Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Er is al flink veel weerstand vanuit natuurclubs over de aanleg van een fietspad op die route, dus een busbaan zullen we al helemaal niet zien zitten.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

erik1981 schreef:Lijn 51 reed vroeger ieder half uur Utrecht-Veenendaal v.v.; vanaf eind jaren '80 via De Uithof en vanaf 1995 werd het eindpunt verlegd naar Nieuwegein i.p.v. Utrecht. Alleen in de vroege daluren verviel de halfuursdienst tussen Amerongen en Veenendaal. Het was een behoorlijk drukke lijn; veel studenten woonden (verder) buiten De Uithof en gebruikten lijn 51 veelvuldig.
Echter is het al een aardig tijdje geen 1990 meer en zijn tijden verandert. Sowieso is in de loop van die periode die je beschrijft de OV-studentenkaart ingevoerd waardoor het voor de studenten van verder weg aantrekkelijker is geworden de trein te nemen in plaats van de (goedkopere maar ook wat tragere) bus.
Daarbij was het ook nog eens een opvulling van lijn 50 tussen Elst en station Driebergen/Zeist waar veel forenzen en scholieren (o.a. IVA, Revius) dankbaar gebruik van maakten. (NB Lijn 50 was toen nog geen kwartierdienst vanaf Doorn naar Arnhem)
Die opvulling tussen Elst en Driebergen-Zeist is er later gewoon in de vorm van andere lijnen gekomen en voor die forenzen/scholieren maakt het niet zoveel uit waar de bus daarna heen gaat. Ze vertekenen echter wel het beeld van de drukte in de bus, aangezien die meer verschillende functies combineerde zoals je zelf ook al beschrijft. Daardoor kan het prima zijn dat die lijn 51 altijd goed vol zat, maar wil dat totaal niet zeggen hoeveel vraag er naar een verbinding van de Heuvelrug naar De Uithof is. Dat er zat reizigersvraag op de Heuvelrug is is immers wel duidelijk, er rijdt vandaag de dag niet voor niks 10x/uur een bus tussen Doorn en Driebergen (en op Elst-Driebergen is de frequentie zelfs nog verhoogd naar 4x/uur sinds de huidige concessie)
Begin 21e eeuw waren BRU en Provincie Utrecht nog twee totaal verschillende bestuursorganen die zelfs met elkaar overhoop lagen. Daarom moest die goedlopende lijn (eigen ervaring) geknipt worden in lijn 71 en 81 waarvan de laatstgenoemde een zieltogende lijn werd. De ene concessie wilde niet betalen voor de andere, en de andere weer niet voor de één....
De geschiedenis van het BRU ken ik ja, maar als lijn 81 zo zieltogend was waarom is die dan van begin 21e eeuw tot eind 2016 blijven rijden en vandaag de dag vervangen door extra ritten op lijn 50? Dan was de verbinding kennelijk toch niet zo zieltogend.
En lijn 50 reed notabene met gedeeld opdrachtgeverschap van BRU en Provincie rond 2008, waarmee toen al de frequentie gelijk was aan de oude combi van lijn 50 en 51 met de nieuwe combi van 50 en 81. Helaas mist onze wiki nog net wat lijnvoeringen van het moment van de werkelijke overgang, maar zie de 51 er in elk geval nog tot 2002 bij staan en toen bestond het BRU al 7 jaar.
Nu bestaat de hele BRU niet meer; alles ligt bij de Provincie. Je kunt die oude lijn 51 eventueel dus weer terugbrengen. Als ik nu al kijk naar die overkill aan bussen tussen Zeist en Utrecht, is het dan niet handiger om de Veenendaalse ritten van lijn 50 aan de 71 te plakken.... Desnoods een kwartierdienst tot Driebergen/Zeist die ieder half uur door naar 't Veen gaat. Laat beide vervoerders een evenredige verdeling maken van het aantal gereden ritten die exploitatief uitkomen. Vroeger werd die lijn ook al door twee rayons gereden (Rhenen en Zeist) om het efficiënt te houden.
Je kunt het overkill noemen, maar kennelijk is er veel vraag van de Heuvelrug naar Utrecht Centraal. Met ingang van de BRU-concessie in 2013 werd het aantal bussen van de Heuvelrug naar Utrecht Centraal juist gereduceerd: de spitsritten tot Doorn op lijn 50 werden toen overgenomen door lijn 71 waarmee weer een rechtstreekse verbinding Doorn - Uithof ontstond en tussen Zeist en Utrecht nam lijn 51 die ritten juist weer over.
Desondanks vond Syntus het in 2016 de moeite waard om nog eens vier ritten per uur aan de al bestaande kwartiersdienst toe te voegen, dat zullen ze vast hebben gedaan omdat er vraag bestond. U-OV daarentegen heeft nooit in een vervoerplan overwogen vanwege de gigantische vraag meer ritten van de Heuvelrug naar De Uithof te rijden, alle uitbreidingen zaten juist tussen Driebergen-Zeist en De Uithof. En daar profiteren reizigers uit de Heuvelrug ook van, die hebben immers nu meer overstapmogelijkheden doordat er meer bussen over de Heuvelrug zijn gaan rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
erik1981
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 12:11

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door erik1981 »

Misschien is het goed om even wat geschiedenis te vertellen zodat je die verbinding in het historische kader kunt plaatsen gezien de situatie nu. In 1990 was ik ook al behoorlijk bekend met het lijnennet hier; al werd het toen nog door CN geëxploiteerd. Mijn vader is hier 30 jaar buschauffeur geweest (CN/Midnet en Cxx); en daardoor heb ik veel van dichtbij mee gekregen. Overigens waardeer ik je uitgebreide en dito onderbouwing.

Dat studenten met een studentenkaart van veraf de trein pakken is logisch; dat heeft (eventueel behoudens Veenendaal Centrum) echter geen belang bij de oude lijn 51 omdat die vanaf Elst niet parallel liep aan een spoorlijn; die werd pas in Driebergen overgestoken alwaar ook aansluiting was. Later is men bij Midnet al spitsritten in de dienstregeling van lijn 51 gaan plaatsen tussen Driebergen/Zeist, De Uithof en Nieuwegein. En vergeet ook niet dat die dus de hele dag door reed, met verdichtingsritten in de spits. Dat is nu ook niet meer het geval.

Lijn 81 was zieltogend; ook al bestond 'ie zes jaar. Het was een lijn van niets naar nergens, later werd het een rondrit van 't Veen naar 't Veen. Ja, de lijn bestond, ja de lijn trok wat scholieren en enkele reizigers. Maar het was geen schim van de 51 die het (deels) daarvoor was. De vervoersvraag vanuit Amerongen en Leersum voor het Zeister centrum is nihil; De vervoersvraag van Driebergen voor Austerlitz en Woudenberg is net zo nihil. Maar wat deed men? Lijn 81 juist die plaatsen met elkaar laten verbinden waar niemand op een dergelijk aanbod zat te wachten. De oude lijn 81 (Utrecht-Zeist-Woudenberg-Veenendaal-Arnhem) had zijn zwakke plek tussen Zeist en Woudenberg/Scherpenzeel. Maar dat werd juist opgevangen door de directe verbinding met Utrecht waardoor een aantrekkelijke verbinding werd geboden voor de Gelderse Vallei. Lijn 51 had het zwakke gedeelte tussen Doorn en Amerongen; maar wat juist ook weer werd rechtgetrokken door de directe verbinding met de Uithof; waar het AZU en de opleidingsinstellingen toen al een bovenregionale functie vervulden. Daardoor waren het aantrekkelijke lijnen geworden. Maar als je twee zwakke gedeeltes, die eigenlijk vervoerstechnisch niets met elkaar te maken hebben, aan elkaar plakt.... zoals met de nieuwe lijn 81 uiteindelijk was... Dan wordt het niets en zal het niets worden. Dat wees alles ook wel uit....

Even naar de huidige situatie. Ik geloof er zelf niet in dat inwoners van de Heuvelrug meer baat hebben bij de vele ritten op lijn 71/271/371 etc. Overstappen houdt mensen vaak weg van het OV; zeker als men daarvoor een rechtstreekse verbinding had. Men zal het ongetwijfeld proberen, maar loopt het één keer in de soep, dan zijn velen er klaar mee en gebruikt men alternatief vervoer. Zie lijn 81 wat ik hierboven beschreef en die voorbeelden zijn er meer.

De verandering in 2013 heeft Q-Buzz met de huidige lijn 51 slim aangepakt want daarvoor reed lijn 50 een kwartierdienst tussen Utrecht CS en Driebergen/Zeist NS; de doorgaande ritten waren Cxx-groene bussen; de tussenritten de gele BRU-wagens die toen ook nog voor Cxx reden. De kwartierdienst werd toen door velen als onzinnig ervaren omdat lijn 50 in de bebouwde kom van Zeist vaak net te ver van de wijken af ligt; maar de Zeisterse agglomeratie is ook nooit het hoofddoel van die lijn geweest. Met die kwartierdienst werd de plank dan ook volledig mis geslagen. Door als lijn 51 Kerckebosch te gaan schampen, een wijk die altijd een groot potentieel aan busreizigers herbergt, heeft men de mensen aldaar een snellere verbinding geboden met de binnenstad dan wanneer men met de trein zou gaan... (daarbij verving lijn 51 dan ook grotendeels de lange en trage lijn 54/74 die van oudsher door Kerckebosch reed). De huidige 51 heeft mijns inziens dan ook geen functie in de aansluiting op het net van de Utrechtse Heuvelrug; alleen als die reizigers zich aandienen is dat mooi meegenomen. Het is puur een agglomeratielijn.

Het huidige aanbod is mijns inziens dan ook een overkill; de lijnen van Q-Buzz hebben grotendeels een andere functie tussen Utrecht en Zeist. Doordat Zeist als grote plaats geografisch moeilijk ligt, is Zeist altijd erg op Utrecht gericht geweest. Daardoor hebben bijna alle Zeisterse wijken altijd directe verbindingen met Utrecht gehad; in de CN-tijd waren dat al vaak (gecombineerde) kwartierdiensten. Doordat er slechts één weg is, moet men wel over die drukke verbindingsroute rijden; anders kom je er niet... En dat is ook de functie van Q-Buzz. Het plan van Superghost om via een nieuwe busbaan vanaf de Uithof lijn 28 door te trekken naar Zeist, zou mijns inziens wel een idee zijn. Al is het wel een oud idee, want in de jaren '70 wilde men op die manier al de Nieuwegeinlijn doortrekken naar Zeist, maar we weten hoe dat is afgelopen. Ik rij toch vele malen per week in de spits over de Utrechtseweg, maar zie nooit een stampvolle 50 naar Utrecht, en ik zie er meerderen... maar altijd met genoeg lege zitplaatsen. Daardoor vind ik die extra ritten van Syntus inderdaad overkill en kan je mijns inziens makkelijk de Veenendaalse ritten afbuigen naar De Uithof.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Littlebusdriver »

SuperGhost schreef:Die halte is toch alleen belangrijk omdat alle buslijnen daar stoppen? Als die buslijnen dan allemaal via de Kromme-Rijnlaan gaan, dan neemt een halte aan de Kromme-Rijnlaan die functie over.
Nee. Want de lijnen naar Utrecht Centraal (50, 52, 53) en de Bilt (58) gaan niet over de Kromme (zonder -) Rijnlijn rijden. En dus moet je dan ergens anders een overstaphalte gaan creeeren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Aking »

De halte Dreef/Krommerijnlaan toevallig? Die ze een paar jaar terug hebben opgebroken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

erik1981 schreef:Lijn 81 was zieltogend; ook al bestond 'ie zes jaar. Het was een lijn van niets naar nergens, later werd het een rondrit van 't Veen naar 't Veen. Ja, de lijn bestond, ja de lijn trok wat scholieren en enkele reizigers. Maar het was geen schim van de 51 die het (deels) daarvoor was. De vervoersvraag vanuit Amerongen en Leersum voor het Zeister centrum is nihil; De vervoersvraag van Driebergen voor Austerlitz en Woudenberg is net zo nihil. Maar wat deed men? Lijn 81 juist die plaatsen met elkaar laten verbinden waar niemand op een dergelijk aanbod zat te wachten. De oude lijn 81 (Utrecht-Zeist-Woudenberg-Veenendaal-Arnhem) had zijn zwakke plek tussen Zeist en Woudenberg/Scherpenzeel. Maar dat werd juist opgevangen door de directe verbinding met Utrecht waardoor een aantrekkelijke verbinding werd geboden voor de Gelderse Vallei. Lijn 51 had het zwakke gedeelte tussen Doorn en Amerongen; maar wat juist ook weer werd rechtgetrokken door de directe verbinding met de Uithof; waar het AZU en de opleidingsinstellingen toen al een bovenregionale functie vervulden. Daardoor waren het aantrekkelijke lijnen geworden. Maar als je twee zwakke gedeeltes, die eigenlijk vervoerstechnisch niets met elkaar te maken hebben, aan elkaar plakt.... zoals met de nieuwe lijn 81 uiteindelijk was... Dan wordt het niets en zal het niets worden. Dat wees alles ook wel uit....
Nou heeft die variant van lijn 81 ook relatief kort bestaan (al mist net die variant op de wiki), ik doelde zelf eigenlijk meer op de 81 zoals hij het net voor de vorige provinciale concessie bestond: van Veenendaal via de Heuvelrug naar Driebergen-Zeist (en later dan nog van Driebergen via Zeist en Austerlitz naar Woudenberg in plaats van de 83). Toen was het alweer meer puur een versterking van de doorgaande lijn 50, eigenlijk gewoon een klein stukje van de lijn die jij beschrijft.
Dat stuk Veenendaal - Driebergen heeft volgens mij altijd wel aardig gelopen, waarbij in de huidige situatie het voordeel wel is dat de regelmaat beter is (aangezien de 81 nog een lusje door Leersum en Amerongen maakte).

Dat een directe verbinding naar Utrecht daar wel potentie heeft ben ik met je eens. Eigenlijk zie je dat al aan de 298 die er nu sinds kort is: die kent tussen Utrecht en Woudenberg een verrassend goede bezetting voor een lijn met een 2-uursdienst die nog maar net rijdt
Even naar de huidige situatie. Ik geloof er zelf niet in dat inwoners van de Heuvelrug meer baat hebben bij de vele ritten op lijn 71/271/371 etc. Overstappen houdt mensen vaak weg van het OV; zeker als men daarvoor een rechtstreekse verbinding had. Men zal het ongetwijfeld proberen, maar loopt het één keer in de soep, dan zijn velen er klaar mee en gebruikt men alternatief vervoer. Zie lijn 81 wat ik hierboven beschreef en die voorbeelden zijn er meer.
Nou gaat het voor bestemmingen op de Uithof voornamelijk om studenten en de huidige studenten hebben nooit een rechtstreekse verbinding meegemaakt (zover ze voorbij Doorn wonen dan). Bij overstappen is er één ding belangrijk: de frequentie. En die is tegenwoordig natuurlijk een stuk hoger dan vroeger, waardoor het missen van een bus niet direct een probleem is.
Sowieso heb ik het idee dat studenten er niet zoveel om geven dat ze weleens een aansluiting missen. De aansluiting op Veenendaal-De Klomp uit X80 en 50 ri. Arnhem is er bijvoorbeeld ook eentje die nog best weleens mis gaat (al loopt het steeds beter), maar daar blijven de studenten gewoon massaal de bus pakken naar het station.
Forensen is dan weer een ander verhaal, die zie je juist weer vooral in de bus op de relatief korte stukjes uit het achterland naar de grote stad in de buurt. Maar ook daar is de frequentie gewoon het belangrijkst: een krappe overstap tussen uurdiensten zal aannemelijk minder reizigers trekken dan een overstap tussen twee 10-minutendiensten.
De verandering in 2013 heeft Q-Buzz met de huidige lijn 51 slim aangepakt want daarvoor reed lijn 50 een kwartierdienst tussen Utrecht CS en Driebergen/Zeist NS; de doorgaande ritten waren Cxx-groene bussen; de tussenritten de gele BRU-wagens die toen ook nog voor Cxx reden. De kwartierdienst werd toen door velen als onzinnig ervaren omdat lijn 50 in de bebouwde kom van Zeist vaak net te ver van de wijken af ligt; maar de Zeisterse agglomeratie is ook nooit het hoofddoel van die lijn geweest. Met die kwartierdienst werd de plank dan ook volledig mis geslagen. Door als lijn 51 Kerckebosch te gaan schampen, een wijk die altijd een groot potentieel aan busreizigers herbergt, heeft men de mensen aldaar een snellere verbinding geboden met de binnenstad dan wanneer men met de trein zou gaan... (daarbij verving lijn 51 dan ook grotendeels de lange en trage lijn 54/74 die van oudsher door Kerckebosch reed). De huidige 51 heeft mijns inziens dan ook geen functie in de aansluiting op het net van de Utrechtse Heuvelrug; alleen als die reizigers zich aandienen is dat mooi meegenomen. Het is puur een agglomeratielijn.
Uiteraard, ik beschreef 'm alleen maar om de overgang volledig te omschrijven.
Het huidige aanbod is mijns inziens dan ook een overkill; de lijnen van Q-Buzz hebben grotendeels een andere functie tussen Utrecht en Zeist. Doordat Zeist als grote plaats geografisch moeilijk ligt, is Zeist altijd erg op Utrecht gericht geweest. Daardoor hebben bijna alle Zeisterse wijken altijd directe verbindingen met Utrecht gehad; in de CN-tijd waren dat al vaak (gecombineerde) kwartierdiensten. Doordat er slechts één weg is, moet men wel over die drukke verbindingsroute rijden; anders kom je er niet... En dat is ook de functie van Q-Buzz.
Spreek je jezelf hier nu niet tegen? Zeist heeft dus veel lijnen uit de wijken inderdaad, maar die hebben vooral een functie voor Zeist. Lijn 50 rijdt ook frequent door Zeist (echter een beperkt deel van de stad), maar heeft juist een functie voor de reizigers vanaf de Heuvelrug.
Weliswaar rijden er daardoor heel veel bussen over de weg van Zeist naar Utrecht, maar dat zou pas overkill zijn als lijn 50 ook een duidelijke functie voor Zeist had.
Ik rij toch vele malen per week in de spits over de Utrechtseweg, maar zie nooit een stampvolle 50 naar Utrecht, en ik zie er meerderen... maar altijd met genoeg lege zitplaatsen. Daardoor vind ik die extra ritten van Syntus inderdaad overkill en kan je mijns inziens makkelijk de Veenendaalse ritten afbuigen naar De Uithof.
Maar de kracht van een frequente verbinding ligt natuurlijk ook in veel reismogelijkheden waardoor reizigers zich beter verdelen. Dat doorbreek je als je een deel van de ritten gaat afbuigen naar De Uithof, want dan zou je een 10/20 interval vanaf de Heuvelrug naar Utrecht gaan krijgen.
Zie je die niet-volle bussen trouwens op de Utrechtseweg in Zeist of tussen Zeist en Utrecht in. Als het in Zeist is zitten er kennelijk niet veel reizigers in die overstappen naar De Uithof (want dat doe je het best bij halte Jordanlaan/Kroostweg, daar heb je immers 8x/uur een bus naar De Uithof tegen 4x/uur op Driebergen-Zeist).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

Ik zag vanmiddag op Utrecht Centraal de nieuwe lijnennetkaart (want online was hij nog niet te vinden) en ze hebben het voor elkaar gekregen om Ameide, Meerkerk en Leerdam op de kaart te krijgen. *O* Het woord "proppen" heeft alleen wel een nieuwe betekenis gekregen. :')

Verder zag ik op de schermen dat lijn 85 (en volgens de halteindeling ook 94) de kleur roze heeft. Maar volgens de kaart van U-OV zouden deze lijnen juist groen moeten zijn. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door MdJ »

Roze vanwege Papendorp, en na Papendorp groen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Vergelijkbaar met bijvoorbeeld lijn 9, die ook eerst roze filmt, en na De Meern-Oost (geloof ik) switcht naar donkerblauw.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Meltrain schreef:Het woord "proppen" heeft alleen wel een nieuwe betekenis gekregen. :')
Hoezo, past toch makkelijk? :') :')
Afbeelding
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Ik vroeg me inderdaad al af of dat gekleurde pakje noedels onder aan de kaart me nou nooit eerder opgevallen was, of dat het nieuw is. Maar her ziet er echt niet uit inderdaad, ik kan er geen wijs uit worden.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

De sneldiensten naar knooppunt Meerkerk en verder gaan eerst helemaal naar rechts en slingeren dan weer terug. Helemaal bont maakt die lijn 703 het, die slingert van helemaal links naar helemaal rechts en dan weer terug naar helemaal links. Wat voor dorpen er tussen liggen? Geen idee :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Uithoflijn wordt in februari ook overdag getest
UTRECHT - De Uithoflijn wordt vanaf februari ook overdag getest. De tram zal beginnen met rijden tussen de Adama van Scheltemabaan en de P+R Utrecht Science Park. Vanaf maart zullen de trams ook testritten maken van en naar het stationsgebied.

De tests zijn bedoeld zodat trambestuurders de nieuwe trambaan leren kennen en er wordt gekeken of alle betrokken organisaties goed om kunnen gaan met verschillende situaties. Vanaf april wordt de dienstregeling getest.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Informatiebijeenkomsten U-Flex op het Eiland van Schalkwijk
Eind maart 2019 introduceren we op het Eiland van Schalkwijk een nieuwe vorm van flexibel openbaar vervoer: U-Flex. Op 7 en 12 februari organiseren we samen met de provincie Utrecht en de gemeente Houten voor inwoners van het Eiland van Schalkwijk een informatiebijeenkomst over deze verandering in het aanbod van openbaar vervoer.
U-Flex is een bus op afroep, die rijdt waar en wanneer reizigers willen reizen, in plaats van een bus één keer per uur via een vaste route. Reizigers kunnen U-Flex reserveren via een app of telefonisch. U-Flex vervangt de bestaande buslijnen en biedt ook vervoer naar plekken waar nu nog geen openbaar vervoer rijdt. U-Flex is een pilot van U-OV in samenwerking met de provincie Utrecht en de gemeente Houten.
Op de informatiebijeenkomsten krijgen bezoekers antwoord op vragen als: Hoe werkt het systeem? Wat betekent het voor jouw reis? Hoe kun je reserveren en betalen? Daarnaast licht de gemeente Houten het verkeersbesluit toe dat genomen wordt om extra haltes voor U-Flex te realiseren.

Meer informatie over U-Flex kun je vinden op www.u-ov.info/uflex
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

125 bussen in de provincie vervangen, 55 worden elektrisch
PROVINCIE UTRECHT - De provincie Utrecht zet groot in op elektrische bussen. Niet alleen worden drie stadslijnen in Utrecht elektrisch, ook op diverse regiolijnen gaan elektrische bussen rijden. Dat heeft de provincie vandaag bekendgemaakt. In totaal vervangt de provincie de komende tijd 125 bussen. 55 daarvan worden elektrisch.

Op dit moment rijdt U-OV elektrisch op de lijnen 1 en 2 in de stad Utrecht. Met de komst van de nieuwe bussen worden ook lijn 3 (Utrecht CS-Overvecht), lijn 7 (Voordorp-Kanaleneiland) en lijn 8 (station Lunetten-Oorsprongpark) aan dat rijtje toegevoegd. Daar zijn circa 35 elektrische bussen voor nodig. De andere twintig worden ingezet op streekdiensten.

Voor de vervanging van de andere 70 bussen worden 15 nieuwe dieselbussen aangeschaft, ook komen er gemoderniseerde bussen bij. Op drukke regiolijnen worden 15 nieuwe bussen ingezet van 15 meter lang zodat er extra plek komt voor reizigers. Volgens de provincie levert de vervangingsoperatie in totaal ruim duizend extra zitplaatsen op.

De elektrische bussen die in de stad gaan rijden worden op de eindpunten van de lijn opgeladen met snelladers. De elektrische streekbussen worden opgeladen bij de stallingen in Nieuwegein en Zeist. Deze bussen worden vooral tijdens de spits ingezet, omdat ze geen hele dag kunnen blijven rijden zonder opladen.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door ovVeluwe »

Zouden die gemoderniseerde bussen toevallig uit GD komen als daar de nieuwe concessie ingaat?
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Voor de vervanging van de andere 70 bussen worden 15 nieuwe dieselbussen aangeschaft ... Volgens de provincie levert de vervangingsoperatie in totaal ruim duizend extra zitplaatsen op.
Iemand die mij dit kan verklaren? Want zelfs als die 70 bussen worden vervangen door dubbelgeledes levert dat volgens mij geen winst op...
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

ook komen er gemoderniseerde bussen bij
Er staat hier geen aantal bij. Blijkbaar brengen de hoeveelheid gemoderniseerde bussen plus die 30 andere bussen netto 1000 zitplaatsen extra op.
Ik heb geen onderschrift
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

De sloot elektrische bussen zal zowel enkel als geleed moeten worden, aangezien 3 en 8 vooral geleed rijden en dat vaak ook wel nodig is. Ik zou dan weer niet geleed rijden op lijn 7's route, en de vervoersvraag is nou ook niet hoog genoeg om dat echt te verantwoorden.

Heeft bijv. Ebusco ook geledes, en hoe staat het bij de andere busmerken? Of worden die twee apart aanbesteed? Moet bekennen dat ik niet heel bekend met aanbestedingen voor materieel.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Tot nu toe zijn alle elektrische gelede bussen in Nederland door VDL geleverd, de bestelling van Qbuzz bij Heuliez gaat daar wel verandering in brengen.

Ebusco heeft nog nooit een gelede bus geleverd, andere opties zijn nog Solaris, na VDL de grootste leverancier van elektrische bussen in Europa en BYD, die dit jaar gelede bussen gaan leveren in Noorwegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Gezien de snelheid van leveren zou het me niks verbazen als de order voor Utrecht meelift op die voor GD, de diesels komen wel heel toevallig in december in dienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Suus schreef:Tot nu toe zijn alle elektrische gelede bussen in Nederland door VDL geleverd, de bestelling van Qbuzz bij Heuliez gaat daar wel verandering in brengen.
In dat stuk van RTV Utrecht staat dat de leverancier van de bussen pas in maart bekend wordt. Nu ben jij vaak heel goed geïnformeerd, dus gaan het die Heuliez GX 437's worden?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik weet niet eens of er wel gelede elektrische bussen gaan komen hier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Als men lijn 3 en 8 wil electrificeren, moeten er of gelede bussen komen, of genoeg enkele bussen om vaker dan 6x/uur te rijden, want anders gaat het niet passen.
In Groningen worden ook zowel enkele als gelede elektrische bussen aangeschaft, dus zie het hier ook wel gebeuren. Hier zijn het natuurlijk wel kleinere aantallen.
Welke het gaan zijn, weet men volgens mij zelf nog niet echt, dus dat is inderdaad nog gokken.
請勿靠近車門
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Mdk »

Inderdaad, er moeten wel gelede bussen sinds bijv. Lijn 3 nu al 6x p.u. goed gevuld rijdt met geledes.
Bij twijfel altijd klagen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten