Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32578
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » di 20 aug 2019, 16:16

Dat de dubbelgeledes na de start van de Uithoflijn naar lijn 28 zouden gaan is zo ongeveer al sinds 2013 bekend...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Jonkervoort
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » di 20 aug 2019, 21:00

sirvinniei schreef:Wat is er dan precies onzorgvuldig aan het uitbrengen van een concept-dienstregeling?


Dat bij het ontwikkelen van die dienstregeling (die, nogmaals, niet alleen een paar lijnen wijzigt maar het netwerk deels opnieuw opzet en een andere OV-strategie introduceert) noch het ROCOV, noch de gemeenten, noch reizigers zijn betrokken. Ja, er is ergens achteraan het proces nog een inspraakmoment, maar dergelijke participatievormen geven het publiek juist het gevoel dat de besluiten al genomen zijn (een van de voornaamste fouten die ook bij die hele windmolenoorlog in Drenthe zijn gemaakt), niet dat ze serieus genomen worden. Nogmaals, voor een voorbeeld hoe het goed kan: kijk naar het streefbeeld 2020. Ik ben het ook niet eens met alles wat daarin staat, maar men ging daarbij een stuk zorgvuldiger te werk.

Wijzigingen die direct betrekking hebben op de uithoflijn, maar het gaat hier om een volledige netwerkvisie. Die nu het handigst uitgevoerd kan worden door de instroom van bussen, die dan makkelijk een hov kleurtje kunnen krijgen. Voor zover ik weet is er bijv. 2 jaar geleden niks gezegd over waar de dubbelgeledes naartoe zouden gaan en wat de invloed daarop zal zijn.

Nogmaals: het draait om een concept dienstregeling, waar aan de hand van realistische en realiseerbare feedback nog aanpassingen aan kunnen komen. Er is nog helemaal niks "opgedrongen".


Van de dubbelgeledes staat al in een aantal vervoerplannen dat die naar lijn 28 gaan, en zoals Daniël aangeeft was dat eerder ook al wel duidelijk.
En die herziening van het netwerk heeft dus niets te maken met de Uithoflijn, meer met het afschrijven van de Ambassadors. En om een hele netwerkwijziging nú er snel doorheen te duwen om de bussen het juiste kleurtje te kunnen geven lijkt me geen fantastische reden.

En nogmaals: het betreft niet alleen een concept dienstregeling maar het reorganiseren van het netwerk op basis van een andere filosofie. Daarbij is, in tegenstelling tot de vorige keer dat dit gebeurde, niemand bij betrokken geweest waardoor het voor iedereen nu als een verrassing komt en waardoor iedereen nu verbaasd is dat ze er niet veel eerder bij betrokken zijn.

sirvinniei
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » wo 21 aug 2019, 00:24

Nogmaals, voor een voorbeeld hoe het goed kan: kijk naar het streefbeeld 2020. Ik ben het ook niet eens met alles wat daarin staat, maar men ging daarbij een stuk zorgvuldiger te werk.

In Groningen Drenthe is er sprake van een ov-bureau, waarbij de provincie veel directer de touwtjes in handen heeft en deze de dienstregeling vrijwel voorschrijft en Qbuzz deze tegen een bepaalde prijs per kilometer uitvoert.

Bij U-OV (en de meeste andere concessies) is er een beperkt aantal DRU en moet er bij elke wijziging gepuzzeld worden. Er kunnen niet zomaar wensen worden ingebracht of een streefbeeld worden gebracht, omdat de negatieve consequenties niet direct in beeld kunnen worden gebracht (elke kleine DRU wijziging is weer afhankelijk van een andere wijziging).

Maar laten we nou vooral niet zo voorbarig zijn, het is maar een concept-dienstregeling. Nu al zijn sommige dingen veranderd (de 34 die toch in haltes in Soesterberg gaat stoppen). Laten we eerst wachten op de reactie nota en wat dat oplevert in plaats van te zitten zeuren op een concept.
Utrecht is al een uitzondering dat ze een concept dienstregeling met enquête uitbrengen. In de meeste andere provincies douwen ze grote dienstregeling wijziging er gewoon doorheen, na het naar het rocov te sturen (Bijvoorbeeld het afbreken van de stadsdienst van Harderwijk).
Ik heb geen onderschrift

Jonkervoort
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Jonkervoort » do 22 aug 2019, 01:27

Het streefbeeld 2020 was niet voor Groningen-Drenthe, maar voor Utrecht. En ik stel ook zeker niet voor dat we het in Utrecht gaan doen zoals in Gelderland, ik stel voor dat het het minstens zo goed en zorgvuldig zou moeten gebeuren als de vorige keer in Utrecht.

OV-strategieën en visies waren voorheen een taak van het BRU. Op zich prima dat dat niet meer bestaat, was vrij overbodig, alleen dan moet de provincie die taak wel overnemen en niet verzaken.

wouter15
Berichten: 1066
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor wouter15 » wo 18 sep 2019, 16:41

Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 2020_1.pdf is het Vervoersplan 2020 van U-OV te lezen.

Stadsbus
Berichten: 773
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Stadsbus » wo 18 sep 2019, 17:02

Ook komen er zo te zien nieuwe bussen bij; op pagina 7 staat dat er in begin 2020 2 nieuwe elektrische bussen komen voor Bunnik en 3 nieuwe elektrische bussen voor Amersfoort.

TimoD
Berichten: 164
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor TimoD » wo 18 sep 2019, 17:45

wouter15 schreef:Via https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... 2020_1.pdf is het Vervoersplan 2020 van U-OV te lezen.

Dat is die van Syntus. Die van U-OV vind je op https://uov-prod.cdn.prismic.io/uov-pro ... v+2020.pdf

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32578
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » wo 18 sep 2019, 18:10

Stadsbus schreef:Ook komen er zo te zien nieuwe bussen bij; op pagina 7 staat dat er in begin 2020 2 nieuwe elektrische bussen komen voor Bunnik en 3 nieuwe elektrische bussen voor Amersfoort.

Alleen is dat de andere concessie waar dit topic niet over gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Cas
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Cas » wo 18 sep 2019, 19:07

Volgens mij is dat het vervoersplan van Syntus, tenzij mijn ogen me bedriegen ;)
請勿靠近車門

rooddolfijn
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor rooddolfijn » do 19 sep 2019, 11:36

Mijn eerste indruk:

Jammer dat U-OV alsnog de route door de Schaakwijk schrapt. Dat is nu bijna het bestaan van lijn 4 door Zuilen. Ook het verlagen van de frequentie op lijn 28 in de daluren en op zaterdag is overbodig.

In paragaaf 3.2 staat dat lijn 73 2x/uur door rijdt naar Soesterberg. In de frequentietabel staat dat er niet. Lijn 77 rijdt op zaterdag overdag (winterdienstregeling) 4x/uur. In de zomerdienstregeling 6x/uur. Slordigheid mag ik hopen.

Weet iemand of er gelede bussen uit GD overkomen naar Utrecht voor de stadsdienst en U-Link?

Jammer dat de bestemming kleuren verdwijnen. Ik vond het toch wel leuk staan (en uniek natuurlijk, ook al heeft Connexxion een poging gedaan in AML).
Wat is het drukste metronetwerk van de Benelux?
A: Amsterdam, B: Rotterdam, C: Antwerpen

Goede antwoord: D: Brussel

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2866
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Lijn 45 » do 19 sep 2019, 12:05

Weet iemand of er gelede bussen uit GD overkomen naar Utrecht voor de stadsdienst en U-Link?

Hier wordt gezegd dat er gelede Citaro's overkomen uit de reeks 3424-3447.

sirvinniei
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » do 19 sep 2019, 12:10

Volgens mij is de tabel nog niet goed aangepast. Halte namen in Soesterberg verschillen overigens ook tussen 34 en 73 in de kaartjes (bij de een staat RK Kerk en de ander Soesterberg-West, terwijl dat dezelfde haltes zouden moeten zijn)

Je spaart dienstregelingsuren uit met de frequentieverlaging van lijn 28, zonder dat je reizigers substantieel benadeelt (gemiddeld 1,25 minuut langere wachttijd)
Ik heb geen onderschrift

nvdw
Berichten: 2032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » do 19 sep 2019, 15:12

Halte Soesterberg-West is de huidige halte RK Kerk/N237, het haltepaar aan de provinciale weg waar nu 72 (en straks 34) stopt. De halte RK Kerk is de halte van de 52 en 56 aan de parallelweg.

In de beantwoording van de opmerkingen van het ROCOV is er trouwens sprake van een lijn 75 om in Zeist de routevariant van de 74 via Kerckebosch en station Dbz herkenbaarder te maken, en die in Nieuwegein-Zuid vanaf halte Waterlelie doorrijdt naar Vreeswijk in plaats van Vianen. Zal toch niet doorgegaan zijn want in het vervoerplan zie ik er niks van terug.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1822
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Ferdinand » vr 20 sep 2019, 22:38

Ik heb ook maar eens het definitieve vervoersvoorstel gelezen en ik moet zeggen dat ik eigenlijk best wel tevreden ben met de aanpassingen.

- als allereerst las ik (tot mijn verbazing) dat U-Link 34 via Dijnselburg blijft rijden. Ik vermoed dat hiervoor toch is gekozen omdat het plan om de halte Vrijheidsplein te verplaatsen naar de Dijnselburgerlaan gesneuveld is. U-Link 34 via huidige halte Vrijheidsplein laten rijden is niet prettig voor doorgaande reizigers. Aanzienlijk meer bussen voor Dijnselburg in de daluren en zelfs in het weekend! Top!
- Vollenhove gaat voor het eerst gebruikt worden als (gedeeltelijk) eindpunt van een lijn. Erg goed idee aangezien je nu ook al merkt dat er bij de huidige lijnen 52, 53 en 72 na De Dreef/Panweg niet zo veel mensen meer in de bus zitten. Nu krijgt Vollenhove de bussen die het nodig heeft en rijdt de bus minder lang (bijna) leeg. Bij de halte Jordanlaan zal er daarnaast ook veel vraag komen naar vervoer naar de Uithof aangezien de 71 en 271 opgeheven worden. Dit is een praktische manier om de gesneuvelde Uithofbussen te compenseren.
-Ik denk echter niet dat het een goed idee is om lijn 71 tussen Driebergen-Zeist en De Uithof op te heffen. De Uithof is in de spits haast net zo populaire bestemming als Utrecht CS; teveel mensen krijgen een extra overstap.
-ik ben wel positief over U-Link 73; Vollenhove krijgt in totaal geloof ik iets meer bussen dan met 52/53, maar Zeist-Noord gaat er wel flink op vooruit. Daar zal langer een kwartiersdienst aangeboden worden. Ik had het zelf logischer gevonden als de tak naar Handelscentrum ipv busstation doorgetrokken zou worden naar Soesterberg omdat dat minder om is. En 73 rijdt hierdoor ook lang parallel met bus 56. In ieder geval wel goed dat Soesterberg haar verbinding met Utrecht behoudt.
- Ook mooi dat er niet geluisterd is naar ROCOV om wat haltes aan de Utrechtseweg op te heffen. Niet bepaald prettig om in een stampvolle bus 53 te zitten en dan bij elke halte langs de Utrechtseweg te stoppen omdat er 1 of 2 mensen uit willen terwijl verreweg de meesten in Zeist moeten zijn.
- Prettig voor Zeist-West dat ze vanaf daar nu ook naar Driebergen-Zeist kunnen, maar Kerckebosch gaat er zo wel op achteruit en krijgt ook niet meer 4x/uur een bus in de spits (?).
- Kwalijk dat de bestemmingskleuren weer weggegooid worden en daarmee de overige lijnen als het ware minderwaardig worden. Alle haltes in het vervoersgebied mogen nu ook weer aangepast worden. Richting Zeist ook niet verstandig dat er gekozen is uit 2 kleuren die op elkaar lijken.

Als laatste zie ik nog steeds niks om Bosch en Duin bereikbaarder te maken. Halte Aartsbisdom lijkt voor in ieder geval 575 en misschien 34 lijkt me niet al te veel moeite en er zijn genoeg reizigers van de Wijngaard en Eleos.
Ik hou van kritiek, maar ik moet 't er wel mee eens zijn - Mark Twain

nvdw
Berichten: 2032
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » za 21 sep 2019, 08:29

In de spits rijdt nog steeds lijn 35 (nu 371) tussen Driebergen-Zeist en de Uithof.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten