Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
spoorpat
Berichten: 15
Lid geworden op: Wo 09 Sep 2009, 21:37

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor spoorpat » Wo 22 Dec 2010, 21:56

De HTM kan wat informatieverstrekking nog wel wat leren van een particulier initiatief : http://twitter.com/htminfo :pos:

dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: Ma 05 Jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor dAb » Do 23 Dec 2010, 01:03

Inmiddels is de HTM-site weer bereikbaar op http://www.htm.net/Pages/DEF/2/397.html - waar thans in het Archief van 2010 die betreffende mededeling no. 29 van 9 november j.l. na te lezen valt.
Overigens zijn vele recente sneeuw-ontsporingen van het dubbelgelede GTL8-materieel o.a. te wijten aan het vallen van de vangramen door sneeuwlagen, en aan de grasmatten die tussen de rails op vele vrije tram-spoorbanen zijn aangelegd, in plaats van de voorheen (gangbare) ruimte van het porfierbed, waarin de sneeuw uiteraard veel makkelijker kan afvloeien en/of wegzakken, zonder tot veel hinder aanleiding te geven. Met name speelt dit thans op Nederlands oudste vrije baan van sneltramlijn 11, die helaas buiten gebruik moest worden genomen.
En natuurlijk ook ervan afgezien, dat er niet (of onvoldoende) met (oude) pekel-tram-wagens gepekeld kan/kon worden :roll: \
:| D.A. Borgdorff :shock:

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor iljitsch » Do 23 Dec 2010, 09:01

Dat is vreemd, want je zou juist verwachten dat het de rails die over straten lopen zijn die gedonder geven, omdat daar de groeven voor de flenzen (flensen?) vol met ijs dat hier door het autoverkeer ingereden wordt kunnen raken. De losse spoorstaven op de vrije baan zullen hier geen last van hebben, dus daar moet je kunnen rijden zolang de sneeuw niet zo hoog ligt dat de hele tram vast komt te zitten. Maar dat zou simpel op te lossen moeten zijn met een sneeuwschuifvoertuig, geen reden om al het gras in de ban te doen.

dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: Ma 05 Jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor dAb » Do 23 Dec 2010, 11:41

iljitsch schreef:Dat is vreemd, want je zou juist verwachten dat het de rails die over straten lopen zijn die gedonder geven, omdat daar de groeven voor de flenzen (flensen?) vol met ijs dat hier door het autoverkeer ingereden wordt kunnen raken. De losse spoorstaven op de vrije baan zullen hier geen last van hebben, dus daar moet je kunnen rijden zolang de sneeuw niet zo hoog ligt dat de hele tram vast komt te zitten. Maar dat zou simpel op te lossen moeten zijn met een sneeuwschuifvoertuig, geen reden om al het gras in de ban te doen.

Waarschijnlijk heeft U het niet goed begrepen. Het eventuele IJS is slechts storend bij ongepekelde dus vastgevroren wissels, en wordt *elders op de rails* door de asdruk (= door de wagenmassa) gesmolten of stukgereden, mits men natuurlijk langzaam genoeg: met zeer matige snelheid rijdt..!.. Bij preventief gepekelde tramrails zijn er dus nauwelijks problemen in en op de straat-trambanen te verwachten.
Daarentegen is op de eerdergenoemde vrije banen, waar een grasmat tussen de railstaven gelegd is, ophoping van lagen sneeuw op dat gras te verwachten, omdat er geen straatveeg- of borstelwagen (bij) kan komen, afgezien van Unimogs of andere speciale 2-rail-weg-voertuigen. Deze opeengehoopte sneeuwlagen op die graszoden raken de latten van vangramen die vervolgens vallen, waardoor het tramverkeer aldus ernstig gehinderd kan worden en de ontsporingskans en allerlei storingsmogelijkheden fors toenemen.
Bij een porfierbed is zulks veel minder het geval, zoals (ook) vroeger gebleken is. Tijdig pekelen blijft uiteraard het parool.
Niettemin: :shock: D.A. Borgdorff - e.i. 8-)
Laatst gewijzigd door dAb op Do 23 Dec 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor iljitsch » Do 23 Dec 2010, 13:08

Al dat zout is wel hardstikke slecht voor planten, dus of dat nou zo verstandig is op die grasbanen... Kan de sneeuw niet gewoon door een veegwagen die over de rails kan rijden opzij geschoven worden? Of wellicht kunnen de trams die de eerste dienst na grote sneeuwval rijden van voorzetstukken die sneeuw opzij schuiven voorzien worden.

dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: Ma 05 Jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor dAb » Do 23 Dec 2010, 14:15

iljitsch schreef:Al dat zout is wel hardstikke slecht voor planten, dus of dat nou zo verstandig is op die grasbanen... Kan de sneeuw niet gewoon door een veegwagen die over de rails kan rijden opzij geschoven worden? Of wellicht kunnen de trams die de eerste dienst na grote sneeuwval rijden van voorzetstukken die sneeuw opzij schuiven voorzien worden.

Met de *Amsterdamse* sneeuwvegers SV1 en SV2 wel :o , die zijn namelijk voorzien van grote schuin geplaatste en nogal fors roterende borstels. :idea: Diverse HTM-werkplaatsproeven met allerlei voorzetstukken en scheppen op normale (gelede) en PCC trams zijn in Den Haag al sinds 1986 beproefd doch toch jammerlijk mislukt ... :!: ... Dus pekelen en wisselverwarming blijft het parool voor het winterklare :roll: baanwerk.
Alweer en alsnog: 8-) DA Borgdorff :shock:
Laatst gewijzigd door dAb op Do 23 Dec 2010, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor Fles » Do 23 Dec 2010, 14:18

Je onder deze omstandigheden druk maken om de plantjes :') _O-

Leg je er toch gewoon nieuwe zoden in tegen die tijd *O* Dat milieugeneuzel iedere keer :N

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor htm_tram » Vr 04 Feb 2011, 22:10

Naast railszuigwagen 2 en pekelwagen h5 die werden ingezet met de afgelopen sneeuw periode is deze week de H2 aangekomen in Den haag. De orginele pekeltanks zitten er zelfs nog in. Doel is om deze op te knappen voor volgend jaar. Naar verwachting zullen er nog minder problemen zijn komend jaar. Hebben we iedegeval weer wat te klussen de komende tijd. *O*
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor Lange_Dre » Za 05 Feb 2011, 14:02

Het kan zelfs nog leuker worden, als mijn bron klopt worden er 2 PCC's omgebouwd naar pekeltrams. Men zou hiervoor de pcc's willen gebruiken die een aantal jaar geleden zijn terug gekomen uit Amsterdam. Deze worden nu ondergebracht bij het HOVM, echter heeft Den Haag al ruim 7 á 8 PCC wagens.

Verdeling van de (toekomstige) pekeltrams:
1 pcc voor ZB 1 pcc voor LB en de H2 & H5 wagens voor FH.

Gebruikersavatar
htm_tram
Berichten: 1111
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 08:35

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor htm_tram » Za 05 Feb 2011, 14:40

Oh, oké... Welke PCC's zouden dat worden? Ik hoop niet de PCC's die nu in de FH staan?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...

Lange_Dre
Berichten: 149
Lid geworden op: Zo 28 Feb 2010, 14:44
Locatie: Den Haag

Re: Burgemeester Van Aartsen roept HTM op het matje

Berichtdoor Lange_Dre » Za 05 Feb 2011, 15:58

htm_tram schreef:Oh, oké... Welke PCC's zouden dat worden? Ik hoop niet de PCC's die nu in de FH staan?



In 2004 zijn de 1180,1187, 1193 en 1321 terug gekomen uit Amsterdam.

De 1180 & 1193 staan in de FH op spoor 1t/m 3.
De 1187 en de 1321 staan in de LB.

De 1180 en de 1193 zijn bij het HOVM ondergebracht.
De 1187 en 1321 zijn geen museum trams... Zelf zou ik deze 4 trams niet verbouwen tot pekeltrams, maar zou ze liever op een Toeristenlijn door Den Haag zien rijden. En zodra alle GTL's zijn vervangen zou ik nog een GTL aan de museum lijn toevoegen. ( naast een GTL voor het HOVM). Zelf denk ik aan een Toeristenlijn scheveningen(via lijn 9), CS, Kalvermarkt, HS halte lijn 11 & 12, Haagsemarkt, route lijn 6 richting centrum, grote kerk, route lijn 1(oude route lijn 8) richting scheveningen noorderstrand :mrgreen:

Helaas vermoed ik dat dit niet snel gaat gebeuren... Twee van de 3 PCC's behouden als Pekelwagens zou dan een mooie oplossing zijn. Zo blijven ze behouden in Den Haag en kunnen we vooral in de winter weer de mooie PCC wagens vaak op straat vinden :D

De 1308 en de 2104 stonden of staan nog? in de opslag in Amsterdan nadat de museumorganisatie die de tram in beheer had failliet is gegaan. Ik weet niet of deze 2 wagens al zijn over genomen?

Wellicht iets voor de HTM die nu overal oude ex HTM wagen vandaan haald...
Zou mooi zijn als de 2308 en de 2104 ook weer terug kunnen komen zodat men 6 PCC's heeft voor een toeristen lijn, of als Pekelwagens.

Wat ook mooi zou zijn: de 1308 samen met de 2104 naar HTM Specials zodat men deze trams kan verhuren en er zo geld mee kan verdienen..


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten