'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Daniel »

'Fyra niet winstgevend voor 2024'
Geplaatst op: maandag 13 december 2010 09:29
Laatst bijgewerkt: maandag 13 december 2010 09:30


AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten niet voor 2024 winst te maken met de hogesnelheidstrein Fyra.
Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. De trein trekt volgens Spaargaren te weinig reizigers om de hoge kosten van Fyra te compenseren. Het spoorbedrijf heeft inmiddels een voorziening van 170 miljoen euro geboekt voor de verliezen van Fyra. In de zomer meldde de NS een verlies van 62 miljoen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Etienne »

Dit verbaast me nou helemaal niks :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door hidihi »

Maar 15 jaar verlies maken dat is bedrijfstechnisch amper mogelijk, misschien moet er toch eens goed gekeken worden naar een oplossing.
want als ik directeur van NS high speed was zou ik het bedrijfsonderdeel falliet laten verklaren, om er voor te zorgen dat andere bedrijfsonderdelen van de NS beschermd worden, als NS highspeed falliet verklaard wordt zullen internationale lijnen die wel goed draaien ook verdwijnen, en of je dat als je overheid wil bereiken......
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Lyntus »

Van Wikipedia
De exploitant HSA dreigt failliet te gaan en heeft een nieuwe businesscase ingediend bij de minister. [9] HSA heeft al meerdere keren uitstel gekregen voor het betalen van concessie vergoeding.
Jammer voor de NS, maar ze kunnen beter HSA failliet laten verklaren. Niet meteen heel NS HiSpeed, want dat draait volgens mij wel. Alleen de HSA dan dus maar, toch geen Fyra?
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door hidihi »

Lyntus schreef:Van Wikipedia
De exploitant HSA dreigt failliet te gaan en heeft een nieuwe businesscase ingediend bij de minister. [9] HSA heeft al meerdere keren uitstel gekregen voor het betalen van concessie vergoeding.
Jammer voor de NS, maar ze kunnen beter HSA failliet laten verklaren. Niet meteen heel NS HiSpeed, want dat draait volgens mij wel. Alleen de HSA dan dus maar, toch geen Fyra?
Nu laat je me twijfelen, maar NS highspeed is toch winnaar van de concessie HSL en toch geen ander dochterbedrijf van de NS?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door reisthijs »

NS Hispeed is geen bedrijf maar een merk dat gebruikt wordt door HSA en NS Internationaal.

HSA (dochterbedrijf van NS en KLM) is de concessiehouder van de HSL-Zuid en de exploitant van de Fyra.
NS Internationaal (een andere dochter van NS) is de exploitant van overige internationale treinen zoals de Beneluxtrein, IC Berlijn en ICE.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Freek »

NS Internationaal heet toch NS HiSpeed. NS Hispeed is daarmee toch een bedrijf én een merknaam. Of zit ik nu helemaal mis.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Lyntus »

NS Internationaal is een bedrijfsonderdeel van de Nederlandse Spoorwegen dat gaat over de buitenlandse lijnen. Een merknaam die NS Internationaal hanteert is NS HiSpeed.

De Fyra wordt geëxploiteerd door de HSA ( voor 90% eigendom van de NS, de rest is eigendom van KLM ) onder de naam van NS HiSpeed.

Als Fyra failliet zou moeten gaan, kan de NS gewoon HSA afstoten of failliet laten verklaren. Het is een onderdeel van NS HiSpeed, maar de Fyra verkoopt kaarten etc. via NS HiSpeed maar is verder eigenlijk een zelfstandig onderdeel.
Mocht Fyra dus failliet gaan, kan de NS HSA failliet laten gaan en HiSpeed kan gerust verder met winstgevende trajecten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Vinny »

Ik dacht dat de HSA en NS-Internationaal gefuseerd waren tot NS-Hispeed. Dat was volgens mij een doorzichtige poging van de NS om het verlies van de ene dochter met de winst van de andere te compenseren. Voor "vader" NS maakt het natuurlijk weinig uit, het gaat om familiegeld... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Lyntus »

Vinny schreef:Ik dacht dat de HSA en NS-Internationaal gefuseerd waren tot NS-Hispeed. Dat was volgens mij een doorzichtige poging van de NS om het verlies van de ene dochter met de winst van de andere te compenseren. Voor "vader" NS maakt het natuurlijk weinig uit, het gaat om familiegeld... :twisted:
Nu je het zegt, je hebt helemaal gelijk. NS Internationaal is de oude naam van NS HiSpeed.
Dus de constructie zit eigenlijk zo:

Fyra >> HSA >> NS HiSpeed

Stel nou dat Fyra dus failliet zou gaan, dan kan de NS gewoon HSA failliet laten gaan. NS HiSpeed bevat namelijk ook de Thalys en Beneluxtrein, die lopen wel goed voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Ik dacht dat de HSA en NS-Internationaal gefuseerd waren tot NS-Hispeed.
Niet dus, ze doen alleen maar alsof. :wink:

Er zijn overigens niet twee, maar drie bedrijven die de naam NS Hispeed gebruiken: HSA Beheer NV, NS Internationaal BV en Thalys Nederland NV.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Reiziger Delft »

:idea: Toeslag omlaag :arrow: meer reizigers :arrow: meer inkomsten!
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Lange_Dre »

Lyntus schreef: Stel nou dat Fyra dus failliet zou gaan, dan kan de NS gewoon HSA failliet laten gaan. NS HiSpeed bevat namelijk ook de Thalys en Beneluxtrein, die lopen wel goed voor zover ik weet.
NS HiSpeed bevat ook ICE
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is de band tussen NS en HSA ook zo ingewikkeld dat het niet mogelijk is om HSA zomaar failliet te laten gaan zonder dat NS daar onder lijdt, maar ik ben geen econoom dus het fijne weet ik daar niet van :-).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Fles »

Pijnackerbus schreef:Dit verbaast me nou helemaal niks :roll:
Nee, het is ook een totale open deur. Als je iets van nieuwswaarde erin had willen zetten, was het "Fyra winstgevend vanaf 2025" geworden. Maar dat zou een leugen zijn, aangezien Fyra in geen honderdduizend jaar winstgevend zal zijn. We moeten hopen dat die kostenpost voor 2024 opgehouden zal zijn met bestaan, eigenlijk :Y
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Caspar »

Ik zag vandaag de advertentie:

Voor Fyra hoeft de laatste twee weekenden van december geen toeslag betaald te worden!

met koeie letters eronder:

FYRA GRATIS voor reizigers met een NS kaartje!

Dat is op zijn minst misleidend als je mij vraagt...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Fles »

het klopt wel gewoon op zich. En als je er geen

GRATIS


Bij zet wordt er geen kat wakker in dit land, dat weet iedereen. :mrgreen:
ben80

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door ben80 »

Mag ik vragen, waar heb je dit advertentie gezien?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Caspar »

In de Metro.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Dexter »

Ik vraag me überhaupt af waarom er persé een basistreindienst moest worden afgedwongen, waarvan al bij voorbaat vast stond dat deze niet aantrekkelijk zou zijn. En dan nog een (voor Nederlandse begrippen) enorme toeslag er bovenop. Ze hadden beter of meteen een halfuursdienst kunnen opstarten met een bescheiden toeslag (3,00 euro is nog wel overkomelijk) of pas als je al naar Breda kunt reizen. Wachten op de V250 had ik zelf ook niet meer gedaan... :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Fles »

Caspar schreef:In de Metro.
Klopt heb ik ook gezien :Y
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door midnet »

FYRA is ook begonnen met een kleine toeslag-voor een maandje of 2. Toen dat verhoogd werd bleven de reizigers massaal weg-bekend probleem, dat elke paar weken wel weer in een krant komt-enkel reizigers die kunnen declareren reizen nu nog. van die economische theorien dat reistijdwinst je zoveel zou opleveren (of dat autofiles zo enorm veel aan ''kosten'' zouden veroorzaken, heb ik nooit echt geloofd-dat is allemaal theoretisch niet bestaand geld).
Probleem is natuurlijk ook, dat de echte Ansaldo treinen nog steeds amper in dienst zijn en dus de snelheid lager als gepland. Ze moesten wel (meen ik) op die datum in 2009 beginnen omwille van de concessie, die anders zou vervallen. En ze zijn er zelf ingestonken door veel te veel te bieden (en dat schijnt weer het geval te zijn om destijds de minister te overbluffen).
Overigens maken de ICE-treinen ook flink verlies (schijnt dat ze zelfs geheel vol nog verlies draaien-vanwege de enorm dure treinstellen). En de Thalys in de tijd dat die via de oude lijn nog reed ook flink verlies, hoe dat nu is, weet ik niet. En de hele kaartverkoop van Hispeed is nog steeds verliesgevend.
Kortom zelfde dilemma als die EuroTunnel: met de huidige hoge prijzen trek je te weinig reizigers, maar om die eventueel te verlagen moet je flink op je kapitaal afschrijven. En het moest allemaal lekkere winstjes gaan maken.......
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Dexter »

Zelfs al draaien Thalys en ICE met verlies, dan nog denk ik niet dat iemand ze zou willen missen. En ik zie het ook niet voor me dat er op een dag een hek voor de ingangen van de Kanaaltunnel staat met een bord erop: Fermée / Closed. :P
Vallend blad maakt rails glad.
ben80

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door ben80 »

Bedankt Casper!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Fyra niet winstgevend voor 2024'

Bericht door Fles »

midnet schreef:FYRA is ook begonnen met een kleine toeslag-voor een maandje of 2. Toen dat verhoogd werd bleven de reizigers massaal weg
Nee. De toeslag is altijd al zo hoog geweest, alleen hebben ze in het begin een "kennismakingstarief" gehanteerd. Iedereen die toen meegeweest is wist toen ook al dat hij de werkelijke toeslag nooit zou gaan betalen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten