GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Wo 22 Dec 2010, 13:36

GVB overweegt actie om kabinetsplannen
Personeel van het GVB gaat mogelijk begin volgend jaar actie voeren tegen de bezuinigingsplannen van de nieuwe regering en de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer vanaf 2012.
[..]
Stadsregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, denkt dat bus, tram en metro duurder zullen worden, mogelijk al in 2012. Lijnen met een kleine bezetting zullen worden opgeheven.

In het ongunstigste geval lopen de bezuinigingen op het Amsterdamse openbaar vervoer op tot gemiddeld zestig miljoen euro per jaar.
Bron: Parool
Rame à l'approche

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor find_your_spot » Wo 22 Dec 2010, 14:09

Al die jammerende mensen in Amsterdam Oud-Zuid aangezien hun lijn 25 de eerste tramlijn is die sneuvelt in 2012. :')
For Your Railroad Adventures

Oud forumgebruiker

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 22 Dec 2010, 14:19

Oud-Zuid heeft er maar héél beperkt last van. Ik zou eerder zeggen de mensen in de Rivierenbuurt en met name de ouderen rond het laatste stuk van de Rijnstraat en de Pres. Kennedylaan.

Overigens is de stand van zaken tot nu toe nog dat lijn 25 vanaf het Amstelstation gaat rijden via de Churchillaan - eigen route v.v. De 12 gaat dan via de Rijnstraat/Van Wou/Ceintuurbaan eigen route v.v. Als dat nog doorgaat is de chade alleen beperkt tot het laatste deel van de Rijnstraat/Pres. Kennedylaan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Wo 22 Dec 2010, 15:01

Ik zie eigenlijk weinig argumenten meer om de 25 niet op te heffen. De cijfers zijn bedroevend te noemen en zeker met huidige traject lijkt er weinig verandering in te zitten. Laat lijn 12 de huidige route behouden en je kan de lijn best opheffen. Jammer van de geschiedenis die in 1930 begon, maar het is nu eenmaal zo.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Geert » Wo 22 Dec 2010, 22:10

Ik mis in het nieuwsbericht een beetje de redenatie van de medewerkers om te staken. Juist voor het rijdend personeel is er een baangarantie, waarom dan staken? Ze behouden hun baan toch?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Wo 22 Dec 2010, 22:12

Lijnen opheffen, dan verdwijnt er al snel personeel bij het GVB. Denk aan lijnmanagers, chauffeurs/bestuurders, wellicht zelfs conducteurs.

Met het verdwijnen van eindpunten heb je ook minder onderhoudskosten aan eindpunthuisjes, en met een minder goed dienstbetoon ook minder voertuigen. Dat zorgt voor minder werk voor schoonmakers, monteurs, administratief personeel.
Rame à l'approche

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor willy84 » Do 23 Dec 2010, 21:28

Lijn 25 opheffen is rieel gezien het meest logisch. De bezetting is ten opzichte van andere lijnen echt bedroevend te noemen. Ik snap niet waarom ze die lijn niet eerder hebben teruggebracht tot rijden tot 20.00 ofzo. Na die tijd is het helemaal triest. De NZ-lijn heeft de 25 hard genekt.

Ik kan me nog de tijd herinneren dat de 25 iedere 7.5min reed en net zo druk was als de 4. Het is triest gelopen vanwege de F. Bolstraat. De route is zo pauper.

Sowieso erg slecht dat personeel zich in een politieke discussie wil mengen. Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs. Overal is er al aanbesteed behalve de G3 en kernnet. Aan Utrecht zie je dat Qbuss met een beter aanbod kan komen.
immer kwaliteits posts

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Wubbo » Do 23 Dec 2010, 21:50

In dat opzicht is het heel interessant om te kijken wat Qbuzz voor dienstregelingsuurprijs voor Utrecht geboden heeft, en hoe dat zich verhoudt met die van de andere 3 grote steden. Maar ik denk dat die info niet zo makkelijk te verkrijgen is.

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor willy84 » Do 23 Dec 2010, 21:56

Wubbo schreef:In dat opzicht is het heel interessant om te kijken wat Qbuzz voor dienstregelingsuurprijs voor Utrecht geboden heeft, en hoe dat zich verhoudt met die van de andere 3 grote steden. Maar ik denk dat die info niet zo makkelijk te verkrijgen is.

Dat lijkt mij ook zeer moeilijk. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Geledes met standaards. Verplichte lease van bussen die al wat jaren oud zijn met een compleet of gedeeltelijk nieuwe vloot. Bussen, trams en metro's. Lijkt me schier onmogelijk om dat op een verantwoorde manier te doen.
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Do 23 Dec 2010, 23:33

willy84 schreef:Lijn 25 opheffen is rieel gezien het meest logisch. De bezetting is ten opzichte van andere lijnen echt bedroevend te noemen. Ik snap niet waarom ze die lijn niet eerder hebben teruggebracht tot rijden tot 20.00 ofzo. Na die tijd is het helemaal triest. De NZ-lijn heeft de 25 hard genekt.

Ik kan me nog de tijd herinneren dat de 25 iedere 7.5min reed en net zo druk was als de 4. Het is triest gelopen vanwege de F. Bolstraat. De route is zo pauper.

Sowieso erg slecht dat personeel zich in een politieke discussie wil mengen. Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs. Overal is er al aanbesteed behalve de G3 en kernnet. Aan Utrecht zie je dat Qbuss met een beter aanbod kan komen.

Ik denk dat je beter de 25 en de 4 kunt samenvoegen tot 1 tramlijn, waarbij je -tot de opening van de noord-zuidlijn- het nummer 25 voor de tak naar de Rijnstraat kunt behouden (ik zie wel het liefst de 25 gewoon over de Utrechtsestraat rijden, dat is het kortst). Wanneer de Noord-Zuidlijn open is, vervalt het nut van tram 4.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Do 23 Dec 2010, 23:42

Neen, met de opening van de Noord-Zuidlijn vervalt het nut van de 25, terwijl de 4 haar bestaansrecht behoudt. De 25 doet op zijn oorspronkelijke route namelijk 4 van de 5 nieuwe metrostations ten zuiden van het IJ aan, terwijl de 4 er slechts 3 aandoet en alleen aan het begin van de route.

Mijn idee is dan ook om de omleiding die de 24 nu rijdt definitief te maken en (zoals het stadsdeel Oud-Zuid graag wilde) het nu afgesloten deel van de Ferdinand Bolstraat tramvrij te houden. Met de huidige plannen voor strengelspoor in die straat wordt dat toch alleen maar een drama.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Do 23 Dec 2010, 23:57

Volgens mij hebben we een spraakverwarring. Ik benoem de lijnen naar hun eindpunt. De RAI is voor mij een nutteloos eindpunt, alsmede de route door de Rivierenbuurt (tal van bussen rijden daar ook). De lijn 25 rijdt in het zuiden op een uniek stukje (geen enkele tram- of buslijn doet dat). Door van de 25 een snelle tram te maken (Pass. Terminal - Centraal - Utrechtsestraat - Pres. Kennedylaan) heb je een mooie radiale spaakwielverbinding te pakken, die precies tussen de metro's Oostlijn en Noord-Zuidlijn ligt.

En of je dat ding nou 4 of 25 nummert, zou me eerlijk gezegd niet heel veel uitmaken.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Vr 24 Dec 2010, 00:19

Ik vind de RAI geen nutteloos eindpunt, omdat er een trein stopt. Dat heeft voor mij een meerwaarde ten opzichte van de Rivierenbuurt, waar wat winkels zijn, mensen wonen en het GVB een remise heeft. Kijk, het wordt anders als je tram 25 zou doortrekken naar Overamstel, maar dat plan is afgewezen omdat er dan een nieuwe trambrug gebouwd moet worden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor tsov » Vr 24 Dec 2010, 00:22

Laten we ook die hele RAI zelf niet onderschatten. Dat station daar heet niet voor niets zo.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Dec 2010, 13:59

De RAI wordt perfect ontsloten met de nieuwe Noord-Zuid metrolijn, en daarnaast kun je vanuit de binnenstad er ook komen met lijn 11 wanneer er een congres wordt gehouden. Op de route van lijn 4 door de rivierenbuurt zijn ook veel busverbindingen.
Laatst gewijzigd door Vinny op Vr 24 Dec 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Dec 2010, 14:00

waar wat winkels zijn, mensen wonen
Ja dan kun je het hele openbaar vervoer in Amsterdam natuurlijk wel opheffen. Want waar mensen wonen hoeft natuurlijk nooit iemand met het openbaar vervoer... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Abracadabram » Vr 24 Dec 2010, 14:03

willy84 schreef: Echt geen fatsoen als je baangarantie hebt. Ondemocratisch zelfs.


Is het hier niet net zo als bij andere aanbestedingen. De nieuwe moet het personeel overnemen, maar gaat nieuwe contracten onderhandelen. Als een deel niet weggaat zal al het personeel met zn alle minder uur moeten gaan werken.

Je hebt nog wel een baan, maar voor minder uur dan voorheen. Ik snap wel dat je daar tegen in protest gaat.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Dec 2010, 14:12

Er zit behoorlijk wat overbodige luxe in de CAO voor GVB-medewerkers. Een feestdagtoeslag op 1 mei. Hoe verzin je het? :roll:

Maar ja, als je dat soort zaken gaat afpakken, dan heten die dingen ineens "verworven rechten" en ligt de boel plat. Soms worden dan nieuwe mensen aangenomen tegen veel slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik kan je verzekeren: dat levert pas echt jalouzie en scheve ogen op de werkvloer op... :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor find_your_spot » Vr 24 Dec 2010, 14:59

Er luiden al genoeg geruchten dat het conducteurshok een tweede VVV en seksshop moet gaan worden waar paraplu's, plattegronden, dagkaarten voor de Keukenhof, Madame Tussuad, DVD's, petten, tassen en flesjes drinken moeten gaan worden verkocht om de tweede man op de tram niet te hoeven ontslaan.
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Dec 2010, 19:26

Waarom niet ombouwen tot rookhok? Of tot WC?

"Roken en schijten? Bij het GVB kan het wel :!: "

Iemand anders nog creatieve ideeen?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Vr 24 Dec 2010, 19:28

Achterste deel van de tram tot eerste klas opwaarderen en daarvoor 3x de huidige prijzen voor vragen :mrgreen:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Dec 2010, 19:33

Lounche banken, discoverlichting, TMF op de achtergrond en een snoepautomaat... *O*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 25 Dec 2010, 10:37

Zeg, een beetje meer respect voor de conducteurs (waar er ook enkele hier op het forum zitten)!

En over tram 25, als het stukje tussen victorieplein en PKL wordt opgeheven, dan komt er daar een bus te rijden. Wellicht een herlegging van de route van bus 62.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Vinny » Za 25 Dec 2010, 12:18

Waarmee die buslijn een nog exotischere toeristische route krijgt, dan die nu al heeft... :|

Maar goed, dat zie je in Amsterdam wel vaker, veel OV assen die een volkomen overbevissing hebben, terwijl sommige buurten meer dan 600 meter moeten lopen voor een halte aan een verbindende tram- of buslijn... , wordt opgelost door een soort wijkroute te rijden voor een ontsluitende bus. Lijn 62 en 64 zijn daarvaan (trieste) voorbeelden...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31456
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: GVB overweegt actie om kabinetsplannen

Berichtdoor Suus » Za 25 Dec 2010, 12:37

Juist die routewijziging zorgt voor weinig verandering bij lijn 62, die slaat al halverwege de Rooseveltlaan af naar de Waalstraat.

Wees trouwens maar blij dat het GVB de lijnen 62, 63 en 64 op deze manier heeft opgelost, bespaart weer heel wat dienstregelingsuren.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 5 gasten