Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Europa

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Europa

Bericht door Ruben »

Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Europa
Geplaatst op: dinsdag 30 november 2010 19:47
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 november 2010 20:33


Een Duits reisbureau heeft onderzoek gedaan naar de kosten van het reizen per openbaar vervoer in verschillende Europese steden. Hieruit is gebleken dat Amsterdam één van de duurste steden is als het om het reizen per openbaar vervoer gaat, het hoeft enkel Zürich en Londen voor zich te dulden.

1-uurskaartje
Sinds de introductie van de OV-Chipkaart is het 1-zonekaartje van € 1.60 verdwenen, en is het goedkoopste kaartje wat op een metrostation of in de tram/bus te koop is het 1-uurskaartje van € 2.60. Deze prijs ligt 53% boven de gemiddelde prijs van vergelijkbare tickets in de andere steden. Het 1-uurskaartje is het goedkoopste standaardkaartje, omdat verwacht werd dat de wagenverkoop door de introductie van de OV-Chipkaart zou afnemen en GVB geen inkomsten wilde mislopen. De wagenverkoop is echter gelijk gebleven, wat maakt dat de incidentele reiziger duur uit is.

Dag- en Weekkaarten
Ook met het dagkaartje staat Amsterdam op plek 2 van duurste steden. Echter wordt hier de lijst aangevoerd door Londen, waar dit kaartje met € 8.28 55% boven de gemiddelde prijs ligt. Amsterdam ligt met € 7 31% boven dit gemiddelde.
De Amsterdamse weekkaart is met een prijs van € 29 dik 37% duurder dan weekkaarten van andere steden. Enkel Zürich en Londen zijn duurder.
Hierbij kan ook nog aangetekend worden, dat waar in de meeste steden met zo'n kaartje bij alle regionale vervoerders gereisd kan worden, dit kaartje in Amsterdam enkel bij GVB geldig is. Om deze reden is er onlangs opnieuw gepleit voor een Amsterdams regiokaartje, dat bij alle vervoerders geldig zou zijn.

Abonnementen
Zijn de occasionele reiziger en de toerist in onze hoofdstad in verhouding duur uit, de regelmatige reiziger voor welk een abonnement voordelig is, hoeft dat niet te zijn. Het maandabonnement waarmee in Amsterdam binnen 1 zone gereisd kan worden kost € 42.25, wat 30% onder het gemiddelde ligt. Wil je in 2 zones kunnen reizen, betaal je wel weer zo'n 15% meer dan de gemiddelde prijs van abonnementen in andere steden.

Over de gehele linie genomen zijn de vervoerbewijzen in het Amsterdamse openbaar vervoer dus bijna het duurste van heel Europa. Het internetreisbureau ab-in-den-urlaub.de vergeleek volgens een woordvoerder de steden op basis van de informatie op internet en combineerde deze met telefonisch onderzoek en bevolkingsonderzoek.

© ovinnederland.nl, 2010
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Vinny »

In Zürich is het openbaar vervoer ook duur: Een enkele reis kost 4 frank (3 euro), een dagkaart 8 frank (6 euro). Een maandabonnement voor zone 10 (Gemeente Zürich) kost 77 frank (58 euro).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Caspar »

In Boekarest betaal je 70 cent voor 2 ritten per metro, tram of bus. Waarbij je met de metro ook kan overstappen voor dat geld. voor 35 cent kan je dus de hele stad door reizen. Nu denk je, ja maar daar is het OV natuurlijk ontzettend pauper. De metro gaat er iedere 3 tot 5 minuten per lijn en het rollend materieel is aanzienlijk moderner dan in NL. Ook de bussen zijn er modern. (trams niet)

Wat dichter bij huis is ook Parijs al een stuk voordeliger dan Amsterdam met €1,70 voor een kaartje binnen 1 zone. Die ene zone is dan wel net zo groot als heel Amsterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Vinny »

Met dien verstande dat personeelskosten de belangrijkste onkostenpost is voor de OV-bedrijven. Landen waar arbeid goedkoop is (Roemenie) hebben dus ook goedkope OV tarieven. 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Caspar »

Maar een verschil van bijna 35% tussen Parijs en Amsterdam? Is dat ook door de loonkosten te verklaren?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Chauf21 »

Wellicht interessant in dit topic: Comparative study of the public transport financing and of the fare policy in different metropolitan areas of Europe, een studie verricht door de regionale autoriteit van Barcelona.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Meltrain »

Volgens mij is Amsterdam trouwens nauwelijks duurder dan Rotterdam.
In Rotterdam is het goedkoopste kaartje €2,50 maar daar mag je uitsluitend met tram en bus van de RET mee reizen.
Verder is een Dagkaart in Rotterdam €6,-. Weliswaar is dit €1,- goedkoper dan in de hoofdstad, maar waar je bij GVB exact 24 uur kunt reizen (dus incl. nachtbus), is dat ij de RET niet mogelijk.
Ik zou dus durven zeggen dat Rotterdam nog duurder is dan Amsterdam. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Maar een verschil van bijna 35% tussen Parijs en Amsterdam? Is dat ook door de loonkosten te verklaren?
Het Parijse OV wordt zwaar gesubsidieerd, het is zelfs een van de meest gesubsidieerde OV-netwerken ter wereld. :idea:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Suus »

Alleen anders dan de onze, want een aanzienlijk deel van de inkomsten komt uit de vervoersbelasting die alle bedrijven met meer dan een X-aantal werknemers moeten betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Dexter »

Jij bedoelt de Versement Transports. Ik dacht dat die alleen voor de aanleg van nieuwe lijnen bestemd was en de subsidie voor de exploitatie voor het merendeel van de staat afkomstig was?
Vallend blad maakt rails glad.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Ruben »

Ironisch genoeg komen er in zowel Amsterdam als Parijs 39% van de opbrengsten uit kaartverkoop. De stelling dat het OV daar dusdanig gesubsidieerd wordt dat het tot lagere tarieven dan in Amsterdam leidt, vind ik niet stroken met die figuren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Jij bedoelt de Versement Transports. Ik dacht dat die alleen voor de aanleg van nieuwe lijnen bestemd was en de subsidie voor de exploitatie voor het merendeel van de staat afkomstig was?
In Parijs komt minder dan 2% van de subsidie van de nationale regering. In Amsterdam komt 98% van de subsidie van de nationale regering. En de Versement Transports wordt ook besteed om de hogere exploitatiekosten van bijvoorbeeld trams sluitend in de begroting te krijgen. Een investering die zich vaak terugverdiend trouwens, want de inkomsten uit kaartverkoop nemen ook toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Dexter »

@Bee en NS-Reiziger: Ik dacht echt dat dat zo was. Bedankt voor jullie toelichting!
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:@Bee en NS-Reiziger: Ik dacht echt dat dat zo was. Bedankt voor jullie toelichting!
Steden in Frankrijk mogen een belasting heffen, afhankelijk van de grootte van de stad, om in OV te steken. Was laatst in een topic. Die 2% komt van de Franse Rijksoverheid, er zit echter veel meer subsidie op dan die 2% maar het heet anders.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:Ironisch genoeg komen er in zowel Amsterdam als Parijs 39% van de opbrengsten uit kaartverkoop. De stelling dat het OV daar dusdanig gesubsidieerd wordt dat het tot lagere tarieven dan in Amsterdam leidt, vind ik niet stroken met die figuren.
Merk op dat de exploitatie van metro- en RER verbindingen relatief goedkoper is dan de exploitatie van een tramnet. Dit heeft te maken met het feit dat de voertuigen sneller kunnen rijden (hogere omloopsnelheid = minder voertuigen = minder personeel), en bovendien zijn metrovoertuigen ook langer, zodat je meer reizigers per omloop kunt vervoeren. Parijs heeft nauwelijks trams, maar wel veel metro^s terwijl de situatie in Amsterdam natuurlijk vrijwel omgekeerd is.
En de Versement Transports wordt ook besteed om de hogere exploitatiekosten van bijvoorbeeld trams sluitend in de begroting te krijgen. Een investering die zich vaak terugverdiend trouwens, want de inkomsten uit kaartverkoop nemen ook toe.
Dat vraag ik me nou net af. De belasting (Versement Transports) is kennelijk nog steeds nodig.

Overigens denk ik dat in Parijs de ambtenaren mentaliteit onder het OV personeel en vakbonden nog wel wat hoger is dan in Nederland. Kortom, ik vermoed dat als de politiek het echt wil er een grote efficiencyslag kan plaatsvinden zonder dat de dienstverlening echt in gevaar komt. En aan de andere kant: als de prijs van een metrokaartje omhoog gaat, dan is de metro wellicht verlost van rondhangende zigeuners en ander soort zwervers: mijn gevoel zegt dat Parijs daar meer last van heeft dan bijvoorbeeld Londen (waar het OV beduidend duurder is).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Wubbo »

Zolang sommige stations nog open zijn en er geen controle is (en je dus met een kinderkaartje of welke andere kortingsvorm dan ook gewoon het station in kan) zul je die groep blijven houden. Da's meer een maatschappelijk probleem dan een metroprobleem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Overigens denk ik dat in Parijs de ambtenaren mentaliteit onder het OV personeel en vakbonden nog wel wat hoger is dan in Nederland. Kortom, ik vermoed dat als de politiek het echt wil er een grote efficiencyslag kan plaatsvinden zonder dat de dienstverlening echt in gevaar komt. En aan de andere kant: als de prijs van een metrokaartje omhoog gaat, dan is de metro wellicht verlost van rondhangende zigeuners en ander soort zwervers: mijn gevoel zegt dat Parijs daar meer last van heeft dan bijvoorbeeld Londen (waar het OV beduidend duurder is).
Zwartrijden is een zeer populaire sport in Parijs. Er wordt ook amper wat tegen gedaan, want de mensen van de RATP hebben amper bevoegdheden (denk aan de Amsterdamse Toezichthouders, die mogen ook niets anders dan toezicht houden of de poortje het wel doen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Dexter »

Toch lijkt het alsof metrosystemen zoals die in Londen en Parijs zeer goed zijn afgesloten door poortjes bij de in- en uitgangen, ik zou daar als toerist niet durven zwartrijden. Of het moet maar de schijn zijn voor ons als buitenlanders.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Geert »

Met de ervaringen van tegenwoordig uit Rotterdam en Amsterdam waar de metro ook 'afgesloten' is (en je merkt hoe makkelijk mensen toch door een poortje komen) zal het vooral de schijn zijn dat zwartrijden wordt tegengehouden :lol:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door find_your_spot »

Een verschil is dat ik in Parijs bij veel poortjes allemaal beveiligers met hondjes zag staan.

In Nederland staan bij de poortjes nog geen hondjes die om je vervoerbewijs komen te controleren. :')
For Your Railroad Adventures
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Dexter »

find_your_spot schreef:Een verschil is dat ik in Parijs bij veel poortjes allemaal beveiligers met hondjes zag staan.
Af Fifi! :lol: Met het machtvertoon wat je in Frankrijk ziet, zou de gemiddelde zwartrijder hier ook ineens netjes betalen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Suus »

Maar die mensen met honden zijn dus van de politie. De politie van Parijs is een soort elitekorps die soms niet onder doet voor een militaire organisatie (net zoals de Gendarmerie in landelijk Frankrijk). Die lopen ook wel eens met Fifi's en Melba's rond ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door midnet »

volgens mij is dat onderzoek toch wel heel onvolledig: zonder meer is Skandinavie de top in duurte. Vooral Norge, met ik meen in Oslo ENKELtjes-zonder overstap (dan koop je maar een soort strippenkaart met tenminste 50 strippen) 30 NOK=rond de 4 EUR (te lui om het precies nu na te zoeken).
Stockholm: een jaar of 2-3 terug hadden ze geld over en toen werd het tarief tijdelijk verlaagd-20 SEK (rond de 2 eur). Maar toen kwamen er wat overvallen laat op de avond (ja, ook daar!) en toen werd alle cash van de bus afgehaald-je kunt nu met je mobiel betalen. Inmiddels is prijs weer hoger en zijn weer zones ingevoerd (want het betreft de hele provincie-wel 150 km nd->zd). En daar sta je dan als onwetende udenlandsker zonder telefoon op zak........TAXI meneer!
Ook in Helsinki liggen de gewone prijzen voor indestad rond de 2,50/2,60 en DK iets van 7-8 EUR
En buiten de Euroepese wereld): hoewel Japan=Nihon de naam heeft, valt het op zich wel mee. Wel steeds altijd enkeltjes-meestal naar afstand, maar zo rond de 100-200 JPY=1,50-2,50 eur.
La France heeft traditioneel altijd vrij lage (net als Italia en Espagna) OV-BUStarieven. IN veel steden is een enkeltje 1 eur, soms 1,50. IN vrij veel departementen is inmiddels ook een flat fare-vaak 2 eur-voor gebieden die groter zijn als een NL-provincie (maar met allerberoerdst aanbod). Rond Nice is het 1 eur en mag je 1x overstappen-dus je kan ritten van 60 km zo maken (Grasse-Nice-Monaco)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door deadlock »

In Denemarken kost één zone 23 kronen in de bus en 21 kronen vanaf een klippekort (strippenkaart). Dat is €3,07 resp €2,80. Daar mag je een uur mee reizen binnen die zone. Wil je langer of verder dan kan je bijklippen. Het principe werkt hetzelfde als een strippenkaart met een basiszone en daarna een extra klip als je verder wilt. Het is alleen wel irritant dat je dus per twee klippen betaalt. Als je twee zones wilt reizen moet je een andere kaart kopen of vier zones afrekenen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Amsterdamse vervoerbewijzen GVB onder de duurste van Eur

Bericht door Dexter »

Het maakt mij op zich niet uit om wat meer te betalen, als je er dan ook wat voor mag verwachten. Dus een goed functionerend, punctueel, frequent rijdend en uitgebreid OV-net. In Parijs of zelfs een stad met een middelgroot metronet zoals München, zou ik met alle plezier wat meer betalen voor een kaartje als je ziet wat je daar krijgt.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten