Pagina 1 van 2

Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 21:39
door Oud forumgebruiker
Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard
ALKMAAR - De provincie Noord-Holland wil in 2011 geen gelede bussen meer laten rijden op lijn 360 tussen Alkmaar en Heerhugowaard. In plaats daarvan moet er met standaardbussen worden gereden. Dit is een van de maatregelen die moet worden genomen vanwege de bezuinigingen op het openbaar vervoer.

De bezuinigingen zijn vooral een gevolg van een forse korting van het Rijk op het Provinciefonds. Voor het jaar 2011 zal ruim € 5 miljoen bezuinigd moeten worden. De jaren erna ruim € 10 miljoen.

Bron: Webnieuws.nl


Mooi, kunnen die Citaro's mooi effe naar de Zaanstreek. Ze hebben ze huisstijl en de LCD-schermen toch al :)

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 21:44
door Daniel
Het is zeker gratis om standaardbussen in Regionet-huisstijl om te schilderen?

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 21:46
door Suus
En wat de bezuiniging die hieruit gehaald moet worden? Alsof het brandstofverbruik zoveel verschil maakt...

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 21:57
door MdJ
Het schijnt (ik heb geen cijfers) dat zo'n citaro G meer verbruikt dan een amba... :wink:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 22:08
door Suus
Hoeveel kan het verschil nu helemaal zijn. Okee, ze zijn iets zwaarder, maar de aerodynamica is even beroerd als bij een normale bus :')

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 23:13
door STF
Een gelede Citaro weegt 1,85 keer zoveel als een Ambassador, lijkt me logisch dat je bij een verschil van 7350 kilo toch wel wat aan het brandstofverbruik zult merken.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: do 30 dec 2010, 23:25
door Michael 1988
Ik zie er nu al problemen in. Die gelede bussen rijden er niet voor niets omdat er waarschijnlijk (kan het niet definitief zeggen) veel reizigers zijn die gebruik maken van die lijn(en). Wat krijg je dan, klagende mensen en overvolle bussen, waardoor er weer bussen moet worden ingezet om het aantal reizigers op te vangen, wat meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, wat tot meer kosten lijdt en zo kun je wel verder gaan. En met dagen waarin je het weer hebt als afgelopen weken wordt het zeker een ramp. Je kunt ook bussen inhuren van touringcarbedrijven, maar zit je ook daar weer met meer kosten.

Provincie Noord-Holland en het Rijk, geweldig gedaan hoor, maar kom even aan met slimmere acties dan zoiets. Bezuinig bijvoorbeeld op je eigen salaris en de koninklijke familie (geen privereisjes/privevliegtuig meer e.d.), zo haal je die €5 miljoen euro per jaar wel hoor.

Maar even on-topic, bezuinigen op zoiets is gewoon een dom idee wat nare gevolgen tot dien kan hebben. Maar ze zullen de klachten op een bepaald moment van de reizigers wel te horen krijgen hoor.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 09:33
door Geert
Michael 1988 schreef:Provincie Noord-Holland en het Rijk, geweldig gedaan hoor, maar kom even aan met slimmere acties dan zoiets. Bezuinig bijvoorbeeld op je eigen salaris en de koninklijke familie (geen privereisjes/privevliegtuig meer e.d.), zo haal je die €5 miljoen euro per jaar wel hoor.
Ja, laten we het koninklijk huis even afschaffen zodat er gelede bussen kunnen rijden in Noord-Holland. :roll:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 09:57
door BR628
Michael 1988 schreef:Ik zie er nu al problemen in. Die gelede bussen rijden er niet voor niets omdat er waarschijnlijk (kan het niet definitief zeggen) veel reizigers zijn die gebruik maken van die lijn(en). Wat krijg je dan, klagende mensen en overvolle bussen, waardoor er weer bussen moet worden ingezet om het aantal reizigers op te vangen, wat meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, wat tot meer kosten lijdt en zo kun je wel verder gaan.
En dan wordt er even niks gedaan, want er moet bezuinigd worden. Dus loopt een deel van de reizigers, die nog wel een alternatief zou hebben, weg. En met de bezuinigingsdrang van diverse regionale verheden, zal dit op meer en meer plaatsen gaan gebeuren de komende jaren. Indirect wordt de reiziger weggepest.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 10:07
door Klaasje
Michael 1988 schreef:Ik zie er nu al problemen in. Die gelede bussen rijden er niet voor niets omdat er waarschijnlijk (kan het niet definitief zeggen) veel reizigers zijn die gebruik maken van die lijn(en). Wat krijg je dan, klagende mensen en overvolle bussen, waardoor er weer bussen moet worden ingezet om het aantal reizigers op te vangen, wat meer brandstofverbruik tot gevolg heeft, wat tot meer kosten lijdt en zo kun je wel verder gaan. En met dagen waarin je het weer hebt als afgelopen weken wordt het zeker een ramp. Je kunt ook bussen inhuren van touringcarbedrijven, maar zit je ook daar weer met meer kosten.
Ik heb even nagevraagd bij een vriend uit Alkmaar en die zei dat er maar nauwelijks staande reizigers in die bussen te vinden zijn. Als dat klopt dan is het echt geen ramp om dan met Ambassadors te gaan rijden. Een Citaro G heeft namelijk maar 50 zitplaatsen t.o.v. 34 bij een Ambassador. Bij nauwelijks staande reizigers denk ik aan ongeveer 60 reizigers in die bus (dus 10 verplicht staand). 60 reizigers in een Ambassador is op meer plekken in Nederland gebruikelijk. Vanuit m'n huis kijk ik er ook dagelijks tegenaan. Ja het is niet prettig... maar voor een paar ritten per dag mag wat inschikken geen probleem zijn toch?
Bee schreef:Hoeveel kan het verschil nu helemaal zijn. Okee, ze zijn iets zwaarder, maar de aerodynamica is even beroerd als bij een normale bus :')
Volgens de kostenkengetallen openbaar vervoer uit 2004 (ja niet actueel) van het KPVV is een gelede bus twee keer zo duur in exploitatie als een ongelede bus. Bedenk dat je naast de hogere brandstofkosten ook meer onderhoud aan een gelede bus hebt. Er zitten namelijk veel meer bewegende delen aan een geleed exemplaar.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 10:13
door Geert
Kan me ook nog wel voorstellen dat er meer vandalisme gepleegd wordt in gelede bussen, doordat achterin minder sociale controle is (zeker als de bus niet vol zit). Als je af en toe ziet hoe de achterste stoelen er uit zien...

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 10:17
door Oud forumgebruiker
Geert schreef:Ja, laten we het koninklijk huis even afschaffen zodat er gelede bussen kunnen rijden in Noord-Holland. :roll:
Niet daarom wat mij betreft, maar nog om ontelbare andere redenen. Weg met die geldverslindende toko! Maar dat is een andere discussie...

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 10:34
door Suus
Het hele geneuzel in Noord-Holland is ontstaan door een of andere bank op een in 2010 zeer gehaat eiland. Waren ze niet zo slim geweest 72 miljoen euro op die bank te storten, dan was dit hele onzinverhaal pas veel later ten sprake gekomen.

En ik ben het KPVV niet, maar dubbele onderhoudskosten voor een gelede bus ten opzichte van een normale bus? Lijkt mij schromelijk overdreven, want er zitten niet twee motoren in, er is maar 1 deur extra, 1 as extra, geen tweede cabine. Je hebt een geleding, maar dat lijkt mij bij het onderhoud niet de grootste kostenpost.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 10:44
door Klaasje
Bee schreef:Het hele geneuzel in Noord-Holland is ontstaan door een of andere bank op een in 2010 zeer gehaat eiland. Waren ze niet zo slim geweest 72 miljoen euro op die bank te storten, dan was dit hele onzinverhaal pas veel later ten sprake gekomen.
Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijker :X Verder veranderd het toch niets aan de situatie. Het zou nog nuttiger zijn om te zeggen dat ze beter op iets anders kunnen besparen.
Bee schreef:En ik ben het KPVV niet, maar dubbele onderhoudskosten voor een gelede bus ten opzichte van een normale bus? Lijkt mij schromelijk overdreven, want er zitten niet twee motoren in, er is maar 1 deur extra, 1 as extra, geen tweede cabine. Je hebt een geleding, maar dat lijkt mij bij het onderhoud niet de grootste kostenpost.
Er is toch echt uit de cijfertjes van de vervoerders zelf naar voren gekomen dat een gelede bus twee keer zoveel kost in exploitatie dan een ongelede bus. Die cijfers zijn namelijk in dat rapport terecht gekomen. Het gaat hierbij natuurlijk om alle lifecyclekosten van zo'n bus. Dus niet alleen het onderhoud en de brandstof maar ook de kosten van de afschrijving. Die hogere afschrijving zal misschien wel als onzin klinken maar ik zal Connexxion toch gelijk geven als ze dit liever in een concessie afschrijven die meer winst maakt.
Het KPVV is trouwens het Kennisplatform Verkeer en Vervoer. (Als je dat toevallig niet wist.)

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 11:39
door Milco
Kunnen ze, als er straks korte bussen op lijn 360 moeten gaan rijden, geen 'ruilactie' deon? Dus bijv. de 6 citaro's naar Zaanstreek in ruil voor 6 Amba's die nu daar rijden? (Want, ik zeg eerlijk: Amba's in een Regionet-jasje, ik heb die bussen gezien, maar ik kan het me niet voorstellen... :oops: )

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:14
door Chauf21
Om een gelede bus te onderhouden heb je ook een aangepaste werkplaats nodig (lees: een werkplaats met een brug die lang genoeg is). Nu zullen al die dingen afzonderlijk niet het verschil uitmaken, maar opgeteld kom je wel een aardig eind. Daarnaast kan dat getal van de vervoerer natuurlijk ook wel een beetje gekleurd zijn, je weet niet wat wel en niet is meegenomen. Over het algemeen zijn gelede bussen ook minder makkelijk in te zetten en is de kans op schades wat groter. Dat soort dingen kunnen ook meegerekend worden.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:24
door Geert
Een grotere schadekans lijkt me wel terecht om mee te nemen in de exploitatiekosten. Dat is immers direct herleidbaar naar de lengte/wendbaarheid van een gelede bus.

Overigens staat het KPVV-rapport hier: Kostenkengetallen openbaar vervoer (pdf)

Ik citeer (p. 51):
Kapitaalkosten
Een standaard dieselbus kost ongeveer € 175.000,- tot € 200.000,-. De verschillen komen voort uit het motorvermogen, dubbel/enkelglas al dan niet gelijmd of in rubber, vloerhoogte, stoffering enz. Maar het belangrijkste punt is wel de seriegrootte. Grote series zijn commercieel interessant vanwege standaardisering en continuïteit en kunnen daarom tot grote prijsverschillen leiden. Een gelede bus kost ongeveer de helft meer (bijna € 300.000) terwijl de prijs van een 15-meterbus tussen die van een standaardbus en die van een gelede bus in ligt.

Ten opzichte van de dieselbus bedragen de extra kosten van een aardgasbus ongeveer € 35.000 voor een standaardbus en € 40.000 voor een gelede bus.
(pagina 17)
Kilometerkosten
Bus en trolleybus
12 meter dieselbus: € 0,50, gelede bus: € 0,75, 24 meter bus: € 1,00
En ook het stallen is duurder: (p. 52)
Stallingskosten
In het busvervoer geldt als vuistregel dat het stallen van een standaardbus ongeveer € 2.500,- per jaar kost. In dit bedrag zijn naast de kosten voor het oppervlak (20 bussen per hectare), ook de kosten voor de tankinstallatie en de wasmachine opgenomen. Voor de gelede bus wordt wegens het grotere ruimteverbruik een bedrag van € 3.000,- per jaar aangehouden en voor de dubbelgelede bus een bedrag van € 3.500,- per jaar.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:32
door Michael 1988
Tja alleen als je i.p.v. 1 18-meterbus 2 12-meter bussen moet aanschaffen (zie voorgaande reactie), ben je in totaal toch meer kwijt aan kosten dan een 18-meterbus.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:32
door Suus
Dat is niet 2x zoveel, dat is anderhalf keer zoveel. Bij de stallingskosten nog minder.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 12:34
door Caspar
's avonds is die bus bijna leeg in Alkmaar, misschien 10 mensen per rit. Echter, overdag zitten ook die gelede bussen propvol tussen Alkmaar NS en de Inholland van Alkmaar. In ieder geval 08.30u tot 16.00u is een gelede bus op dat deel van de route onmisbaar als je het mij vraagt.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 14:03
door Freek
De cijfers van de KPVV zeggen dat een gelede bus 1,5 tot 2 keer duurder is dan een standaard bus, als aanvulling daarop:
De verkeerskundige van Syntus heeft mij verteld dat hij liever de frequentie verhoogd dan een gelede bus aan te schaffen. Dit zou goedkoper zijn, mede doordat het verhogen van de frequentie weer extra reizigers aantrekt. Hij/Syntus was van mening dat dit en aantrekkelijker was voor de reizigers als aantrekkelijker voor de financiele afdeling van Syntus.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 14:06
door Klaasje
Bee schreef:Dat is niet 2x zoveel, dat is anderhalf keer zoveel. Bij de stallingskosten nog minder.
Sorry dat ik me vergist heb.. Het is ook zolang geleden dat ik het gelezen heb :oops:

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 14:42
door Suus
Freek schreef:De cijfers van de KPVV zeggen dat een gelede bus 1,5 tot 2 keer duurder is dan een standaard bus, als aanvulling daarop:
De verkeerskundige van Syntus heeft mij verteld dat hij liever de frequentie verhoogd dan een gelede bus aan te schaffen. Dit zou goedkoper zijn, mede doordat het verhogen van de frequentie weer extra reizigers aantrekt. Hij/Syntus was van mening dat dit en aantrekkelijker was voor de reizigers als aantrekkelijker voor de financiele afdeling van Syntus.
Dat is ook wel zo, maar daar is hier geen geld voor. Maar de bussen rijden al, daarom vind ik deze bezuiniging zo vreemd.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 15:46
door Freek
Voor deze casus inderdaad nutteloze info, meldde het alleen even vanwege de discussie over de kosten van standaard vs geleed. Over de opbrengsten voor de bezuinigingen kan ik weinig zeggen.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 16:21
door Jelmer
Voor zover ik weet kunnen de geleden bussen de draai niet maken bij het nieuwe busstation in Zaandam en die 13,7 m wagens wel.