Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door webguy »

Ik snap ook eigenlijk niet waarom de relaisruimte en de seinzaal/verkeersleiding hetzelfde gebouw is. Ik snap dat dat historisch zo is, maar vanuit elk ander oogpunt is dat niet slim. Redundancy/backup leer begint met risico's en de ergste dingen lijken altijd te gebeuren met fysieke risico's. Verder is het ook niet eens nodig dat treindienstleiders en omroepers dichtbij de relais en apparatuur zitten: het zijn allemaal netwerkkabels en telefoonbverbindingen.

Overigens, stel dat de verkeersleiding in Utrecht doelwit van terroristische aanslag zou zijn, dan kunnen ze geen eens effectief evacueren omdat de omroep het niet doet :) Hoe lastig is het om een telefoon achter slot en grendel te monteren, of een GSM-R nummer in te stellen. Als je creatief bent kan je een hoop bedenken. Kennelijk is niemand bij Prorail creatief genoeg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Geert »

Doet me denken aan het ontruimingsalarm op de middelbare school dat gewoon via de intercom werkte. Als je de versterker uitzette was het signaal niet meer te horen ;)
Vinny schreef:Daarnaast is de economische schade van het niet rijden van treinen natuurlijk helemaal niet zo hoog als gesugereerd wordt. 9% van de forensen reist maar met de trein, en van die 9% heeft bijna iedereen de beschikking over alternatief vervoer. Voor de paar mensen die het niet hebben zet de NS bussen in... :idea:
9% van de forensen is anders nog steeds een substantieel aantal. Dagelijks reizen er een miljoen mensen met de trein, als alleen maar een kwart daarvan al de auto zou pakken in plaats van de trein lopen de snelwegen volgens mij al helemaal vast. En op de langere termijn is natuurlijk het vertrouwen in de trein zwaar ondermijnd als er wekenlang geen treinen rijden, iedereen die de trein kan vermijden zal dat dan ook wel blijven doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:9% van de forensen reist maar met de trein, en van die 9% heeft bijna iedereen de beschikking over alternatief vervoer.
Leuk als een treinreiziger ook een auto heeft ja, maar als ze de trein naar het werk in Utrecht genomen hebben staat die auto nog thuis en heb je er zo weinig aan op de terugweg :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Ennes »

Uit de diverse reacties komt naar voren dat het hele land volkomen ontregeld raakt bij het uitvallen van het treinverkeer, omdat daardoor het hele wegennet vastloopt. Zou het dan niet eens tijd worden dat we in dit land eens gaan afzien van de zo bekende 9-5 mentaliteit, en het bedrijfsleven, dus de economie een stuk flexibeler maken. Kijk op het spoor.. 2x per dag een korte periode met overvolle treinen, terwijl die de rest van de dag vrijwel leeg rondrijden. Kijk op de weg waar 2x per dag een korte periode alles vast staat. Bij een veel grotere flexibilisering van het bedrijfsleven zouden hier veel minder problemen ontstaan, en zou bij het uitvallen van een belangrijke mobiele ader het effect veel minder klein zijn.
Het is ook eigenlijk immers eigenlijk te gek dat winkels, banken, kantoren en noem maar op, allemaal op de zelfde tijden open zijn, een spreiding hiervan zou naar mijn idee ook de economie een geweldige impuls kunnen geven. We maken ons zelf veel te afhankelijk.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door iljitsch »

Toen ik in 1995 stage liep in Amsterdam begon ik om 11 uur, kon dus ruim na de spits de trein vanuit Den Haag pakken. (Ik liep stage bij XS4ALL, toen nog halve hackers, die van 12 tot 20 u kantoor hielden, maar dat was me iets te gortig.) In 1999 werkte ik in Diemen en begon om 10 uur, ik nam de eerste trein na negen uur, goedkoper en een stuk relaxter.

Maar ja, als mensen kinderen krijgen is ineens alle flexibiliteit geschiedenis.

Tussendoor werkte ik bij een club in Den Haag waar ik om 11 a 12 uur begon en dan tot een uur of negen doorwerkte. Maar dat was 5 minuten fietsen van m'n huis dus dan is tot laat werken niet zo'n probleem. Toen verhuisde dat bedrijf echter naar Rotterdam en "de boekhouding begint ook netjes om 9 uur, waarom de techneuten niet". Zo gezegd zo gedaan, maar dan zat je inderdaad in de spits in de trein. Erger nog, tegen de tijd dat de boekhouders met de jas in de hand op hun horloge keken om kwart voor vijf was het bij ons topdrukte omdat er de hele dag klanten met problemen gebeld hadden en wij nog bezig waren die op te lossen. Dus alsnog om 9 uur naar huis, maar dan nog ruim een half uur onderweg en een 12-urige werkdag was ook wat veel van het goede. De mensen uit Den Haag waren dus binnen drie maanden allemaal vertrokken.

Er is ook een mooi verhaal over de codekrakers in de tweede wereldoorlog (of was het de koude?) in Amerika. Een generaal ergerde zich groen en geel aan het feit dat die wiskundigen e.d. er allemaal hun eigen werktijden op nahielden. Die moesten dus netjes op kantoortijd komen. Tot één ervan zei: vanochtend onder de douche bedacht ik hoe we die code kunnen kraken. De generaal: nou, hoe dan? Zij: het was buiten werktijd, dus ik heb niks te melden. De volgende dag konden de codekrakers weer komen en gaan wanneer ze wilden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Vinny »

Ik snap ook eigenlijk niet waarom de relaisruimte en de seinzaal/verkeersleiding hetzelfde gebouw is. Ik snap dat dat historisch zo is, maar vanuit elk ander oogpunt is dat niet slim. Redundancy/backup leer begint met risico's en de ergste dingen lijken altijd te gebeuren met fysieke risico's. Verder is het ook niet eens nodig dat treindienstleiders en omroepers dichtbij de relais en apparatuur zitten: het zijn allemaal netwerkkabels en telefoonbverbindingen.
Als je verder weg gaat zitten is de kans op een verstoring groter. De zwakste schakel is de fysieke bekabeling. Dat zijn dunne koper- of glasvezelkabels waar een heleboel informatie of energie doorheen getransporteerd wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Fijn dat je het allemaal zo goed weet, en dat je ook morgen een oplossing voor het probleem beschikbaar hebt. Je kunt de website http://www.werkenbijprorail.nl waarschijnlijk wel vinden en kom maar op met dat stalen systeem van jou dat het veel beter doet dan dat die prutsers tot nog toe gebruiken... :roll:
Misschien kan je in plaats van een drogreden gebruiken ook gewoon op de argumenten ingaan :roll:
Daarnaast is de economische schade van het niet rijden van treinen natuurlijk helemaal niet zo hoog als gesugereerd wordt. 9% van de forensen reist maar met de trein, en van die 9% heeft bijna iedereen de beschikking over alternatief vervoer. Voor de paar mensen die het niet hebben zet de NS bussen in... :idea:
Je snapt duidelijk niet hoe filedruk werkt. Een procent auto's erbij betekent procentueel dubbele cijfers meer files. Dat zag je afgelopen zaterdag al wel aan de verkeersdrukte rond Utrecht. Veel mensen pakten de auto in plaats van het OV en leidde tot grote drukte (op zaterdag!).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Als je verder weg gaat zitten is de kans op een verstoring groter. De zwakste schakel is de fysieke bekabeling. Dat zijn dunne koper- of glasvezelkabels waar een heleboel informatie of energie doorheen getransporteerd wordt.
De zwakste schakel is helemaal niet de bekabeling. Als er juist iets is wat vrijwel altijd blijft functioneren is het bekabeling omdat het zo statisch is. Door dunne koperkabels kan trouwens niet eens veel energie getransporteerd worden en daarnaast is een stroomvoorziening nooit lokaal. Een transformatorvoorziening kan trouwens meeverplaatst worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Als je verder weg gaat zitten is de kans op een verstoring groter. De zwakste schakel is de fysieke bekabeling. Dat zijn dunne koper- of glasvezelkabels waar een heleboel informatie of energie doorheen getransporteerd wordt.
Maar juist die kabels kunnen ook dubbel uitgevoerd worden. Kijk maar naar het hoogspanningsnet of het internet: de belangrijkste verbindingen zijn dubbel uitgevoerd en als één de verbindingen uitvalt, wordt de stroom of de data getransporteerd over de andere verbindingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS krijgt vooral claims kosten treinkaartje

Bericht door Daniel »

NS krijgt vooral claims kosten treinkaartje
Geplaatst op: vrijdag 26 november 2010 20:38
Laatst bijgewerkt: vrijdag 26 november 2010 20:39


UTRECHT - De NS heeft na de grote storing op Utrecht CS, vorige week vrijdag, veel claims van reizigers voor vergoeding van het treinkaartje gekregen.
Daaronder zijn ook schadegevallen van mensen die met de ov-chipkaart hadden ingecheckt, maar door de commotie vergeten waren uit te checken. Dat meldde een woordvoerder van de NS vrijdag.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen treinverkeer Utrecht Centraal door brand

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Als je verder weg gaat zitten is de kans op een verstoring groter. De zwakste schakel is de fysieke bekabeling. Dat zijn dunne koper- of glasvezelkabels waar een heleboel informatie of energie doorheen getransporteerd wordt.
Maar juist die kabels kunnen ook dubbel uitgevoerd worden. Kijk maar naar het hoogspanningsnet of het internet: de belangrijkste verbindingen zijn dubbel uitgevoerd en als één de verbindingen uitvalt, wordt de stroom of de data getransporteerd over de andere verbindingen.
Maar goed, ik kan kennelijk sommige betweters hier niet aan het verstand peuteren dat het spoorwegwezen iets complexer in elkaar zit. Je hebt Seinwezen, Energievoorziening, Baan en Telecom/ICT (en daarnaast nog wat andere techniekvelden zoals Kunstwerken). Alleen Telecom lijdt bijna nooit tot storingen die de treindienst aantasten, ICT problemen natuurlijk wel. Afijn, de meeste verstoringen zijn het gevolg van fysieke baanproblemen. Een aanrijding bijvoorbeeld. Verstoringen die veel tijd kosten om te herstellen en veel hinder opleveren zijn, maar relatief weinig voorkomen zijn gebroken bovenleidingen. Dan heb je natuurlijk calamiteiten zoals bij Utrecht, die komen nog veel minder voor, en de kosten om die te voorkomen zijn buitensporig hoog. Moet je dat dan wel doen, gegeven het feit dat je een calamiteit nooit kunt voorspellen (want anders kun je een calamiteit ook voorkomen...) en als het gevolg dit is:
Je snapt duidelijk niet hoe filedruk werkt. Een procent auto's erbij betekent procentueel dubbele cijfers meer files. Dat zag je afgelopen zaterdag al wel aan de verkeersdrukte rond Utrecht. Veel mensen pakten de auto in plaats van het OV en leidde tot grote drukte (op zaterdag!).
Ik stond een half uur in de file en vervolgens kon ik ook geen parkeerplaats vinden... :')

Dan denk ik: OK, wat heb je liever: 1000 euro belasting betalen, of af en toe eens een half uurtje in de file staan? Maar goed, die afweging wordt nooit op individueel niveau gemaakt, het is de politiek die daarover gaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten