Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
calimero1039
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 07 jan 2011, 14:02
Locatie: Amsterdam

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door calimero1039 »

Wat is rover weer lekker bezig.
Het is goed dat ze opkomen voor de reiziger maar wekt dit dan geen agressie op???
De conducteurs en bestuurders krijgen alles weer op het bordje.
Normaal krijgt de pers de schuld maar ik betrap elke organisatie die opkomt voor de reiziger ervan, dat ze net zo hard mee doen om de reiziger tegen de vervoersbedrijven op te zetten.
Hoe krijgen we de agressie, prima ga zo door....(niet dus!)
Los het liever op in plaats van onrust stoken!!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Geert »

Beetje vreemd argument van de provincie dat incidentele reizigers voortaan geen losse kaartjes meer kopen maar een chipkaart gaan nemen.
1. Waarom namen die dan eerst niet een strippenkaart en zouden die nu wel een chipkaart nemen?
2. Voor reizigers die écht incidenteel reizen is de investering van 7,50 voor een chipkaart denk ik te hoog vergeleken met het voordeel van saldo-reizen versus losse kaartjes.
3. Had men in Amsterdam niet dezelfde assumptie en bleek die daar ook niet op te gaan? (hmm)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Vraag 1 heeft een makkelijk antwoord: in ieder geval de dalkaartjes in Zuid-Holland-Zuid waren qua prijs op veel verbindingen nog redelijk gelijk geprijsd aan de strippenkaart. Dan is een gemakskaartje dus vooral makkelijker...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Thijs »

Geert schreef:Beetje vreemd argument van de provincie dat incidentele reizigers voortaan geen losse kaartjes meer kopen maar een chipkaart gaan nemen.
1. Waarom namen die dan eerst niet een strippenkaart en zouden die nu wel een chipkaart nemen?
2. Voor reizigers die écht incidenteel reizen is de investering van 7,50 voor een chipkaart denk ik te hoog vergeleken met het voordeel van saldo-reizen versus losse kaartjes.
3. Had men in Amsterdam niet dezelfde assumptie en bleek die daar ook niet op te gaan?
Ik merk dit ook in Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen: dezelfde redenatie. Om iedereen aan de OV-chipkaart te dwingen worden de losse kaartjes ook bizar duur, mede vanwege het ontbreken van een overstaprecht. Zo jaag je de incidentele reiziger wel uit de bus. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Of heeft de vervoerder dus opeens enorm veel inkomsten. Zijn de reizigers van het GVB zo dom of is de rest van de wereld zo slim?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Strippenkaart maand later afgeschaft in Zuid-Holland

Bericht door Chauf21 »

Strippenkaart maand later afgeschaft in Zuid-Holland
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 12:28
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 12:46


De afschaffing van de strippenkaart in Zuid-Holland wordt een maand uitgesteld. Minister van Verkeer en Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) legt zich neer bij de eis van de Kamer om eerst de frauderisico's te onderzoeken.
Lees verder
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva boos om uitstel afschaffing strippenkaart

Bericht door Daniel »

Arriva boos om uitstel afschaffing strippenkaart
Geplaatst op: vrijdag 28 januari 2011 20:11
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 januari 2011 20:12


Vervoersbedrijf Arriva heeft aan RTV Rijnmond laten weten absoluut niet blij te zijn met de aankondiging van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat de strippenkaart deze maand nog niet verdwijnt. De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen.
Volgens een woordvoerder van Arriva kunnen de extra kosten door het uitstel oplopen tot enkele tonnen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva boos om uitstel afschaffing strippenkaart

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:De vervoerder vraagt zich af wie de extra kosten gaat betalen.
Aan de tarieven die ze hanteren te zien: de reiziger :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Bart »

Wat zijn de kosten van de strippenkaart dan precies die in de tonnen gaan lopen? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze de hogere tarieven van de chipkaart mislopen. Maar dat kun je geen kostenpost noemen. En de inkt in de handstempels moet worden bijgevuld natuurlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Inkt in een handstempel doen is nog best een klusje hoor. Onderschat niet hoeveel onderhoud een stempel nodig heeft hoor, zeker een wat oudere :Y

En het feit dat Arriva maar wat aanprutst is niet de (onzinnige) reden voor deze uitstel. Immers, Connexxion, Veolia en HTM hebben hun zaakjes wel op orde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Geert »

Ook moet het systeem waarop de strippenkaart werkt een maand langer in de lucht blijven. Op jaarbasis kost dit 400.000 euro.
Waarom kost dat 'systeem' zoveel geld? Dat is meer dan € 33.300 per maand!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk heel veel administratieve lasten. Geld moet eerst allemaal verzameld worden, dan moeten er uitgebreide berekeningen uitgevoerd worden, geld weer verdeeld worden. Er is geld nodig voor de distributie, een klantenservice die o.a. restituties van sterabonnementen regelt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Bee schreef:een klantenservice die o.a. restituties van sterabonnementen regelt.
Sterabonnementen blijven bij Arriva voorlopig nog op papier geldig, dus die afdeling heb je nogsteeds nodig. Daarnaast zullen verchipte abonnementen toch ook weleens gerestitueerd moeten worden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Geert »

Bee schreef:Waarschijnlijk heel veel administratieve lasten. Geld moet eerst allemaal verzameld worden, dan moeten er uitgebreide berekeningen uitgevoerd worden, geld weer verdeeld worden. Er is geld nodig voor de distributie, een klantenservice die o.a. restituties van sterabonnementen regelt.
Maar ik neem aan dat Arriva nog steeds vervoerbewijzen blijft verkopen (maar dan in de vorm van een anonieme chipkaart of wegwerpkaartje in plaats van losse stripkaarten). Misschien klaagt Arriva omdat de opbrengsten uit strippenkaarten later binnen komen dan die uit de chipkaart, maar het lijkt me in ieder geval niet dat het zoveel administratieve lasten zijn die bij de chipkaart ineens overbodig zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Suus »

Maar de opbrengsten van kaartjes die Arriva zelf verkoopt in hun voertuigen kunnen ze direct in eigen zak steken. Bij strippenkaarten heb je een uitgebreide backoffice nodig. Dat heeft de OV-chipkaart ook, maar daar kunnen ze veel meer zelf regelen dan met de strippenkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Arriva blijft vervoerbewijzen verkopen in de vorm van ritkaarten, maar ze zullen ongetwijfeld wat extra kosten hebben om voor die maand uitstel dalkaartjes bij te laten drukken. Die gaan namelijk nogal hard in de verkoop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Wubbo »

De distributie van strippenkaarten is duurder dan van OV-chipkaarten. Er worden namelijk meer strippenkaarten verkocht dan OV-chipkaarten, en het zijn waardepapieren die daardoor relatief duur zijn in transport en opslag. Maar of dat zoveel duurder moet zijn vraag ik me af, daarvoor heb ik niet genoeg verstand van de materie en de verkoopcijfers.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Bart »

Daniel schreef:Arriva blijft vervoerbewijzen verkopen in de vorm van ritkaarten, maar ze zullen ongetwijfeld wat extra kosten hebben om voor die maand uitstel dalkaartjes bij te laten drukken. Die gaan namelijk nogal hard in de verkoop.
Is Arriva dan verplicht om dalkaartjes aan te blijven bieden? Het besluit ging toch over de strippenkaart volgens mij.
Wubbo schreef:De distributie van strippenkaarten is duurder dan van OV-chipkaarten. Er worden namelijk meer strippenkaarten verkocht dan OV-chipkaarten, en het zijn waardepapieren die daardoor relatief duur zijn in transport en opslag. Maar of dat zoveel duurder moet zijn vraag ik me af, daarvoor heb ik niet genoeg verstand van de materie en de verkoopcijfers.
Strippenkaarten worden al een tijdje niet meer verkocht, dus daar hebben ze ook geen kosten aan.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Chauf21 »

Bart schreef:Wat zijn de kosten van de strippenkaart dan precies die in de tonnen gaan lopen? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze de hogere tarieven van de chipkaart mislopen. Maar dat kun je geen kostenpost noemen. En de inkt in de handstempels moet worden bijgevuld natuurlijk.
Bij het handhaven van twee systemen zullen reizigers over het algemeen het goedkoopste kaartje gebruiken (en geef ze eens ongelijk). Hierdoor loopt een vervoerder inkomsten mis en o.a. die misgelopen inkomsten worden gezien als 'kosten'.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Dat mislopen van inkomsten had men zodoende dus uitstekend kunnen voorkomen door gelijkwaardige tarieven te rekenen voor reizen met chipkaart of strippenkaart. Ze lopen nu alleen inkomsten mis (vooral Arriva aangezien ze daar de hoogste tarieven per kilometer rekenen) doordat het reizen niet gemiddeld even duur blijft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Chauf21 »

Nee, dat kan je niet voorkomen omdat mensen altijd kiezen voor de goedkoopste variant. Men gaat voor dit soort berekeningen uit van het volgende (weergegeven met een voorbeeld):

Kosten van twee reizen (reizigers):
Strippenkaart: 1x2 en 1x3 strippen
OV-chipkaart: 1x€0,90 en 1x€1,76

Verwachte inkomsten voor vervoerder bij het hanteren van één systeem:
Strippenkaart: 5x€0,50=€2,50
OV-chipkaart: €0,90+€1,76=€2,66

Verwachte inkomsten bij hanteren twee systemen:
€0,90+€1,50=€2,40

Zie hier een verschil van €0,26 (en €0,10 wanneer je het vergelijkt met de strippenkaart). Doe dat maal honderdduizenden reizen en je komt aan een aardig bedrag.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Fles »

Er is een groot tekort aan strippenkaarten in Zuid-Holland, omdat de verkoop daarvan weken geleden is gestaakt wegens invoering van de ov-chipkaart. De kaarten waren deze week alleen nog mondjesmaat verkrijgbaar via enkele TNT-verkooppunten.
Link

Okee, niemand verbaasd, dit zat er aan te komen :)

Even verderop:
Reizigers moeten nu een kaartje kopen dat in verhouding veel duurder is. ''Beter dan een boete. Mensen moeten sowieso in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs’’, zegt een woordvoerder van regiovervoerder HTM
Blijkbaar zit onze vriend "Reizigers moeten niet zo zeuren" er nog steeds :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Wubbo »

*moeten*? Doet de OV-chipkaart het niet meer dan? DIe is tenslotte erg goedkoop tegenwoordig ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Uitstel OV-chipkaart kost provincie meer dan miljoen euro

Bericht door Daniel »

Uitstel OV-chipkaart kost provincie meer dan miljoen euro
Geplaatst op: donderdag 3 februari 2011 20:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 februari 2011 20:25


De provincie Zuid-Holland wil de kosten van het langer aanhouden van de strippenkaart op het Rijk verhalen. Het uitstel, bedongen door de Tweede Kamer, kost zeker een miljoen euro.
De provincie laat weten dat de strippenkaarten tot aan de afschaffing alleen nog verkrijgbaar zijn bij de TNT-servicepunten. In andere winkels wordt de verkoop niet opnieuw opgestart.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde strippenkaart Den Haag en Zuid-Holland

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers: de provincie Zuid-Holland blijkt een wat afwijkende definitie van prijsneutraliteit te hebben gehanteerd bij de vaststelling van de OV-chipkaarttarieven. Niet dat het de reiziger gemiddeld niks extra mag kosten, maar dat de vervoersbedrijven gemiddeld geen inkomsten mogen derven...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten