Proef met fiets op streekbus
Proef met fiets op streekbus
Proef met fiets op streekbus
In Zuid-Holland is een proef op komst om de fiets te kunnen meenemen in de streekbus. Een motie daartoe van de fractie van GroenLinks in Provinciale Staten is woensdag unaniem aangenomen.
''Er is nog geen busmaatschappij bekend die de proef gaat uitvoeren, maar we verwachten dat het provinciebestuur binnen enkele maanden met een voorstel komt'', aldus de indiener van de motie, het Statenlid Alfred Blokhuizen van GroenLinks.
Volgens Blokhuizen is het meenemen van de fiets op de bus in landen als Duitsland, de Verenigde Staten en Canada al de normaalste zaak van de wereld.
Bron: NU.nl
In Zuid-Holland is een proef op komst om de fiets te kunnen meenemen in de streekbus. Een motie daartoe van de fractie van GroenLinks in Provinciale Staten is woensdag unaniem aangenomen.
''Er is nog geen busmaatschappij bekend die de proef gaat uitvoeren, maar we verwachten dat het provinciebestuur binnen enkele maanden met een voorstel komt'', aldus de indiener van de motie, het Statenlid Alfred Blokhuizen van GroenLinks.
Volgens Blokhuizen is het meenemen van de fiets op de bus in landen als Duitsland, de Verenigde Staten en Canada al de normaalste zaak van de wereld.
Bron: NU.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Proef met fiets op streekbus
Laat ik eens heel duidelijk hier in zijn: Tegen.
Leuk hoor, zo'n fietsding op de trekhaak, maar dan sta je wel weer belachelijk lang bij de halte stil omdat iemand zo'n ding er op zet of er af wil halen. Als de bus dan op de rijbaan staat, hindert dat niet alleen de mensen in de bus, maar ook de fietsers die niet smelten in de regen en de automobilisten.
Fietsen in de bus is al helemaal een verhaal zonder einde natuurlijk :N
Leuk hoor, zo'n fietsding op de trekhaak, maar dan sta je wel weer belachelijk lang bij de halte stil omdat iemand zo'n ding er op zet of er af wil halen. Als de bus dan op de rijbaan staat, hindert dat niet alleen de mensen in de bus, maar ook de fietsers die niet smelten in de regen en de automobilisten.
Fietsen in de bus is al helemaal een verhaal zonder einde natuurlijk :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Proef met fiets op streekbus
Lijkt me duidelijk dat het gaat om fietsen IN de bus. Net als kinderwagens, rolstoelen etc. En dat het "in het buitenland de normaalste zaak van de wereld is" is allemaal leuk en aardig, maar dat geldt dan in landen waar het rijden op een fiets OP ZICH vrij bijzonder is. Het kan in Duitsland best doodnormaal zijn, maar daar rijden gewoon niet zo veel mensen op een fiets. In Nederland is dat een totaal onhaalbaar verhaal. Nederland is daar vrij uniek in, afgezien van China.
Overigens moet je echt eens, gewoon voor de kick, half mei op zaterdagochtend een LINTje pakken tussen Dortmund en Winterberg. Drie kraaien hoeveel fietsen daar dan ineens in passen
Overigens moet je echt eens, gewoon voor de kick, half mei op zaterdagochtend een LINTje pakken tussen Dortmund en Winterberg. Drie kraaien hoeveel fietsen daar dan ineens in passen
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Proef met fiets op streekbus
Lijkt me met het enorme aantal fietsen in Nederland inderdaad geen goed plan, geeft veel te veel oponthoud.
Je hoeft vanuit Luxemburg maar even de brug naar Duitsland over te steken of je ziet niets anders dan bussen met fietsrekken achterop, ik heb er overigens nog nooit een fiets in zien hangen. In Luxemburg gaan fietsen gewoon in het bagageruim onder de bus mee (hogevloersmaterieel hier ).
Je hoeft vanuit Luxemburg maar even de brug naar Duitsland over te steken of je ziet niets anders dan bussen met fietsrekken achterop, ik heb er overigens nog nooit een fiets in zien hangen. In Luxemburg gaan fietsen gewoon in het bagageruim onder de bus mee (hogevloersmaterieel hier ).
Re: Proef met fiets op streekbus
Een fiets is toch om te fietsen. Toevallig heb ik ervaring met fietsen in een tram en ik vind het niet praktisch... Het duurt lang, er moeten aparte kaartjes voor gekocht worden, mensen moeten op de volgende tram wachten als het rek vol is, er passen minder kinderwagens in, je moet een kinderwagen eruit zetten als er een rolstoel aankomt (terwijl de kinderwagens anders op de "fietsplek" kon staan.... nee alsjeblieft laat ze het niet overal invoeren :N
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Proef met fiets op streekbus
De bedoelde fietsen-aanhanger hangt trouwens nog altijd niet achter tram 26 naar IJburg, zal er ook wel nooit meer van komen om diezelfde reden als een fietsenrek op een bus.
Re: Proef met fiets op streekbus
nog liever ook gelijk die drama dingen uit de trein weren ook. altijd gezeur met spitstijden en de kaartjes en de klapstoeltjes bij de fietsplekken.
Om nog maar te zwijgen over de bergen vouwfietsen die men in de spits overal maar neer pl**rt.
Om nog maar te zwijgen over de bergen vouwfietsen die men in de spits overal maar neer pl**rt.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Proef met fiets op streekbus
het gaat niet om fietsen in de bus. Het is de bedoeling dat ze achterop de bus komenFles schreef:Lijkt me duidelijk dat het gaat om fietsen IN de bus.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Proef met fiets op streekbus
Vooral die vouwfietsers zijn irritant, vooral ook omdat de helft van de bezitters meent dat die dingen ook wel _in_ de trein al uit te klappen zijn (maakt niet uit dat meteen het hele balkon geblokkeerd is). Gewone fietsen ervaar ik zelf nooit zoveel problemen mee, in de spits zie ik ze eigenlijk ook nooit.Ennes schreef:nog liever ook gelijk die drama dingen uit de trein weren ook. altijd gezeur met spitstijden en de kaartjes en de klapstoeltjes bij de fietsplekken.
Om nog maar te zwijgen over de bergen vouwfietsen die men in de spits overal maar neer pl**rt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Proef met fiets op streekbus
En al klappen ze ze niet in de trein al uit dan kunnen ze er alsnog aardig mee in de weg staan... bijvoorbeeld door de fiets recht voor de deur te stallen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Proef met fiets op streekbus
Ik vind die fietsen in de trein nog niet eens zo erg, ik erger me vooral wezenloos aan die andere hobby van fietsers: fietsen over het perron van zowel treinstation als busstation. En dan nog verbaasd zijn dat ik in de weg sta ook...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Proef met fiets op streekbus
Maar om ff terug te komen op die fiets in de bus: het lijkt me een waardeloos plan. Kost te veel ruimte en te veel tijd, en de afstanden in Nederland zijn echt niet zo groot dat je niet zelf kunt fietsen of (andersom) dat je het laatste stukje van de reis loopt ipv de fiets pakt. Dat in andere landen de fiets wel mee mag is geen goede maatstaf, de afstanden zijn daar veel groter, het ov-netwerk is meestal minder fijnmazig en de fiets is minder populair (dus minder gebruikt -> minder overlast in de vorm van ruimte- en tijdsverlies).
Re: Proef met fiets op streekbus
De meeste vouwfietsen worden helemaal niet ingeklapt, maar dubbel geklapt. Ze maken alleen het vleugelmoertje in het midden los, en klappen hem dubbel. Volgens mij kan (en moet) en vouwfiets nog veel verder ingeklapt worden.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Proef met fiets op streekbus
Enige ervaringen die ik heb zijn dat ik in heel Amerika bij bijna elk ov bedrijf m'n fiets mag meenemen voorop de bus.
Mijn ervaringen vanuit Amerika zijn slecht. Kost veel tijd en er kunnen altijd maar 2 fietsen worden meegenomen.
Mijn ervaringen vanuit Amerika zijn slecht. Kost veel tijd en er kunnen altijd maar 2 fietsen worden meegenomen.
For Your Railroad Adventures
Re: Proef met fiets op streekbus
Vaak kan ook het stuur omgeklapt worden, het zadel ingeschoven en de trappers omgeklapt. Maar zolang mensen zelfs in de spits in een VIRM-IV (normaal 2x VIRM-VI) tijdens een wisselstoring hun vouwfiets uitgeklapt meenemen en dan boos worden als andere reizigers daar een opmerking over maken zal ik strijden voor het hardhandig verwijderen van deze mensen uit de trein. Ik neem toch ook niet een dranghek mee in de spits?Caspar schreef:De meeste vouwfietsen worden helemaal niet ingeklapt, maar dubbel geklapt. Ze maken alleen het vleugelmoertje in het midden los, en klappen hem dubbel. Volgens mij kan (en moet) en vouwfiets nog veel verder ingeklapt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Proef met fiets op streekbus
Ik zag laatst ook een vouwfiets die bijna net zo groot was als mijn normale fiets, maar dan met een vleugelmoeur dus in het frame. Bleef nog over de helft van mijn normale fiets. In de SLT nam ie dus wel mooi 3 klapstoelen in beslag. :neg: Op de rij klaptstoelen er tegenover zaten 10 mensen. Binnen 1 seconde kon ik al zien aan het uiterlijk/hoofd van een man dat ie van hem was. Echt een vouwfietsmens. En het bleek nog goed te zijn ook.
Re: Proef met fiets op streekbus
De motie is eerder deze maand aangenomen in de Provinciale Staten van Zuid-Holland :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Proef met fiets op streekbus
Dat betekent dat elke bus nu zo'n hippe trendy aanhanger achter de ambassador aan krijgt?Bee schreef:De motie is eerder deze maand aangenomen in de Provinciale Staten van Zuid-Holland :(
Mag toch hopen dat ze niet bedoelen dat die fietsen zelf IN de bus gaan..... :')
For Your Railroad Adventures
Re: Proef met fiets op streekbus
Van de zomer ben ik met de fiets naar Zeeuws Vlaanderen geweest, en hierbij dus de fiets in de trein (naar Vlissingen), de boot (naar Breskens), de bus (Terneuzen - tolplein) en nog een keer in de trein (vanaf Goes).
Ik ergerde me in de trein bont en blauw aan die asocialen die op de fietsplekken op de klapstoeltjes gaan zitten en geen ruimte maken voor fietsers, ook al is er elders zat zitruimte. Kan je dus het hele eind staan met je fiets aan de hand. Maar dat terzijde.
Het is natuurlijk wel een uitkomst om vanaf Terneuzen met de fiets in de bus door de tunnel te kunnen, want je mag/kan niet door de tunnel fietsen, dus het alternatief is dan een enorme omweg via Antwerpen of naar Breskens voor de boot. Met die boot gingen trouwens tientallen fietsen mee.
Maar echt lekker werkte de fiets in de bus het niet, want er was geloof ik helemaal geen bagage/rolstoel/kinderwagenruimte, of misschien was die alleen maar te klein. In elk geval, net als in de trein dus het hele eind bij de deur gestaan met m'n fiets aan de hand. In een bus die lekker optrekt, remt, bochten maakt en over heuveltjes gaat is dat verre van ideaal.
Ook knikkeren ze je er aan de overkant bij het tolplein uit, wat een flink eind van de tunnelmond ligt maar nog veel verder van de bewoonde wereld. Middelburg en Goes zijn ongeveer even ver, maar er lopen geen fatsoenlijke wegen naar Goes, je loopt continu te zigzaggen over kleine landweggetjes. Hier en daar is het wel een aardige route, maar ik had er al meer dan 30 km op zitten en het miezerde, dus een weg rechtstreeks naar het dichtstbijzijnde station zou wel zo prettig geweest zijn.
Ik vraag me af in hoeverre een fiets in de streekbus veel zin heeft in Zuid-Holland. Bij de trein is voor/natransport met de fiets natuurlijk heel handig, maar treinstations zijn veel dunner gezaaid dan bushaltes. Bovendien is Zuid-Holland goed bediend met de trein, dus voor langere afstanden kan je toch al met de fiets in de trein. Kortere afstanden zijn makkelijker gewoon het hele eind met de fiets. Wat je dan overhoudt zijn de middellange afstanden waar de bestemming zo ver van de bushalte is dat het meenemen van die fiets minder moeite is dan een stuk lopen.
Ik ga overigens wel regelmatig met de fiets in randstadrail lijn E, zelfs voor het hele eind Den Haag - Rotterdam, omdat dat in tegenstelling tot met de trein niks extra kost. Binnenkort waarschijnlijk Rotterdam Alexander - Schiedam, ik hoop dat dat gaat lukken.
Ik ergerde me in de trein bont en blauw aan die asocialen die op de fietsplekken op de klapstoeltjes gaan zitten en geen ruimte maken voor fietsers, ook al is er elders zat zitruimte. Kan je dus het hele eind staan met je fiets aan de hand. Maar dat terzijde.
Het is natuurlijk wel een uitkomst om vanaf Terneuzen met de fiets in de bus door de tunnel te kunnen, want je mag/kan niet door de tunnel fietsen, dus het alternatief is dan een enorme omweg via Antwerpen of naar Breskens voor de boot. Met die boot gingen trouwens tientallen fietsen mee.
Maar echt lekker werkte de fiets in de bus het niet, want er was geloof ik helemaal geen bagage/rolstoel/kinderwagenruimte, of misschien was die alleen maar te klein. In elk geval, net als in de trein dus het hele eind bij de deur gestaan met m'n fiets aan de hand. In een bus die lekker optrekt, remt, bochten maakt en over heuveltjes gaat is dat verre van ideaal.
Ook knikkeren ze je er aan de overkant bij het tolplein uit, wat een flink eind van de tunnelmond ligt maar nog veel verder van de bewoonde wereld. Middelburg en Goes zijn ongeveer even ver, maar er lopen geen fatsoenlijke wegen naar Goes, je loopt continu te zigzaggen over kleine landweggetjes. Hier en daar is het wel een aardige route, maar ik had er al meer dan 30 km op zitten en het miezerde, dus een weg rechtstreeks naar het dichtstbijzijnde station zou wel zo prettig geweest zijn.
Ik vraag me af in hoeverre een fiets in de streekbus veel zin heeft in Zuid-Holland. Bij de trein is voor/natransport met de fiets natuurlijk heel handig, maar treinstations zijn veel dunner gezaaid dan bushaltes. Bovendien is Zuid-Holland goed bediend met de trein, dus voor langere afstanden kan je toch al met de fiets in de trein. Kortere afstanden zijn makkelijker gewoon het hele eind met de fiets. Wat je dan overhoudt zijn de middellange afstanden waar de bestemming zo ver van de bushalte is dat het meenemen van die fiets minder moeite is dan een stuk lopen.
Ik ga overigens wel regelmatig met de fiets in randstadrail lijn E, zelfs voor het hele eind Den Haag - Rotterdam, omdat dat in tegenstelling tot met de trein niks extra kost. Binnenkort waarschijnlijk Rotterdam Alexander - Schiedam, ik hoop dat dat gaat lukken.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Proef met fiets op streekbus
K dacht meer hier aan:find_your_spot schreef: Dat betekent dat elke bus nu zo'n hippe trendy aanhanger achter de ambassador aan krijgt?
Mag toch hopen dat ze niet bedoelen dat die fietsen zelf IN de bus gaan..... :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 116 gasten