Pagina 2 van 3

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:04
door Suus
Amsterdam heeft een laag kilometertarief, dus die 20% is nergens op gebaseerd. Sterker nog, lijn 9 volledig afrijden is bijvoorbeeld precies even duur met een ov-chipkaart dan een strippenkaart, voor alle reizigers die later instappen of eerder uitstappen betalen dus minder dan eerst. Maar ja, als iedereen maar wegwerpkaartjes van 2,60 blijft kopen kan ik ook beweren dat de ov-chipkaart heel erg duur is. :')

Alleen de mensen in Amstelveen kunnen janken over de strippenkaart, maar wie maakt een zone dan ook 10 kilometer lang :N

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:47
door Vinny
Met die kanttekening dat Amstelveners over het algemeen niet dermate krap bij kas zitten dat ze geen buskaartje kunnen betalen, maar los van de aparte zoneindeling wordt Amstelveen natuurlijk wel extra benadeeld, omdat er in de route van metrolijn 51 een nogal lange omweg zit...., maar goed lijn 5 voorziet natuurlijk wel in een goedkoper (maar trager) alternatief.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 22:34
door hauptbahnhof
Wat dachten jullie van de tramlijnen die alleen in het centrum blijven (lijn 3 en 10)?

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 22:37
door Suus
Zie ik meer in het opheffen van tramlijn 16 als ik eerlijk ben...

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 22:54
door hauptbahnhof
En wat moet er vanaf Stadionplein naar Museumplein over de route van 16 rijden?

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:04
door Oud forumgebruiker
uit mijn hoofd rijdt Connexxion daar al met de 142, 170, 172 en 197.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 23:05
door Suus
Lijn 142, 170, 172, 197.

Edit: Zoals Ziggy zegt dus.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 10:26
door deadlock
Bee schreef:Amsterdam heeft een laag kilometertarief, dus die 20% is nergens op gebaseerd. Sterker nog, lijn 9 volledig afrijden is bijvoorbeeld precies even duur met een ov-chipkaart dan een strippenkaart, voor alle reizigers die later instappen of eerder uitstappen betalen dus minder dan eerst. Maar ja, als iedereen maar wegwerpkaartjes van 2,60 blijft kopen kan ik ook beweren dat de ov-chipkaart heel erg duur is. :')

Alleen de mensen in Amstelveen kunnen janken over de strippenkaart, maar wie maakt een zone dan ook 10 kilometer lang :N
Nou, dat is weldegelijk ergens op gebaseerd. Dat was een onderzoek van TROS Radar waaruit bleek dat alleen in Rotterdam de prijzen gelijk of zelfs naar beneden gingen als je met een OV-Chipkaart ging reizen en voor de rest werd het in alle steden een beetje of zelfs veel duurder. Waaronder in Amsterdam, Arnhem en Zwolle zo'n 20% Er stond een leuk word document over online op de site van het ROCOV maar die 404't. Ik zal blijven zoeken want het is gedocumenteerd.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 11:11
door Klaasje
De SP heeft in Utrecht ook al eens zo'n onderzoek uitgevoerd waaruit naar voren kwam dat het ov duurder zou worden van de Chipkaart. Maar....: Is het onderzoek dat is uitgevoerd wel representatief? Dat is natuurlijk een belangrijke vraag.
De SP reisde tussen de verschillende gemeenteraadsleden en nee die wonen natuurlijk niet op plekken waartussen rechtstreekse lijnen rijden door grote aantallen reizigers. Hierdoor moet je al snel omreizen. Dan zal het me ook niet verbazen dat ze aan uiteindes van een zone wonen. Dan gaat de teller hard lopen..
Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn. Zaten die reizen ook in het onderzoek?..... (in ieder geval roepen die niet half zo hard als de mensen die wel duurder uit zijn.)

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 13:54
door Daniel
Klaasje schreef:Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn.
Hangt maar net van de kilometertarieven af natuurlijk...

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 14:00
door Klaasje
Ik had het vooral over de kilometer-vermenigvuldigingsfactor natuurlijk :wink: Overigens weet ik Almere ook wel een paar reisjes waar exact twee keer zo duur uit bent met de chipkaart. Toch zijn dat zulke obscure routes dat ik me daar niet zo druk over maak..

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:14
door Daniel
Dordrecht heeft gevallen waarin een reis wijk -> station 50% duurder wordt, maar ook waarin wijk -> station precies even duur blijft als nu met de strippenkaart. Onder die laatste categorie vallen ook wijken die nu maar net over de zonegrens liggen, daar is dus nog nieteens voordeel door de chipkaart.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:16
door find_your_spot
deadlock schreef: Precies en geen stomme verdeelsleutel meer en 2,50 voor een enkele reis :neg: :pos: En 20% meer betalen bij reizen op saldo gemiddeld.
In veel gevallen is een 1 uurs GVB kaartje spot goedkoop in vergelijking door op saldo vol tarief te gaan reizen met een p of a kaart.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 16:29
door reisthijs
Klaasje schreef:Maar....: Is het onderzoek dat is uitgevoerd wel representatief?
Mijn ervaring is dat dit het geval is. Ik zie ook nog altijd veel mensen in Utrecht (mijzelf incluis) met de strippenkaart reizen terwijl de OV-chipkaart hier meer dan een jaar geleden is ingevoerd. Dat zou wel anders zijn als die chipkaart niet duurder was.
Klaasje schreef:Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn.
Ook een rechstreekse rit wijk<->station pakt in Utrecht snel duurder uit met de OV-chipkaart. Hierin zal ook meespelen dat de Utrechtse centrum-zone relatief groot is.

Het voordeel bij korte ritjes is ook beperkt doordat het basistarief bij de chipkaart vrij hoog is. Zie bijvoorbeeld de veelgemaakte korte rit CS->Bleekstraat dat kost met de chip 94 cent. Dat is inderdaad goedkoper, maar het scheelt slechts 6%. Terwijl de wat langere ritten vaak 25% (of meer) duurder zijn.

En heb je al gedacht aan het gebruik in de trein op korte trajecten waar de strippenkaart geldig is/was? Daar is de OV-chipkaart véél duurder.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 16:50
door Klaasje
reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Maar....: Is het onderzoek dat is uitgevoerd wel representatief?
Mijn ervaring is dat dit het geval is. Ik zie ook nog altijd veel mensen in Utrecht (mijzelf incluis) met de strippenkaart reizen terwijl de OV-chipkaart hier meer dan een jaar geleden is ingevoerd. Dat zou wel anders zijn als die chipkaart niet duurder was.
Dan klopt het allicht dat het duurder is geworden met de ov-chipkaart maar dat betekend nog steeds niet dat het onderzoek representatief is. Als uit een representatief onderzoek (wat dus rekening houdt met alle mogelijke reisbewegingen afgezet tegen de hoeveelheid daarvan) komt dat men gemiddeld 15% duurder is en uit het SP onderzoek kwam dat het 30% duurder is dan kan je uit beide concluderen dat het duurder geworden is. Nu zie ik bevestigd dat het inderdaad duurder is maar aan de hand van dat onderzoek valt dat nog niet te concluderen.
reisthijs schreef:
Klaasje schreef:Daartegenover zijn er veel reizigers die van een station of naar een station reizen. Dit zijn vaak rechtstreekser verbindingen waardoor die sowieso al minder snel duur zijn. Daarnaast pakken er ook genoeg mensen voor een eigenlijk erg kort stukje de bus waardoor er zelfs reizigers bijzitten die goedkoper uit zijn.
Ook een rechstreekse rit wijk<->station pakt in Utrecht snel duurder uit met de OV-chipkaart. Hierin zal ook meespelen dat de Utrechtse centrum-zone relatief groot is.
Ja dat probleem speelt in bijvoorbeeld Almere ook met de zone 5865 (Almere-stad). Die is nl. 10 bij 5 km groot. Dit speelt overigens alleen op ritten naar het centrum, niet op ritten naar het dichtstbijzijnde station.
reisthijs schreef:Het voordeel bij korte ritjes is ook beperkt doordat het basistarief bij de chipkaart vrij hoog is. Zie bijvoorbeeld de veelgemaakte korte rit CS->Bleekstraat dat kost met de chip 94 cent. Dat is inderdaad goedkoper, maar het scheelt slechts 6%. Terwijl de wat langere ritten vaak 25% (of meer) duurder zijn.
Daarentegen heb je ook relatief korte ritten over een zonegrens heen die nogal veel goedkoper geworden zijn. De korting daarvan kan theoretisch een heel eind richting de 50% uitkomen voor uitzonderingsgevallen. Daarnaast is er ook een groep mensen goedkoper uit omdat de binnen 35 minuten weer inchecken bij een Bus-trein-Bus-overstap.
reisthijs schreef:En heb je al gedacht aan het gebruik in de trein op korte trajecten waar de strippenkaart geldig is/was? Daar is de OV-chipkaart véél duurder.
Jammer dat de NS een minimumtarief aanhoud ja. Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn om de tariefintegratie te laten vervallen bij de invoering van "één kaart voor bus, tram en trein"

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 18:06
door find_your_spot
Klaasje schreef:Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn om de tariefintegratie te laten vervallen bij de invoering van "één kaart voor bus, tram en trein"
Natuurlijk wel. Die hele chipkaart is express zo ingevoerd.

Overigens gaat de 40% korting en meereiskorting ook verdwijnen.
Iedereen zal moord en brand schreeuwen, maar stiekem door ieders strot worden geduwt... :Y

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 19:38
door Wubbo
Bron? Ik kan me niet voorstellen dat de VDU verdwijnt namelijk.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:00
door Vinny
De NS wilde ooit een totaal andere tariefopbouw gaan hanteren, met kilometerbundels in plaats van abonnementen..., de VDU zou worden opgeknipt in een aantal kortingstrappen, maar dat heb ik ook maar ooit ergens gelezen dus ik weet niet in hoeverre die plannen nog altijd actueel zijn...

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:10
door Suus
Kan dat niet in een apart topic besproken worden?

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:21
door robert55
NS experimenteert momenteel met twee kaarten: dalvrij voor 95 €/mnd [vrij reizen behalve bij incheck tussen 6.55 en 8.55 en tussen 16.25 en 18.25] en weekendvrij [25 %/mnd] met zaterdag en zondag vrij en werkdagen korting behalve in beide spitsen. Kan een interessante vervanger voor de VDU zijn.

Maar we dwalen nu wel ver af van de vraag of Amsterdam op het stadsvervoer kan bezuinigen. Aan de ideetjes hier geomed wil ik graag toevoegen: laat de streekbusjes eindigen op de Marnixstraat. Maar al die palnnetjes zetten denk ik onvoldoende zoden aan de dijk, je zal steviger moeten ingrijpen, bijvoorbeeld de conducteur op de tram afschaffen

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:24
door Suus
Hoe kan je bij het stadsvervoer bezuinigen door de streekbussen in te korten? Volgens mij kan je juist op het stadsvervoer bezuinigen door op sommige assen in de stad juist het streekvervoer belangrijk te maken. Dat rijdt er nu toch al en moet toch al betaald worden.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:35
door Vinny
In ieder geval: snijden in kosten OV kan ook betekenen dat het kilometertarief omhoog moet. Uiteindelijk is de regio Amsterdam nu een van de goedkoopste regio's, dat is wellicht historisch zo gegroeid, maar geen reden om dat vast te houden. Wat naar mijn mening wel zou kunnen is om vooral het "Hoogwaardig Openbaar Vervoer" een hoger kilometertarief te geven, net zoals dat vroeger met de interliner het geval was.

Ik denk dat er best wel wat bezuinigingen door te voeren zijn die niet of nauwelijks reizigers treffen:
- Betere afstemming streekvervoer/stadsvervoer. Op een streekvervoeras waar elke vijf minuten een streekbus rijdt hoeft niet nog eens een stadsbus of tram te rijden en andersom.
- Routeoptimalisatie van ontsluitende lijnen. Buslijn 64 in West, Buslijn 62 in Zuid rijden allemaal erg interessante toeristische routes, maar erg zinvol lijkt me dat niet.
- Inkrimpen van de avonddienstregeling, wellicht door net als in Brussel een andere lijnvoering te hebben
- Inkrimpen nachtnet, het is de laatste jaren erg uitgebreid en ik heb niet het idee dat dit nou veel reizigers heeft opgeleverd
- In plaats van een continuering van de hoge frequentie, alleen de drukste delen van de route met extra materieel rijden (het 29/9 en 27/17 verhaal)
- Afschaffen van 1 mei als betaalde feestdag voor het personeel.

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:37
door Vinny
laat de streekbusjes eindigen op de Marnixstraat.
Er is nu te weinig capaciteit om die reizigers via de bestaande tramlijnen te vervoeren. De Leidsestraat, daar kan echt helemaal niets meer bij...

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:40
door Chauf21
Vinny schreef:In ieder geval: snijden in kosten OV kan ook betekenen dat het kilometertarief omhoog moet.
Snijden in de kosten kan in geen geval betekenen dat je de kilometerprijs omhoog gooit. Dat is namelijk geen kostenpost. Om financieel gezien geen winst of verlies te draaien kan je aan de knoppen van de opbrengsten draaien, maar dat is iets anders :idea:

Re: Amsterdam moet snijden in kosten ov

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:49
door Vinny
Als de vervoerder meer opbrengsten heeft, hoef je als overheid minder subsidie te gevan aan het openbaar vervoerbedrijf..., zo bedoelde ik dat eigenlijk :wink: