Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

OV-knooppunt Nieuwegein-Centrum gaat op de schop
NIEUWEGEIN/UTRECHT - Nieuwegein wil een modern knooppunt voor het openbaar vervoer in het stadscentrum. De gemeente en de provincie hebben een investeringsplan laten opstellen voor het project. Binnen een paar jaar moet er een vernieuwd station komen voor de trams en bussen.
Het tramspoor en de perrons schuiven ongeveer 100 meter op in zuidwestelijke richting. Het nieuwe busstation komt aan de overzijde van de tramlijn, ter hoogte van de huidige parkeerplaats.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door dylanwild94 »

Die perrons moesten toch al verlaagd worden. Tegen die tijd kan er gelijk ook maar een nieuw station komen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Het werd tijd. Dat hele bus- en tramstation is ontzettend verpauperd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Volgens een chauffeur van Pouw Vervoer op Facebook komt er GEEN nieuw materieel voor de 85. Deze bussen zijn afkomstig van lijn 43/44/58/59 die met midibussen gaan rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

U-OV benoemd 58 en 59 echter niet als midi lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Voor die ene volle 58 in de ochtend rond 7:30 vanuit Zeist naar Groenhorst College hoeven ze niet met amba's te blijven rijden. Alleen die omloop is Amba waardig, rest kan prima in een midi.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Bus 59 heb ik 1x vol gezien; toen de treinen in heel het land er uit lagen.
Normaal gesproken zitten er niet meer dan 5 mensen in in Zeist. Ik weet niet hoe het zit in Lage Vuursche en Den Dolder, maar dat lijkt me ook niet al te veel. Midi op lijn 59 kan best. Een 8-persoonsbusje is op zaterdag zelfs al genoeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:Voor die ene volle 58 in de ochtend rond 7:30 vanuit Zeist naar Groenhorst College hoeven ze niet met amba's te blijven rijden. Alleen die omloop is Amba waardig, rest kan prima in een midi.
Dat mag dan wellicht kunnen, maar het is niet zo gepland (doordeweeks staan ze met 12 meter in het vervoerplan). Bedenk er wel bij dat dat best wel eens omloopmatig kan zijn, bijvoorbeeld keringen op een andere lijn in Zeist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Ja, denk het. 59-58 en andersom op Hilversum. Op busstation Zeist wordt 58 vaak 74 en 59 de 53
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Op Hilversum worden ze in de nieuwe dienstregeling waarschijnlijk losgekoppeld: beide lijnen verschuiven in één richting een half uur namelijk, dan kunnen ze dus precies op zichzelf keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ik vind het een beetje onnodig om weer een heel nieuw draadje aan te maken voor een klein idee in het Ideeën over het OV forumdeel. Hierbij mijn idee:

Het busstation van Zeist ligt in een redelijk dichtbevolkt gebied met zeer veel populaire bestemmingen (al die winkels), ook komen hier erg veel bussen samen. Vanaf het busstation kun je direct naar bijna alle populaire bestemmingen in onze regio: Driebergen-Zeist (4x), Utrecht CS (3x) en Amersfoort (1x). Toch kun je niet rechtstreeks naar Utrecht Science Park (in de volksmond ookwel De Uithof). Dat zou je toch wel verwachten van zo'n belangrijk OV-knooppunt. Om dit probleem op te lossen kom ik met het idee om een nieuwe spitsbus in te voeren van Zeist, busstation naar De Uithof. De bus zou dan alleen in de spits rijden en dan via Zeist-Noord en eventueel via Vollenhove rijden. Ik betwijfel of er nog wel genoeg ruimte is op De Dreef met al die andere bussen en om wat toegevoegde waarde t.o.v. bus 53 aan te bieden zou via de Amersfoortseweg rijden beter zijn. Dat scheelt zo'n 3 minuten vermoed ik. Ook zorgt het voor minder reizigers, maar Vollenhove heeft al bus 72.

Nummer zou iets in de 30 of 20 worden, ik heb geen idee wat er nog over is.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op di 04 dec 2018, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door TimoD »

Ik denk dat je de vervoersvraag wat overschat. Sowieso is 'zo'n belangrijk OV-knooppunt' misschien wat teveel van het goede, maar daar kun je over twisten. :)

De mensen die naar de Uithof willen, zijn voornamelijk studenten. Die wonen geclusterd in Vollenhove, met hier en daar wat uitwassen naar het centrum. Ga je geen bus mee vullen, want de meesten kunnen en gaan ook gewoon op de fiets. Als je nu koste wat kost met de bus naar de Uithof zou willen zou je één van die drie lijnen naar Centraal kunnen nemen en op de Jordanlaan of bij Het Rond overstappen op de 72 resp. 71 (die overigens ook alleen maar écht vol zitten bij slecht weer). Reistijd: 22 minuten. Ik zie niet heel veel potentieel in een rechtstreekse verbinding die door een dunbevolkt gebied (de Amersfoortseweg) naar de Uithof gaat en dan hooguit 5 minuten vlotter is. Als je hem via Vollenhove laat rijden heb je vanuit daar misschien nog wat reizigers, maar dat zal ook niet overhouden.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Roeland »

Als je toch wat wilt doen met busjes rond Zeist busstation, dan zou ik liever de 59 willen doortrekken naar Bunnik (via Waterigeweg en Koelaan). De rijtijd Hilversum - Bunnik wordt dan ca. 55 minuten, dus kan mooi met 2 omlopen worden gereden. Voordeel is dat meer Zeistse wijken dan een rechtstreekse bus met Hilversum krijgen, hopelijk wordt de 59 dan wat meer gebruikt. En een ander voordeel is dat Bunnik dan weer een bus krijgt naar Zeist.
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

De verbinding tussen het dorp (agglomeratie) Zeist en De Uithof is altijd zieltogend geweest. 's Winters zou het nog kans hebben; maar 's zomers pakken de meesten toch de fiets. Vergeet niet dat De Uithof pal naast Zeist-West ligt waardoor je met de bus misschien nog wel langer onderweg bent dan met een fiets of brommer/scooter.

Vroeger reed lijn 42 vanaf het Busstation via het Patijnpark (Van Lenneplaan/Catslaan/Oude Arnhemseweg/ De Dreef) naar De Uithof en Utrecht CS. De reizigersaantallen waren zo laag dat 'ie na enkele jaren werd vervangen door lijn 55. Deze reed via Zeist-West (gelijk aan de 54) en dan via de Universiteitsweg naar 't AZU. Beiden trokken over het algemeen weinig reizigers; al liep het in de wintertijd wat beter dan in het voorjaar. Vanaf het AZU reed lijn 42 als de huidige 12 naar CS en verzorgde ook stadsvervoer (toen een bijzondere situatie). Dat was dan ook het bestaansrecht van die lijn......

Als je De Uithof echt weer goed wilt ontsluiten, breng dan de oude 51 weer terug. Dan heeft de Utr. Heuvelrug weer een directe verbinding met De Uithof; maar dat moest zo nodig geknipt worden toen de concessie werd opgesplitst in BRU en Provincie....

Datzelfde geldt voor Bunnik.... Ooit was er al een lijn Hilversum-Bunnik (ik meen NBM-lijn 31), daarna Amersfoort-Bunnik (NBM/CN-lijn 59) en Zeist-Bunnik (lijn 59 en later 44). Zelfs toen er een uurdienst werd geboden, maakte geen mens gebruik van de verbinding. Ik heb ooit bij de lokale politiek een idee ingediend om met een midibus, dus met professionele chauffeur, een verbinding Houten-Bunnik-Zeist Ziekenhuis v.v. te realiseren. Bunnik is erg op Houten gericht terwijl dat verder ligt dan Zeist (Bunnik zou geografisch zelfs Zeist-West kunnen zijn....) Met die lijn zou je Bunnik met belangrijke voorzieningen als het Ziekenhuis en het Zeister Centrum enerzijds kunnen verbinden en anderzijds met het winkelgebied in Houten. Met een midibus zou je die lijn zelfs dwars door Bunnik kunnen laten voeren; dus door de woonwijken achter het centrum. Maar nooit enige inhoudelijke reactie gehad. Maar ook hierbij geldt dat dit 's winters misschien wel enige potentie heeft, maar vanaf het voorjaar een stuk minder reizigers trekt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

erik1981 schreef:Als je De Uithof echt weer goed wilt ontsluiten, breng dan de oude 51 weer terug. Dan heeft de Utr. Heuvelrug weer een directe verbinding met De Uithof; maar dat moest zo nodig geknipt worden toen de concessie werd opgesplitst in BRU en Provincie....
Die verbinding is er nog gewoon in de vorm van lijn 71.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

Nee, juist niet.

De 51 ging van Nieuwegein via De Uithof naar Veenendaal en moest worden geknipt toen de aparte concessies BRU en Provincie Utrecht ontstonden. Ondanks dat er nu enkele ritten in de spits tot Doorn rijden; is het bij lange na niet meer de oude 51 want die reed de hele dag door naar 't Veen. Juist die directe verbinding maakte het een goed bezette lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Lijn 71 rijdt in een behoorlijk brede spits naar Doorn, 's ochtends ook twee keer vanuit Amerongen. Je had het ook over de Heuvelrug en daar ligt Veenendaal niet op.
Vanuit Veenendaal rijdt inmiddels de 298 trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

De lijn 51 waar Erik het over heeft reed de hele dag door Amerongen. Ook naar Elst wat de 71 niet doet. Ook door Veenendaal wat de 71 niet doet. Lijn 298 rijdt niet door Veenendaal. Deze vertrekt vanuit de Klomp wat formeel ook nog eens gemeente Ede is :) En ook deze lijn rijdt niet de hele dag.

Zeist - Bunnik zou je met een Buurtbus kunnen bedienen om het nog een soort van rendabel zien te krijgen. Eventueel doortrekken naar Houten. Maar dan voldoe je niet aan de criteria van de Buurtbus; het bedienen van een kern die op geen enkele andere wijze van openbaar vervoer is voorzien.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 05 dec 2018, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: twee berichten samengevoegd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Kennelijk overschat erik1981 de vraag dan nogal. Dat 71 nog gewoon spitsritten uit Amerongen heeft laat zien dat de twee concessies kennelijk geen rol spelen, want vanaf Amerongen rijden is nogal een eind de concessiegrens over (die ligt bij Driebergen-Zeist immers).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

Nee, ik overschat de vraag niet. Misschien moet je eerst de geschiedenis van die lijn eens beseffen.

Lijn 51 reed vroeger ieder half uur Utrecht-Veenendaal v.v.; vanaf eind jaren '80 via De Uithof en vanaf 1995 werd het eindpunt verlegd naar Nieuwegein i.p.v. Utrecht. Alleen in de vroege daluren verviel de halfuursdienst tussen Amerongen en Veenendaal. Het was een behoorlijk drukke lijn; veel studenten woonden (verder) buiten De Uithof en gebruikten lijn 51 veelvuldig. Daarbij was het ook nog eens een opvulling van lijn 50 tussen Elst en station Driebergen/Zeist waar veel forenzen en scholieren (o.a. IVA, Revius) dankbaar gebruik van maakten. (NB Lijn 50 was toen nog geen kwartierdienst vanaf Doorn naar Arnhem) Begin 21e eeuw waren BRU en Provincie Utrecht nog twee totaal verschillende bestuursorganen die zelfs met elkaar overhoop lagen. Daarom moest die goedlopende lijn (eigen ervaring) geknipt worden in lijn 71 en 81 waarvan de laatstgenoemde een zieltogende lijn werd. De ene concessie wilde niet betalen voor de andere, en de andere weer niet voor de één....

Nu bestaat de hele BRU niet meer; alles ligt bij de Provincie. Je kunt die oude lijn 51 eventueel dus weer terugbrengen. Als ik nu al kijk naar die overkill aan bussen tussen Zeist en Utrecht, is het dan niet handiger om de Veenendaalse ritten van lijn 50 aan de 71 te plakken.... Desnoods een kwartierdienst tot Driebergen/Zeist die ieder half uur door naar 't Veen gaat. Laat beide vervoerders een evenredige verdeling maken van het aantal gereden ritten die exploitatief uitkomen. Vroeger werd die lijn ook al door twee rayons gereden (Rhenen en Zeist) om het efficiënt te houden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Zou een busbaan vanaf de Uithof (t.h.v. halte UMC Utrecht) via de Munsterlaan naar de Kromme-Rijnlaan geen optie zijn? Dan kunnen alle buslijnen Utrecht-Zeist (en verder) via de Uithof gaan rijden zonder (veel) extra reistijd. De U-OV-buslijnen uit Zeist zou je dan zelfs kunnen vastmaken aan de hoogfrequente lijnen 18 en 28 om DRU's te besparen met behoudt van frequenties en reistijd (dat de 28 dan niet meer op P+R De Uithof komt is geen ramp aangezien daar straks de tram al komt). Ook zorg je dat de 28 dan in de tegenspits beter benut wordt en de buslijnen naar Zeist idem.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Dat zou inderdaad heel leuk zijn, maar dan moet je dwars door een natuurgebied en dat gaan de mensen niet leuk vinden.

Bus 74 zou inderdaad dan via die busbaan naar de Uithof kunnen rijden en vanaf daar de route van bus 28 volgen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

Daniel schreef:Kennelijk overschat erik1981 de vraag dan nogal. Dat 71 nog gewoon spitsritten uit Amerongen heeft laat zien dat de twee concessies kennelijk geen rol spelen, want vanaf Amerongen rijden is nogal een eind de concessiegrens over (die ligt bij Driebergen-Zeist immers).
Het punt van Erik is dat juist door die concessieknip het aanbod is verschraald. Daar maar vanaf Amerongen te rijden en dan ook nog alleen in de spits trek je veel minder reizigers dan de oude 51 deed.
Laatst gewijzigd door Littlebusdriver op wo 05 dec 2018, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

SuperGhost schreef:Zou een busbaan vanaf de Uithof (t.h.v. halte UMC Utrecht) via de Munsterlaan naar de Kromme-Rijnlaan geen optie zijn? Dan kunnen alle buslijnen Utrecht-Zeist (en verder) via de Uithof gaan rijden zonder (veel) extra reistijd. De U-OV-buslijnen uit Zeist zou je dan zelfs kunnen vastmaken aan de hoogfrequente lijnen 18 en 28 om DRU's te besparen met behoudt van frequenties en reistijd (dat de 28 dan niet meer op P+R De Uithof komt is geen ramp aangezien daar straks de tram al komt). Ook zorg je dat de 28 dan in de tegenspits beter benut wordt en de buslijnen naar Zeist idem.
Daar zou oorspronkelijk een afrit van de A28 komen. Kijk maar eens op Google Maps, daar is het goed te zien. Die weg is altijd tegen gehouden, een busbaan zou prima kunnen maar dan mis je wel de belangrijke halte Jordanlaan. En je moet het erg leuk brengen om de milieuclubs mee te krijgen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Die halte is toch alleen belangrijk omdat alle buslijnen daar stoppen? Als die buslijnen dan allemaal via de Kromme-Rijnlaan gaan, dan neemt een halte aan de Kromme-Rijnlaan die functie over.
En die milieuclubs zal ook wel meevallen, aangezien je net ten zuiden van het landgoed langs gaat en dus alleen door weilanden gaat. Je zult vooral een paar boze boeren hebben gok ik zo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten