Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

En in hoeverre is het een optie de buslijn Utrecht-Houten niet meer naar het station te laten rijden, maar een rondje rond Houten-Zuid te rijden? De industrieterreinen aan de westkant zijn dan immers nog altijd met het station verbonden middels de buslijnen naar Nieuwegein en Vianen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De buslijn naar Utrecht is juist de enige die over die industrieterreinen heen rijdt, de lijnen naar Nieuwegein en Vianen rijden er slechts langs over de ringweg.
Sowieso kent Houten-Zuid niet heel veel reizigers richting Utrecht Centraal die de bus nemen volgens mij: de fietsinfra in Houten is natuurlijk uitstekend en het station Castellum vrij goed bereikbaar vanuit de wijken. Lijn 49 heeft zodoende ook vooral z'n meerwaarde door het doorrijden als 281 (en is ooit ontstaan om de dienstregeling van de 281 wat te kunnen versimpelen, want eerst werd als 281 vanuit Houten-Zuid gereden. Voor die verbinding gaat natuurlijk ook gelden dat je met een overstap op Vaartsche Rijn veelal sneller zult zijn dan als je eerst dat rondje Houten-Zuid met de bus nog moet afleggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

nvdw schreef:Als het budget gelijk blijft en er toch een wensenlijstje is, moet er ergens geschrapt worden, en dan zijn het de dunne lijntjes of de relatief tijdrovende lusjes die het moeten bekopen. Die keuzes zijn in dit plan duidelijk inzichtelijk gemaakt. Dan mag de provincie (al dan niet onder politieke druk) beslissen of de route van lijn 4 door de Schaakwijk of de route van lijn 5 in Maarssen via het Ranstplein de extra centen waard is, bijvoorbeeld.
Maar misschien is er dan ook gewoon iets mis met dan wensenlijstje. Want de noodzaak tot uitbreiding is er op dit moment bij de nieuwe lijnen 50, 73 en 77 (noordelijke helft) gewoon niet. In het hoofdstuk overbodige uitbreidingen trouwens: lijn 29 rijdt nu al 4x/uur praktisch leeg in de tegenspitsrichting, die had je 's ochtends richting De Meern en 's middags richting De Uithof, best op 4x/uur kunnen laten, of zelfs terug kunnen schroeven naar ieder halfuur.

En als je dan als provincie perse een HOV-netwerk wil, doe het dan ook goed, en kom niet aanzetten met deze onsamenhangende bende. De nummering sluit totaal niet aan, er zijn één stadslijn, één tangentlijn, twee streeklijnen en een iets wat er een beetje tussenin zit (73), van de vier lijnen die bij het centraal station komen, stopt er dan weer eentje aan de andere kant, wat overstappen tussen het netwerk ook niet echt aantrekkelijk maakt. En dan hebben we het nog niet eens over die, en nee, dat is geen kwestie van smaak, af-grij-se-lij-ke kleuren gehad. Geel was al gewaagd, en daar is ook best wat tegen geprotesteerd, maar om dat vervolgens nog eens te gaan combineren met, van alle kleuren, groen, roze, paars en lichtblauw!? Dat zoiets door meerdere lagen van planning komt is echt onvoorstelbaar.

Wat me ook zeer verbaast is dat er op geen enkele manier bewoners bij de nieuwe plannen zijn betrokken. Terwijl les één bij iedere aan planning gerelateerde opleiding toch zal zijn dat je bij impopulaire plannen bewoners niet vroeg genoeg kunt betrekken (bij mijn opleiding althans). Door eerst al plannen te maken en die vervolgens voor te leggen, geef je de burger het gevoel dat (bijna) alles toch al beslist is, en wek je het gevoel op dat je ze niet serieus neemt, met uitwassen als de situatie in Drenthe rond de windmolens tot gevolg.

Tot slot zijn - naast het trucje met de post onvoorzienigheden - me nog wat ongeregeldheden opgevallen in de berekening aan het eind. Bij lijn 74 is het vervallen van de bediening van Monnikenhof niet opgenomen, is dit wel meegerekend? En volgens mij mogen ritten met taxibusjes maar voor 50% meegerekend worden, dit was bij eerdere vervoersplannen tenminste wel het geval.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Welke uitbreiding zie jij bij lijn 50 dan? Da's de enige lijn waarbij de nieuwe frequentie vrij goed overeen komt met de huidige lijnen die erin op gaan samen toch?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Jonkervoort schreef:En als je dan als provincie perse een HOV-netwerk wil, doe het dan ook goed, en kom niet aanzetten met deze onsamenhangende bende. De nummering sluit totaal niet aan, er zijn één stadslijn, één tangentlijn, twee streeklijnen en een iets wat er een beetje tussenin zit (73), van de vier lijnen die bij het centraal station komen, stopt er dan weer eentje aan de andere kant, wat overstappen tussen het netwerk ook niet echt aantrekkelijk maakt. En dan hebben we het nog niet eens over die, en nee, dat is geen kwestie van smaak, af-grij-se-lij-ke kleuren gehad. Geel was al gewaagd, en daar is ook best wat tegen geprotesteerd, maar om dat vervolgens nog eens te gaan combineren met, van alle kleuren, groen, roze, paars en lichtblauw!? Dat zoiets door meerdere lagen van planning komt is echt onvoorstelbaar.
Ik ben het helemaal met je eens over de slechte logica in de lijnnummers. Q-Link maakt gebruik van veel logischere lagere nummers bijvoorbeeld. De lage nunmers zijn nu al vergeven aan de stadslijnen, maar dan zoek je toch naar een andere samenhangende lijnnummering. Een U voor het lijnnummer zoals ik al eerder heb gezegd bijvoorbeeld. Over de kleuren ben ik het ook met je eens, al is dat bij mij wel een kwestie van smaak, ik heb nou niet echt zin in een roze bus hier door de buurt ;)
Q-Link maakt overigens van dezelfde kleuren gebruik. Roze eruit halen en vervangen door bijvoorbeeld bruin.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Ferdinand schreef: Over de kleuren ben ik het ook met je eens, al is dat bij mij wel een kwestie van smaak, ik heb nou niet echt zin in een roze bus hier door de buurt ;)
Q-Link maakt overigens van dezelfde kleuren gebruik. Roze eruit halen en vervangen door bijvoorbeeld bruin.
Maar bij Q-link zijn ze wel ietsje veel minder overheersend weergegeven op de bus, de overheersende kleuren zijn zwart/grijs, dat kan je van de voorkant van die nieuwe bussen niet zeggen... En daar heb je alleen blauw, groen en paars (in dezelfde stad) en niet ook nog roze, rood en geel erbij.
Daniel schreef:Welke uitbreiding zie jij bij lijn 50 dan? Da's de enige lijn waarbij de nieuwe frequentie vrij goed overeen komt met de huidige lijnen die erin op gaan samen toch?
Als je zoals Qbuzz doet lijn 251 erbij neemt niet idd, maar dat is niet helemaal juist, want lijn 251 wordt praktisch al opgenomen in lijn 73: voorheen reed lijn 52/53 in de 'tegenspits' 4x/uur, net als lijn 251. De nieuwe 73 rijdt in die richting 4x/uur naar Zeist Centrum en 4x/uur naar Zeist Handelscentrum. Dan blijven over lijn 50 en 51, die in de spitsrichting samen 10x/uur rijden, in de tegenspitsrichting 8x/uur en in de daluren 6x/uur, en zoals in dit topic volgens mij al eerder besproken is is dat gezien de bezetting eerder teveel dan te weinig. Komt ook nog eens bij dat een deel van de route van lijn 51 niet opgaat in lijn 50 maar in lijn 74. Toch gaat de nieuwe lijn 50 in de ochtendspits 12x/uur rijden in beide richtingen, in de daluren 8x/uur en in de middagspits 10x/uur.

Je zou dat idd op het verdwijnen van lijn 71 en 271 kunnen gooien, maar dat is ook niet helemaal eerlijk: die stappen namelijk ruim voor de eindbestemming weer uit, en zullen dus ook niet opeens een capaciteitstekort opleveren (waar in de eerste plaats überhaupt al geen sprake van was). Gezien de huidige bezetting van lijn 50/51 is het aannemelijk dat de bussen van lijn 50 niet goed gevuld zullen raken, wat het bezuinigen op andere plekken om dat mogelijk te maken natuurlijk belachelijk maakt. 8x/uur in de spits en 6x/uur in het dal zou ruim volstaan voor deze lijnenbundel.

Vind het ook vrij opvallend dat ze in het eerste hoofdstuk duidelijk maken wanneer een bus in hun ogen te vol is, en vervolgens nergens de cijfers noemen om dat te ondersteunen. Dat deden ze bij eerdere vervoersplannen wel, maar de lijnen die nu uitgebreid worden halen die waarden ook bij lange na niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door regenmaker »

Ferdinand schreef:Over de kleuren ben ik het ook met je eens, al is dat bij mij wel een kwestie van smaak, ik heb nou niet echt zin in een roze bus hier door de buurt. ;)
Gelukkig woon je niet in de regio Arnhem-Nijmegen of in Mönchengladbach. :lol: Maar wat maakt het kleurtje op de bus nou weer uit? Als de bus maar komt en op tijd is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Als je onzeker wordt van roze bussen zou ik zaterdag Utrecht mijden, en tot die tijd Utrecht Centraal. Of de AH to Go. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:Als je zoals Qbuzz doet lijn 251 erbij neemt niet idd, maar dat is niet helemaal juist, want lijn 251 wordt praktisch al opgenomen in lijn 73: voorheen reed lijn 52/53 in de 'tegenspits' 4x/uur, net als lijn 251. De nieuwe 73 rijdt in die richting 4x/uur naar Zeist Centrum en 4x/uur naar Zeist Handelscentrum. Dan blijven over lijn 50 en 51, die in de spitsrichting samen 10x/uur rijden, in de tegenspitsrichting 8x/uur en in de daluren 6x/uur, en zoals in dit topic volgens mij al eerder besproken is is dat gezien de bezetting eerder teveel dan te weinig. Komt ook nog eens bij dat een deel van de route van lijn 51 niet opgaat in lijn 50 maar in lijn 74. Toch gaat de nieuwe lijn 50 in de ochtendspits 12x/uur rijden in beide richtingen, in de daluren 8x/uur en in de middagspits 10x/uur.
Dat Qbuzz lijn 251 erbij neemt klopt inderdaad niet volledig, maar jouw argumentatie ook niet. Immers rijdt lijn 251 net als lijn 50 via Zeist Centrum om daarna pas af te buigen. Lijn 73 gaat net als de huidige lijnen 52 en 53 via Vollenhove. En in de spitsrichting rijdt de 73 8x/uur net als de 52 en 53 dat nu al samen doen, de 4x/uur die erbij komt via die route naar het Handelscentrum komt dan inderdaad van lijn 251 af. Maar betekend niet dat er 4x/uur vaker op de hoofdas tussen Zeist en Utrecht gereden wordt...
Je zou dat idd op het verdwijnen van lijn 71 en 271 kunnen gooien, maar dat is ook niet helemaal eerlijk: die stappen namelijk ruim voor de eindbestemming weer uit, en zullen dus ook niet opeens een capaciteitstekort opleveren (waar in de eerste plaats überhaupt al geen sprake van was). Gezien de huidige bezetting van lijn 50/51 is het aannemelijk dat de bussen van lijn 50 niet goed gevuld zullen raken, wat het bezuinigen op andere plekken om dat mogelijk te maken natuurlijk belachelijk maakt. 8x/uur in de spits en 6x/uur in het dal zou ruim volstaan voor deze lijnenbundel.
De 71/271 hebben bij hun ontstaan al de spitsversterking van lijn 50 op de Heuvelrug overgenomen tussen Zeist en Doorn (daarvoor had lijn 50 al korte ritten tot Doorn in de Connexxion-tijd). Met de 6x/uur van de huidige 50, 4x/uur van lijn 51 en 2x/uur de 71/271 kom je dus ook gewoon tot de 12x/uur die de nieuwe 50 tussen Utrecht en Driebergen-Zeist gaat rijden en ook op de 8x/uur dat er een bus naar Doorn rijdt.
Maar op het trajectdeel Utrecht - Zeist reden de 50 en 51 samen dus al 10x/uur, daar komt dus maar 2x/uur een bus bij en niet 4x/uur. En op zich lijkt me dat nog het meest nuttige deel van de route om nog vaker te gaan rijden.
Dat de bezettingsgraden nu soms wat minder zijn lijkt me meer te liggen aan het achter elkaar aan rijden van bussen waar je natuurlijk meer last van hebt doordat je nu met twee vervoerders zit die allebei hun optimale tijdligging hebben vastgesteld. Dat zal in de nieuwe situatie alleen maar verbeteren doordat het één lijn met een totaalplaatje als dienstregeling wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:
Jonkervoort schreef:Als je zoals Qbuzz doet lijn 251 erbij neemt niet idd, maar dat is niet helemaal juist, want lijn 251 wordt praktisch al opgenomen in lijn 73: voorheen reed lijn 52/53 in de 'tegenspits' 4x/uur, net als lijn 251. De nieuwe 73 rijdt in die richting 4x/uur naar Zeist Centrum en 4x/uur naar Zeist Handelscentrum. Dan blijven over lijn 50 en 51, die in de spitsrichting samen 10x/uur rijden, in de tegenspitsrichting 8x/uur en in de daluren 6x/uur, en zoals in dit topic volgens mij al eerder besproken is is dat gezien de bezetting eerder teveel dan te weinig. Komt ook nog eens bij dat een deel van de route van lijn 51 niet opgaat in lijn 50 maar in lijn 74. Toch gaat de nieuwe lijn 50 in de ochtendspits 12x/uur rijden in beide richtingen, in de daluren 8x/uur en in de middagspits 10x/uur.
Dat Qbuzz lijn 251 erbij neemt klopt inderdaad niet volledig, maar jouw argumentatie ook niet. Immers rijdt lijn 251 net als lijn 50 via Zeist Centrum om daarna pas af te buigen. Lijn 73 gaat net als de huidige lijnen 52 en 53 via Vollenhove. En in de spitsrichting rijdt de 73 8x/uur net als de 52 en 53 dat nu al samen doen, de 4x/uur die erbij komt via die route naar het Handelscentrum komt dan inderdaad van lijn 251 af. Maar betekend niet dat er 4x/uur vaker op de hoofdas tussen Zeist en Utrecht gereden wordt
Nee inderdaad, maar op drie haltes na wordt er wel 4x/uur vaker gereden. Ga er overigens niet vanuit dat lijn 251, die ik ook nooit echt vol heb gezien, nou zo heel veel reizigers voortbracht voor die drie haltes, want er is daar simpelweg niet zoveel wat 's ochtends reizigers moet trekken. Wat erin lijn 251 zat ging aannemelijk voor een groot deel richting het CLZ (halte Lindenlaan), waar de nieuwe lijn 50 niet in de buurt komt.
Daniel schreef:
Je zou dat idd op het verdwijnen van lijn 71 en 271 kunnen gooien, maar dat is ook niet helemaal eerlijk: die stappen namelijk ruim voor de eindbestemming weer uit, en zullen dus ook niet opeens een capaciteitstekort opleveren (waar in de eerste plaats überhaupt al geen sprake van was). Gezien de huidige bezetting van lijn 50/51 is het aannemelijk dat de bussen van lijn 50 niet goed gevuld zullen raken, wat het bezuinigen op andere plekken om dat mogelijk te maken natuurlijk belachelijk maakt. 8x/uur in de spits en 6x/uur in het dal zou ruim volstaan voor deze lijnenbundel.
De 71/271 hebben bij hun ontstaan al de spitsversterking van lijn 50 op de Heuvelrug overgenomen tussen Zeist en Doorn (daarvoor had lijn 50 al korte ritten tot Doorn in de Connexxion-tijd). Met de 6x/uur van de huidige 50, 4x/uur van lijn 51 en 2x/uur de 71/271 kom je dus ook gewoon tot de 12x/uur die de nieuwe 50 tussen Utrecht en Driebergen-Zeist gaat rijden en ook op de 8x/uur dat er een bus naar Doorn rijdt.
Maar op het trajectdeel Utrecht - Zeist reden de 50 en 51 samen dus al 10x/uur, daar komt dus maar 2x/uur een bus bij en niet 4x/uur. En op zich lijkt me dat nog het meest nuttige deel van de route om nog vaker te gaan rijden.
Dat de bezettingsgraden nu soms wat minder zijn lijkt me meer te liggen aan het achter elkaar aan rijden van bussen waar je natuurlijk meer last van hebt doordat je nu met twee vervoerders zit die allebei hun optimale tijdligging hebben vastgesteld. Dat zal in de nieuwe situatie alleen maar verbeteren doordat het één lijn met een totaalplaatje als dienstregeling wordt.
Dat klopt ook niet echt, want inderdaad, ze namen het stuk tussen Driebergen-Zeist en Doorn over van lijn 50, omdat de rest over werd genomen door lijn 51 behalve dat stukje. Nu zijn die korte ritten echter gewoon weer terug. Dat die ritten niet goed gevuld zijn zou je kunnen wijten aan het feit dat de ritten niet goed verdeeld zijn, maar dan zouden sommige bussen juist heel vol moeten zitten en dat is ook niet het geval.

Het zou ook gewoon kunnen dat er niet genoeg vraag was voor zes bussen per uur tussen de Heuvelrug en Utrecht CS, zeker op dat laatste traject. Veel reizigers zullen bij Driebergen-Zeist namelijk overstappen op de trein, en in Zeist rijdt lijn 50 niet door heel dichtbevolkt gebied, zeker geen gebied dat 12 bussen per uur naar én van Utrecht CS rechtvaardigt. Lijn 74 bedient echt niet minder mensen dan lijn 50, lijn 52/53 > 73 een heel stuk meer. Dat wordt ook ondersteund door het feit dat sinds de extra ritten van lijn 50 erbij zijn gekomen (van 2 naar 6), de bussen gewoon niet vol zitten. Sterker nog, 's ochtends rijdt lijn 50 nu ook al 6 keer per uur van Utrecht naar Doorn, en die bussen zag ik vorig jaar iig nog altijd praktisch leeg vertrekken, zeker de ritten tot Doorn.

Je hebt gelijk als je zegt dat het grootste deel van de uitbreiding op lijn 50 is al eerder gekomen (al komt er iig tussen CS en Jordanlaan nog flink wat bij), maar dit is nou niet bepaald een daverend succes te noemen.

Hetzelfde geldt voor lijn 77, waarvoor tussen Bilthoven en CS gewoon absoluut geen noodzaak is voor de uitbreiding van de huidige dienst, iedereen kan vrijwel altijd gewoon zitten, alleen de school bij de Sartreweg zorgt even voor een piek, maar die zit in de tegenspitsrichting dus kan prima opgevangen worden.

De huidige lijn 37 is eigenlijk alleen in de spitsrichting redelijk gevuld, maar tenzij de bus ervoor is uitgevallen is 6 bussen per uur hier eigenlijk nog een luxe. 's Avonds zitten er nooit meer dan 10 man in de bus, en doorgaans minder dan 5. In het weekend doet ie het wel beter, maar dat zou puur met de gelede bussen ook prima ondervangen kunnen worden.
regenmaker schreef:Gelukkig woon je niet in de regio Arnhem-Nijmegen of in Mönchengladbach. :lol: Maar wat maakt het kleurtje op de bus nou weer uit? Als de bus maar komt en op tijd is.
Dat het lelijk, druk en chaotisch oogt. Één lelijke kleur is nog een ding, maar het zijn er vijf door mekaar. En zelfs al kan je leven met de kleuren, dan nog kleven er flinke nadelen aan omtrent de inzetbaarheid van materieel en de flexibiliteit in de planning,
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:Nee inderdaad, maar op drie haltes na wordt er wel 4x/uur vaker gereden. Ga er overigens niet vanuit dat lijn 251, die ik ook nooit echt vol heb gezien, nou zo heel veel reizigers voortbracht voor die drie haltes, want er is daar simpelweg niet zoveel wat 's ochtends reizigers moet trekken.
Maar dus alleen in de tegenspitsrichting (wat naar de bedrijventerreinen rond het Handelscentrum juist de spitsrichting is). Vergeet ook niet dat 52 en 53 nu in één richting 4x/uur rijden, wat ook betekend dat er een bus leeg terug richting Zeist moet tussen die ritten in. Als die bus daar toch rijdt kan je er natuurlijk net zo goed reizigers mee gaan vervoeren.
Wat erin lijn 251 zat ging aannemelijk voor een groot deel richting het CLZ (halte Lindenlaan), waar de nieuwe lijn 50 niet in de buurt komt.
Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij onwaarschijnlijk, waar zouden die scholieren dan überhaupt vandaan moeten komen. Als die al met de bus gaan zou ik ze eerder langs de route van lijn 74 verwachten en dan kan je vanaf het busstation net zo goed gaan lopen in plaats van voor één halte over te stappen.
Dat klopt ook niet echt, want inderdaad, ze namen het stuk tussen Driebergen-Zeist en Doorn over van lijn 50, omdat de rest over werd genomen door lijn 51 behalve dat stukje. Nu zijn die korte ritten echter gewoon weer terug. Dat die ritten niet goed gevuld zijn zou je kunnen wijten aan het feit dat de ritten niet goed verdeeld zijn, maar dan zouden sommige bussen juist heel vol moeten zitten en dat is ook niet het geval.
Welke korte ritten zijn weer terug? Tussen Driebergen en Doorn is de frequentie in het vervoerplan identiek aan de huidige frequentie.
Het zou ook gewoon kunnen dat er niet genoeg vraag was voor zes bussen per uur tussen de Heuvelrug en Utrecht CS, zeker op dat laatste traject. Veel reizigers zullen bij Driebergen-Zeist namelijk overstappen op de trein, en in Zeist rijdt lijn 50 niet door heel dichtbevolkt gebied, zeker geen gebied dat 12 bussen per uur naar én van Utrecht CS rechtvaardigt. Lijn 74 bedient echt niet minder mensen dan lijn 50, lijn 52/53 > 73 een heel stuk meer. Dat wordt ook ondersteund door het feit dat sinds de extra ritten van lijn 50 erbij zijn gekomen (van 2 naar 6), de bussen gewoon niet vol zitten. Sterker nog, 's ochtends rijdt lijn 50 nu ook al 6 keer per uur van Utrecht naar Doorn, en die bussen zag ik vorig jaar iig nog altijd praktisch leeg vertrekken, zeker de ritten tot Doorn.
Tja, dat er 's ochtends weinig naar Doorn gaat is vrij logisch. Maar aan de andere kant zouden die bussen anders leeg terug naar Doorn moeten via nagenoeg dezelfde route, dan zijn ze ook leeg.
En in Driebergen zal er vast het een en ander op de trein overstappen, maar lijn 50 blijft natuurlijk gewoon een lijn die verschillende vervoersstromen combineert.
Je hebt gelijk als je zegt dat het grootste deel van de uitbreiding op lijn 50 is al eerder gekomen (al komt er iig tussen CS en Jordanlaan nog flink wat bij), maar dit is nou niet bepaald een daverend succes te noemen.
Flink wat erbij valt wel mee, het gaat zoals gezegd om slechts twee ritten per uur extra. En vaker rijden genereert ook vraag natuurlijk.
Soms kan het gewoon goed zijn om te investeren in extra aanbod (zeker omdat er nu toch al nieuw materieel besteld moet worden) en volgt de vraag vanzelf. Die 6x/uur frequentie van Syntus op de huidige 50 zit ook nog gewoon in z'n groeiperiode, de start van Syntus heeft natuurlijk ook niet echt geholpen om de lijn echt aantrekkelijk te maken.

Als je ergens iets niet logisch is dan vindt ik het nog eerder de integratie van de huidige lijn 5 met lijn 120 in Maarssen. Daar wordt een frequentieverhoging doorgevoerd waar bizar genoeg slechts TWEE haltes echt iets aan hebben, terwijl tegelijk voor alle andere haltes de rit veel onaantrekkelijker wordt door de omweg in Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Daniel schreef:Maar dus alleen in de tegenspitsrichting (wat naar de bedrijventerreinen rond het Handelscentrum juist de spitsrichting is). Vergeet ook niet dat 52 en 53 nu in één richting 4x/uur rijden, wat ook betekend dat er een bus leeg terug richting Zeist moet tussen die ritten in. Als die bus daar toch rijdt kan je er natuurlijk net zo goed reizigers mee gaan vervoeren.
Ook twee in de spitsrichting (of dus juist weer de tegenspitsrichting, laten we het voor t gemak maar de tegentegenspitsrichting noemen :P ). En ja, in principe wel ja, behalve dat we in Nederland dat concessiesysteem hebben, waarbij per DRU betaald wordt, en het openstellen van die terugrit dus ten koste moet gaan van verbindingen elders.
Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij onwaarschijnlijk, waar zouden die scholieren dan überhaupt vandaan moeten komen. Als die al met de bus gaan zou ik ze eerder langs de route van lijn 74 verwachten en dan kan je vanaf het busstation net zo goed gaan lopen in plaats van voor één halte over te stappen.
Langs de route van lijn 74 (in Zeist neem ik dan aan) zouden ze hopelijk met de fiets gaan :), ik had meer scholieren uit Utrecht in gedachten.
Welke korte ritten zijn weer terug? Tussen Driebergen en Doorn is de frequentie in het vervoerplan identiek aan de huidige frequentie.
Die van lijn 50. De korte ritten van lijn 50 werden ooit vervangen door lijn 51 (Utrecht - Driebergen-Zeist) en 71 (Driebergen-Zeist - Doorn). Die korte ritten zijn echter in nog grotere getale weer teruggekomen. Inderdaad, die uitbreiding heeft al wel plaatsgevonden idd, maar dit lijkt me een goede aangelegenheid om iets aan de ontstane overbediening te doen.
Tja, dat er 's ochtends weinig naar Doorn gaat is vrij logisch. Maar aan de andere kant zouden die bussen anders leeg terug naar Doorn moeten via nagenoeg dezelfde route, dan zijn ze ook leeg.
Tsja maarja, het gaat in dit geval wel ten koste van vervoer op andere plaatsen.
Flink wat erbij valt wel mee, het gaat zoals gezegd om slechts twee ritten per uur extra. En vaker rijden genereert ook vraag natuurlijk.
Soms kan het gewoon goed zijn om te investeren in extra aanbod (zeker omdat er nu toch al nieuw materieel besteld moet worden) en volgt de vraag vanzelf.
Maargoed, hier gaat het om genereren van vraag, die er nu dus nog niet is, en het betreft dus ook reizigers die niet afhankelijk zijn van het OV en er ook niet voor en dat doe je ten koste van bestaande reizigers die er al wel zijn, en die mogelijk wel afhankelijk zijn van het OV.
Als je ergens iets niet logisch is dan vindt ik het nog eerder de integratie van de huidige lijn 5 met lijn 120 in Maarssen. Daar wordt een frequentieverhoging doorgevoerd waar bizar genoeg slechts TWEE haltes echt iets aan hebben, terwijl tegelijk voor alle andere haltes de rit veel onaantrekkelijker wordt door de omweg in Utrecht.
Helemaal mee eens, en echt kostenefficiënt komt het ook niet over. Je zou ook gwn lijn 7 nog wat verder door kunnen trekken naar de Maarsseveensevaart en dan ieder halfuur door naar station Maarssen, en lijn 120 gewoon laten voor wat ie is. Volgens mij ben je dan niet duurder uit per saldo, iig over de twee concessies niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:Ook twee in de spitsrichting (of dus juist weer de tegenspitsrichting, laten we het voor t gemak maar de tegentegenspitsrichting noemen :P ).
Welke twee dan? 52 en 53 rijden samen 8x/uur in de spitsrichting (Zeist-Utrecht 's ochtends), lijn 73 gaat eveneens 8x/uur rijden. Komt geen rit bij dus.
Langs de route van lijn 74 (in Zeist neem ik dan aan) zouden ze hopelijk met de fiets gaan :), ik had meer scholieren uit Utrecht in gedachten.
Waarom zouden scholieren uit Utrecht in Zeist naar school gaan? Er zitten toch al zat scholen in Utrecht zelf?
Die korte ritten zijn echter in nog grotere getale weer teruggekomen. Inderdaad, die uitbreiding heeft al wel plaatsgevonden idd, maar dit lijkt me een goede aangelegenheid om iets aan de ontstane overbediening te doen.
Kennelijk zien de vervoerders het niet als overbediening, ik heb bij Syntus ook nog nooit iets gelezen over tegenvallende bezetting op lijn 50.

Al met al vindt ik het U-Link plan op zich een mooie investering in het OV die zich hopelijk uitbetaald in extra groei. Maar dat is Qbuzz met Q-link bij mijn weten ook gelukt, al zijn daar de frequenties een stuk minder opgeschroefd bij de introductie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Het probleem zit m denk ik ook niemand in de uitbreidingen, maar dat deze ten koste gaat van vervoer op andere plekken.
EDIT: al moet ik daar nogmaals wel bijzeggen dat ik ten zeerste betwijfel dat het succes van Qlink komt door de kleurtjes. Meer door de frequentere, duidelijkere lijnen, de investeringen in busbanen, luxere bussen met wifi, etc.
Daniel schreef:Welke twee dan? 52 en 53 rijden samen 8x/uur in de spitsrichting (Zeist-Utrecht 's ochtends), lijn 73 gaat eveneens 8x/uur rijden. Komt geen rit bij dus.
Oh, dacht dat we het nog over CS - Jordanlaan hadden, CS - Vollenhove is idd alleen in de tegenspitsrichting.
Waarom zouden scholieren uit Utrecht in Zeist naar school gaan? Er zitten toch al zat scholen in Utrecht zelf?

Nabijheid is zeker niet de enige factor die een rol speelt. Kan me voorstellen dat het CLZ een bepaalde aantrekkingskracht heeft op hen uit de hogere milieus die bv in Utrecht-Oost wonen, en 10 kilometer reizen naar school is op zich niet ongebruikelijk.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Ironisch dat je dan net 73 en 50 als voorbeelden neemt, die volledig DRU neutraal zijn opgezet. (zie bijlage 2)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:EDIT: al moet ik daar nogmaals wel bijzeggen dat ik ten zeerste betwijfel dat het succes van Qlink komt door de kleurtjes. Meer door de frequentere, duidelijkere lijnen, de investeringen in busbanen, luxere bussen met wifi, etc.
In elk geval komt het niet door de frequenties bij Qlink. Heb even naar de voorgangers daar in het hoge noorden teruggekeken en daar waren de frequenties vaak al vergelijkbaar met nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Ironisch dat je dan net 73 en 50 als voorbeelden neemt, die volledig DRU neutraal zijn opgezet. (zie bijlage 2)
Ik ben die bijlage al een paar dagen lang aan het bestuderen, maar kom toch echt niet bepaald op 0 uit, zeker in het geval van de 73 niet, die tussen Maarssen en Utrecht er enorm veel ritten bijkrijgt. Om dat DRU-neutraal te krijgen heb je echt Hans Klok nodig...
Daniel schreef:In elk geval komt het niet door de frequenties bij Qlink. Heb even naar de voorgangers daar in het hoge noorden teruggekeken en daar waren de frequenties vaak al vergelijkbaar met nu.

De frequenties zijn toch vrij aardig verhoogd voor zover ik kan zien.

Laten we even naar lijn 3 en 4 kijken: lijn 4 is tussen Beijum en HS gelijkgebleven (lijn 6 reed daar ook al hoogfrequent en geleed, dus hier zal ook niet zozeer de groei zitten), maar tussen Roden en HS is er toch flink wat bijgekomen: van 4 naar 6 in de spits, van 2 naar 4 in de daluren en op zaterdag.

Bij lijn 3 was het andersom: Het stadsbustraject is in de spits omhooggegaan van 4 naar 6, terwijl het streektraject op 6 bleef. Ook hier werd de frequentie in de daluren en op zaterdag verdubbeld van 2 naar 4.

Lijkt mij toch een aardige verhoging?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Jonkervoort schreef:
Waarom zouden scholieren uit Utrecht in Zeist naar school gaan? Er zitten toch al zat scholen in Utrecht zelf?

Nabijheid is zeker niet de enige factor die een rol speelt. Kan me voorstellen dat het CLZ een bepaalde aantrekkingskracht heeft op hen uit de hogere milieus die bv in Utrecht-Oost wonen, en 10 kilometer reizen naar school is op zich niet ongebruikelijk.
In Zeist hebben we één middelbare school die zeer populair is bij Utrechters: het Herman Jordan. Het is zelfs zo erg dat de school tegenwoordig Utrecht draagt in de naam. De school is zo populair vanwege het bijzondere montessori-onderwijs. Je moet maar eens vlak voor 8:30 op een doordeweekse dag naar Utrecht vanaf Zeist via de N237. Je ziet echt zwermen scholieren richting Zeist.

Normaal gesproken wordt er door scholieren in onze regio nauwelijks gebruik gemaakt van het OV, maar hier is het nog wel gerechtvaardigd.

Dat van het CLZ is leuk bedacht (het is inderdaad een elitaire school), maar je ziet in de praktijk nauwelijks Utrechters op andere middelbare scholen in Zeist.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Jonkervoort schreef:
sirvinniei schreef:Ironisch dat je dan net 73 en 50 als voorbeelden neemt, die volledig DRU neutraal zijn opgezet. (zie bijlage 2)
Ik ben die bijlage al een paar dagen lang aan het bestuderen, maar kom toch echt niet bepaald op 0 uit, zeker in het geval van de 73 niet, die tussen Maarssen en Utrecht er enorm veel ritten bijkrijgt. Om dat DRU-neutraal te krijgen heb je echt Hans Klok nodig..
Met lijn 73 kom je zo'n 3000 DRU tekort als je alle oude 73 lijnen afweegt tegenover de nieuwe U-Link, naar die komen terug in andere kleine bezuinigingen in Maarssen, dus zijn sowieso niet willekeurig uit de regio gegrepen.

Ik had een berekening gemaakt, maar m'n telefoon houdt er niet van om tussen apps te wisselen en heeft alles verwijderd
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 30 mei 2019, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Hoe dan ook, Maarssen en Maarssenbroek zijn twee compleet verschillende dingen die op tot slechts zeer beperkte hoogte aan elkaar gerelateerd zijn. Zie niemand vanuit Maarssen-Dorp even lijn 37/73 pakken.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Even tussendoor, voor de materieelfappers: zag vandaag een nagelnieuwe 8-persoons Mercedes Sprinter in U-OV-tenue op lijn 43, nummer 4385 en kenteken XX-779-N, rijdt bij Pouw.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door ICE105 »

Ik vraag me af of het nieuwe provinciaal bestuur een koerswijzig los gaat laten op de nu voorliggende plannen, of in ieder geval de scherpe bezuinigingskantjes er af gaat halen.

Het coalitieakkoord staat op de website van de provincie, in de bekendmaking staat:
GEZONDE EN VEILIGE MOBILITEIT
Om de steden en dorpen bereikbaar en gezond te houden, kiest het nieuwe bestuur voor verbetering van het openbaar vervoer en geeft het de fiets ruim baan. In 2023 gaat de helft van alle ritten onder de 15 kilometer op de fiets. Door brede publiekscampagnes wordt de (elektrische) fiets hét vervoermiddel voor de kortere afstanden. Het bestuur maakt extra geld vrij om het huidige OV-aanbod op peil te houden en de dienstregeling te verbeteren op locaties waar de bereikbaarheid met het OV te veel achteruit is gegaan. Het landelijk gebied wordt beter bediend. Er komt een proef met gratis OV (buiten de spits) voor ouderen met een krappe beurs.

De trams gaan sneller en vaker rijden. Amersfoort en het Utrecht Science Park (USP) krijgen op termijn een versterkte OV-verbinding. Reizigers vanuit Noord/Oost-Nederland krijgen zo een alternatief voor het reizen via Utrecht Centraal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Jonkervoort schreef:Hoe dan ook, Maarssen en Maarssenbroek zijn twee compleet verschillende dingen die op tot slechts zeer beperkte hoogte aan elkaar gerelateerd zijn. Zie niemand vanuit Maarssen-Dorp even lijn 37/73 pakken.
Maar in Maarssenbroek wordt er toch ook bezuinigd op lijn 38 buiten de spitsuren?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Even tussendoor, voor de materieelfappers: zag vandaag een nagelnieuwe 8-persoons Mercedes Sprinter in U-OV-tenue op lijn 43, nummer 4385 en kenteken XX-779-N, rijdt bij Pouw.
Dat zullen de wagens zijn voor de lijnen die nu nog met ingehuurde taxibusjes rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

SuperGhost schreef:
Jonkervoort schreef:Hoe dan ook, Maarssen en Maarssenbroek zijn twee compleet verschillende dingen die op tot slechts zeer beperkte hoogte aan elkaar gerelateerd zijn. Zie niemand vanuit Maarssen-Dorp even lijn 37/73 pakken.
Maar in Maarssenbroek wordt er toch ook bezuinigd op lijn 38 buiten de spitsuren?
Oh zie het nu pas ja, die had ik nog helemaal gemist...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten