Pagina 2 van 2

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: vr 31 dec 2010, 17:11
door Suus
Dat probleem speelde met bussen van 15 meter :)

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: za 01 jan 2011, 13:52
door Oud forumgebruiker
Precies, en gelede bussen wilde CXX niet aan, maar ja... als die nu toch al uit Alkmaar kunnen komen, kunnen ze mooi ruilen tegen die Citea's wat mij betreft :)

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 12:29
door Klaasje
ziggy schreef:Precies, en gelede bussen wilde CXX niet aan, maar ja... als die nu toch al uit Alkmaar kunnen komen, kunnen ze mooi ruilen tegen die Citea's wat mij betreft :)
Wat is er nou zo geweldig aan die Geledes voor de Zaanstreek? Het lijkt me niet vreemd als die geledes gewoon de reserve van de Zuidtangent ingaan. Die frequentieverlaging is immers toch alleen maar in de vakanties.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 22:35
door htm_tram
ziggy schreef:Precies, en gelede bussen wilde CXX niet aan, maar ja... als die nu toch al uit Alkmaar kunnen komen, kunnen ze mooi ruilen tegen die Citea's wat mij betreft :)
Dat is echte een domme ruilactie. Ze kunnen beter die citaro's geven aan de zuittangent. Helemaal als lijn 320 ook in gebruik is...

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 22:43
door Klaasje
Ja de bussen die op de Zuidtangent rijden zijn echt in een slechte staat. Als er onvoldoende reserve beschikbaar is kan je ook wat lastig onderhoud plegen en kwaaltjes oplossen. Dat is op meer plekken bij CXX een probleem geweest. Vaak is de uitbreiding van de reserve een goede oplossing. Het materieel kan dan namelijk wat makkelijker uit dienst genomen worden bij problemen.
Toch blijf ik me afvragen.. Hoeveel ritten zijn er nou in de Zaanstreek met meer dan ongeveer 60 reizigers.. :?: (Dat is in zowel een Citea als een Citaro G ongeveer 10 staande reizigers.)

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 22:47
door GTW
Zijn er nog van die oude gele bussen? jaren 95 die kant op.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 00:42
door Busfoto.nl
Ik vraag me af wat men wil doen met die Citaro's in Rnet-huisstijl. De Zuidtangent schijnt ook wat minder te gaan rijden (8x ipv 10), dus daar zijn er ook minder wagens nodig.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 00:54
door find_your_spot
testtest schreef:Ik vraag me af wat men wil doen met die Citaro's in Rnet-huisstijl. De Zuidtangent schijnt ook wat minder te gaan rijden (8x ipv 10), dus daar zijn er ook minder wagens nodig.
Waar staat dat er een frequentieverlaging komt?

Verder als de 320 binnenkort gaat rijden dan zijn er toch echt op korte termijn snel 8 gelde citaro's nodig.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 01:19
door Suus
Wat is binnenkort? Volgens mij is de lijn De Hoek - Uithoorn voor dienstregeling 2013 beoogd...

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 15:27
door Caspar
Ik zat net om 15u in de 350 vanaf de hogeschool tot station Alkmaar in bus nr 5107 een Amba. Met 63 passagiers vond de chauffeuse het vol genoeg en moesten er een paar wachten op de volgende. De reiziger op de tussenliggende halte had ook pech, wachten op volgende. Best drukke lijn toch.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 15:30
door Busfoto.nl
find_your_spot schreef:
testtest schreef:Ik vraag me af wat men wil doen met die Citaro's in Rnet-huisstijl. De Zuidtangent schijnt ook wat minder te gaan rijden (8x ipv 10), dus daar zijn er ook minder wagens nodig.
Waar staat dat er een frequentieverlaging komt?

Verder als de 320 binnenkort gaat rijden dan zijn er toch echt op korte termijn snel 8 gelde citaro's nodig.
In een bericht van het Haarlems Dagblad, reeds eerder hier langsgekomen.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:09
door Milco
Caspar schreef:Ik zat net om 15u in de 350 vanaf de hogeschool tot station Alkmaar in bus nr 5107 een Amba. Met 63 passagiers vond de chauffeuse het vol genoeg en moesten er een paar wachten op de volgende. De reiziger op de tussenliggende halte had ook pech, wachten op volgende. Best drukke lijn toch.
Ik denk dat je lijn 360 bedoelt. :wink:
Lijn 350 is een Qliner van Leeuwarden via de Afsluitdijk naar Alkmaar.

En lijn 320, hoe zou deze gaan rijden dan? Gaat deze pas in 2013 rijden? Dat dat nĂș al bekend is...

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:21
door Suus
Nouja, de lijnen van de Zuidtangent zijn geen normale buslijnen, daarvoor moet eerst de betonmachine voor opgestart worden met busbanen, tunnels, viaducten en dat soort dingen.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:55
door Klaasje
Er wordt inderdaad een busbaan aangelegd vanaf de Hoek richting Uithoorn. De "Oosttak". Ik weet alleen niet wat daarvoor de planning is.

Wat betreft de frequentie van de gewone Zuidtangent: Het Haarlems dagblad heeft waarschijnlijk geen goede bron gehad. De frequentieverlaging geldt namelijk alleen in de vakantieperiode. Zie ook hier.

En wat betreft de drukte van de 360:
Dat er meer dan 63 reizigers zijn rond 15:00 uur en er een Ambassador rijdt is inderdaad zuur. Overigens passen en er wel meer reizigers in (ca. 70 a 75) maar dan staat het hele gangpad achterin ook vol. Dat laatste lukt alleen met wat oefenen. Ik kan me wel voorstellen dat 15:00 een van de drukste tijdstippen is. Dat zie je namelijk ook bij de buslijn langs m'n huis. (er zit hier een redelijk grote middelbare school aan het einde van de straat) Rond kwart voor drie komen er ineens zo'n 150 leerlingen naar de bushalte gerend. Die komen ook niet in een keer mee (nee ook niet in een Citaro G). Het grote verschil is alleen dat de 360 wat minder frequent rijdt waardoor wachten erg vervelend is. Wellicht zou op de allerdrukste momenten een veegbus ingezet kunnen worden die "achterstallige reizigers" meeneemt. Dat gebeurde gedurende 2 jaar ook in Almere voor het Groenhorstcollege in Poort.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 18:21
door Daniel
Probleem met vervoer naar scholen is dat de roosters weleens wisselen. Merkte 't ook toen ik nog in Dordrecht woonde met een middelbare school aan de buslijn ri. station: de ene keer was de ene rit stervensdruk, een dag later weer een andere. Daar valt niet tegenop te versterken.
In de ochtend was de piek wel op een wat consequenter tijdstip, dan viel er dus ook wel te versterken met een extra bus net voor de reguliere uit.

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 21:28
door Klaasje
Caspar schreef:Ik zat net om 15u in de 350 vanaf de hogeschool tot station Alkmaar in bus nr 5107 een Amba. Met 63 passagiers vond de chauffeuse het vol genoeg en moesten er een paar wachten op de volgende. De reiziger op de tussenliggende halte had ook pech, wachten op volgende. Best drukke lijn toch.
Welke tussenliggende halte eigenlijk? http://www.connexxion.nl/lijn/N360/1/

Re: Standaardbussen op lijn Alkmaar-Heerhugowaard

Geplaatst: di 04 jan 2011, 12:51
door Caspar
Ow, ik wist niet dat die bus gewoon nooit stopt aan de halte van de Bergerweg in Alkmaar. :roll:
Maarja, lijn 6 naar Bergen neemt officieel geen reizigers mee van en naar de Hogeschool Inholland, maar doet dat in de praktijk toch wel degelijk. Dus ik weet niet of die haltes zo betrouwbaar zijn. Zal er eens op letten.