mensen reizen niet meer van centrum naar centrum, maar wonen en werken in suburbane omgevingen, in Hoofddorp wonen en in Rotterdam-Alexander werken om maar eens voorbeeld te gebruiken. Dat was vroeger (jaren 60,70) anders. Toen woonden en werkten veel mensen nog in binnensteden die perfect ontsloten werden met de Centrale stations...

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 13:58
door Vinny
Geert schreef:
iljitsch schreef:Elk kwartier een sneltrein/intercity is prima voor een plaats als Delft en zeker voor Schiedam, wat natuurlijk eigenlijk gewoon een buitenwijk van Rotterdam is. (Hoewel mijn zus die op 500 meter van de gemeentegrens woont minder vaak in Rotterdam komt (afgezien van overstappen op het station) dan ik.) Het heette niet voor niks Schiedam/Rotterdam-West.
Vergeet niet dat Schiedam sinds de komst van de metro een redelijk achterland er bij heeft gekregen; reizigers van de Hoekse Lijn + Schiedam zelf + de metro zijn potentiële reizigers van een intercity. De naam van een station zegt niet zoveel, kijk maar naar Ede-Wageningen dat behoorlijk ver van Wageningen ligt.
Schiedam krijgt ook een heel groot nieuw kantoren/uitgaanscomplex vlak naast het station he. Vergeet dat ook niet :)

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 23:43
door Wubbo
Vinny schreef:
is dat we straks weer een halfbakken oplossing hebben met IC's die niet op alle IC-stations stoppen, stoptreinen die af en toe eens een station overslaan omdat het anders niet past of treinen die heel lang overal stil staan te staan omdat er een of andere prestigetrein voorlangs moet.
Ik ben anders een groot voorstander van het IC-flex model. Tenslotte leg je een treinserie in om zo veel mogelijk mensen zo efficient mogelijk van a naar b te brengen en niet omdat het "zo mooi" in een systeem past...
Ik ben het met je eens dat het systeem niet leidend moet zijn maar de reizigersstromen. Maar een voorstander van IC-flex (alterneren van stops van IC's, afhankelijk van welk plan je leest zijn dat de stops van de middelgrote stations, analoog aan Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist, of alle stations aan een traject) ben ik niet. Ten eerste omdat het voor reizigers een onduidelijk gebeuren wordt (in plaats van 'de intercity stopt wel/niet in Delft' wordt het 'tweederde van de intercity's stopt in Delft' en dat past niet handig in het geheugen van de normale treinreiziger. Maar een andere reden geef je zelf:
Vinny schreef:Overigens past het "oude" IC systeem gewoon niet meer met de hedendaagse reispatronen. Mensen reizen niet meer van centrum naar centrum, maar wonen en werken in suburbane omgevingen, in Hoofddorp wonen en in Rotterdam-Alexander werken om maar eens voorbeeld te gebruiken. Dat was vroeger (jaren 60,70) anders. Toen woonden en werkten veel mensen nog in binnensteden die perfect ontsloten werden met de Centrale stations...
Nu worden dat soort verbindingen geboden door IC met overstap op IC, door stoptrein met overstap op IC of door rechtstreekse stoptreinen. Bij IC-flex verlies je voor een aantal relaties de rechtstreekse verbinding, en een aantal reizen wordt flink langer omdat je alternerend stopt. De situatie die je dan krijgt is gelijk aan die van de verbinding Driebergen - Veenendaal-De Klomp. Geen wenselijke situatie.

Re: Station Kethel komt er definitief niet

Geplaatst: do 18 nov 2010, 00:13
door Geert
Wubbo schreef:Ik ben het met je eens dat het systeem niet leidend moet zijn maar de reizigersstromen. Maar een voorstander van IC-flex (alterneren van stops van IC's, afhankelijk van welk plan je leest zijn dat de stops van de middelgrote stations, analoog aan Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist, of alle stations aan een traject) ben ik niet. Ten eerste omdat het voor reizigers een onduidelijk gebeuren wordt (in plaats van 'de intercity stopt wel/niet in Delft' wordt het 'tweederde van de intercity's stopt in Delft' en dat past niet handig in het geheugen van de normale treinreiziger.
Denk dat het wel mee valt. Nu stoppen ook niet alle intercity's in Delft: alleen de s1900 stopt er en de s2100 niet. Volgens mij gaat dat best goed en kunnen de reizigers dat best onthouden.
Idem trouwens voor Driebergen waar maar de helft van de IC's stopt.
Wubbo schreef:Nu worden dat soort verbindingen geboden door IC met overstap op IC, door stoptrein met overstap op IC of door rechtstreekse stoptreinen. Bij IC-flex verlies je voor een aantal relaties de rechtstreekse verbinding, en een aantal reizen wordt flink langer omdat je alternerend stopt. De situatie die je dan krijgt is gelijk aan die van de verbinding Driebergen - Veenendaal-De Klomp. Geen wenselijke situatie.
Sluit een IC-Flex model dan automatisch uit dat er ook nog doorgaande stoptreinen rijden? Of bijvoorbeeld dat alle IC's op een gezamenlijk punt stoppen, halverwege het alternerende patroon? Stel bijvoorbeeld dat de lijn Arnhem - Utrecht wordt aangepast naar 2 flex-IC's, waarvan de ene IC stopt op Driebergen, Veenendaal-de Klomp en Ede-Wageningen. De andere stopt op Ede-Wageningen, Wolfheze en Oosterbeek (ja ik weet, niet realistisch ;)). Maximale reistijdverhoging is dan voor reizigers tussen Driebergen/Veenendaal en Wolfheze/Oosterbeek, maar die reizigers hoeven niet meer terug te steken: ze wachten gewoon 15 minuten in Ede op de volgende IC.