Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » zo 28 jun 2020, 18:29

Daniel schreef:Jij misschien, maar de rest van OVNL nog niet :wink:


Jawel, begin juni in het Allerdaagse gebeurtenissen topic

ray78 schreef:afgelopen nacht is er een gelede heulieuz gearriveerd bij iveco schouten voor utrecht. voor degeen met smoelenboek: zie qbuzz bussen
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/

Favoriete Bus: Mercedes-Benz Citaro C2
Favoriete Tram: CAF Urbos
Favoriete Spr: SNG
Favoriete IC: VRIMm en ICNG
Favoriete Metro: M5 + M6 Alstom Metropolis en M7 CAF Inneo

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6316
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Chrysa » zo 28 jun 2020, 18:42

Maar nu staat er een foto bij.

Ik moet zeggen, de Groningse kleuren staan hem een stuk beter.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34264
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » wo 08 jul 2020, 19:51

Mogelijk meer materieel nodig door langere rijtijd Uithoflijn
PROVINCIE UTRECHT/UTRECHT - Niet 17, maar 18 minuten en 45 seconden. Zolang rijdt de Uithoflijn nu gemiddeld over een ritje van Utrecht Centraal naar het P+R Science Park. Dat lijkt een miniem tijdsverschil, maar de langere rijtijd kan financiële gevolgen hebben voor het project dat honderden miljoenen heeft gekost.
Bij de metingen in maart, nog voor corona, kwam deze langere rijtijd aan het licht. Volgens de projectorganisatie is de grote drukte bij de Heidelberglaan een van de belangrijkste oorzaken. Zowel bij het in- en uitstappen op de halte als het wachten op bussen die van dezelfde rijbaan gebruik maken duwen de rijtijd flink omhoog. Daarnaast moet de tram bij de halte van het WKZ / Prinses Máxima Centrum vaak stoppen omdat auto's en tram elkaar kruisen. Volgens de projectorganisatie kan door het terugbrengen van het aantal bussen op de Heidelberglaan of door het aanpassen van de kruisingen tijdswinst worden geboekt. Desalniettemin is dat niet voldoende om op maximale sterkte van 16 trams per uur te kunnen rijden en lijkt de aanschaf van nieuwe trams de snelste oplossing.

Lees verder

Tja, hadden ze nou echt niet kunnen voorspellen dat elke 3,75 minuut een tram in combinatie met het grote aantal bussen op verbindingen die juist niet concurreren met de tram op een gegeven moment niet meer past?
Nou zouden rijdende bussen op zich niet veel hinder voor de tram hoeven te veroorzaken. En specifiek op de Heidelberglaan liggen de bushaltes juist vrij van de trambaan waardoor je niet achter een stilstaande bus zou hoeven wachten.

Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » wo 08 jul 2020, 20:53

Of er ook meer materieel komt wordt volgende week duidelijk, dit heb ik namelijk al een keer eerder verteld dat men 5 trams erbij wil kopen o.a. wegens de rijtijd van de Uithoflijn
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/

Favoriete Bus: Mercedes-Benz Citaro C2
Favoriete Tram: CAF Urbos
Favoriete Spr: SNG
Favoriete IC: VRIMm en ICNG
Favoriete Metro: M5 + M6 Alstom Metropolis en M7 CAF Inneo

nvdw
Berichten: 2229
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » wo 08 jul 2020, 21:47

Daniel schreef:Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.


Bij WKZ moeten de bussen komend vanaf de buffer gewoon wachten op kruisend verkeer, dat is het probleem niet. Juist de ongeregelde kruisingen en het samenspel op de Heidelberglaan met bussen in de haltes gaat wel goed. Ik denk dat daar de bussen vaker op de tram moeten wachten dan andersom.

Ik denk dat er meer winst te behalen is op die plekken waar de tram- en busbaan het overige verkeer kruist, want daar is de boel standaard met verkeerslichten geregeld en met een beetje pech houden die de boel enorm op. De oversteek op de Universiteitsweg kan best wat tijd kosten, en als de tram daar achter vier bussen zit moet die ook maar hopen dat hij nog mee kan met hetzelfde groene witte licht. De VRI's aan weerszijden van halte WKZ/Máxima zijn ook al zo'n punt.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44153
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Suus » do 09 jul 2020, 09:45

RTV Utrecht recyclet nieuws van 22 juni: viewtopic.php?p=690697#p690697
Rame à l'approche

Zonnig
Berichten: 504
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Zonnig » do 09 jul 2020, 12:41

nvdw schreef:
Daniel schreef:Wat wel conflicteert: bij het WKZ keren nogal wat bussen die komend vanaf de buffer de trambaan in beide richtingen moeten kruisen. En aangezien de trams elkaar in de tunnel bij de P+R kruisen is het gaatje waarin een bus zou kunnen oversteken akelig kort. Voor invoegende bussen vanaf de A28 is daarentegen wel het volledige gat tussen twee trams beschikbaar.
Ook bij de Padualaan zit je met zo'n situatie waar heel veel bussen in een krap gaatje moeten oversteken. Dat is beide gevallen bijna niet op te lossen zonder ergens voor vertraging te zorgen.


Bij WKZ moeten de bussen komend vanaf de buffer gewoon wachten op kruisend verkeer, dat is het probleem niet. Juist de ongeregelde kruisingen en het samenspel op de Heidelberglaan met bussen in de haltes gaat wel goed. Ik denk dat daar de bussen vaker op de tram moeten wachten dan andersom.

Ik denk dat er meer winst te behalen is op die plekken waar de tram- en busbaan het overige verkeer kruist, want daar is de boel standaard met verkeerslichten geregeld en met een beetje pech houden die de boel enorm op. De oversteek op de Universiteitsweg kan best wat tijd kosten, en als de tram daar achter vier bussen zit moet die ook maar hopen dat hij nog mee kan met hetzelfde groene witte licht. De VRI's aan weerszijden van halte WKZ/Máxima zijn ook al zo'n punt.



De conclusie is dat er te veel tijd nodig is om zowel tram als bussen de kruising te laten passeren.
Je moet dan eigenlijk er voor zorgen dat bus en tram apart van elkaar zich moeten opstellen voor de kruising.

Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » do 16 jul 2020, 08:59

Er worden definieer 5 trams extra bijbesteld bij CAF, daar stemde de Provinciale Staten gisteren mee in. Het gaat om de 41 meter trams, waarvan er al 22 besteld waren, nu zullen dit er 27 worden. de 5 trams zullen worden geleverd in de periode tussen oktober 2021 en februari 2022

Ook is er extra geld gekomen voor de vernieuwing van de SUNIJ-lijn, deze vernieuwing valt wegens Corona duurder uit

https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/steunpakket-voor-cultuur-en-erfgoedsector-aanpak-stikstof-vastgesteld
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/

Favoriete Bus: Mercedes-Benz Citaro C2
Favoriete Tram: CAF Urbos
Favoriete Spr: SNG
Favoriete IC: VRIMm en ICNG
Favoriete Metro: M5 + M6 Alstom Metropolis en M7 CAF Inneo

StefanRijnhoutjes
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor StefanRijnhoutjes » vr 17 jul 2020, 17:01

Er rijdens zo te zien ook een stuk of 5 Ulink Ebuscos op lijn 73, was dit ook de bedoeling??

Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » wo 22 jul 2020, 12:54

En ondertussen staan er 12 41 meter trams op de remise in Nieuwegein. Ook de 6061 en 6062 zijn aangekomen
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/

Favoriete Bus: Mercedes-Benz Citaro C2
Favoriete Tram: CAF Urbos
Favoriete Spr: SNG
Favoriete IC: VRIMm en ICNG
Favoriete Metro: M5 + M6 Alstom Metropolis en M7 CAF Inneo

Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Pascal1998 » wo 05 aug 2020, 22:59

Nu de ruwbouw klaar is, is er begonnen met het testen van de trambaan. Met als extratje dat in de nacht van 22 op 23 augustus de eerste CAF het spoor opkomt tussen 21:00 en 07:00

Lees hier meer:

https://regiotramutrecht.provincie-utrecht.nl/nieuws/test-vernieuwde-tramlijn-begonnen
Instagram: https://www.instagram.com/ovspotter_pascal/

Favoriete Bus: Mercedes-Benz Citaro C2
Favoriete Tram: CAF Urbos
Favoriete Spr: SNG
Favoriete IC: VRIMm en ICNG
Favoriete Metro: M5 + M6 Alstom Metropolis en M7 CAF Inneo


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten