Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Pratende verkeerslichten in Rotterdam
De gemeente Rotterdam heeft in overleg met het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET bij de tramhaltes op het Hofplein nieuwe negenogen (verkeerslichten bestemd voor lijnbussen en trams) geplaatst. Deze negenogen zijn uitgerust met wachttijdvoorspellers, waardoor de trambestuurder exact weet hoe lang hij/zij nog voor rood licht moet wachten. Hierdoor kunnen de tramdeuren langer worden opengehouden als er nog tijd is. De kans dat reizigers naar een tram komen rennen terwijl de deuren dicht gaan, waarna de dichte tram vervolgens nog een minuut op groen licht wacht, is hiermee een stuk kleiner geworden.
Naast deze voor het openbaar vervoer unieke wachttijdvoorspeller, zijn de verkeerslichten op het Hofplein tevens voorzien van de nieuwe ‘Vialis Sound Processor’. Dit nieuwe Vialis-product kan verschillende geluiden produceren, variërend van een brugbel tot gesproken tekst. Voor de toepassing op het Hofplein heeft de RET een speciale geluidssample laten maken. Met een geluidssignaal en de gesproken tekst: “Let op, deze tram vertrekt!” worden passagiers en omstanders geïnformeerd over het vertrekkende voertuig, hetgeen bijdraagt aan de veiligheid om en nabij de tramhalte. Daarnaast worden reizigers gewaarschuwd dat de tram gaat rijden, zodat men niet meer kan instappen. Het geluid wordt afgespeeld als de wachttijdvoorspeller bijna aan het eind is.
Door het plaatsen van de wachttijdvoorspellers en de Vialis Sound Processor wordt onbegrip bij de reiziger weggenomen. Als de proef op het Hofplein slaagt, kijken de RET en de gemeente Rotterdam of de wachttijdvoorspeller en de Vialis Sound Processor ook op andere tramstations in gebruik worden genomen.
Bron: http://www.laatstenieuws.nl/archives/15 ... -rotterdam
Naast deze voor het openbaar vervoer unieke wachttijdvoorspeller, zijn de verkeerslichten op het Hofplein tevens voorzien van de nieuwe ‘Vialis Sound Processor’. Dit nieuwe Vialis-product kan verschillende geluiden produceren, variërend van een brugbel tot gesproken tekst. Voor de toepassing op het Hofplein heeft de RET een speciale geluidssample laten maken. Met een geluidssignaal en de gesproken tekst: “Let op, deze tram vertrekt!” worden passagiers en omstanders geïnformeerd over het vertrekkende voertuig, hetgeen bijdraagt aan de veiligheid om en nabij de tramhalte. Daarnaast worden reizigers gewaarschuwd dat de tram gaat rijden, zodat men niet meer kan instappen. Het geluid wordt afgespeeld als de wachttijdvoorspeller bijna aan het eind is.
Door het plaatsen van de wachttijdvoorspellers en de Vialis Sound Processor wordt onbegrip bij de reiziger weggenomen. Als de proef op het Hofplein slaagt, kijken de RET en de gemeente Rotterdam of de wachttijdvoorspeller en de Vialis Sound Processor ook op andere tramstations in gebruik worden genomen.
Bron: http://www.laatstenieuws.nl/archives/15 ... -rotterdam
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Oud nieuws die staan er al sinds september
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gvfCPvGQxOE[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gvfCPvGQxOE[/youtube]
For Your Railroad Adventures
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Hebben Rotterdamse trams geen bel dan?Dexter schreef:de gesproken tekst: “Let op, deze tram vertrekt!” worden passagiers en omstanders geïnformeerd over het vertrekkende voertuig
Je wordt tegenwoordig overal al bestormd door geschreven tekst, als daar nu ook gesproken tekst bij gaat komen dan gaan mensen zich echt en masse in hun huis opsluiten om niet gek te worden.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Ja, trams hebben ook in Rotterdam een bel.
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt dat je gek wordt van de teksten om je heen. In Utrecht hebben de trams ook zoiets (maar dan in de tram zelf), dan hoor je eerst een ding-dong en daarna een vrouwenstem die roept 'Niet meer instappen!'.
Moet zeggen dat ik het een creatief gebruik van wachttijdtellers vind :)
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt dat je gek wordt van de teksten om je heen. In Utrecht hebben de trams ook zoiets (maar dan in de tram zelf), dan hoor je eerst een ding-dong en daarna een vrouwenstem die roept 'Niet meer instappen!'.
Moet zeggen dat ik het een creatief gebruik van wachttijdtellers vind :)
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Ik vind het ook een goed systeem en een reiziger die aan komt rennen, weet meteen waar ie aan toe is. Alleen raar dat ze het sluitsignaal van de Bombardier-metrostellen hebben gebruikt, het lijkt me dat dat niet samenvalt met het daadwerkelijk sluiten van de tramdeuren zelf dus misschien dat het dan voor verwarring zorgt.
In de metro zou een gesproken tekst: "Niet meer instappen" vooraf gegaan aan het attentiesignaal ook niet misstaan. Overigens hadden ze dat in de oertijd van de Rotterdamse metro al, maar dan omgeroepen door een perronopzichter.
In de metro zou een gesproken tekst: "Niet meer instappen" vooraf gegaan aan het attentiesignaal ook niet misstaan. Overigens hadden ze dat in de oertijd van de Rotterdamse metro al, maar dan omgeroepen door een perronopzichter.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Overal ter wereld werkt dit gewoon met een pieptoon.
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Er zijn wel afwijkingen.
In Nederland wordt eerst het sluitgeluid afgespeeld, en daarna sluiten de deuren pas.
In Duitsland hoor je vaak "Zurückbleiben Bitte" en daarna worden met geluidstoon de deuren gesloten. Overigens wordt dat ook bij trams gebruikt. Denk dan aan een rinkelende schoolbel of een piepsignaal, ook als de deuren allang gesloten zijn of nooit open zijn geweest.
In Nederland wordt eerst het sluitgeluid afgespeeld, en daarna sluiten de deuren pas.
In Duitsland hoor je vaak "Zurückbleiben Bitte" en daarna worden met geluidstoon de deuren gesloten. Overigens wordt dat ook bij trams gebruikt. Denk dan aan een rinkelende schoolbel of een piepsignaal, ook als de deuren allang gesloten zijn of nooit open zijn geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Ik denk dat Dexter bedoelt dat eerst een gesproken tekst komt en daarna de pieptoon. Bijvoorbeeld:
Niet meer instappen. <korte pauze> *piieeeeeeep* <deuren sluiten>
Niet meer instappen. <korte pauze> *piieeeeeeep* <deuren sluiten>
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Als je zelf wel eens bij de bedoelde halte staat, dan snap je misschien waarom voor deze oplossing gekozen is.
Een paar jaar geleden is er door de LF Rotterdam gemeenteraad voor gekozen om de doorstroming van het autoverkeer voorrang te geven aan de prioriteit van de trams.
Vooral op het Hofplein met vele trambewegingen, maar ook veel ander verkeer, krijgt iedereen groen of wit op z'n beurt, maar dat houdt wel in, dat trams soms minuten lang moeten wachten.
Omdat soms slechts kort gewacht moest worden en soms heel lang, wist een trambestuurder natuurlijk niet of hij de deuren open kon houden of niet.
Als de deuren gewoon open kunnen blijven gaan en het licht springt op wit, dan moet er eerst gewacht worden, totdat de deuren volledig dicht zijn en met die Citadis duurt dat over het algemeen iets langer dan met de oude trams.
Tevens is optrekken ook niet zo snel als met de oude, dus dan kan het zijn, dat het licht alweer op rood gesprongen is, voordat de tram daarwerkelijk vertrokken is.
Het valt wel op, dat de RET er voor gekozen heeft om het vertrektsignaal van de metro nu ook voor dit verkeerslicht te gaan gebruiken...
Een paar jaar geleden is er door de LF Rotterdam gemeenteraad voor gekozen om de doorstroming van het autoverkeer voorrang te geven aan de prioriteit van de trams.
Vooral op het Hofplein met vele trambewegingen, maar ook veel ander verkeer, krijgt iedereen groen of wit op z'n beurt, maar dat houdt wel in, dat trams soms minuten lang moeten wachten.
Omdat soms slechts kort gewacht moest worden en soms heel lang, wist een trambestuurder natuurlijk niet of hij de deuren open kon houden of niet.
Als de deuren gewoon open kunnen blijven gaan en het licht springt op wit, dan moet er eerst gewacht worden, totdat de deuren volledig dicht zijn en met die Citadis duurt dat over het algemeen iets langer dan met de oude trams.
Tevens is optrekken ook niet zo snel als met de oude, dus dan kan het zijn, dat het licht alweer op rood gesprongen is, voordat de tram daarwerkelijk vertrokken is.
Het valt wel op, dat de RET er voor gekozen heeft om het vertrektsignaal van de metro nu ook voor dit verkeerslicht te gaan gebruiken...
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Pratende verkeerslichten in Rotterdam
Ik vind het wel toepasselijk om het metro geluidsignaal te gebruiken, want dat zijn de meeste mensen wel gewend. :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten