[Noord-Holland] Bezuiniging: Straks minder bussen op zondag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

[Noord-Holland] Bezuiniging: Straks minder bussen op zondag

Bericht door Ronald »

Bezuiniging: Straks minder bussen op zondag

Gepubliceerd op 17 december 10, 17:17
Laatst bijgewerkt op 17 december 10, 22:37


Met de bus op zondag naar de sportclub of familiebezoek. Vanaf april volgend jaar wordt dat allemaal een stuk lastiger omdat de dienstregeling flink wordt versoberd vanwege de bezuinigingen op het openbaar vervoer door de provincie.
Het snijden in de zondagsdienstregeling is een van de maatregelen die de provincie heeft genomen om het bezuinigingsbedrag van vijf miljoen euro volgend jaar te halen.
Lees verder
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: [Noord-Holland] Bezuiniging: Straks minder bussen op zon

Bericht door Ronald »

Uit een andere bron had ik begrepen dat Noord-Holland tegelijkertijd honderd miljoen wil investeren in hoogwaardig openbaar vervoer, dus onderstaand stukje uit het artikel is wel érg opmerkelijk:
Een andere maatregel om de bezuinigingen in te vullen is het aanpassen van de dienstregeling van de snelbus Zuidtangent. Nu rijdt die elke zes minuten, vanaf volgend jaar zomer gaat de rode snelbus iedere 7,5 minuut rijden.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het wel een beetje simpele figuren daar :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Noord-Holland] Bezuiniging: Straks minder bussen op zon

Bericht door Suus »

Die Zuidtangent is druk, maar op het grootste deel van het traject niet vol. Bovendien is 8x per uur de standaardfrequentie voor HOV in Amsterdam en omstreken, daar week de Zuidtangent positief van af (die vuile truukjes komen nog wel meer voor in die omgeving hoor).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Noord-Holland] Bezuiniging: Straks minder bussen op zon

Bericht door Klaasje »

Ik mag eigenlijk hopen dat de frequentie van de ZT alleen buiten de spits verlaagd wordt. Binnen de spits zou dat best een blamage kunnen worden als dat dan ook gebeurd. Overigens heb ik niet het idee dat het verlagen van de frequentie in de daluren problematisch is gezien de reizigersaantallen. Die paar keer dat ik erin zat buiten de spitsen waren er meer zitplaatsen dan mensen in de bus daarnaast nemen veel mensen de bus voor relatief korte stukken.
Bedenk wel dat deze 5 miljoen euro ieder jaar opnieuw afgetikt wordt terwijl die 100 miljoen investeren in infrastructuur ervoor zorgt dat vooral hoogfrequente bussen minder rijtijd nodig hebben waardoor de kosten van die bussen ook nog dalen. Zie het grote bedrag dus maar vooral als een langetermijninvestering in het ov. De zwakke ritten zul je met dat geld hooguit een paar jaar langer in de lucht kunnen houden, terwijl potentiële succesprojecten (ook qua rendabiliteit) niet gestart worden. Ja het is en blijft jammer dat er geschrapt moet worden.. maar het liefst wel zo dat het het minst pijn doet en de toekomst open blijft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten