Chauffeur RET komt onder eigen bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Daniel » Di 29 Apr 2008, 23:57

Chauffeur RET komt onder eigen bus
29 april 2008

Een buschauffeur van de RET is door zijn eigen bus overreden. De Rotterdammer stond op het Rodezand in het centrum van Rotterdam om daklozen naar de nachtopvang te vervoeren.

De chauffeur had even zijn bus verlaten, toen het voertuig door nog onbekende oorzaak in beweging kwam. De man belandde onder de wielen en moest door de brandweer en personeel van de traumahelicopter worden bevrijd.

Het slachtoffer is met onbekende verwondingen naar het Erasmus MC gebracht. De technische recherche onderzoekt het incident.

Bron: Rijnmond.nl
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 11:51

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Jeroen » Wo 30 Apr 2008, 08:38

Hoe zit het eigenlijk precies met de handrem in een lijnbus? Valt die handmatig te bedienen als de 'D' is ingeschakeld? (heb geen flauw idee namelijk, heb nog nooit automaat gereden)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Geert » Wo 30 Apr 2008, 10:35

Hoe het in een lijnbus zit weet ik niet, maar in een auto met een automatische versnelling kun je gewoon de handrem er op zetten ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Apr 2008, 17:53

En een bus heeft ook gewoon een handrem, die er ook op kan als 'ie in D staat :wink: Daarnaast heb je ook nog zoiets als een halterem en die kan er nog weleens af schieten, wat hier dus mogelijk gebeurd is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Daan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2963
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:50

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Daan » Wo 30 Apr 2008, 20:53

Reiziger Ddrs schreef:halterem
En dat is? :P

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Dubbele P » Wo 30 Apr 2008, 21:18

Daarnaast ook nog een filerem, maar misschien heet dat tegenwoordig een halterem. Volgens mij zorgt dat ervoor dat de bus soepel optrekt, zonder schokken. Het lijkt op een handrem, maar je hoeft die alleen erop te zetten en niet eraf. Zodra je gas geeft, springt die weer eraf. Bij de Ambassadors staat overigens een mededeling 'Let op: halterem is geen handrem' ofziets.
Ik weet overigens niet of ik het bij het juiste eind heb. Chauf21 weet daar ongetwijfeld wel het fijne van. :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Daniel » Wo 30 Apr 2008, 21:30

Dat 'ie eraf springt als je gas geeft klopt, maar hij laat de bus echt niet soepeler optrekken. Het zorgt er meer voor dat de chauffeur bij een halte (of voor een langdurig rood verkeerslicht) niet constant met z'n voet op het rempedaal hoeft te zitten.
Bij sommige types bussen gaat 'ie er vanzelf op als je de rem een tijdje ingedrukt houdt, bij andere moet je er even een schakelaar voor omzetten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3323
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Aking » Do 01 Mei 2008, 13:41

Dit bericht op nieuwnieuws.nl heeft het over een chauffeur van RMC Tours...

Is dat een dochter van de RET of klopt een van de berichten niet?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Daniel » Do 01 Mei 2008, 13:44

RMC Tours is inderdaad een RET-dochter :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Chauf21 » Do 01 Mei 2008, 14:31

De halterem is een synoniem voor filerem, dat is dus hetzelfde :)

Verder kan je de handrem er altijd op zetten; dan wordt simpelweg al het lucht uit de remleidingen gelaten, waardoor je dus echt niet meer vooruit kan komen. De handrem ziet er alleen wel iets anders uit dan een handrem in een auto, het lijkt een soort joystickje :lol:

De halterem wordt ook automatisch geactiveerd als een van de deuren wordt geopend, om te voorkomen dat je doorrijdt als er mensen willen instappen. De halterem is echter een, ik denk, softwarematige functie, er wordt namelijk geen lucht uit de remleidingen gelaten, maar de bus kan ook niet in beweging komen. Door gas te geven wordt de blokkade opgeheven en kan je wegrijden. Bij het uitschakelen van de bus is de halterem dus ook niet meer geactiveerd, en dus moet je de handrem 'erop' zetten als de bus uitgeschakeld wordt, en zoals bij elke stukje software; ook de halterem hapert wel eens.

Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 4
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:50
Locatie: Arnhem / Den Haag

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Martin » Ma 05 Mei 2008, 22:36

Het verschil tussen de handrem en filerem/halterem;

handrem, de remboosters worden ontlucht waardoor een krachtige veer de bus op de rem houdt. wanneer de bus dus van de handrem afgehaald wordt moet de luchtdruk de kracht van de veer overwinnen en zal de rem vrij geven. Dit is wettelijk verplicht zodat de bus automatisch tot stilstand komt als er geen lucht meer in het remsysteem zit. De handrem komt vrij als er in de handremboosters zo'n 6 a 7 bar aanwezig is.

filerem/halterem, met deze rem wordt er met de normale bedrijfsrem geremd. Dit betekent dat de remboosters belucht moeten worden om te remmen. De filerem stuurt een remdruk van 3 bar uit naar de remboosters waardoor deze stil blijft staan. Deze remdruk zal door een klep in het remsysteem gehandhaafd blijven, zodra de chauf het gaspedaal intrapt wordt de klep "gelost" en ik denk dat dat electronisch gebeurt door het al dan niet bekrachtigen van een spoel in deze klep. De filerem "lost" ook sneller dan de handrem. Dit komt omdat 3 bar ontluchten veel sneller gaat dan 6 bar beluchten en de veerkracht van de handremboosters te overwinnen.

De filerem kan er dus afschieten als de bus die 3 bar kwijtraakt, en de echte handrem kan dr nooit afschieten. Vandaar de waarschuwing in de ambassador's "halterem is geen handrem"


Jeroen schreef:Hoe zit het eigenlijk precies met de handrem in een lijnbus? Valt die handmatig te bedienen als de 'D' is ingeschakeld? (heb geen flauw idee namelijk, heb nog nooit automaat gereden)

Zodra de bus in de "D" staat en de handrem er op gezet wordt, schakelt de software automatisch de versnellingsbak naar neutraal, echter is dit niet voor het oog te zien, op het dashboard blijft gewoon de "D" zichtbaar. Maar je kan gas geven wat je wil, er gebeurt niks. Zo zit het bij de ambassador, andere types geen ervaring mee.
ik heb geen verstand van treinen, ik weet alleen dat er geen rubberen wielen onder zitten :P

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Fles » Ma 05 Mei 2008, 23:04

Leuk. Leeft die chauffeur nou nog? Want ik las op NU.nl dat hij in kritieke toestand naar het zkh gebracht was :shock:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Chauffeur RET komt onder eigen bus

Berichtdoor Daniel » Ma 05 Mei 2008, 23:58

Ik kwam gisteren ergens tegen dat de chauffeur inmiddels uit coma was. Dat artikel vermeldde ook iets meer over de toedracht van het ongeval: de chauffeur was onder z'n bus gaan kijken omdat er iets mis mee zou zijn en daarbij vergeten de handrem erop te zetten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten