Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Geert »

Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda
Geplaatst op: woensdag 17 november 2010 13:27
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 november 2010 13:29


Ongeveer honderd passagiers hebben dinsdag doodsangsten uitgestaan toen de trein waarin ze zaten als een spooktrein zonder te stoppen van Amsterdam Amstel naar Gouda denderde.

Volgens NS-woordvoerder Ronald Stevens had de machinist opdracht gekregen om de defecte stoptrein in één keer voor reparatie door te rijden naar Rotterdam. "Via de omroepinstallatie is gevraagd of iedereen de trein wilde verlaten, maar in het tweede treinstel bleek de installatie kapot. Hier zaten nog honderd reizigers in en die zijn dus niet uitgestapt."

Reizigers die niet wisten waarom de trein alle stations voorbij vloog, belden in paniek 112.
Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Vinny »

Doodsangst? Is dat nou niet een beetje overdreven?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Reiziger Delft »

Deze zin:
De trein stuiterde, met een vreselijke noodgang, gewoon door.
is ook wel erg overdreven. De trein reed neem ik aan gewoon volgens de toegstane snelheid.

Ik sta in ieder geval geen doodangsten uit als ik Woerden met 140 km/h passeer met een intercity. :wink:

Omroepinstallaties die defect zijn is wel nog een probleem; het valt mij op dat je vooral in V-IRM vaak niet verstaat wat er wordt omgeroepen.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Mark »

1 woord: Telegraaf

Moet ik nog meer zeggen? ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door reisthijs »

Reiziger Delft schreef:Ik sta in ieder geval geen doodangsten uit als ik Woerden met 140 km/h passeer met een intercity. :wink:
Nee, maar daar is het dan ook een Intercity voor :wink: Stoptreinen horen dat natuurlijk niet te doen.

Dat mensen in paniek raken als de trein zonder voor hen bekende reden niet stopt, de intercom het niet doet en aan de noodrem trekken ook al niets uithaalt, is wel te begrijpen. Al was vanochtend één van de passagiers op de radio bij Giel, die was allerminst in paniek was geraakt, hij moest toch naar Gouda en daar stopte de trein uiteindelijk wel, dus hij vond het alleen maar mooi zo.

En die trein, dat waren dus die twee SLT's die gisteren zo lang het treinverkeer blokkeerden. Wat nogal ongelukkig samenviel met de verstoring tussen Schiphol en Utrecht...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door find_your_spot »

Als de trein zelfs niet is gestopt na het trekken aan de noodrem vind ik heel ernstig.

Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Caspar »

Vinny schreef:Doodsangst? Is dat nou niet een beetje overdreven?
Laatst ook een keer meegemaakt, dat het gebeurde met een treinstel wat in Amsterdam werd afgerangeerd naar een van de spoortjes aan de Oostzijde. Mensen zaten in pikdonkere trein, en hebben ook 112 gebeld. Er was wat paniek ontstaan met iemand die begon te hyperventileren van angst. Dus, wat voor een doorgewinterde reiziger of hobbyist misschien juist grappig is om eens mee te maken, is dat voor een hoop mensen niet.
Als de trein zelfs niet is gestopt na het trekken aan de noodrem vind ik heel ernstig.
Misschien waren er juist daar wel problemen mee dat de reizigers eruit moesten en dat ie leeg weg moest rijden? Een trein met defecte (nood)rem zal toch eens weg moeten van zijn stukje spoor waar ie de boel ophoudt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door hauptbahnhof »

Kan de machinist de noodrem niet wegdrukken?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door STF »

Bij modern materieel wel ja.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Caspar »

Precies, en die zal dat alleen doen als er niemand in de trein zit, of hij dat denkt dan, zoals in dit geval.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Vinny »

Laatst ook een keer meegemaakt, dat het gebeurde met een treinstel wat in Amsterdam werd afgerangeerd naar een van de spoortjes aan de Oostzijde. Mensen zaten in pikdonkere trein, en hebben ook 112 gebeld. Er was wat paniek ontstaan met iemand die begon te hyperventileren van angst. Dus, wat voor een doorgewinterde reiziger of hobbyist misschien juist grappig is om eens mee te maken, is dat voor een hoop mensen niet.
Dat het "grappig" is om mee te maken hoor je mij ook niet zeggen, maar dit bericht ademt de sfeer of mensen een ramp hebben overleefd. Dat lijkt me nou ook weer niet het geval, en daarnaast, - zoals je zelf aangeeft - komt dit vaker voor. Goed, ik heb wel eens meegemaakt dat de IC Amsterdam-Brussel een tussenstop maakte op Duivendrecht, met enkel de vermelding "Extra Trein" op de CTA bakken. Als je dan denkt dat je de stoptrein naar Utrecht of Gouda te pakken hebt, dan kom je wel een beetje bedrogen uit... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door iljitsch »

Dat is natuurlijk oerstom, om de noodrem uit te zetten omdat je DENKT dat er niemand in de trein zit!

Omroep werkt zo vaak zo slecht dat het volstrekt onverantwoordelijk is om niet te gaan kijken of er niemand achtergebleven is. Daarnaast heb je ook kans op grappenmakkers of mensen die geen Nederlands (of Engels etc) spreken. Dit was echt een slechte actie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Suus »

Maar waar staat dat het om de noodrem ging?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Caspar »

"De trein stuiterde, met een vreselijke noodgang, gewoon door. We hebben wel vier keer aan de noodrem getrokken en de intercom ingedrukt. Niets hielp."
Volgens mij als een stel in opzending is vanwege een defect doet niets het in die trein, geen verlichting, geen remmen, tractie etc.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door STF »

Daar zal Dexter ons wel meer over kunnen vertellen vermoed ik, maar ik gok erop dat een noodrem het evengoed doet in een stel wat in opzending is.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Caspar »

Ik denk het bijna zeker te weten van niet, dat stel hangt er eigenlijk gewoon bij als een soort van los rijtuig. Had het een paar weken geleden nog over met een machinist. Maar, of dat ook voor de noodrem geldt weet ik niet 100% zeker.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door AppleMoose »

Waar blijft de HC in dit verhaal?
Die hoort toch te controleren of de trein leeg is?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Ik denk het bijna zeker te weten van niet, dat stel hangt er eigenlijk gewoon bij als een soort van los rijtuig. Had het een paar weken geleden nog over met een machinist. Maar, of dat ook voor de noodrem geldt weet ik niet 100% zeker.
Hangt er denk ik vanaf of het stel uberhaupt beremd is. Bij een niet beremd stel (in opzending) zal de noodrem niet werken.
Ronaldussen schreef:Waar blijft de HC in dit verhaal?
Die hoort toch te controleren of de trein leeg is?
Dat lijkt me ook, juist om situaties te voorkomen zoals nu (niet werkende omroep).
"De trein stuiterde, met een vreselijke noodgang, gewoon door.
Tja, als ze via Woerden gingen kan ik me inderdaad voorstellen dat het nogal stuiterde...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door iljitsch »

Het kan natuurlijk nooit dat als de stroom of de computer uitvalt de noodrem het niet doet. (Vooral niet bij SLTs waarbij dat dagelijkse kost is.)

Dit werkt normaal toch met een persluchtleiding die tussen alle treinstellen loopt en dus alle remmen, ook in andere bakken/stellen in werking zet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Geert »

Ja, als de luchtdruk in die luchtleiding (remleiding) wegvalt dan remt de trein. Maar die rem kan uitgeschakeld worden bij bijvoorbeeld een defect, zodat een trein weggesleept kan worden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:Volgens mij als een stel in opzending is vanwege een defect doet niets het in die trein, geen verlichting, geen remmen, tractie etc.
Alleen weten we dus niet, of dat hier het geval was.

Ik denk het eigenlijk niet, wat de trein reed op volle snelheid, en dat zou die niet zomaar doen met een onberemd treinstel op sleeptouw.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Caspar »

Waarom niet? Een treinstel in opzending kan ook gewoon baanvak snelheid rijden. Ik was wel aan het werk, maar door al die toestanden op Schiphol was me dit eigenlijk ontgaan. Sowieso dat verhaal over de reizigers is niet doorgekomen 8-)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door iljitsch »

Is het verstandig om 140 te rijden als de helft ofzo van de remmen het niet doet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door Geert »

Dat hangt er vanaf. De remweg wordt wel langer, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer voor een rood sein tot stilstand kan komen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Doodsangst in spooktrein Amsterdam - Gouda

Bericht door find_your_spot »

Ik ben wel is in een diepe diepe slaap gevallen waardoor ik eindstation Schiphol volledig had gemist en vervolgens wakker werd in een donkere, lege, verlaten trein die op dat moment werd afgerangeerd naar Hoofddorp.

Naar het voorste gedeelte van de trein gelopen en in Hoofddorp op het rangeerterrein werd ik behandeld als een sukkel.
Maar ze waren wel zo vriendelijk om mij met de eerst volgende personeelsrit terug te sturen naar Schiphol, waarna deze trein een extra ingelaste stop voor mij maakte. *O*
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten