'Fyra niet winstgevend voor 2024'
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
'Fyra niet winstgevend voor 2024'
'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Geplaatst op: maandag 13 december 2010 09:29
Laatst bijgewerkt: maandag 13 december 2010 09:30
AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten niet voor 2024 winst te maken met de hogesnelheidstrein Fyra.
Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. De trein trekt volgens Spaargaren te weinig reizigers om de hoge kosten van Fyra te compenseren. Het spoorbedrijf heeft inmiddels een voorziening van 170 miljoen euro geboekt voor de verliezen van Fyra. In de zomer meldde de NS een verlies van 62 miljoen.
Lees verder
Geplaatst op: maandag 13 december 2010 09:29
Laatst bijgewerkt: maandag 13 december 2010 09:30
AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten niet voor 2024 winst te maken met de hogesnelheidstrein Fyra.
Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. De trein trekt volgens Spaargaren te weinig reizigers om de hoge kosten van Fyra te compenseren. Het spoorbedrijf heeft inmiddels een voorziening van 170 miljoen euro geboekt voor de verliezen van Fyra. In de zomer meldde de NS een verlies van 62 miljoen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Dit verbaast me nou helemaal niks
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Maar 15 jaar verlies maken dat is bedrijfstechnisch amper mogelijk, misschien moet er toch eens goed gekeken worden naar een oplossing.
want als ik directeur van NS high speed was zou ik het bedrijfsonderdeel falliet laten verklaren, om er voor te zorgen dat andere bedrijfsonderdelen van de NS beschermd worden, als NS highspeed falliet verklaard wordt zullen internationale lijnen die wel goed draaien ook verdwijnen, en of je dat als je overheid wil bereiken......
want als ik directeur van NS high speed was zou ik het bedrijfsonderdeel falliet laten verklaren, om er voor te zorgen dat andere bedrijfsonderdelen van de NS beschermd worden, als NS highspeed falliet verklaard wordt zullen internationale lijnen die wel goed draaien ook verdwijnen, en of je dat als je overheid wil bereiken......
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Van Wikipedia
Jammer voor de NS, maar ze kunnen beter HSA failliet laten verklaren. Niet meteen heel NS HiSpeed, want dat draait volgens mij wel. Alleen de HSA dan dus maar, toch geen Fyra?De exploitant HSA dreigt failliet te gaan en heeft een nieuwe businesscase ingediend bij de minister. [9] HSA heeft al meerdere keren uitstel gekregen voor het betalen van concessie vergoeding.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Nu laat je me twijfelen, maar NS highspeed is toch winnaar van de concessie HSL en toch geen ander dochterbedrijf van de NS?Lyntus schreef:Van WikipediaJammer voor de NS, maar ze kunnen beter HSA failliet laten verklaren. Niet meteen heel NS HiSpeed, want dat draait volgens mij wel. Alleen de HSA dan dus maar, toch geen Fyra?De exploitant HSA dreigt failliet te gaan en heeft een nieuwe businesscase ingediend bij de minister. [9] HSA heeft al meerdere keren uitstel gekregen voor het betalen van concessie vergoeding.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
NS Hispeed is geen bedrijf maar een merk dat gebruikt wordt door HSA en NS Internationaal.
HSA (dochterbedrijf van NS en KLM) is de concessiehouder van de HSL-Zuid en de exploitant van de Fyra.
NS Internationaal (een andere dochter van NS) is de exploitant van overige internationale treinen zoals de Beneluxtrein, IC Berlijn en ICE.
HSA (dochterbedrijf van NS en KLM) is de concessiehouder van de HSL-Zuid en de exploitant van de Fyra.
NS Internationaal (een andere dochter van NS) is de exploitant van overige internationale treinen zoals de Beneluxtrein, IC Berlijn en ICE.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
NS Internationaal heet toch NS HiSpeed. NS Hispeed is daarmee toch een bedrijf én een merknaam. Of zit ik nu helemaal mis.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
NS Internationaal is een bedrijfsonderdeel van de Nederlandse Spoorwegen dat gaat over de buitenlandse lijnen. Een merknaam die NS Internationaal hanteert is NS HiSpeed.
De Fyra wordt geëxploiteerd door de HSA ( voor 90% eigendom van de NS, de rest is eigendom van KLM ) onder de naam van NS HiSpeed.
Als Fyra failliet zou moeten gaan, kan de NS gewoon HSA afstoten of failliet laten verklaren. Het is een onderdeel van NS HiSpeed, maar de Fyra verkoopt kaarten etc. via NS HiSpeed maar is verder eigenlijk een zelfstandig onderdeel.
Mocht Fyra dus failliet gaan, kan de NS HSA failliet laten gaan en HiSpeed kan gerust verder met winstgevende trajecten.
De Fyra wordt geëxploiteerd door de HSA ( voor 90% eigendom van de NS, de rest is eigendom van KLM ) onder de naam van NS HiSpeed.
Als Fyra failliet zou moeten gaan, kan de NS gewoon HSA afstoten of failliet laten verklaren. Het is een onderdeel van NS HiSpeed, maar de Fyra verkoopt kaarten etc. via NS HiSpeed maar is verder eigenlijk een zelfstandig onderdeel.
Mocht Fyra dus failliet gaan, kan de NS HSA failliet laten gaan en HiSpeed kan gerust verder met winstgevende trajecten.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Ik dacht dat de HSA en NS-Internationaal gefuseerd waren tot NS-Hispeed. Dat was volgens mij een doorzichtige poging van de NS om het verlies van de ene dochter met de winst van de andere te compenseren. Voor "vader" NS maakt het natuurlijk weinig uit, het gaat om familiegeld...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Nu je het zegt, je hebt helemaal gelijk. NS Internationaal is de oude naam van NS HiSpeed.Vinny schreef:Ik dacht dat de HSA en NS-Internationaal gefuseerd waren tot NS-Hispeed. Dat was volgens mij een doorzichtige poging van de NS om het verlies van de ene dochter met de winst van de andere te compenseren. Voor "vader" NS maakt het natuurlijk weinig uit, het gaat om familiegeld...
Dus de constructie zit eigenlijk zo:
Fyra >> HSA >> NS HiSpeed
Stel nou dat Fyra dus failliet zou gaan, dan kan de NS gewoon HSA failliet laten gaan. NS HiSpeed bevat namelijk ook de Thalys en Beneluxtrein, die lopen wel goed voor zover ik weet.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Niet dus, ze doen alleen maar alsof.Vinny schreef:Ik dacht dat de HSA en NS-Internationaal gefuseerd waren tot NS-Hispeed.
Er zijn overigens niet twee, maar drie bedrijven die de naam NS Hispeed gebruiken: HSA Beheer NV, NS Internationaal BV en Thalys Nederland NV.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Toeslag omlaag meer reizigers meer inkomsten!
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
NS HiSpeed bevat ook ICELyntus schreef: Stel nou dat Fyra dus failliet zou gaan, dan kan de NS gewoon HSA failliet laten gaan. NS HiSpeed bevat namelijk ook de Thalys en Beneluxtrein, die lopen wel goed voor zover ik weet.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Volgens mij is de band tussen NS en HSA ook zo ingewikkeld dat het niet mogelijk is om HSA zomaar failliet te laten gaan zonder dat NS daar onder lijdt, maar ik ben geen econoom dus het fijne weet ik daar niet van :-).
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Nee, het is ook een totale open deur. Als je iets van nieuwswaarde erin had willen zetten, was het "Fyra winstgevend vanaf 2025" geworden. Maar dat zou een leugen zijn, aangezien Fyra in geen honderdduizend jaar winstgevend zal zijn. We moeten hopen dat die kostenpost voor 2024 opgehouden zal zijn met bestaan, eigenlijk :YPijnackerbus schreef:Dit verbaast me nou helemaal niks
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Ik zag vandaag de advertentie:
Voor Fyra hoeft de laatste twee weekenden van december geen toeslag betaald te worden!
met koeie letters eronder:
FYRA GRATIS voor reizigers met een NS kaartje!
Dat is op zijn minst misleidend als je mij vraagt...
Voor Fyra hoeft de laatste twee weekenden van december geen toeslag betaald te worden!
met koeie letters eronder:
FYRA GRATIS voor reizigers met een NS kaartje!
Dat is op zijn minst misleidend als je mij vraagt...
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
het klopt wel gewoon op zich. En als je er geen
GRATIS
Bij zet wordt er geen kat wakker in dit land, dat weet iedereen.
GRATIS
Bij zet wordt er geen kat wakker in dit land, dat weet iedereen.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Mag ik vragen, waar heb je dit advertentie gezien?
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
In de Metro.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Ik vraag me überhaupt af waarom er persé een basistreindienst moest worden afgedwongen, waarvan al bij voorbaat vast stond dat deze niet aantrekkelijk zou zijn. En dan nog een (voor Nederlandse begrippen) enorme toeslag er bovenop. Ze hadden beter of meteen een halfuursdienst kunnen opstarten met een bescheiden toeslag (3,00 euro is nog wel overkomelijk) of pas als je al naar Breda kunt reizen. Wachten op de V250 had ik zelf ook niet meer gedaan...
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Klopt heb ik ook gezien :YCaspar schreef:In de Metro.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
FYRA is ook begonnen met een kleine toeslag-voor een maandje of 2. Toen dat verhoogd werd bleven de reizigers massaal weg-bekend probleem, dat elke paar weken wel weer in een krant komt-enkel reizigers die kunnen declareren reizen nu nog. van die economische theorien dat reistijdwinst je zoveel zou opleveren (of dat autofiles zo enorm veel aan ''kosten'' zouden veroorzaken, heb ik nooit echt geloofd-dat is allemaal theoretisch niet bestaand geld).
Probleem is natuurlijk ook, dat de echte Ansaldo treinen nog steeds amper in dienst zijn en dus de snelheid lager als gepland. Ze moesten wel (meen ik) op die datum in 2009 beginnen omwille van de concessie, die anders zou vervallen. En ze zijn er zelf ingestonken door veel te veel te bieden (en dat schijnt weer het geval te zijn om destijds de minister te overbluffen).
Overigens maken de ICE-treinen ook flink verlies (schijnt dat ze zelfs geheel vol nog verlies draaien-vanwege de enorm dure treinstellen). En de Thalys in de tijd dat die via de oude lijn nog reed ook flink verlies, hoe dat nu is, weet ik niet. En de hele kaartverkoop van Hispeed is nog steeds verliesgevend.
Kortom zelfde dilemma als die EuroTunnel: met de huidige hoge prijzen trek je te weinig reizigers, maar om die eventueel te verlagen moet je flink op je kapitaal afschrijven. En het moest allemaal lekkere winstjes gaan maken.......
Probleem is natuurlijk ook, dat de echte Ansaldo treinen nog steeds amper in dienst zijn en dus de snelheid lager als gepland. Ze moesten wel (meen ik) op die datum in 2009 beginnen omwille van de concessie, die anders zou vervallen. En ze zijn er zelf ingestonken door veel te veel te bieden (en dat schijnt weer het geval te zijn om destijds de minister te overbluffen).
Overigens maken de ICE-treinen ook flink verlies (schijnt dat ze zelfs geheel vol nog verlies draaien-vanwege de enorm dure treinstellen). En de Thalys in de tijd dat die via de oude lijn nog reed ook flink verlies, hoe dat nu is, weet ik niet. En de hele kaartverkoop van Hispeed is nog steeds verliesgevend.
Kortom zelfde dilemma als die EuroTunnel: met de huidige hoge prijzen trek je te weinig reizigers, maar om die eventueel te verlagen moet je flink op je kapitaal afschrijven. En het moest allemaal lekkere winstjes gaan maken.......
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Zelfs al draaien Thalys en ICE met verlies, dan nog denk ik niet dat iemand ze zou willen missen. En ik zie het ook niet voor me dat er op een dag een hek voor de ingangen van de Kanaaltunnel staat met een bord erop: Fermée / Closed.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Nee. De toeslag is altijd al zo hoog geweest, alleen hebben ze in het begin een "kennismakingstarief" gehanteerd. Iedereen die toen meegeweest is wist toen ook al dat hij de werkelijke toeslag nooit zou gaan betalen.midnet schreef:FYRA is ook begonnen met een kleine toeslag-voor een maandje of 2. Toen dat verhoogd werd bleven de reizigers massaal weg
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 183 gasten