Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Scheveni
Tram- en potentiële metroverbindingen Den Haag CS - Scheveni
Gesplitst van Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn.
Een paar 100 meter veder op is dat ook met een gebouw gedaan, probleem is alleen dat de NS vastgoed geen geld wilt uitgeven aan een mogelijke face lift. Den Haag wil dat alleen is de NS vastgoed eigenaar van het gebouw. Eigenlijk was het plan wat de Gemeente graag wou uit voeren: het gebouw plat gooien en dan een nieuw gebouw dat aansluit op het nieuwe station en omgeving.
Het HSE komt boven het bus station, als ik mij niet vergis komt het boven de plek waar de bussen bufferen.
Van de tekeningen is nog niet veel aftelezen, Het netkous viaduct zag er ook minder mooi uit als dat het in werkelijkheid is geworden dus ik hou goede hulp. Het is tot nu toe beter als een tunnel daar hebben we hier in Den Haag wel genoeg van gehad ( denk maar aan de problemen van de tramtunnel in de stad).
De metro kan van uit et huidige en nieuwe eindpunt niet door rijden naar Scheveningen.
Gelukkig maar! Al konden ze bij cs wel door rijden, zou het nog geen optie zijn.
RET wil met combinatie wagens van +/- 75 lang gaan rijden zijn veel breder als de haagse trams ook breder als de nieuwe haagse trams. Er moet veel te veel aangepast worden aan de infra naar en in Scheveningen. RET in Scheveningen komen er de eerste 50 jaar echt niet ( na 50 jaar ook echt niet dus vergeet dat maar :D )
Naar scheveningen gaan zodra de Randstadrail wagens die op lijn 2 gaan rijden, GTL's die nu op lijn 2 rijden, onderandere op de lijnen naar Scheveningen ingezet worden. En zodra de nieuwe stadstrams er zijn worden die ingezet op lijn 9 ( 2, 11 en 17) Deze zijn langer en breder als nu. Een metro is dus niet nodig richting Scheveningen.
Een paar 100 meter veder op is dat ook met een gebouw gedaan, probleem is alleen dat de NS vastgoed geen geld wilt uitgeven aan een mogelijke face lift. Den Haag wil dat alleen is de NS vastgoed eigenaar van het gebouw. Eigenlijk was het plan wat de Gemeente graag wou uit voeren: het gebouw plat gooien en dan een nieuw gebouw dat aansluit op het nieuwe station en omgeving.
Het HSE komt boven het bus station, als ik mij niet vergis komt het boven de plek waar de bussen bufferen.
Van de tekeningen is nog niet veel aftelezen, Het netkous viaduct zag er ook minder mooi uit als dat het in werkelijkheid is geworden dus ik hou goede hulp. Het is tot nu toe beter als een tunnel daar hebben we hier in Den Haag wel genoeg van gehad ( denk maar aan de problemen van de tramtunnel in de stad).
De metro kan van uit et huidige en nieuwe eindpunt niet door rijden naar Scheveningen.
Gelukkig maar! Al konden ze bij cs wel door rijden, zou het nog geen optie zijn.
RET wil met combinatie wagens van +/- 75 lang gaan rijden zijn veel breder als de haagse trams ook breder als de nieuwe haagse trams. Er moet veel te veel aangepast worden aan de infra naar en in Scheveningen. RET in Scheveningen komen er de eerste 50 jaar echt niet ( na 50 jaar ook echt niet dus vergeet dat maar :D )
Naar scheveningen gaan zodra de Randstadrail wagens die op lijn 2 gaan rijden, GTL's die nu op lijn 2 rijden, onderandere op de lijnen naar Scheveningen ingezet worden. En zodra de nieuwe stadstrams er zijn worden die ingezet op lijn 9 ( 2, 11 en 17) Deze zijn langer en breder als nu. Een metro is dus niet nodig richting Scheveningen.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Zeg nooit nooit. Er zijn steden in Duitsland waar trams met metroachtige kenmerken door smalle dorpsstraatjes rijden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
En als je ziet wat een mensenmassa's er van het CS naar Scheveningen gaan, zijn grote metrocombinaties op die verbinding zeker geen overbodige luxe.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Dat valt wel mee, alleen op bloedhete dagen is het druk. Lijnen 8 en 8k gaan ook maar tot Madurodam.
Bovendien hebben we al min of meer een metrolijn: lijn 11 rijdt nagenoeg geheel vrijliggend van HS naar Scheveningen. Wel jammer dat-ie met de chipkaart een stuk duurder is dan met de strippenkaart.
Met metromaterieel neem je alleen serieus meer mensen mee dan met een tram als-ie gekoppeld rijdt, wat me op het maaiveld vrij lastig lijkt. Ook de hoge instap is problematisch, hoewel het trajekt van lijn 9 vrij genoeg ligt om op veel plaatsen hoge perrons te maken. Wel is het voor een deel smal en beschermd (of in elk geval beschermwaardig) stadsgezicht waar dit dus geen gezicht is.
Een tunnel zou wel stoer zijn maar lijkt mij erg duur gezien de afstand en/of zeer veel overlast geven. Maar als je dan toch een tunnel aanlegt, waarom laat je er dan geen treinen doorheen rijden? Dan kan je pas echt goed de massa's aan dagjesmensen bedienen.
Bovendien hebben we al min of meer een metrolijn: lijn 11 rijdt nagenoeg geheel vrijliggend van HS naar Scheveningen. Wel jammer dat-ie met de chipkaart een stuk duurder is dan met de strippenkaart.
Met metromaterieel neem je alleen serieus meer mensen mee dan met een tram als-ie gekoppeld rijdt, wat me op het maaiveld vrij lastig lijkt. Ook de hoge instap is problematisch, hoewel het trajekt van lijn 9 vrij genoeg ligt om op veel plaatsen hoge perrons te maken. Wel is het voor een deel smal en beschermd (of in elk geval beschermwaardig) stadsgezicht waar dit dus geen gezicht is.
Een tunnel zou wel stoer zijn maar lijkt mij erg duur gezien de afstand en/of zeer veel overlast geven. Maar als je dan toch een tunnel aanlegt, waarom laat je er dan geen treinen doorheen rijden? Dan kan je pas echt goed de massa's aan dagjesmensen bedienen.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
De gemeente Den Haag wil geen Metro in de stad hebben.
Alleen met warme dagen is het erg druk op de route naar Scheveningen, een dure metro lijn daar aan leggen is te kostbaar. Nu rijden lijnen 1, 9 en zomerstrandexpress lijn 5 naar Scheveningen. Van Lijn 5 die van scheveningen tot cs de zelfde route rijd en daarna via de route van lijn 15 naar nootdorp, zit ook niet vaak helemaal vol. Daarnaast kan met echte grote drukte lijnen 8 en 8k ook door rijden naar Scheveningen en rijden er 2 buslijnen vanaf cs en daarnaast lijn 23 naar scheveningen. Zodra de nieuwe stadstrams er zijn kunnen er ook meer mensen mee ( ik had gehoord zo'n 25% meer mensen die mee kunnen in de tram). De kosten voor aanpassing voor nieuwe trams is goedkoper dan de aanleg van een Metro lijn. Een tunnel voor de metro zou wel kunnen alleen door het hoge kosten plaatje en gezien de hoge kosten van de metro lijn aangezien er aleen in hoog zomer veel mensen naar Scheveningen reizen, is het voor de komende 50 jaar wel uitgesloten dat er een Metro lijn naar scheveningen zal gaan.
En ik weet dat Metro liefhebbers graag zouden zien dat er een Metro naar het strand gaat rijden, ik zou zeggen over een paar jaar gaat de RET naar Hoek van Holland rijden met metro voertuigen ipv de Spinters van de NS
Alleen met warme dagen is het erg druk op de route naar Scheveningen, een dure metro lijn daar aan leggen is te kostbaar. Nu rijden lijnen 1, 9 en zomerstrandexpress lijn 5 naar Scheveningen. Van Lijn 5 die van scheveningen tot cs de zelfde route rijd en daarna via de route van lijn 15 naar nootdorp, zit ook niet vaak helemaal vol. Daarnaast kan met echte grote drukte lijnen 8 en 8k ook door rijden naar Scheveningen en rijden er 2 buslijnen vanaf cs en daarnaast lijn 23 naar scheveningen. Zodra de nieuwe stadstrams er zijn kunnen er ook meer mensen mee ( ik had gehoord zo'n 25% meer mensen die mee kunnen in de tram). De kosten voor aanpassing voor nieuwe trams is goedkoper dan de aanleg van een Metro lijn. Een tunnel voor de metro zou wel kunnen alleen door het hoge kosten plaatje en gezien de hoge kosten van de metro lijn aangezien er aleen in hoog zomer veel mensen naar Scheveningen reizen, is het voor de komende 50 jaar wel uitgesloten dat er een Metro lijn naar scheveningen zal gaan.
En ik weet dat Metro liefhebbers graag zouden zien dat er een Metro naar het strand gaat rijden, ik zou zeggen over een paar jaar gaat de RET naar Hoek van Holland rijden met metro voertuigen ipv de Spinters van de NS
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Ik heb wel eens plannen gelezen voor meerdere tramtunneltjes op het tracé Prinsessegracht - Koninginnegracht. Dat is al een beginnetje (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Klopt die planen voor die tuneltjes waren er inderdaad;)Bee schreef:Ik heb wel eens plannen gelezen voor meerdere tramtunneltjes op het tracé Prinsessegracht - Koninginnegracht. Dat is al een beginnetje (A)
Alleen komen deze er voor 99% zeker niet :pos: Er waren een aantal opties voor lijn 9 van cs tot madurodam.
Een tunnel onder de gracht of onder de auto weg.
Een tram viaducht over de raam weg.
Of het huidige tracé aanpassen, hier voor zouden er wel bomen het veld moeten ruimen.
Voor 99% is het zeker dat men voor de laatste optie kiest, een aantal oranisaties hebben voor dat plan een aantal aanpassingen/ vragen. Zodat er minder tot geen bomen het veld hoeven te ruimen. Er is nu een onderzoek aangevraagt of al gestart dat weet ik niet zeker, of er ipv bomen ruimen een aantal parkeer plaatsen kunnen verdwijnen.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Hoe zorgt het kappen van bomen er dan voor dat de doorstroming verbeterd wordt/capaciteit van het tracé omhoog gaat?
Het is een spectrum.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Doordat er een bredere trambaan komt kunnen er bredere trams komen rijden dus meer pasagiers mee kunnen.Karl schreef:Hoe zorgt het kappen van bomen er dan voor dat de doorstroming verbeterd wordt/capaciteit van het tracé omhoog gaat?
Voor de doorstroming wil men nu de stoplichten beter afstemmen en de haltes voor een stoplicht plaatsen zodat de tram tijdens het in en uit stappen van passagiers op wit licht kunnen wachten zodat er niet over een kruising weer gestopt hoeft te worden. Een andere optie waar men aan denkt is het verkeer in een aantal straten die lijn 9 kruist als 1 richtings verkeer in te delen. En weer een andere optie die men onderzoekt zijn net zoals bij lijn 15 in ypenburg slagbomen te plaatsen die ruim optijd sluiten zodat de tram door kan rijden. Of het 1 van deze optie gaat worden is een toekomst vraag, feit is wel dat een tunnel te duur is, zeker in deze tijd van bezuinigingen. Daarom heeft men daar voor 99% van afgezien. Ja ik zeg 99% omdat het in de politiek zomaar weer anders kan worden. Al is de kan wel klein in dit geval, want er moet wel geld voor zijn.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Duidelijk, dank voor 't antwoord.
Het is een spectrum.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Slechte zaak, tram daar over het groen langs het water is toch wel een typisch Haags gezicht.Lange_Dre schreef:Doordat er een bredere trambaan komt kunnen er bredere trams komen rijden dus meer pasagiers mee kunnen.Karl schreef:Hoe zorgt het kappen van bomen er dan voor dat de doorstroming verbeterd wordt/capaciteit van het tracé omhoog gaat?
Ruim dan liever die auto's op, komen de oude gebouwen ook beter uit.
Hm, hadden ze niet een aantal jaar geleden dit juist overal op de omgekeerde manier neergezet? (Ik heb een hekel aan dat na het stoplicht stoppen omdat de tram dan altijd nog een halve kilometer doorrijdt tot het einde van het perron.)Lange_Dre schreef:haltes voor een stoplicht plaatsen zodat de tram tijdens het in en uit stappen van passagiers op wit licht kunnen wachten zodat er niet over een kruising weer gestopt hoeft te worden.
Dat wordt nog lastig, want de dr kuiperstraat en de laan copes van cattenburch zijn naast de javastraat die al één richting is de enige mogelijkheden voor auto's om de tram en het water te kruisen tussen het malieveld en madurodam.Lange_Dre schreef:Een andere optie waar men aan denkt is het verkeer in een aantal straten die lijn 9 kruist als 1 richtings verkeer in te delen.
Ik dacht dat het geld zowat rond was een tijd geleden?Lange_Dre schreef:feit is wel dat een tunnel te duur is, zeker in deze tijd van bezuinigingen.
Daarnaast is het in deze tijd van bezuinigingen juist NIET duur, vergeleken bij andere tijden. Immers de aannemers zitten allemaal duimen te draaien dus je kan je opdracht relatief erg goedkoop uitschrijven.
Wat is trouwens die enorme reizigersstroom vanaf CS die na madurodam ophoudt? Je hebt natuurlijk de Vrije School (waar ik ook wel met lijn 9 heen ging als ik zonder fiets zat in mijn verkeerd doorgebrachte jeugd) en het ministerie van verkeer en waterstaat, maar verder? Ik kan me niet voorstellen dat er enorm veel bezoekers de tram naar madurodam nemen in de spits... Als het het ministerie is dan zou de goedkoopste optie wel eens kunnen zijn dat verplaatsen. Het schijnt dat er een mooi plekje voor CS vrij is...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Zat Europol daar ook niet in de buurt?iljitsch schreef:Wat is trouwens die enorme reizigersstroom vanaf CS die na madurodam ophoudt?
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
In deze tijd bezuiniging moet de gemeente Den Haag ook bezuinigen een tunnel aanleggen kost geld, geld dat ze eigelijk te kort komen En dat aannemers de klus voor minder geld uitvoeren, dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Denk aan de beveiliging ect ect.iljitsch schreef:Ik dacht dat het geld zowat rond was een tijd geleden?Lange_Dre schreef:feit is wel dat een tunnel te duur is, zeker in deze tijd van bezuinigingen.
Daarnaast is het in deze tijd van bezuinigingen juist NIET duur, vergeleken bij andere tijden. Immers de aannemers zitten allemaal duimen te draaien dus je kan je opdracht relatief erg goedkoop uitschrijven.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Lijn 8 en 8K rijden gewoon in de spits naar Madurodam, in de zomer als het goed warm is en veel mensen naar het strand willen gaan heeft de HTM een aantal opties:iljitsch schreef: Wat is trouwens die enorme reizigersstroom vanaf CS die na madurodam ophoudt? Je hebt natuurlijk de Vrije School (waar ik ook wel met lijn 9 heen ging als ik zonder fiets zat in mijn verkeerd doorgebrachte jeugd) en het ministerie van verkeer en waterstaat, maar verder? Ik kan me niet voorstellen dat er enorm veel bezoekers de tram naar madurodam nemen in de spits... Als het het ministerie is dan zou de goedkoopste optie wel eens kunnen zijn dat verplaatsen. Het schijnt dat er een mooi plekje voor CS vrij is...
Lijn 1, 5 en 9 met extra wagens rijden.
Lijn 1,5,8 (ipv madurodam extra laten rijden naar het strand zoals vroeger) en 9.
In de spits zitten de trams bomvol op lijn 9 tussen CS en een halte voor madurodam (ik kom even niet op de halte naam).
Daarom rijd lijn 8 als spits lijn. Echter kan de route op het samenloop deel van lijn 1 en 9 tot het eindpunt niet meer trams p/u aan als het was (zo'n 17 trams p/u) tussen Madurodam en het eindpunt zit lijn 9 in de spits nooit propvol.
Daarom heeft men bij Madurodam een tijdelijke keerlus aangelegd ( daar was de ruimte voor een keerlus), lijn 8 en 8K weer in dienst genomen.
Lijn 8 rijd in de spits de hele route van af Vrederust naar Madurodam (als versterkings ritten voor lijn 9 ivm met de scholen die de lijn kruist). Lijn 8K rijd tussen CS en Madurodam, het stuk waar het in de spits het drukst is. Waardoor er tussen CS en Madurodam zo'n circa 15 trams p/u rijden.
Er zit alleen bij de halte Maliveld een ministerie. Bij Madurodam zit wel Europool ( daarvoor ook Shell met een mega pand, dat zijn uit mijn hoofd de grootste bedrijven/ organisaties).
Voor het CS worden al nieuwe ministerie gebouwd (in de wolkenkrabbers komen ook woningen en bedrijfspanden)
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
De Provincie, Rijkswaterstaat en Unie van Waterschappen zitten ook 'aan' lijn 9, ondanks dat het wel op loopafstand van Centraal is neemt ook aardig wat volk de tram (bijvoorbeeld reizigers die toch vanaf Hollands Spoor komen).
Het is een spectrum.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Klopt!Karl schreef:De Provincie, Rijkswaterstaat en Unie van Waterschappen zitten ook 'aan' lijn 9, ondanks dat het wel op loopafstand van Centraal is neemt ook aardig wat volk de tram (bijvoorbeeld reizigers die toch vanaf Hollands Spoor komen).
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
*Kuch* Ambtenaren... *Kuch*
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Het is wel de beroepsgroep die veruit het meest gebruik maakt van het openbaar vervoer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Ik dacht studenten?
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Als je dat als beroepsgroep mee wilt tellen ;) Ik dacht meer aan mensen met regulier werk.
Maar goed: nummer 1 is dan mensen die in de spoorsector zelf aan het werk zijn (A)
Maar goed: nummer 1 is dan mensen die in de spoorsector zelf aan het werk zijn (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
IC-verbinding?
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Doortrekken naar Scheveningen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Dit is de Intercitytram naar Scheveningen. Deze tram zal nog voor u stoppen op Den Haag-Madurodam, Scheveningen-Strandtheater, Scheveningen-Kurhaus en Schevingen-Zwarte Pad. Wij wensen u een aangename reis. _O-
Okee, heel flauw, maar ik blijf het jammer vinden dat ze de trein naar Scheveningen jaren geleden hebben gesloten. Dat had nu perfect als metrotracé kunnen dienen.
Okee, heel flauw, maar ik blijf het jammer vinden dat ze de trein naar Scheveningen jaren geleden hebben gesloten. Dat had nu perfect als metrotracé kunnen dienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Iemand enig idee waar het tracé precies liep? Als ik zo op de kaart kijk zie ik niet echt waar dit zou passen, tenzij het de Van Alkemadelaan was.
Re: Internationale verbinding Den Haag - Schiphol - Berlijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten