Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt. De stadsregio heeft besloten om de proef van de lijn naar Diergaarde Blijdorp te stoppen. De tramverbinding is namelijk niet rendabel.
Audiofragment op RTV Rijnmond
Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt. De stadsregio heeft besloten om de proef van de lijn naar Diergaarde Blijdorp te stoppen. De tramverbinding is namelijk niet rendabel.
Audiofragment op RTV Rijnmond
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Goh.. Verrassend...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Tja, dit zag je ook aankomen...
Wat ik gewoon niet snap is waarom ze niet simpelweg lijn 20 doortrekken naar Blijdorp. En dan voortaan niet de voorkant van CS aan doet maar dan recht over de Coolsingel/Hofplein gaat, en lijn 25 dan via het Vasteland/Eendrachtsplein.
Maar tegenwoordig heb je ook de metro, daar niet van. :pos:
Wat ik gewoon niet snap is waarom ze niet simpelweg lijn 20 doortrekken naar Blijdorp. En dan voortaan niet de voorkant van CS aan doet maar dan recht over de Coolsingel/Hofplein gaat, en lijn 25 dan via het Vasteland/Eendrachtsplein.
Maar tegenwoordig heb je ook de metro, daar niet van. :pos:
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Ik denk dat zelfs de oude tramlijn 9 meer kans van slagen had dan tram 3/11
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Ja, dat was in die goede oude tijd. Toen vond ik de tramlijnennet veel beter georganiseerd. Tegenwoordig heb je veel tramloze trajecten en zijn de meeste tramlijnen te lang om nog volgens de dienstregeling te kunnen rijden.hidihi schreef:Ik denk dat zelfs de oude tramlijn 9 meer kans van slagen had dan tram 3/11
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Wha ze hebben de afgelopen 10 jaar wel nieuwe trajecten aangelegd, wel vindt ik dat ze wel wat zuiniger met het oude tramnet mogen zijn, bijvoorbeeld de RET zou op het oude tramtraject van de Mathenesserlaan de 21 of 23 kunnen plaatsen, je moet dan de tram vanaf de 1e middelandselaan laten afslaan dan gaat de tram via de Mathenesserlaan zo de Mathenesserlplein weer op rijden.jesse-cruzu schreef:Ja, dat was in die goede oude tijd. Toen vond ik de tramlijnennet veel beter georganiseerd. Tegenwoordig heb je veel tramloze trajecten en zijn de meeste tramlijnen te lang om nog volgens de dienstregeling te kunnen rijden.hidihi schreef:Ik denk dat zelfs de oude tramlijn 9 meer kans van slagen had dan tram 3/11
Je zou dan 1 tram op het oude traject en 1 tram via het moderne traject naar Marconiplein/Schiedam kunnen laten rijden.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Waarvoor is het stukje spoor op de Hennergouwerlaan onder het treinspoor door eigenlijk aangelegd?
Het is een spectrum.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Je bedoelt de trambaan in de Statentunnel? Dat werd tot 1996 gebruikt door tramlijn 9 tussen de Pelgrimsstraat en de Universiteit. Toen werd de lijn verlegd naar de voorkant van het CS. In 2000 is de lijn wegens bezuinigingen compleet opgeheven, waardoor ook de keerlus Pelgrimsstraat en de Claes de Vrieselaan en de G.J. de Jonghweg tramloos werden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Hadden ze maar naar de Oostplein moeten verlengen via de Schiekade- Bergweg -Zaagmolenstraat -Crooswijkseweg , niet veel trams nodig en dan het best bij Blijdorp laten keren en vervolgens weer terug naar Oostplein
frequentie gewoon 6x per uur overdag , het zal niet druk worden maar er zouden wel weet ik zeker trouwens genoeg mensen er gebruik van gaan maken met name op de Bergweg Zaagmolenstraat en Crooswijk .
Maar ja RET is eigenwijs en zeker niet eens naar de bewoners enzo.. luisteren.
frequentie gewoon 6x per uur overdag , het zal niet druk worden maar er zouden wel weet ik zeker trouwens genoeg mensen er gebruik van gaan maken met name op de Bergweg Zaagmolenstraat en Crooswijk .
Maar ja RET is eigenwijs en zeker niet eens naar de bewoners enzo.. luisteren.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Ik zie dus totaal geen potentie voor die lijn. Hooguit voor reizigers van/naar het CS, maar die nemen nu lijn 8. En waar wil je die trams vandaan halen, want zoveel reserve is er nu dus echt niet.. In korte tijd zijn de 701 & 822 weer afgeschreven en Cita 2.0 kampt sowieso nog met te veel problemen, dus dat duurt dus ook nog wel even voordat die in dienst zijn.Ovgek schreef:Hadden ze maar naar de Oostplein moeten verlengen via de Schiekade- Bergweg -Zaagmolenstraat -Crooswijkseweg , niet veel trams nodig en dan het best bij Blijdorp laten keren en vervolgens weer terug naar Oostplein
frequentie gewoon 6x per uur overdag , het zal niet druk worden maar er zouden wel weet ik zeker trouwens genoeg mensen er gebruik van gaan maken met name op de Bergweg Zaagmolenstraat en Crooswijk .
Maar ja RET is eigenwijs en zeker niet eens naar de bewoners enzo.. luisteren.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Dat is dus ongeveer wat er er medio 2006 in de OdR had gestaan als nieuwe lijn 9 in Rotterdam, iets wat uiteindelijk toch niet door ging.Ovgek schreef:Hadden ze maar naar de Oostplein moeten verlengen via de Schiekade- Bergweg -Zaagmolenstraat -Crooswijkseweg , niet veel trams nodig en dan het best bij Blijdorp laten keren en vervolgens weer terug naar Oostplein
frequentie gewoon 6x per uur overdag , het zal niet druk worden maar er zouden wel weet ik zeker trouwens genoeg mensen er gebruik van gaan maken met name op de Bergweg Zaagmolenstraat en Crooswijk .
Maar ja RET is eigenwijs en zeker niet eens naar de bewoners enzo.. luisteren.
Net zoals dat er dit jaar ookin de OdR stond dat lijn 7/11 tussen Willemsplein en Blijdorp zou rijden en 7/20 tussen Woudestein en Lombardijen. Best wel jammer dat de SRR en RET dat uiteindelijk toch niet doorvoeren. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Klopt, lijn 20 zou dan aan lijn 7 gekoppeld rijden naar Woudestein maar dan krijg je zo'n vreemde route...
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
En je vind de routes van de huidige trams niet vreemd dan? Van de vier tramlijnen die niet tot tramplus horen heeft vooral lijn 8 een extreem kronkelige route die je door de hele stad voert zonder snel van A naar B te gaan.
Bovendien is de lijn ook nog eens de tramlijn met de meest onregelmatige dienst van allemaal.
Bovendien is de lijn ook nog eens de tramlijn met de meest onregelmatige dienst van allemaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
ALS lijn 8 al rijdt.. Da's altijd maar de vraag als je op de halte staat te wachten. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Lijn 8 rijdt wel , het is alleen met veel vertragingen of hij is te vroeg... :neg:
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Vandaag stond in het Rotterdamse gedeelte van het AD dat de Rotterdamse Groenlinks een motie heeft ingediend om lijn 20 door te laten rijden naar Blijdorp. Ze heeft zelf al berekend dat dit 5% goedkoper is dan de huidige losse lijnen 11 en 20.
Helaas kan ik dit artikel niet on line vinden, dus ik kan het ook niet posten. :(
Helaas kan ik dit artikel niet on line vinden, dus ik kan het ook niet posten. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Zo héé, eindelijk is groenlinks verstandig...Meltrain schreef:Vandaag stond in het Rotterdamse gedeelte van het AD dat de Rotterdamse Groenlinks een motie heeft ingediend om lijn 20 door te laten rijden naar Blijdorp. Ze heeft zelf al berekend dat dit 5% goedkoper is dan de huidige losse lijnen 11 en 20.
Helaas kan ik dit artikel niet on line vinden, dus ik kan het ook niet posten. :(
Maar goed, hiervoor ben ik zeker voor. :pos:
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
De schriftelijke vragen van groenlinks over dit onderwerp staan op Rotterdam website:Meltrain schreef:Vandaag stond in het Rotterdamse gedeelte van het AD dat de Rotterdamse Groenlinks een motie heeft ingediend om lijn 20 door te laten rijden naar Blijdorp. Ze heeft zelf al berekend dat dit 5% goedkoper is dan de huidige losse lijnen 11 en 20.
Helaas kan ik dit artikel niet on line vinden, dus ik kan het ook niet posten. :(
http://www.bds.rotterdam.nl/Bestuurlijk ... r_Blijdorp
Zelf vind ik het een prima idee:
- Blijdorp krijgt volwaardige tramlijn die mischien beter gebruikt zal worden
- toegand tot achterzijde van de station wordt makkelijker; het is nu een ramp om de laatste sporen vanuit de voorzijde te bereiken
- huidige route van lijn 20 naar het station werkt niet goed. Meestal moet je vlak voor het station nog lang wachten tot dat lijn 20 haar rondje afmaakt; je bent bijna er maar je moet nog lang wachten voordat je kunt uitstappen. Erg irriterend en ik heb zelf een trein gemist omdat lijn 20 lang voor de stoplichten moest wachten bij Nationale Nederlanden.
schrijf ik iets niet helamaal correct? don't hate, laat me weten, zo kan ik steeds beter nl spreken
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Vrees dat met lijn 20 naar Blijdorp nog steeds tot te weinig passagiers leidt, je kunt lijn 20 eventueel verlengen maar ik zal dan de 20 door laten rijden op het oude trace van lijn 9 of verlengen naar Beverwaard of met de twee vrij gekomen trams een nieuwe route creëren die van R,dam Lombardijen naar Dijkzicht rijdt, ik denk dat deze potentiële routes iets meer passagiers oplevert dan de Blijdorp route.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Hmm, GroenLinks wil dus lijn 20 óf in twee richtingen via Cs Noordzijde laten rijden óf op een vage manier laten keren t.h.v. de Sytadshoudersweg? :?
Persoonlijk lijkt mij het handigst om lijn 20 gewoon in één richting door Blijdorp te laten rijden, maar dan wel tegen de klok in (dus omgekeerd aan wat lijn 11 nu doet).
Verder is het een optie om lijn 20 wél via het Stationsplein te laten rijden en dan in twee richtingen vir Schieweg - Stadhoudersweg te laten eindigen bij de Diergaarde. nadeel daarvan is dat een reisje naar Blijdorp een stuk trager wordt en (door de OV-C) ook duurder. :(
Er waren echter *ooit* ook plannen om net voorbij metrostation Melanchthonweg een keerlus aan te leggen voor noodgevallen. Als deze daadwerkelijk wordt aangelegd, kan lijn 20 gewoon via Coolsingel - Hoofplein - CS Noordzijde - Diergaarde - Stadhoudersweg - SFG naar Melanchthonweg rijden en daar keren. Dat is eigenlijk nog de beste oplossing aangezien mensen uit Blijdorp dan ook (weer) een rechtstreekse verbinding met het SFG hebben.
Persoonlijk lijkt mij het handigst om lijn 20 gewoon in één richting door Blijdorp te laten rijden, maar dan wel tegen de klok in (dus omgekeerd aan wat lijn 11 nu doet).
Verder is het een optie om lijn 20 wél via het Stationsplein te laten rijden en dan in twee richtingen vir Schieweg - Stadhoudersweg te laten eindigen bij de Diergaarde. nadeel daarvan is dat een reisje naar Blijdorp een stuk trager wordt en (door de OV-C) ook duurder. :(
Er waren echter *ooit* ook plannen om net voorbij metrostation Melanchthonweg een keerlus aan te leggen voor noodgevallen. Als deze daadwerkelijk wordt aangelegd, kan lijn 20 gewoon via Coolsingel - Hoofplein - CS Noordzijde - Diergaarde - Stadhoudersweg - SFG naar Melanchthonweg rijden en daar keren. Dat is eigenlijk nog de beste oplossing aangezien mensen uit Blijdorp dan ook (weer) een rechtstreekse verbinding met het SFG hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Mij lijkt het beste om lijn 20 over de Coolsingel en Hofplein naar Blijdorp te laten rijden en vervolgens te keren bij de Dierentuin. De rest van de wijk heeft als alternatief de Metrolijn E en lijn 25
Lijn 25 zou dan voortaan over de westersingel en R'dam Centraal zo naar Schiebroek rijden.
Zo krijg je wellicht meer mensen in lijn 20 en tevens een volwaardige lijn.
Lijn 25 zou dan voortaan over de westersingel en R'dam Centraal zo naar Schiebroek rijden.
Zo krijg je wellicht meer mensen in lijn 20 en tevens een volwaardige lijn.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Voor die keerlus is het extra spoor bij halte Meijersplein in de plaats gekomen. teminste dat heb ik van mensen bij de Ret vernomen.Meltrain schreef:Er waren echter *ooit* ook plannen om net voorbij metrostation Melanchthonweg een keerlus aan te leggen voor noodgevallen. Als deze daadwerkelijk wordt aangelegd, kan lijn 20 gewoon via Coolsingel - Hoofplein - CS Noordzijde - Diergaarde - Stadhoudersweg - SFG naar Melanchthonweg rijden en daar keren. Dat is eigenlijk nog de beste oplossing aangezien mensen uit Blijdorp dan ook (weer) een rechtstreekse verbinding met het SFG hebben.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Vandaag is bekend geworden dat zondag 2 januari 2011 de laatste dag voor lijn 11 is. Dus nog minder dan 2 weken te gaan voor diegene die nog een ritje wilt maken.
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Nou vandaag is het zover.... Lijn 11 gaat vandaag foetsie haha.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Tramlijn 11 in Rotterdam verdwijnt
Ja klopt, nou nog lijn 20 verlengen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten