Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32415
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Di 20 Aug 2019, 16:16

Dat de dubbelgeledes na de start van de Uithoflijn naar lijn 28 zouden gaan is zo ongeveer al sinds 2013 bekend...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Jonkervoort
Berichten: 240
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » Di 20 Aug 2019, 21:00

sirvinniei schreef:Wat is er dan precies onzorgvuldig aan het uitbrengen van een concept-dienstregeling?


Dat bij het ontwikkelen van die dienstregeling (die, nogmaals, niet alleen een paar lijnen wijzigt maar het netwerk deels opnieuw opzet en een andere OV-strategie introduceert) noch het ROCOV, noch de gemeenten, noch reizigers zijn betrokken. Ja, er is ergens achteraan het proces nog een inspraakmoment, maar dergelijke participatievormen geven het publiek juist het gevoel dat de besluiten al genomen zijn (een van de voornaamste fouten die ook bij die hele windmolenoorlog in Drenthe zijn gemaakt), niet dat ze serieus genomen worden. Nogmaals, voor een voorbeeld hoe het goed kan: kijk naar het streefbeeld 2020. Ik ben het ook niet eens met alles wat daarin staat, maar men ging daarbij een stuk zorgvuldiger te werk.

Wijzigingen die direct betrekking hebben op de uithoflijn, maar het gaat hier om een volledige netwerkvisie. Die nu het handigst uitgevoerd kan worden door de instroom van bussen, die dan makkelijk een hov kleurtje kunnen krijgen. Voor zover ik weet is er bijv. 2 jaar geleden niks gezegd over waar de dubbelgeledes naartoe zouden gaan en wat de invloed daarop zal zijn.

Nogmaals: het draait om een concept dienstregeling, waar aan de hand van realistische en realiseerbare feedback nog aanpassingen aan kunnen komen. Er is nog helemaal niks "opgedrongen".


Van de dubbelgeledes staat al in een aantal vervoerplannen dat die naar lijn 28 gaan, en zoals Daniël aangeeft was dat eerder ook al wel duidelijk.
En die herziening van het netwerk heeft dus niets te maken met de Uithoflijn, meer met het afschrijven van de Ambassadors. En om een hele netwerkwijziging nú er snel doorheen te duwen om de bussen het juiste kleurtje te kunnen geven lijkt me geen fantastische reden.

En nogmaals: het betreft niet alleen een concept dienstregeling maar het reorganiseren van het netwerk op basis van een andere filosofie. Daarbij is, in tegenstelling tot de vorige keer dat dit gebeurde, niemand bij betrokken geweest waardoor het voor iedereen nu als een verrassing komt en waardoor iedereen nu verbaasd is dat ze er niet veel eerder bij betrokken zijn.

sirvinniei
Berichten: 2218
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Wo 21 Aug 2019, 00:24

Nogmaals, voor een voorbeeld hoe het goed kan: kijk naar het streefbeeld 2020. Ik ben het ook niet eens met alles wat daarin staat, maar men ging daarbij een stuk zorgvuldiger te werk.

In Groningen Drenthe is er sprake van een ov-bureau, waarbij de provincie veel directer de touwtjes in handen heeft en deze de dienstregeling vrijwel voorschrijft en Qbuzz deze tegen een bepaalde prijs per kilometer uitvoert.

Bij U-OV (en de meeste andere concessies) is er een beperkt aantal DRU en moet er bij elke wijziging gepuzzeld worden. Er kunnen niet zomaar wensen worden ingebracht of een streefbeeld worden gebracht, omdat de negatieve consequenties niet direct in beeld kunnen worden gebracht (elke kleine DRU wijziging is weer afhankelijk van een andere wijziging).

Maar laten we nou vooral niet zo voorbarig zijn, het is maar een concept-dienstregeling. Nu al zijn sommige dingen veranderd (de 34 die toch in haltes in Soesterberg gaat stoppen). Laten we eerst wachten op de reactie nota en wat dat oplevert in plaats van te zitten zeuren op een concept.
Utrecht is al een uitzondering dat ze een concept dienstregeling met enquête uitbrengen. In de meeste andere provincies douwen ze grote dienstregeling wijziging er gewoon doorheen, na het naar het rocov te sturen (Bijvoorbeeld het afbreken van de stadsdienst van Harderwijk).
Ik heb geen onderschrift

Jonkervoort
Berichten: 240
Lid geworden op: Ma 06 Jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » Do 22 Aug 2019, 01:27

Het streefbeeld 2020 was niet voor Groningen-Drenthe, maar voor Utrecht. En ik stel ook zeker niet voor dat we het in Utrecht gaan doen zoals in Gelderland, ik stel voor dat het het minstens zo goed en zorgvuldig zou moeten gebeuren als de vorige keer in Utrecht.

OV-strategieën en visies waren voorheen een taak van het BRU. Op zich prima dat dat niet meer bestaat, was vrij overbodig, alleen dan moet de provincie die taak wel overnemen en niet verzaken.

wouter15
Berichten: 1066
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor wouter15 » Wo 18 Sep 2019, 16:41

Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 2020_1.pdf is het Vervoersplan 2020 van U-OV te lezen.

Stadsbus
Berichten: 763
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Stadsbus » Wo 18 Sep 2019, 17:02

Ook komen er zo te zien nieuwe bussen bij; op pagina 7 staat dat er in begin 2020 2 nieuwe elektrische bussen komen voor Bunnik en 3 nieuwe elektrische bussen voor Amersfoort.

TimoD
Berichten: 161
Lid geworden op: Do 10 Mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor TimoD » Wo 18 Sep 2019, 17:45

wouter15 schreef:Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 2020_1.pdf is het Vervoersplan 2020 van U-OV te lezen.

Dat is die van Syntus. Die van U-OV vind je op https://uov-prod.cdn.prismic.io/uov-pro ... v+2020.pdf

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32415
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Sep 2019, 18:10

Stadsbus schreef:Ook komen er zo te zien nieuwe bussen bij; op pagina 7 staat dat er in begin 2020 2 nieuwe elektrische bussen komen voor Bunnik en 3 nieuwe elektrische bussen voor Amersfoort.

Alleen is dat de andere concessie waar dit topic niet over gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Cas
Berichten: 408
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Cas » Wo 18 Sep 2019, 19:07

Volgens mij is dat het vervoersplan van Syntus, tenzij mijn ogen me bedriegen ;)
請勿靠近車門

rooddolfijn
Berichten: 81
Lid geworden op: Do 11 Jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor rooddolfijn » Do 19 Sep 2019, 11:36

Mijn eerste indruk:

Jammer dat U-OV alsnog de route door de Schaakwijk schrapt. Dat is nu bijna het bestaan van lijn 4 door Zuilen. Ook het verlagen van de frequentie op lijn 28 in de daluren en op zaterdag is overbodig.

In paragaaf 3.2 staat dat lijn 73 2x/uur door rijdt naar Soesterberg. In de frequentietabel staat dat er niet. Lijn 77 rijdt op zaterdag overdag (winterdienstregeling) 4x/uur. In de zomerdienstregeling 6x/uur. Slordigheid mag ik hopen.

Weet iemand of er gelede bussen uit GD overkomen naar Utrecht voor de stadsdienst en U-Link?

Jammer dat de bestemming kleuren verdwijnen. Ik vond het toch wel leuk staan (en uniek natuurlijk, ook al heeft Connexxion een poging gedaan in AML).
Expert in stadsdienst Utrecht
Veel in West-Nederland aan te treffen.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2799
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Lijn 45 » Do 19 Sep 2019, 12:05

Weet iemand of er gelede bussen uit GD overkomen naar Utrecht voor de stadsdienst en U-Link?

Hier wordt gezegd dat er gelede Citaro's overkomen uit de reeks 3424-3447.

sirvinniei
Berichten: 2218
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Do 19 Sep 2019, 12:10

Volgens mij is de tabel nog niet goed aangepast. Halte namen in Soesterberg verschillen overigens ook tussen 34 en 73 in de kaartjes (bij de een staat RK Kerk en de ander Soesterberg-West, terwijl dat dezelfde haltes zouden moeten zijn)

Je spaart dienstregelingsuren uit met de frequentieverlaging van lijn 28, zonder dat je reizigers substantieel benadeelt (gemiddeld 1,25 minuut langere wachttijd)
Ik heb geen onderschrift

nvdw
Berichten: 2008
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » Do 19 Sep 2019, 15:12

Halte Soesterberg-West is de huidige halte RK Kerk/N237, het haltepaar aan de provinciale weg waar nu 72 (en straks 34) stopt. De halte RK Kerk is de halte van de 52 en 56 aan de parallelweg.

In de beantwoording van de opmerkingen van het ROCOV is er trouwens sprake van een lijn 75 om in Zeist de routevariant van de 74 via Kerckebosch en station Dbz herkenbaarder te maken, en die in Nieuwegein-Zuid vanaf halte Waterlelie doorrijdt naar Vreeswijk in plaats van Vianen. Zal toch niet doorgegaan zijn want in het vervoerplan zie ik er niks van terug.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten